Test: Peugeot RCZ R - lví král

vloženo

Pokud toužíte po ostré verzi R modelu RCZ máte poslední možnost ho koupit. Podle zástupců automobilky se totiž tento model oficiálně přestal prodávat a vrchol sportovní nabídky zanedlouho vytvoří vůz 308 GTi by Peugeot Sport.

Test: Peugeot RCZ R - lví král Test: Peugeot RCZ R - lví král

Jestli mě letos nějaké auto nadchlo a utvrdilo v tom, že to ještě s auty není tak špatné, bylo to překvapivě sportovně pojaté kupé od francouzského Peugeotu, resp. model RCZ R. Kapesní hothatch mě během týdne dokonale okouzlil. Nebyl to vzhled, interiér, ale celková myšlenka a sladění vozu. Ve Francii se konskruktérům podařilo smíchat jedinečný koktejt se špetnou pepře a skvěle sladit výkonné srdce s povedeným podvozkem. Výsledkem snažení sportovní divize Peugeotu je rozdávaná radost plnými doušky.


Prohnutá střecha připomíná závodní speciály, což není vůbec od věci. RCZ R jezdí famózně. Narozdíl od takového Audi TTS sází ostré lvíče jen na pohon předních kol. Proto mě nesmírně zajímalo, jak se dokáže vypořádat s nepříliš kvalitními českými komunikacemi.



První dva dny po přebrání vozu jen pršelo a často jsem za volantem zažíval krušné chvilky. Tam kde Fabie na úzkých pneumatikách lehce prolétly, já se musel vypořádávat s neustálou ztrátou přilnavosti. Za vším stály přeširoké pneumatiky a přebytek výkonu. Pneumatiky se vzhledem k jejich opotřebení nedokázaly statečně poprat s vydatným deštěm. Třetí den se však vyjasnilo, asfalt oschnul a z RCZ R bylo mávnutím kouzelného proutku naprosto jiné auto.

Downsizing nevadí
Dopovaná šestnáctistovka THP má tolik síly, že dokáže přední kola protočit ještě na trojku. Z toho plyne fakt, že pokud při předjíždění trefíte kaluž, je nutné se mít na pozoru a pořádně držet volant. Pokud tak neučiníte, s velkou pravděpodobností skončíte i přes zásah stabilizace v příkopě. Pevná ruka je pro ochočení tohoho lva nezbytná. Stejně tak je nutné se mít napozoru ve vyjetých kolejích. Zžít se musíte také s dávkováním plynu. Přední kola se musejí vyrovnávat s přívalem 330 N.m.



Čtyřválec o výkonu 270 koní dokáže fungovat v celém spektru otáček a skvěle narozdíl od některých konkurentů maskuje svůj nízký zdvihový objem. Agregát vyniká neuvěřitelnou pružností. Ostatně posuďte sami, na šestku se můžete loudat padesátkou, ale také letět o dvě stovky více. Nadprůměrnou dynamiku dokáže RCZ R poskytnout za každých okolností, ani maximálku není pro něj problém dosáhnout v táhlém dálničním stoupání. Peugeot této charakteristice vděčí konstruktérům, kterým se podařilo udržet na uzdě hmotnost (RCZ R je nejlehčí ze všech RCZ, oproti turbodieselovému dvoulitru dokonce o 131 kilogramů) a docílit ideálního zpřevodování.



Přestože je čtyřválec dopován turbodmychadlem, překvapil nás až těžko uvěřitelnou spotřebou paliva. Při snaze o economy run se mi podařilo dosáhnout spotřeby těsně pod hranicí čtyř litrů na sto kilometrů. Při běžných přesunech a dodržování povolených rychlostních limitů není problém jezdit za 6 l/100 km. K ostřejší a zábavnější jízdě si přičtěte tři litry, k velmi řychlé jízdě pak další tři. Na okruhu v extrému je nutné počítat s odběrem zhruba dvaceti litrů, přes které se jentak nedostanete. A to vše při použití pouze 95octanového Naturalu. Pokud porovnáme spotřebu RCZ R při podobném jízdním tempu například s Hyundai i30 1.6 Turbo zjistíme, že sportáček z Francie jezdí o třetinu levněji!



Porsche z Francie
Asi si teď myslíte, že si dělám srandu, ale já to myslím vážně. Podvozek RCZ R je téměř naprostým ideálem. V zatáčkách je jistý, stejně tak při trojciferných rychlostech začínajících dvojkou. A k tomu všemu není extrémně tvrdý. I přes přítomnost devatenáctipalcových kol lze s Peugeotem jezdit bez výraznějšího omezení či zhoršení komfortu. Podvozek není prkený a umí být poddajný a zároveň rychlý. Pokud nenarazíte na extrémní nerovnosti, vždy dokáže podvozek nerovnosti solidně kopírovat a nepřichystá žádnou neplechu. Přenosu výkonu na vozovku pomáhá samosvorný diferenciál Torsen. RCZ R se ochodně vrchá do zatáček a neustále Vám říká: "tohle bylo pomalu, přidej". A doopravdy. Na suchém asfaltu díky výše popsanému mixu vlastností dokáží dobří řidiči opakovaně přidávat na rychlosti. A nejlepší na tom je, že díky dobře naladěné zadní nápravě jezdí vůz stějně dobře i v nízkých rychlostech, což o plno konkurentech nemohu prohlásit. 

Výtečně jsou na tom i brzdy. Ty dokáží vůz opakově zastavit z maximální rychlosti a dobrou službu odvádějí i na okruhu. Při plné deakceleraci se vůz trochu ošívá, ale nic tragického to není.



Kupujte, už je skoro pozdě

Peugeot RCZ je díky svému atraktivnímu vzhledu řidiči často podceňován a řada z nich ho považuje za "ženské" sexy vozítko. Jenže chyba lávky, testované RCZ R bylo maximálně funkční, dravé, zábavné a překvapivě hodně úsporné. Díky produkovanému "opravdovému" zvuku dokáže RCZ R skvěle vtáhnout do děje i otupělého jedince. Tento vůz byl v první řadě stvořen pro řidiče, jelikož splňuje všechny předpoklady pořádné sporťáčku. Je celkově malý a lehký s nízko položeným těžištěm a má kola téměř v rozích. Pokud tedy toužíte po víkendovém voze, neváhejte. Prodej byl oficiálně ukončen, ale určitě nějaký kousek ještě seženete.

Plusy
+ sedadla
+ kvalita zpracování
+ výkonný motor
+ spotřeba paliva
+ podvozek
+ jízdní vlastnosti
+ opravdový zvuk motoru

Mínus:
- nehodí se pro obézní
- už ho oficiálně nekoupíte
- menší životnost přední nápravy při ostré jízdě na českých silnicích

Technické údaje Peugeot RCZ R1.6 16V THP 280k MAN6
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1 598 ccm
Výkon: 199kW(270k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 330Nm/1900 ot./min.
Max. rychlost:   250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,9 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,1 l/100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4294/1845/1352 mm
Rozvor: 2596 mm
Zavazadelník: 384/760 l
Provozní/celková hmotnost: 1355/1780kg
Pneumatiky: 235/40 R19 W
Cena testovaného modelu: 1 040 000 Kč

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Citroën DS3 – když chcete vybočit z řady

Test ojetiny: Citroën DS3 – když chcete vybočit z řady

Citroën DS3 představuje luxusnější alternativu k „cé-trojce“. Stejně jako další modely DS zaujme neotřelým vzhledem, ale oslovit umí i sportovněji založené řidiče, a to díky výkonné verzi..

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Opel Granland X je s námi už hezkých pár let a v jeho interiéru to pomalu začíná být znát. V jednom ohledu na něj ale..

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

Vyzkoušet si ty nejsilnější vozy mnichovské automobilky BMW je snem každého zapáleného motoristy. Pokud se řadíte do..

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Po úspěšném startu modelu Škoda Octavia Combi přináší na český trh tuzemské zastoupení značky Škoda nově i karosářskou..

Lexus má svůj první elektromobil, je to model UX 300e s hodně slušným dojezdem

Lexus má svůj první elektromobil, je to model UX 300e s hodně slušným dojezdem

Model UX 300e se dostane na vybrané evropské trhy v druhé polovině roku 2020, od roku 2021 se začne prodávat i ve..