Test: Opel Meriva vs. KIA Venga - hrátky s prostorem

30. 09. 2011
Sdílet článek

Velkoprostorový vůz nemusí být nevzhledným obrem na kolech, což potvrzují minivany Opel Meriva i Kia Venga. Oba reprezentují skupinu menších pětimístných MPV, která získávají na oblibě díky nižší ceně a stále ještě velkému prostoru uvnitř. Testovali jsme vozy poháněné nízkoobjemovými turbomotory. Merivu poháněl benzínový agregát 1,4 T o výkonu 103 kW, řidič Vengy mohl ocenit solidní dynamiku 1,6 CRDi (94 kW) v kombinaci s poměrně nízkou spotřebou.

Opel Meriva představil ve své první generaci sklápění sedadel „Flex Space“, které vzadu umožňuje pružně měnit konfiguraci zavazadlového prostoru podle počtu cestujících bez nutnosti vyjímat sedadla z auta. Sklápějí se jednoduchým manévrem do podlahy. V dvoumístném uspořádání lze vytvořit zcela rovnou ložnou plochu. Systém je natolik propracovaný, že ho přejala i nová Meriva. Ta narostla o pětadvacet centimetrů do délky, a uvnitř je to znát. Do Merivy lze naložit až 1500 l nákladu, což je hodnota zdobící MPV o kategorii výše.


Raději ve čtyřech
Konkurenční KIA Venga je přibližně stejně velká jako dřívější generace Merivy, s úpravou vnitřního prostoru si rovněž umí poradit. Ze zadních sedadel dokážete v případě potřeby také vytvořit téměř rovnou nákladovou plochu. Opěradla se sklápějí do podlahy v poměru 2:1, větší díl je na straně řidiče. Meriva sklápí zadní sedadla „natřikrát“, systém je tedy variabilnější. Boční „sklápěcí sekce“ jsou totožné, ta prostřední je o něco užší. Pokud například cestujeme ve čtyřech, sklopíme prostřední sedadlo a vznikne ideální prostor třeba pro lyže. Šikovně poskládané by se tam vešly běžky i sjezdovky pro všechny čtyři cestující, což je ideální počet pro cestování zejména na delší vzdálenosti. Prostřední sedadlo Merivy je totiž dost úzké. Pokud vzadu sedí tři dospělí, ten uprostřed se rameny „nabourává“ pro prostoru svých spolucestujících. KIA Venga je o něco užší než Meriva, pohodlné cestování na delší vzdálenosti také raději „jen“ ve čtyřech. Počet se samozřejmě odvíjí od objemové a váhové kategorie cestujících osob.

Hodně uvezou
Ze všech detailů Opelu Meriva je cítit promyšlený důraz na praktičnost. Do tohoto kontextu patří i systém „Flex Doors“, kdy se zadní dveře otevírají v opačném gardu proti předním. Výhodu mají podle výrobce ocenit především rodiče při umisťování dětských sedaček. Při otevření obou bočních dveří Merivy současně na vás dýchne „retro“ atmosféra. Každopádně se ze zadních sedadel vystupuje pohodlně. Materiály interiéru Merivy a jejich zpracování jednoznačně míří do vyšší kategorie. Uvnitř máte hodně komfortní dojem. Tenhle rodinný minivan se přímo nabízí jako praktické a dostatečně reprezentativní vozidlo pro taxislužbu. Vengu jsme v této roli také už spatřili a docela jí seděla. Dovnitř se totiž vejde spousta bagáže. Podle údajů výrobců je zavazadlový prostor Vengy v základním uspořádání dokonce o 44 l objemnější než v případě Merivy. Po kompletním sklopení zadních sedadel se ovšem projeví rozdíl v délce obou vozů. Výsledkem je 1500 l vs. 1253 l, což na svou kategorii také není špatná hodnota. Patnáct set litrů Merivy je ovšem „špica“.

Odpovídající úroveň
KIA Venga působí zvenčí nadčasově a svými rozměry i celkovým pojetím přesně zapadá do kategorie minivanů. Uvnitř najdeme převážně tvrdé plasty, ale design interiéru přesto působí moderně a vzhledem k ceně vozu přiměřeně kvalitně. Zpracování je na solidní úrovni. Pouze „kočičí hlavy“ pražské dlažby vyloudily z Vengy pazvuky. Od turbodieselu 1,6 CRDi korejské Vengy z továrny v Nošovicích jsme čekali mimořádnou úspornost. Ostatně výrobce udává pouhých 4,5 l nafty na 100 km. Hodnota se dá dodržet, ale při dynamičtějším pojetí se náš výsledek na konci testu ustálil na stále ještě příznivém čísle 6,2. Líbil se nám ohromný zátah turbodieselu i odhlučnění v kabině. V zatáčkách se Venga chová mírně přetáčivě. I když jsou náklony minimální, podvozek Vengy vám dá na srozuměnou, že neřídíte sportovní vůz. Příjemně nás překvapila šestistupňová převodovka. Řadí přesně a jednotlivé převody zapadají do kulisy lehce.

