Test: Opel Mokka 1.6 CDTI 4x4 - Dokonalá symbióza

Nalézt opravdu dobrý vůz kategorie Mini SUV není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jistě, na trhu jsou vozy jako prémiový Mini Countryman, Renault Captur nebo nový Fiat 500X. Jejich nevýhodami jsou ale vyšší pořizovací ceny při volbě pohonu 4x4 a mnohdy i horší jízdní vlastnosti, které musely ustoupit vyšší světlé výšce. Je tu však ještě jeden vůz, který v prodejních statistikách dosavadní konkurenci doslova drtí a jehož výrobce jej zpočátku dokonce nestíhal vyrábět. Řeč je o vozu Opel Mokka, který se veřejnosti představil již v roce 2012 na autosalonu v Ženevě.

Po více než třech letech Mokka nadále boduje a přichází se svěžím větrem v zádech, který má za cíl držet její konkurenty na uzdě i v následující době. Konečně se totiž dočkala spojení tichého vznětového motoru a pohonu čtyř kol, které jí díky nekultivované jednotce 1.7 CDTI tolik chybělo. Nový pohonný agregát sice opět ztratil něco ze zdvihového objemu a nově tak nese označení 1.6 CDTI, jinak je ale výtečný a ve všech ohledech lepší než zmiňovaný předchůdce. K podrobnému rozboru pohonné jednotky se samozřejmě dostaneme. Teď už Mokka čeká, tak se na ni pojďme vrhnout!


Exteriér – Korejská Němka.
Zprvu se zdá, že jde o velice masivní automobil. Zvláště přední část budí díky výraznému oplastování a svalnatému prolisu na kapotě dojem, čímž Mokku nepochybně řadí do kategorie SUV. Kýžený efekt následně podtrhují i velká osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměrech 215/55 a my uznáváme, že tohle malému Opelu vážně sluší. Skutečně skromné rozměry Mokky prozradí až pohled zboku a přejdeme-li k zadní části, jsme nuceni se vám k něčemu přiznat. Rozhodně za tím nehledejte nic osobního, ale záď vozu se nám příliš nelíbí. Příbuznost s koncernovým bratříčkem Chevroletem Trax a ani původ obou sourozenců z Koreje zde Mokka prostě nezapře a je to škoda. Tato část se k celkovému designu, který jinak skvěle kombinuje všechny prvky aktuální rodiny Opelů, příliš nehodí. Přesto je Mokka skutečně hezké auto a na její „zadeček“ se dá rychle zvyknout.



Interiér – Sedadla v hlavní roli.
Přesuňme se dovnitř, abychom si přiblížili vnitřní prostor malého SUV a jeho interiér. Začněme palubní deskou. Ta v testované výbavě drive! působí poměrně zdařile, a i když jsou lesklé plasty ve výplních dveří možná už trochu moc, byli jsme s celkovým ztvárněním poměrně spokojeni. Tlačítka… Kritizování velkého množství tlačítek na středovém panelu se u nedávných Opelů stalo již jakýmsi folklórem automobilové publicistiky, jenže… Toto řešení má i své výhody. Samozřejmě, zpočátku jsme stejně jako všichni před námi byli zmateni. Po pár dnech ale člověk zjistí, kde co je, a najednou se stává nesmírně vhodným, aby měla každá funkce svůj čudlík/tlačítko, a není se potřeba složitě proklikávat palubním systémem, nota bene ještě něco lovit na dotykovém displeji, jak je dnes moderní. Je to zkrátka takové anti-novinářské řešení, což však lidem, kteří s Mokkou žijí dennodenně, jistě vadit nebude.

Přesouváme se k sedadlům, která jsou v našem případě příplatková. Zejména tento příplatek bychom vám ale doporučili, protože za rozumných 13 500 Kč získáte jedny z nejlepších sedadel v daném segmentu poskytujících skvělou oporu v oblasti zad i nohou, u kterých si lze dokonce nastavit i délku podsedáku tak, aby vás nepříjemné křeče nedostihly ani na té nejdelší cestě.



A jak je to s prostorem? Rozvržení vnitřní architektury v Opelu nám vzdáleně připomíná Škodu Superb druhé generace, protože… Uvnitř v příčném směru skutečně není mnoho místa a při nastupování se bez obtíží potkáte rameny se svým spolujezdcem (vzhledem k velikosti vozu se to dá očekávat).

Jenomže v podélném směru se za sebe posadí i dva takřka dvoumetroví velikáni a budeme-li se bavit o prostoru pro nohy, nebude mít ani jeden sebemenší potíž. Už tedy asi chápete jistou podobnost se Superbem. I malý Opel totiž působí trochu jako takový jezevčík, neboť vzhledem k vnějším rozměrům nabízí uvnitř opravdu mnoho podélného místa. Ani Mokka však není s délkou 4278 mm nafukovací a prostoru pro nohy tak logicky musel ustoupit zavazadelník. Ten nabízí jen průměrných 356 litrů objemu a po sklopení zadních sedadel naroste přepravní kapacita na nevelkých 785 litrů. Tak akorát pro dva.



Motor – Úsporný tichošlápek.
Nová generace šeptajících dieselů se vyznačuje příkladnou kultivovaností chodu, střídmostí ve spotřebě paliva (často pouze na papíře) a v neposlední řadě i plynulým zátahem, který skvěle maskuje hranici sepnutí turbodmychadla. U testovaného motoru 1.6 CDTI platí jeden ze zmiňovaných faktů hned dvakrát! A to hlučnost nebo spíše tichost, s jakou pohonná jednotka běží. Při konstrukci celohliníkového motoru bylo spotřebováno velké množství zvuk pohlcujících materiálů a zařízení, díky čemuž zde můžeme nalézt i členité rezonátory (jeden je dokonce umístěn v sacím traktu). Výsledek? Oslnivý, respektive neslyšný motor a my uznáváme, že jsme se s takto kultivovaným chodem u neprémiové značky dosud nesetkali.

Druhým zmiňovaným znakem je nízká spotřeba paliva. Testovanou verzi Mokky vybavil Opel pohonem 4x4 a motorem té silnější ze dvou specifikací vznětových „jednašestek“ o výkonu 100 kW (136 koní) spolu s 320 Nm točivého momentu. Pohonný agregát nejenže poskytuje relativně těžkému Opelu (1504 kg) skutečně solidní dynamiku, ale umí se i elegantně krotit při odběru paliva, protože při běžném tempu nabízí příležitost jezdit pod hranicí 5,5l/100km! Ano, čtete správně a to se pořád bavíme o SUV s vyšší stavbou a pohonem všech kol.

Se spotřebou 6l/100km již musíte hlídat, aby vás nezměřili a s dlouhodobými 6,5 l/100km vás mnozí často označí za piráta silnic. Skutečně! Mokka s tímto motorem prostě nežere, a ačkoliv je naladěná spíše ke klidnější jízdě, výkonový potenciál jí vůbec nechybí. Papírové hodnoty spotřeby jsou tak o mnoho reálnější než u konkurence.

Kultivovanost, spotřeba… Má tenhle motor vůbec nějaké chyby? Ano, ale není jich mnoho. Vedle nečekaně živého projevu jsou jimi výrazný turboefekt a pomalá reakce na plynový pedál. Ještě si krátce povíme něco o průběhu výkonové křivky, čímž se dostaneme k poslednímu ze zmiňovaných znaků, tedy k plynulému zátahu.

Tento pojem byl konstruktérům nové jednotky nejspíše cizí, neboť motor pod 1500 ot./min. skoro netáhne. Citelný kopanec přijde až s hranicí 1700 ot./min., za kterou následuje sílící zátah ke krátkému pásmu otáček (2000 – 2250 ot./min.) s vrcholem točivého momentu. Mezi 2250 – 4000 ot./min. pak motor poskytuje jakous takous dynamiku, jejíž úroveň je nepřímo úměrná rostoucím otáčkám a za hranicí 4 tisíc následuje pozvolný úpadek i posledních zbytků sil.

Přesto si v Opelu Mokka neumíme představit lepší motor, který by k daným charakteristikám malého SUV seděl lépe. Tak výtečná spotřeba a neslyšné nadšení, s jakým se malé SUV dere vpřed, je fascinující

Jízda – Tohle že je malé auto?
Že se v interiéru testovaného Opelu sedí díky výborným sedadlům příjemně, jsme již psali. Ne jinak tomu je i v případě řidičské pozice, kterou lze nalézt poměrně snadno. Nebudeme tedy nic protahovat a nezbývá než vyrazit na cesty.

První kilometry a již teď víme, že malý Opel může řídit úplně každý (včetně křehkých modelek, které nedisponují zrovna medvědí silou). Zajímavé je, že navzdory svalnatému zevnějšku se Mokka tváří z pohledu řidiče velice žensky. Řazení i řízení jde zlehka a vše korunuje spojka, u níž máte pocit, jako by k jejímu vyšlápnutí stačilo nohu na pedál jen položit. Citlivosti ale moc nepobrala a zpočátku to chce o něco vnímavější přístup. I řazení mohlo mít přesněji vymezené a o něco kratší dráhy, a ani řízení není zrovna bez chybičky. Je docela přesné a ani přílišnou přeposilovanost mu nelze dvakrát vyčítat, jenže neposkytuje byť jen kousek zpětné vazby od kol. Nic z toho tedy není zcela dokonalé. Jenže... Celková sladěnost řazení spolu s řízením je natolik sympatická, že i proto nás jízda s Mokkou nakonec bavila.



Z hlediska jízdního komfortu je vůz opravdu příjemný, a i když je kratší rozvor na delších nerovnostech cítit, po chvilce o drobném pohupování sotva víte. Rovněž odhlučnění kabiny je dobré, a jestli má Mokka v tomto ohledu nějakou slabinu, pak je to v použití osmnáctipalcových kol se zimními pneumatikami. Kola jsou totiž i na sebemenších dírách dost slyšet, což je vzhledem k dobrým kvalitám podvozku trochu škoda. Jsme si však jisti, že použití menších kol a letních pneumatik by tento problém vyřešilo.

Zklamání se nakonec nekonalo ani na poli jízdních vlastností, kde malý Opel exceloval hbitostí a umě tak maskoval patnáct metráků své váhy. Na limitu jsou jasné tendence k nedotáčivosti patrné, ale nové použití ještě lehčího vznětového motoru tyto sklony nadále potlačilo a vozu pomohlo. Naklánění v zatáčkách se prakticky nekoná a držení stopy je zcela v pořádku. Rovněž podvozek prakticky zabraňuje sebemenšímu odskočení a skvěle filtruje většinu nástrah českých silnic. Byli jsme proto velice spokojeni. Mokka s novým vznětovým turbomotorem jezdí lépe než kdy dřív.

Závěr – Krok před konkurencí.
Po necelém týdnu stráveném s Opelem Mokka 1.6 CDTI 4x4 drive! musíme říci, že se Opelu povedlo nabídnout svým zákazníkům zase jedno dobré auto za neméně zajímavé peníze. Vždyť testovanou verzi s pohonem 4x4 a skutečně dobrou motorizací můžete aktuálně pořídit již za 648 900 Kč. Jistě to není málo, ale ukažte nám podobně zajímavou nabídku malého SUV, které si nezadá ani s většími konkurenty prémiových značek. Jinými slovy, pokud i vy uvažujete o koupi podobného vozu, na Opel Mokka byste neměli zapomenout. Kromě menšího zavazadelníku totiž nezklamal ani nás!

Plusy
+ Líbivý vzhled
+ Tichý motor
+ Nízká reálná spotřeba paliva
+ Skvělá přední sedadla
+ Široké možnosti příplatkové výbavy

Mínusy
- Hluk od kol
- Loketní opěrka vpředu jen pro řidiče
- Pojistka ruční brzdy na vrchní straně

Technické údaje Opel Mokka 1.6 CDTI drive!
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 100kW(136k)/3500 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/2000-2250 ot./min.
Max. rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,5 l/100 km
Spotřeba - město: 5,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 52 l
Délka/šířka/výška: 4278/1777/1658 mm
Rozvor: 2555 mm
Zavazadelník: 356/785 l
Pohotovostní hmotnost: 1504 kg
Spotřeba během testu: 5,6 l/100 km
Cena test. modelu bez přípl. výbavy: 648 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller (Text + Foto: )

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč