Test: Opel Grandland je lepší než sesterské modely z Francie | Autanet.cz

Test: Opel Grandland je lepší než sesterské modely z Francie

Nový Opel Grandland přichází s většími rozměry, prostornějším interiérem a moderními technologiemi, které ocení každý náročný řidič. Zaujme nejen svým hybridním pohonem s nízkou spotřebou, ale i komfortní výbavou a chytrými detaily. I přes vyšší pořizovací cenu nabízí Grandland vyváženou kombinaci výkonu, úspory a pohodlí.

Letos na trh uvedený Grandland má délku 4,65 m, šířku 1,93 m a výšku 1,66 m, je tedy o výrazných 173 mm delší, o 36 mm vyšší a o 49 mm širší než jeho předchůdce. Z tohoto zvětšení profituje prostor pro cestující i jejich zavazadla. Rozvor délky 2.795 mm a prudce se svažující záď vozu jsou základem prostorného interiéru. Cestující ve druhé řadě sedadel mají o 20 mm více místa pro nohy. Zadní sedadla lze sklopit v poměru 40:20:40 a vytvořit tak prostor pro náklad o objemu až 1.645 l.


Opel Grandland, který se ve světové premiéře představil vloni v německém Eisenachu je k dispozici v několika verzích pohonu – jako „čistý“ elektromobil (Grandland Electric), jako Plug-In hybrid nebo mild-hybrid se spalovacím motorem 1.2 Turbo. A právě tato verze nás vzhledem k cenovce zaujala nejvíce. Navíc je nejprodávanější.

V základním provedení Edition jej aktuálně koupíte za 769.990 Kč, ve vyšší specifikaci GS pak za 819.990 Kč. Už provedení Edition přináší vše potřebné a vyšší výbavový stupeň GS přidává kromě jiného například šestnáctipalcový navigační systém Navi Pro, bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony, 180° zadní parkovací kameru, Intelli-Lux HD světlomety, Opel Vizor s 3D logem, ambientní podsvícení kabiny, AGR přední sedadla nastavitelná v 10 směrech, vyhřívaní předních sedadel i volantu nebo devatenáctipalcová kola.

Grandland se 48 V hybridní technologií kombinuje přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo 100 kW (136 koní) s elektromotorem o výkonu 21kW (28 koní). Synchronní 6-fázový elektromotor je napájen vodou chlazenou Li-Ion baterii o kapacitě 0,9 kWh a zcela nová je elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka (eDCT6). 

test opel grandland

Srcem hybridního Grandlandu je vylepšená dvanáctistovka Puretech s rozvodovým řetězem. Motor pracuje v tzv. Millerově cyklu, tedy s menším kompresním a delším expanzním/pracovním zdvihem. Díky podpoře elektromotoru má hybridní Grandland nižší spotřebu i emise: Podle metodiky WLTP mu postačí 5,5 l/100 km na 100 km, takže na plnou nádrž (55 litrů) by měl zdolat trasu dlouhou tisíc kilometrů. Z 0 na 100 km/h zrychluje vůz za 10,2 sekundy, maximální rychlost činí 202 km/h

Malá trakční baterie o kapacitě 898 Wh nemá vnější dobíjení a její dobíjení probíhá výhradně za jízdy: buď při „plachtění“ na volnoběh, kdy se spalovací motor zastavuje a odpojuje a o napájení se stará setrvačností od kol roztáčený trakční elektromotor v režimu generátoru nebo za jízdy s běžícím spalovacím motorem. Na baterii poskytuje Opel záruku 8 let/160 000 km. Trakční elektromotor zabudovaný do dvouspojkové převodovky se stará také o start spalovacího motoru, za jízdy pak restarty spalovacího motoru provádí samostatný řemenový spouštěč.

Šestistupňová dvouspojková automatická převodovka s elektro-hydraulickým řazením eDCT6 vyniká hladkým chodem a kompaktními rozměry. Hlavním kouzlem hybridní 48 V technologie je co nejvyšší využívání setrvačné jízdy, kdy se spalovací motor co nejčastěji odpojuje a vypíná. Při rozjezdech a zrychlování, což jsou pro spalovací motor nejnepříznivější režimy, přidává svoji sílu vestavěný elektromotor. Ten se až do rychlosti 135 km/h snaží co nejčastěji se zapojovat do hry. Při pomalé jízdě v husté městské zástavbě dokáže elektromobil sám pohánět vůz (spalovací motor stojí), podle testů automobilky Opel v takových podmínkách až 50 % jízdního času spalovací motor nepracuje – a jízdy je tedy výrazně ekologická. 

Při jízdách po městě i na venkovských silnicích pracují obě jednotky - zážehový motor a elektromotor – společně nebo samostatně, vše v závislosti na okamžité situaci, ale vždy se zřetelem na efektivitu a požadovanou dynamiku. Elektromotor podporuje zážehový motor při rozjezdech a akceleraci. V nízkých rychlostech dokáže naopak Grandland Hybrid ujet až cca 1 km v kuse, v praxi pak v městském provozu jede hybridní Grandland až 50 procent času v čistě elektrickém režimu. 

Když Grandland Hybrid zpomaluje, zážehový motor se vypne a elektromotor funguje jako generátor, který dobíjí 48 V baterie hybridního systému. Řidič si může v závislosti na svých preferencích zvolit jeden ze třech jízdních režimů: Eco (efektivní provoz), Normal a Sport (preferující dynamiku jízdy).

Jízda s Grandlandem je příjemná. Podvozek je tužší, než by člověk očekával, na nerovnostech ovšem nebouchá. Vůz se v zatáčkách nijak výrazně nenaklání a samotné nastavení podvozku je rozumným kompromisem, který snese i o něco ostřejší zacházejí. Na dálnici pak potěší dobré odhlučnění.

V kokpitu zaujme směrem k řidiči lehce nakloněný 10“ nebo 16“ centrální displej. Další informace řidiči poskytuje plně digitální sdružený panel před volantem. Také díky head-up displeji Intelli-HUD řidič nemusí spouštět oči z vozovky. Zejména noční jízdy zpříjemní možnost aktivovat tzv. Pure Mode režim, ve kterém se výrazně redukuje obsah informačního sdruženého panelu řidiče, head-up displeje i centrálního displeje, takže řidič se může plně koncentrovat na řízení. Jak je u Opelu tradicí, často používaná nastavení (např. ovládání klimatizace) lze ovládat zcela intuitivně pomocí několika mechanických tlačítek.

O dokonalé pohodlí se starají ergonomická sedadla s AGR certifikátem s individuálně nastavitelnými bočními polštáři. Patentovaná technologie předních sedadel Intelli-Seat, která snižuje tlak na kostrč, je standardem ve všech verzích. 

Zajímavým prvkem interiéru je praktická a inovativní osvětlená schránka Pixel Box s průsvitným sklem, ve které je umístěna bezdrátová nabíječka telefonu – ve schránce jsou tedy telefony nejenom bezpečně uloženy, ale také se nabíjejí. A díky průhlednému sklu řidič nezapomene svůj telefon ve voze. Dalším chytrým úložným prostorem jsou odkládací přihrádky, kapsy na telefony v opěradlech předních sedadel nebo velký úložný prostor pod středovou konzolí, ve které je také 12 V zásuvka.

Dobrá volba

Hybridní Grandland skvěle polyká dálniční kilometry a neztratí se ani ve městě, kde se snaží co nejvíce jezdit bez spalovací jednotky a šetřit tak palivo. Bohužel právě v této disciplíně není hybrid žádným přeborníkem. Po 600 ujetých kilometrech nám palubní počítač ukázal spotřebu 6,7 l/100 km. A to je proti udávaným 5,5 l/100 km příliš.

Druhá generace Grandlandu je velmi příjemným vozem, který přidává na originalitě a zároveň si na nic nehraje. Stále staví na stejných hodnotách – poskytovaném komfortu, dostatečné prostornosti a výbavě, kterou sesterské modely jednoduše nemají (výtečné světlomety nebo přední sedadla AGR).

 

Plusy:

+ originální vzhled

+ přední světlomety

+ prostornost a slušná variabilita

+ vyladění hybridní soustavy

+ komfortní podvozek

+ nízká hlučnost

 

Mínusy:

- vyšší spotřeba paliva

- pořizovací cena


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale
Platnost evidenční kontroly v ČR se prodlužuje na dva roky Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou BMW M2 CS je lehčí, výkonnější a schopnější Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Rok výroby 2016

419 900 Kč
Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Rok výroby 2017

439 000 Kč
Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Rok výroby 2012

128 900 Kč
Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Rok výroby 2022

849 900 Kč