Důraz na kvalitu
Tvůrci Opelu Meriva vytvořili komplexně kvalitní vůz, jízdní vlastnosti nezaostávají za běžnými nízkými automobily. Řidič si může i ve vyšších rychlostech vychutnávat neutrální chování v zatáčkách, Meriva je krásně a bez náklonů „zavírá“. U minivanů málokdy vídané! Opela poháněl benzínový turbomotor objemu pouhých 1,4 l. Opět se potvrdily argumenty zastánců „downsizingu“. I z malého objemu lze vytvořit „velkou“ pohonnou jednotku. Výkon 140 koní doprovázený točivým momentem 200 Nm v rozmezí 1850 až 4900 otáček hovoří sám za sebe. Nepodařilo se nám však dodržet výrobcem udávanou spotřebu paliva, kterou jsme o pár desetinek litru „přešvihli“, ale hodnota 7,5 l/100 km je v případě solidní dynamiky vysokého vozu stále ještě přijatelná. Po městě se však Meriva pohybuje s apetitem kolem devíti litrů na sto kilometrů.

ESP v základu
Ve výbavě Merivy v základním provedení Selection nechybí kromě povinného systému ABS také ESP a dvojice čelních airbagů. Vždy jsou k dispozici vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka. Pohodlí elektrického otevírání oken si užijí ovšem pouze řidič se spolujezdcem, cestující vzadu musí zatočit kličkami, případně se složit na nákup vozu ve vyšší výbavě Enjoy, nebo raději rovnou Cosmo. Na výběr je 16 různých paketů kombinujících funkční a komfortní prvky. Základní pohonnou jednotkou Merivy je osvědčená bezínová čtrnáctistovka o výkonu 74 kW/100. Ve výbavě Selection přijde Meriva na 299 900 Kč, což je dlouhodobá akční cena. Pohled do ceníku Vengy je jen o maličko přehlednější. K pěti stupňům výbav se přiřazují jednotlivé prvky, množství kombinací v rámci paketů si při nákupu Vengy zdaleka tolik neužijete. Základní motorizací je rovněž benzínová „1,4“, která s výkonem 66 kW a v základní verzi Fresh přijde na zajímavých 244 980 Kč. O bezpečnost se kromě brzdového systému ABS (a spřízněných asistentů) stará dvojice airbagů vpředu, za boční se připlácá stejně jako za ESP, keré KIA nazývá ESC. Elektrické ovládání zadních oken najdeme až u čtvrtého stupně výbavy, případně si k základu připlatíme 4000 Kč. KIA trochu překvapuje tím, že řadu standardně očekávaných prvků najdeme až ve vyšších výbavách, případně je musíme dokupovat. U korejských výrobců jsme si zvykli, že zákazníkům nabízejí bohatší základní provedení než evropské značky. S rostucí kvalitou jejich vozů to již ale není, žel, pravda. Základní výbava Merivy se jeví především díky elektronickému stabilizačnímu systému komplexnější v oblasti bezpečnosti. KIA však akčně nabízí klimatizaci již ve verzi Fresh.

Volně dýchat
Hlavní prostorová deviza minivanů typu Opel Meriva a KIA Venga spočívá ve vyšší výšce a variabilitě interiéru. Uvnitř mají všichni cestující spoustu místa nad hlavou. Takový pocit prostoru a vzdušnosti nenajdete v žádné pětimetrové limuzíně! Opel Meriva je o něco dražší než KIA Venga a tento rozdíl v zásadě odpovídá všem prostorovým i kvalitativním hlediskům.

Nejsilnější stránky vozu:
Opel Meriva: Variabilní uspořádání interiéru, snadná manipulace se zadními sedadly, možnost rozšířit zavazadelník až na objem 1500 l, kvalitní materiály v interiéru a jejich zpracování, přesné a jemné řazení šestistupňové převodovky.
Kia Venga: Zátah turbodieselu 1,6 CRDi, přesné řazení šestistupňové převodovky, praktický zavazadelník – snadná manipulace se zadními sedadly.

Nejslabší stránky vozu:
Opel Meriva: Poněkud vyšší spotřeba přeplňovaného maloobjemového agregátu - 7,5 l/100 km v kombinaci, ve městě 9 l/100 km.
Kia Venga: V zatáčkách poněkud nejistý podvozek, lehká přetáčivost.

Technické údaje: Opel Meriva 1,4 T / KIA Venga 1,6 CRDi
Motor: Přeplň. zážeh. 4válec / Přeplň. vznět. 4válec
Max. výkon: 103 kW/140 k/4900-6000 ot. / 94 kW/128 k/4000 ot.
Točivý moment max.: 200 Nm/1850 – 4900 ot. / 260 Nm/1900 – 2750 ot.
Maximální rychlost: 196 km/h / 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s / 11,1 s
Spotřeba paliva: 6,7 l/100 km / 4,5 l/100 km
Délka/šířka/výška/: 4,288/1,812/1,615 m / 4,068/1,765/1,60 m
Rozvor: 2,644 m / 2,615 m
Zavazadelník: 400–1500 l / 444–1253 l
Cena motorizace od: 381 900 Kč / 334 980 Kč
Cena od: 299 900 Kč (1,4 – 74 kW) / 244 980 Kč (1,4 – 66 kW)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text a foto: Manfred Strnad

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč