Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala

Toužíte po malém SUV s pohonem všech kol a automatickou převodovkou? Přestože výběr je hodně omezený, u Opelu můžete dostat to, co žádáte. Má to ovšem jeden háček...

Mokka dostala v loňském roce do názvu písmeno X, na které si musíme do budoucna zvyknout. Opel jím bude označovat všechny nové crossovery a SUV.


Oepl Mokka vyráží do druhé poloviny svého životního cyklu s povedenějším vzhledem a bez řady chyb, které ji doposud trápily. Facelift přinesl užší masku a protaženější světlomety. Novinkou je vodorovné provedení čelních partií doplněné jasným světelným podpisem tvořeným dvojicí linek denního svícení v příplatkových reflektorech LED s adaptivní funkcí AFL. Designérům se podařilo úspěšně zamaskovat poměrně úzkou a vysokou stavbu vozu a Mokka X působí vyrovnaněji. Designové změny se odehrály více méně na celém voze, boční silueta i tvar zadních partií ovšem zůstal zachován.

Palubní deska se přiblížila zvyklostem Astry - kompletně zmizela přetlačítkovaná středová partie s trčícím displejem. Nové pojetí je uživatelsky daleko příjemnější a použité materiály se chlubí téměř prémiovou kvalitou s odpovídajícím dílenským zpracováním. Kabině dominuje dotyková obrazovka příplatkové navigace Navi 900 IntelliLink za kterou je nutné připlatit 15 000 Kč (u výbavy Innovation). Specialitou je komunikační systém OnStar, což je takový přítel na telefonu a pomocník (OnStar kromě spojení s osobním asistentem dokáže propojit vozidlo s mobilní aplikací. Na dálku můžete vůz zamknout/odemknout, zjistit stav paliva v nádrži nebo spustit alarm). Po stisknutí tlačítka jste spojeni s živým operátorem, který dokáže poradit s problémem či ovládáním vozu. První rok je služba zdarma, v dalším roce je nutné zaplatit 2 500 Kč.

Mokka X se chlubí celou řadu detailů, které oceníte až při běžném dlouhodobém provozu. Například z maximálně jednoduchého nastavení podsvícení přístrojovky pomocí jednoho otočného ovladače, by si všichni měli vzít příklad. V praxi není potřeba nic zdlouhavě hledat v menu palubního počítače. Pasažéřy zajisté potěší Wi-Fi hotspot 4G LTE, ke kterému lze připojit až sedm zařízení. Datové služby je možné využívat tři měsíce zdarma, poté za 100 GB dat zaplatíte čtyři tisíce korun.

Příplatková ergonomická sedla s certifikátem AGR by neudělala ostudu ani u modelů střední třídy. V praxi se jedná o vyhřívaná křesla s minimální boční oporou, která ukazují své přednosti na dlouhých trasách. Dokonce disponují možností mechanicky prodloužit samotný sedák. Potěší také sklopná loketní opěrka a vyhřívaný kožený volant padnoucí skvěle do rukou.

Přes celkově užší a kratší kabinu lze na zadních sedadlech cestovat. Prostoru je akorát a nevymyká se z průměru kompaktních konkurentů. Dostatek místa si cestující užijí pouze nad hlavami, jelikož karoserie tohoto Opelu je poměrně vysoká.

Základní objem zavazadlového prostoru je 356 litrů, které Mokku X řadí k průměru třídy. V praxi je ovšem zavazadelník dobře využitelný - má pravidelné tvary. Doporučujeme připlatit si něco málo přes dva tisíce korun za dojezdové rezervní kolo, které se bez potíží vleze pod podlahu kufru. 

O pohon Mokky X se starájí výhradně čtyřválce. Vstupním agregátem je pak atmosférická šestnáctistovka s výkonem 85 kW spojená s pětirychlostní manuální převodovkou. Pokud toužíte po automatické převodovce nebo pohonu všech kol, musíte v případě benzínu zvolit přeplňovanou čtrnáctistovku Turbo. Ta je k dostání ve dvou výkonnostních verzích (103 nebo 112 kW), přičemž slabší verze může v případě pohonu předních kol spalovat LPG. K motoru 1.4 Turbo (vyjma verze LPG) můžete mít manuální šestirychlostní nebo automatickou převodovku. Volit můžete také mezi pohonem předních nebo všech kol. Nabídka dieselových pohonných jednotek začíná u 1.6 CDTi o výkonu 81 kW spojené s manuální převodovkou. Zájemci o automat či pohon všech kol musejí sáhnout po silnější 100 kW variantě.

Testovaná zážehová čtrnáctistovka v kombinaci s automatickou převodovkou a pohonem všech kol mile překvapí kultivovaným a hladkým projevem. Do dvou tisíc otáček o ni vůbec nevíte, přede tiše a spořádaně. V nízkých otáčkách je její provej nevýrazný a nejlépe funguje až po překročení hranice třech tisíc otáček, kdy se dostavuje hrubější zvukový projev, který není uchu lahodící. Nejlepší je jezdit na pohodu. Vše ovšem funguje ideálně do doby, než se rozhodnete předjíždět. Při sešlápnutí plynu budete jen  marně hledat udávaný výkon 112 kW. Pociťově o třetinu nižší výkon postačuje pro bezpečné předjetí, je ho ovšem nutné plánovat.

Ještě horší situace nastavá v okamžiku, kdy se rozhodnete sledovat spotřebu paliva. Přestože německá automobilka udává v technické specifikaci průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km, realita je úplně někde jinde. Ani při defenzivní jízdě se spotřeba nepodívá pod hranici osmi litrů na sto. Opětovné snahy o prolomení této hranice končily pakovaně nezdarem. Týdenní test v mrazivém počasí skončil s hodnotou 9,5 l/100 km, za což může kombinace hned několika nepříznivých faktorů (automat, 4x4, velká čelní plocha, vyšší hmotnost a osmnáctipalcová kola obutá do zimních pneumatik). Pokud budete trochu více šlapat na plyn, spotřeba bude vždy začínat jedničkou.

K pocitově nižšímu výkonu přispívá nejen kromě zmíněné kombinace také lineární projev samotného motoru. Ručička otáčkoměru rychle letí nahoru a přísun výkonu je zbaven špičky. To má společně s dobrým odhlučněním a vyšším posezem za následek, že Vám přijde, že Mokka X vůbec nejede. Při pohledu na rychloměr ovšem není situace tak špatná, jak by se mohlo zdát. Jízda stovkou je maximálně příjemná a pohodová.

A jak Mokka X jezdí? Rovnou začneme od terénu. Do něj se raději vůbec nepouštějte - čtrnácticentimetrová světlá výška podvozku je totiž téměř identická s běžnou Fabií. Polní cesty či příjezdové cesty k horské chalupě nejsou problém, nic těžšího nezkoušejte. Na uježděném sněhu pohon všech kol (řešen elektromagnetickou spojkou, která umí na zadní kola v případě potřeby poslat až 50 % výkonu) funguje bez problémů. Kopec vyjedete i bezpečně sjedete jelikož nechybí asistent pro sjíždění kopců. Chcete-li si za volantem trochu užít, musíte vypnout ESP (krátkým stisknutím tlačítka ESP vypnete protiprokluz a delším deaktivujete samotnou stabilizaci).

TIP: Nabídka vozidel Opel Mokka na prodej od partnerů AUTANET.cz

Protočit kola na uklouzaném povrchu se nám nikdy nepodařilo. Zadní náprava je připojuje ještě před rozjezdem, aby se Mokka dokázala na jakémkoliv povrchu snadno rozjet. V případě Mokky je nutné zapomenout na jízdu bokem. Vůz pomocí lze pomocí klasické páky ruční brzdy dostat do smyku, ale tím zábava končí - vše překazí elektronika. Tak raději pojďme na silnici, kde Mokka X funguje naprosto parádně. Jízda na pohodu je maximálně příjemná - převodovka řadí sametově, motor je tichý a poskytovaný komfort snese srovnání s většími vozy. Naladění podvozku je oproti předchůdci vláčnější a celkové tlumení velmi solidní. Pozlobit dokáží jen výraznější krátké nerovnosti a občasný hluk od kol (např. na hrubém asfaltu).

Opel Mokka X je jedno z nejlepších malých SUV, které se tváří a funguje jako dospělé auto. Nebýt užrané přeplňované čtrnáctistovky Ecotec (poznáte ji podle zdvihového objemu 1399 ccm), která není úsporná ani pod kapotou Astry, jednalo by se o skvělou kombinaci. Po týdenních zkušenost tak musíme doporučit Mokku poháněnou dieselem, což může představovat problém. Diesel totiž získáte buď s automatickou převodovkou, nebo pohonem všech kol. Obojí dohromady mít nemůžete.

Plusy
+ Líbivý vzhled
+ Téměř prémiový interiér
+ Ergonomie a slušné dílenské zpracování
+ Sametově řadící automat
+ Skvělá přední sedadla
+ Široké možnosti příplatkové výbavy

Mínusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Pociťově slabší motor
- Hluk od motoru ve vyšších otáčkách

Technické údaje Opel Mokka 1.4 Turbo AT6, 4x4
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1399 ccm
Výkon: 112kW(152k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 245Nm/2200-4400 ot./min.
Max. rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,7 s
Spotřeba - město: 7,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,6 l/100 km
Spotřeba - kombi: 6,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 53 l
Délka/šířka/výška: 4275/1781/1658 mm
Rozvor: 2555 mm
Zavazadelník: 356/1305 l
Pohot./celková hmotnost: 1429/1938 kg
Spotřeba během testu: 9,5 l/100 km
Cena test. modelu bez přípl. výbavy: 557 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč