Test: Range Rover Evoque - epochální SUV
Toužíte po malém stylovém voze kategorie SUV za kterým se každý otočí, který skvěle jezdí za všech okolností, je úsporný, má krásný interiér a je cenově stále přijatelný? Že takové kompaktní SUV neexistuje? Ale ano, existuje - jmenuje se Range Rover Evoque, který v kombinaci s pětidveřovou karosérií a pohonem předních kol je vcelku ideálním a schodným vozem.
Projekt malého Range Roveru byl zahájen ještě před převzetím značek Land Rover a Jaguar indickou skupinou Tata Motors. Britský výrobce automobilů novým dynamicky pojatým modelem Evoque míří zejména na mladší generaci. Výroba Evoque byla zahájena v létě v Halewoodu u Liverpoolu. Zajímavostí je, že Evoque je o 105 mm nižší, o 230 mm užší a o 145 mm kratší než Freelander, což znamená, že má menší půdorys než běžný vůz nižší střední třídy (Focus, Golf). Díky tomu je nejmenší Range Rover lehčí o metrák méně než Freelander.
Evoque je nabízen v pěti a třídveřové verzi (Coupé) a počítá se i s kabrioletem. Většina Evoque nikdy nesjede z asfaltové cesty. Proto automobilka připravila verzi s pohonem pouze přední nápravy, která je cenově nejdostupnější a také nejúspornější. A jak se dočtete o pár řádek níže, je verze s pohonem předních kol velmi dobrou volbou.Ale pojďme do kabiny. Pracoviště řidiče je přehledné a dobře uspořádané. Po stránce ergonomie nelze nic zásadnější vytknout (jednotlivé ovladače jsou logicky rozmístěné a tlačítka dostatečně veliká s precizním chodem ovládání). Snad jen na ovládání navigace je nutné si nějaký čas zvykat. Útěchou je komunikace v češtině a displej urpostřed přístrojové kapličky zobrazující odpočet metrů před zatočením. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná a komfortní. V základní výbavě Pure je nutností mechanické nastavení. Chybí jim však výraznější boční vedení. Díky velkému rozsahu nastavení sloupku volantu každý řidič nalezne během chvilky ideální pozici za volantem. Zadní sedadla mají kratší sedáky, přesto v pohodě pojmou dva dospělé. Kabina vozu potěší ukázkovým dílenským zpracováním a potěší kvalitní materiály. RR Evoque tak svým interiérem připomíná ještě lepší Volvo. Doporučujeme připlatit rozumných 36.835 Kč za audiosystém Meridian (v ceně je šestnáct repro, subwoofer a 825 W zesilovač). Výhled směrem vpřed je dostačující, šikmo vpřed je to horší a směrem vzad ještě horší. Důvodem jsou malá boční okénka a nízké zadní sklo, což na straně druhé vynahrazují rozměrná zpětná zrcátka a parkovací čidla.
Cenový tip v soukromé inzerci: Range Rover Evoque 2.0 Si4 (4WD) - skladovka s bohatou výbavou a slevou 179.160 Kč |
Range Rover Evoque mohou pohánět dvě čtyřválcové pohonné jednotky (diesel a benzín), které dodává Ford. Prvním je vznětový čtyřválec 2.2 dostupný ve třech verzích s odlišným nastavením výkonu. Pro základní verzi s pohonem předních kol (eD4 2WD) je určena manuální šestirychlostní převodovka Getrag, přičemž pro verze s pohonem všech kol (TD4 a SD4) je možnost volit i samočinnou šestistupňovou převodovku Aisin. Druhou možnou motorizací je zážehový přeplňovaný čtyřválec 2.0 Si4 o výkonu 177 kW (240 k), dodávaný výhradně se šestistupňovým automatem, který známe z modelů Mondeo, S-Max nebo Galaxy. Po Freelanderu je Evoque druhým typem značky s motorem uloženým vpředu napříč.
Námi testovaný diesel o objemu 2,2 litru potichu přišel o sekvenční přeplňování dvěma turbodmychadly, jímž se při uvedení na trh chlubil. Již nějakou dobu si tento čtyřválec musí vystačit s jedním turbem (je však vodou chlazené a s proměnnou geometrií lopatek), disponuje variabilní vířivou klapkou a vylepšeným systémem recirkulace výfukových plynů, který pomáhá účinněji likvidovat saze ještě předtím, než se dostanou do filtru pevných částic. Přepracovaná dva-dvojka naštěstí netrpí tak silným turboefektem, jako kdysi na trh uvedený Duratorq TDCi 2,2 l dostupný pod kapotou Mondea.
Papírový výkon 110 kW (150 koní) vznětového čtyřválce může někomu přijít vzhledem k hranaté pětidveřové karoserii velmi slabý. Realita je však daleko lepší. Evoque narozdíl od řady papírově silnějších vozů předvádí v praxi jen to nejlepší. Čtyřválec začíná pěkně táhnout od 1.5000 ot./min., přičemž pomalu se sbírá již od 1.300 ot./min. Reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu je velmi dobrá a příval výkonu téměř lineární. Motor v pohodě vytočíte do nějakých 4.500 ot./min., přičemž nemá tendenci předčasně vadnout. Samotný agregát je ukázkově odhlučněn a kultivovanost je ucházející. Díky pohonu předních kol a šestistupňové manuální převodovce dokáže jezdit velmi úsporně. Například při jízdě kolem stovky lze spotřebu udržet pod hranicí pěti litrů. Ve městě není problém jezdit za sedm a v dlouhodobém smíšeném provozu kolem šesti litrů na sto kilometrů (my jsme téměř 1.500 kilometrů napříč Českem zvládli při svižnější jízdě za 6,4 l/100 km). Pokud však vyrazíte na Německé dálnice, počítejte při rychlosti kolem 170 km/h se spotřebou mírně přesahující 10 l/100 km. Až při vyšších dálničních rychlostech (nad 160 km/h) se teprve dostavuje pocit omezené dynamiky, jinak ve všech ostatních ohledech čtyřválec na Evoque v pohodě stačí.
Po stránce jízdních vlastností RR Evoque překonává BMW X3, Kugu od Forda nebo Mazdu CX-5. S pohonem předních kol jezdí díky nižší hmotnosti dokonce lépe než ve verzi s pohonem všech kol. Na hladkém asfaltu je přenos síly na vozovku doslova ukázkový, na nerovném povrchu díky tvrději nastavenému podvozku občas dojde ke ztrátě adheze, s čím si hravě poradí velmi starostlivé ESP. Podvozek se konstruktérům povedl. Tlumiče ukázkově pohlcují rázy od kol a zajišťují výtečný kontakt pneumatik s vozovkou (vyzkoušeno v pravém pruhu rozbité D1). Karoserie je pevná, výrazněji se nenaklání ani v ostřeji projetých zatáčkách. Evoque velmi dlouho drží zvolen směr. Řada malých SUVéček vždy vyniká v nějaké disciplíně a v ostatních ztrácí. Evoque je v tomto ohledu vyjímečný. Neztratí se totiž poskytovaným komfortem a jízdními dovednostmi ve městě, v terénu (robustně provedený podvozek), na okresce ani na dálnici. Je přitom jedno, jestli jen tak plujete krajinou, jedete rychle po německé dálnici nebo jen zdoláváte rozmlácené české okresky. Za všech okolností Evoque funguje brilantně a s noblesou. Pochvalu zaslouží manuální šestirychlostní převodovka, která vyniká krátkými, dobře poskládanými dráhami. Řízení je přesné, stejně tak brzdová soustava zaslouží pochvalu, spojka je přiměřeně tuhá.
Základní pětidveřový Evoque s pohonem předních kol (eD4) lze pořídit za 854.040 Kč, což je vzhledem k urozenému rodokmenu lákavá nabídka. Pokud však přihodíte pár příplatkových položek (navigační systém nebo kvalitní hi-fi), cenovka se rázem zásadně zvýší (stejně jako u německých prémiových modelů). Range Rover Evoque však za tyto peníze totiž jednoznačně stojí. Oproti konkurenci nabízí nejen styl, ale i poctivou techniku, robustní základ a nadprůměrné jízdní dovednosti.
(plusy)
design, styl a image
jízdní schopnosti a projev
ovladatelnost
přesná převodovka
tuhost karoserie
velká zpětná zrcátka
kvalita zpracování
komunikace v češtině
(mínusy)
absence stropních madel u spolujezdce
horší výhled šikmo vpřed a vzad
příplatková výbava navyšuje cenu
Technické údaje | Range Rover Evoque 2.2 eD4 2W 5dv. |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 2199 ccm |
Výkon: | 110kW(150k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 380Nm/1750 ot./min. |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 11,2 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,0 l/100 km |
Spotřeba - město: | 6,0 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,5 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 55 l |
Délka/šířka/výška: | 4355/1965/1605 mm |
Rozvor: | 2660 mm |
Zavazadelník: | 550/1350 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1595/2350 kg |
Základní cena: | 854.040 Kč (2.2 eD4 2WD, Pure) |