Test: Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 DSG - nejlepší kombinace
Před testem Octavie Combi jsme si řekli: "když Octavii, tak pořádnou". Proto jsme sáhli po verzi 4x4 s motorem 1.8 TSI, která přináší hned několik benefitů. Kromě víceprvkové zadní nápravy získáte elektronickou uzávěrku diferenciálu, lepší průběh výkonu, vyšší točivý moment nebo větší palivovou nádrž.
Karoserii nové Octavie Combi si nemá cenu popisovat, proto pojďme rovnou dovnitř. Na interiéru nové Octavie se nešetřilo, což je patrné ze všech možných použitých materiálů. Veškeré ovladače vynikají precizních chodem, jejich povrch je příjemný a jsou příkladně podsvíceny. Vše je umocněno námi testovanou nejvyšší specifikací obohacenou o celou plejádu příplatkových položek. Ve voze nechyběla navigace Columbus nebo audiosystémem Canton s osmi reproduktory, subwooferem a celkovým výkonem 720 W (subwoofer našel své místo na levé straně v zavazadlovém protostu a podání hudby je bez připomínek). Za audiosystém Canton si u druhé výbavy Ambition připlatíte 15.900 Kč, kdežto v nejvyšší specifikaci Elegance 12.900 Kč. Za Columbus u obou zmíněných výbavových stupňů připlatíte shodně po 37.500 Kč.
Stejně jako u Rapidu potěší drobnosti Škodovkou nazývané Simply Clever (škrabka na led umístěná na krytu otvoru palivové nádrže nebo, držák výstražné vesty pod sedadlem řidiče atd.). Za 1.500 Kč můžete získat rozšiřující Simply Clever paket přinášející schránku na dopady v obležení dveří, oboustranný koberec v zavazadelníku nebo držák na multimediální přístroje. Další milou drobností jsou čalouněné přihrádky ve dveřích, díky kterým odložené předměty při jízdě nedrnčí ani nerachotí.Nebyla by to Škoda Octavia, kdyby její zavazadlový prostor nebyl doslova obrovský. Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená pohon všech kol omezení v podobě zmenšení zavazadelníku. Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo. Ze všemožných drobností usnadňujících využitelnost "kufru" je patrné, že mu byla při vývoji interiéru věnována maximální péče. K dispozici je praktický síťový program nebo možnost převozu krytu zavazadelníku za opěradly zadních sedadel, kde je pro něj při nutnosti převozu vyšších předmětů přichystané místo. Připlatit si můžete za mezipodlahu a sadu Cargo dělících elementů. Rozepisovat se podrobně o zavazadelníku nemá smysl, je důkladně vyřešený a maximálně praktický.
Velmi oblíbeným motorizací v první generaci Octavie se stala pětiventilová osmnáctistovka o výkonu 110 kW. V druhé generaci se přímostřiková 1.8 TSI/118 kW s výkonem 118 kW objevila až v roce 2007, kdy nahradila atmosférický dvoulitr FSI. V trojkové generaci 1.8 TSI prošla modernizací (posílila na 132 kW a dostala zdvojené vstřikování benzínu, které využívá i přímý i nepřímý vstřik benzínu). Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG. Místo sedmistupňového DSG (DQ200) vylučující instalaci pohonu 4x4 byla v testovacím voze použita odolnější šestistupňová převodovka DSG (DQ250) s mokrými spojkami. Díky tomu bylo možné zvýšit točivý moment z 250 N.m. mezi 1.500-3.500 ot./min. na 280 N.m při 1.350-4.500 ot./min. a maximum výkonu 132 kW mít k dispozici v rozmezí 4.500-.6200 ot./min. (u předokolek je maximum výkonu dostupný až od 5.100 ot./min.). Šestistupňové DSG přináší plynulejší rozjezdy, ale při zátěži nepracuje tak rychle, jak bychom si představovali. Potěšující inovací je úprava kulisy řazení po vzoru vozidel Audi (Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D). Spotřeba při rychlejší jízdě po dálnici atakuje desetilitrovou hranici, běžně však lze jezdit za 9 l/100 km, při větší snaze o úspornost pak za 7-8 l/100 km. Naše závěrečná spotřeba se ustálila na hodnotě rovných 10 l/100 km, jelikož jsme neustále využívaly síly motoru. Dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,7 l/100 km není ze říše snů, vyžaduje však minimální využívání výkonu. Ve verzi 4x4 se můžete těšit z palivové nádrže o objemu 55 litrů (všechny ostatní verze pak mají jen 50 litrovou palivovou nádrž). Po vyzkoušení různých motorizací v Octavii tvrdíme jedno: "ideálním motorem vzhledem k poskytované dynamice je 1.8 TSI, která poskytuje dostatek síly a při troše snahy dokáže zdolat dlouhé vzdálenosti s odpovídající spotřebou".
Kombi využívá (stejně jako liftback) výhod koncernové platformy MQB, se kterou jezdí nyní všechny nové kompaktní modely. Octavia je tak lehčí a tužší. U Octavií můžete narazit na dva typy zavěšení zadní nápravy, přičemž sofistikovanější víceprvkovou mají všechny modely 4x4. Složitější zadní náprava přináší lepší jízdní vlastnosti, což běžný řidič v reálu ani nepozná (jednoduchá zadní náprava je totiž skvěle odladěná). Víceprvková náprava paradoxně poskytuje více komfortu. Lépe zvládá četné nerovnosti a požitek z jízdy je o řád lepší. Víceprvek ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru a pevněji vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek verze s pohonem všech navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné nerovnosti a větší klid na palubě při překonávání výtluků.
Kromě výrazně vyššího komfortu přináší použití víceprvkové zadní nápravy lepší jízdní vlastnosti, které poznáte až v extrému. Ještě lepší by však mohla být směrová stabilita ve vysokých rychlostech, kterých není problém díky silnému motoru dosahovat. Octavia vyniká lehkostí ovládání, jen kolem středové polohy bychom uvítali strmnější převod řízení. Pohon všech kol využívá schopností poslední páté generace Haldexu. Běžně jsou tak poháněná přední kola, zadní se připojují až v případě potřeby, což systém zvládá v řádech milisekund. Kromě toho je Octavia vybavena aktivní elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS na přední i zadní nápravě, která pomáhá při rozjezdu na různém povrchu pod jednotlivými koly.
Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 funguje jako celek bez připomínek. Dokonce si dovolíme tvrdit, že se jedná o nejlepší běžnou Octavii vůbec (když vynecháme vrcholnou verzi RS). Díky schopnému podvozku, dostatečně výkonnému benzínovému srdci a vyladěnému interiéru zastiňuje testovaná verze všechny ostatní varianty Octavie a jasně překonává dieselové verze. Škodu Octavii Combi 1.8 TSI 4x4 tak můžeme vřele doporučit.
Technické údaje | Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 |
Motor: | přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1798 ccm |
Výkon: | 132 kW/4500-6200 ot./min. |
Točivý moment max.: | 280 Nm/1350-4500 ot./min. |
Max. rychlost: | 227 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 7,5 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,7 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,4 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,7 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 55 l |
Délka/šířka/výška: | 4659/1814/1465 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Zavazadelník: | 610/1740 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1450/2013 kg |
Základní cena: | 364.900 Kč (1,2 TSI/63 kW, Active) |
Cena test modelu od: | 699.900 Kč (1,8 TSI/132 kW, Elegance) |