Test: Škoda Yeti - stále dostupnější horal | Autanet.cz

Test: Škoda Yeti - stále dostupnější horal

27. 11. 2012
Sdílet článek

Škoda Yeti je v Česku nejprodávanějším modelem kategorie SUV a aktuálně ho pořídíte za celou dobu výroby nejvýhodněji. S dobrou výbavou přijde Yeti na necelých 350 tisíc korun. Jak jezdí a jakým je společníkem?

Model Škoda Yeti je velmi populární. Díky svému krabicoidnímu tvaru dokáže nabídnout při kompaktních rozměrech karoserie dostatečný vnitřní prostor a ukázkovou variabilitu převzanou z Roomsteru. Yeti je možné mít pouze s pohonem předních nebo všech kol. Na karoserii si dá zvyknout, Yeti patří mezi vozy s okřídleným šípem k těm nejodvážnějším. I přes použitá sedmnáctipalcová kola na testovaném voze však zůstavají v podbězích velké mezery. Lépe proto vypadá verze Green Line, která je snížená o 25mm na 155 mm světlé výšky (verze Green Line mají důkladněji zakrytou spodní část vozu pro snížení aerodynamického odporu vzduchu a jsou vybaveny systémem Stop/Start a pneumatiky se sníženým valivým odporem).


Interiér Yetiho se příliš neliší od ostatních modelů mladoboleslavské automobilky. Přední sedadla patří k menším, přesto umějí nabídnout dostatek pohodlí. Někomu může vadit rozměrný středový sloupek. Přesto po stránce ergonomie nelze mít žádnou závaženější připomínku. Všechny ovladače se obsluhují bez problémů, jsou v dobrém dosahu a čitelnost přístrojů je ukázková. Osobně jsem si musel chvíli zvykat na ovládání Amundsenu (dražší Columbus je přirozenější). U základních verzí se musíte spokojit se čtyřramenných volantem a otevřenou schránkou nad středovým panelem. Výplně předních dveří pojmou v pohodě 1,5 PET láhev. Na zadních sedadlech je místa akorát, sedáky jsou kratší a interiér celkově užší. Variabilita je doslova ukázková (vzorem se stal Roomster). Pokud například z vozu vyjmete prostřední sedadlo, můžete obě krajní sedadla posunout blíže k sobě a zaručit dvojici dospělých osob dostatek prostoru. Zavazadelník není kdovíjak velký. Zejména hloubka je ovlivněna krátkou karosérií, přesto ve srovnání s konkurenty patří k dostatečným. Yeti převeze v pohodě rodinu i s kočárkem.

Široký výběr
Pod kapotou Škody Yeti je v současné době možné mít tři benzínové motory (1,2 TSI/77 kW, 1,4 TSI/90 kW a 1,8 TSI/118 kW) a čtveřicí vznětových motorů (1,6 TDI/ 77 kW, 2,0 TDI/81 kW, 2,0 TDI/103 kW nebo 2,0 TDI/125 kW). Z toho benzínové motory (1.2 TSI a 1.4 TSI) a úsporný diesel 1.6 TDI GreenLine jsou dostupné pouze s pohonem přední nápravy. U dvou nejslabších vznětových dvoulitrů (2.0 TDI/81 kW a 2,0 TDI/103) můžete vybírat mezi poháněnou přední nápravou nebo pohonem všech kol. Všechny ostatní motorizace disponují pohonem 4x4. Zadní tři sedadla jsou samostatná. Prostřední neposuvné má mnohem menší rozměry než ta krajní, která lze podélně posouvat. U všech třech se dají sklápět a polohovat opěradla. Každé ze sedadel můžete vyndat z vozu. Tahle operace sice není vůbec složitá, ale zvládnou ji pouze fyzicky lépe vybavení jedinci netrpící na problémy se zády. Prostřední sedadlo totiž váží 11,4 kg, krajní 16,6 kg. V koženém provedení jsem navážil ještě o pár deka víc. Vyjmutí pouze prostředního sedadla znamená možnost ta krajní přišoupnout k sobě (tudíž od oken a výplní dveří) a více dozadu. Pak mají dva zadní cestující opravdu královský prostor kolem sebe.

Střed nabídky

Námi testovaná čtrnáctistovka TSI o výkonu 90 kW je rozumných kompromisem. Pojí se výhradně s pohonem předních kol a vyniká podobnou charakteristikou jako základní dvanáctistovka TSI, přičemž je silnější a pružnější. Vyšší zdvihový objem a výkon se projevuje zejména v nízkých otáčkách, kdy je 1.4 TSI pružnější a nevyžaduje tak časté řazení. Šestý rychlostní stupeň zařadíte klidně při padesátce, kdy motor točí mírně nad 1.200 ot./min. Při jízdě devadesátkou se ručička otáčkoměru převaluje kolem hranice 2.100 ot./min., díky čemuž o motoru vůbec nevíte. Pro bezpečné předjíždění, je nutné podřadit klidně o tři rychlostní stupně. Jízda stotřicítkou po dálnici vyžene otáčky mírně nad hranici 3.000 ot./min., přičemž spotřeba se vyhoupne na nějakých 9,5 l/100 km. Čtrnáctistovka TSI je dobrým společníkem, který není tak extrémně náchylný na styl jízdy jako slabší čtyrválec (1.2 TSI). Je však nutné počítat s tím, že pro jízdy po dálnici není tento motor zrovna vzorem ideálu. K motoru je nutné zmínit ještě dvě drobnosti. Na neutrál čtrcnástivoku nevytočíte výše než do 3.800 ot./min. (elektronika nedovolí více). Další věcí je turbodmychadlo uložené za výfukovými svody na přední straně motoru těsně pod kapotou. Proto počítejte s tím, že kapota je po jízdě v tomto místě hodně rozpálená (chybí izolace).

Po dálnicích raději ne
Čtrnáctistovka dokáže Yetiho rozpohybovat na stovku za 10,5 sekundy, což je lepší hodnota než u řady konkurenčních atmosférických dvoulitrů. Výrobce slibuje průměrnou spotřebu paliva v kombinovaném provozu 6,8 l/100 km. Té se mi z důvodu syrového motoru nepodařilo dosáhnout. Průměrná spotřeba na trase Praha-HK-Žamberk-Králíky-Hanušovice-Jeseník-Rejvíz-Rýmařov a zpět se ustálila na hodnotě 7,8 l/100 km. Ve městě lze spotřebu uhlídat v rozumných mezích, nejhorší je situace na dálnici, tam díky velkému čelnímu odporu je nutné počítat se spotřebou nad 9 l/100 km. Při jízdách mimo město, lze reálně atakovat hranici 6,0 l/100 km. Benzínová 1.4 TSI se pojí výhradně s pohonem předních kol a nejlépe ji využijete na silnicích první a druhé třídy, kde lze jezdit velmi úsporně.

Ideál na české silnice
Škoda Yeti je v Česku tak trochu podceňovaným vozem. Na tuzemských komunikacích přitom jen stěží naleznete příjemnějšího společníka (Yeti využívá víceprvkového nezávislého zavěšení kol zadní nápravy). Yeti příjemně tlumí většinu nerovností, přičemž v zatáčkách se naklání jen minimálně. Řízení odpovídá charakteru vozu, stejně tak řazení šestirychlostního manuálu patří k nejlepším ve třídě. Brzdy fungují bez připomínek. Dvoukolka ve spojení s testovanou čtrcnátistovkou není špatnou volbou, ale náročnější řidiči zajisté sáhnout po silnější 1.8 TSI, která je spojena navíc s pohonem všech kol a dává tak smysl všem, kteří často jezdí do horských oblastí. Předokolka na sněhu jezdí dobře. Je však nutné počítat při jízdě do kopce s nepříliš zatíženou přední nápravou a prokluzem předních kol.

Nejlevnější v historii
Aktuálně nejlevněji pořídíte Škodu Yeti v akční výbavě Trumf Active, která přináší oproti základní výbavě Active navíc rádio, dálkové centárlní zamykání, klimatizaci, palubní počítač a o 53.000 Kč nižší cenovku. Díky tomu pořídíte model Yeti se základní benzínovým motorem 1.2 TSI/77 kW spojeným s manuální šestirychlostní převodovkou za 349.900 Kč, což je dosud nejnižší cena tohoto modelu od uvedení na trh. Akční nabídka se vztahuje i vznětovou verzi s motorem 2,0 TDI/81 kW, která přijde na 399.900 Kč. Námi testovaná verze poháněná 1.4 TSI/90 kW startuje na cenovce 425.900 Kč. Nejlevnější verze s pohonem všech kol stojí 503.900 Kč (2,0 TDI/81 kW).

Pro každého něco
Z ceníku Škody Yeti si vybere snad každý. V nabídce jsou aktuálně dvě akční výbavy (Trumf Active a Trumf Ambition) a limitovaná série Mont Blanc. Nepříliš náročným zájemcům, kteří nejezdí příliš po dálnicích a využijí Yetiho zejména v příměstském provozu na kratší vzdálenosti doporočuji jednoznačně nejlevnější verzi 1.2 TSI/77 kW Trumf Active, která přináší za necelých 350 tisíc vše potřebné. Je však nutné počítat s tím, že dvancátistovka je náchylnější na jízdní styl. Pro řadu řidičů tak bude lepším společníkem námi testovaná čtrnáctistovka, která má robustnější konstrukci motorů, má více síly a je pružnější. Navíc nežádá větší přísun paliva než jedna-dvojka. Jediným háčkem je vyšší cenovka.


(plusy)
lineární zátah motoru, pružnost a kultivovanost
ovladatelnost
přesné řazení, odpovídající řízení a brzdy
spotřeba mimo město při klidné jízdě
dobrý výhled z vozu a odhad konců karoserie
ergonomie a variabilita
cena akční verze 1.2 TSI, Trumf Active

(mínusy)
vyšší spotřeba na dálnici a při větších nárocích
horší odhlučnění pneu
široká středová konzole
i velká kola jsou utopená v blatnících
vyšší cena testované motorizace
Technické údaje Škoda Yeti 1,4 TSI
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1390 ccm
Výkon: 90kW/5000 ot./min.
Točivý moment max.: 200Nm/1500-4000 ot./min.
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - kombin.: 6,8 l/100 km
Spotřeba - město: 8,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,9 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4223/1793/1691 mm
Rozvor: 2578 mm
Zavazadelník: 416/1580/1760 l
   
Základní cena: 349.900 Kč
Cena test. modelu od: 425.900 Kč

Související články:
Jeremy Clarkson v Top Gears: Škoda Yeti je nejlepší auto! VIDEO


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Ranger

Rok výroby 2013

349 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

670 000 Kč

Audi S3

Rok výroby 2015

469 900 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

299 000 Kč