Test: Opel Grandland je lepší než sesterské modely z Francie
Nový Opel Grandland přichází s většími rozměry, prostornějším interiérem a moderními technologiemi, které ocení každý náročný řidič. Zaujme nejen svým hybridním pohonem s nízkou spotřebou, ale i komfortní výbavou a chytrými detaily. I přes vyšší pořizovací cenu nabízí Grandland vyváženou kombinaci výkonu, úspory a pohodlí.
Letos na trh uvedený Grandland má délku 4,65 m, šířku 1,93 m a výšku 1,66 m, je tedy o výrazných 173 mm delší, o 36 mm vyšší a o 49 mm širší než jeho předchůdce. Z tohoto zvětšení profituje prostor pro cestující i jejich zavazadla. Rozvor délky 2.795 mm a prudce se svažující záď vozu jsou základem prostorného interiéru. Cestující ve druhé řadě sedadel mají o 20 mm více místa pro nohy. Zadní sedadla lze sklopit v poměru 40:20:40 a vytvořit tak prostor pro náklad o objemu až 1.645 l.
Opel Grandland, který se ve světové premiéře představil vloni v německém Eisenachu je k dispozici v několika verzích pohonu – jako „čistý“ elektromobil (Grandland Electric), jako Plug-In hybrid nebo mild-hybrid se spalovacím motorem 1.2 Turbo. A právě tato verze nás vzhledem k cenovce zaujala nejvíce. Navíc je nejprodávanější.
V základním provedení Edition jej aktuálně koupíte za 769.990 Kč, ve vyšší specifikaci GS pak za 819.990 Kč. Už provedení Edition přináší vše potřebné a vyšší výbavový stupeň GS přidává kromě jiného například šestnáctipalcový navigační systém Navi Pro, bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony, 180° zadní parkovací kameru, Intelli-Lux HD světlomety, Opel Vizor s 3D logem, ambientní podsvícení kabiny, AGR přední sedadla nastavitelná v 10 směrech, vyhřívaní předních sedadel i volantu nebo devatenáctipalcová kola.
Grandland se 48 V hybridní technologií kombinuje přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo 100 kW (136 koní) s elektromotorem o výkonu 21kW (28 koní). Synchronní 6-fázový elektromotor je napájen vodou chlazenou Li-Ion baterii o kapacitě 0,9 kWh a zcela nová je elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková převodovka (eDCT6).

Srcem hybridního Grandlandu je vylepšená dvanáctistovka Puretech s rozvodovým řetězem. Motor pracuje v tzv. Millerově cyklu, tedy s menším kompresním a delším expanzním/pracovním zdvihem. Díky podpoře elektromotoru má hybridní Grandland nižší spotřebu i emise: Podle metodiky WLTP mu postačí 5,5 l/100 km na 100 km, takže na plnou nádrž (55 litrů) by měl zdolat trasu dlouhou tisíc kilometrů. Z 0 na 100 km/h zrychluje vůz za 10,2 sekundy, maximální rychlost činí 202 km/h.
Malá trakční baterie o kapacitě 898 Wh nemá vnější dobíjení a její dobíjení probíhá výhradně za jízdy: buď při „plachtění“ na volnoběh, kdy se spalovací motor zastavuje a odpojuje a o napájení se stará setrvačností od kol roztáčený trakční elektromotor v režimu generátoru nebo za jízdy s běžícím spalovacím motorem. Na baterii poskytuje Opel záruku 8 let/160 000 km. Trakční elektromotor zabudovaný do dvouspojkové převodovky se stará také o start spalovacího motoru, za jízdy pak restarty spalovacího motoru provádí samostatný řemenový spouštěč.

Šestistupňová dvouspojková automatická převodovka s elektro-hydraulickým řazením eDCT6 vyniká hladkým chodem a kompaktními rozměry. Hlavním kouzlem hybridní 48 V technologie je co nejvyšší využívání setrvačné jízdy, kdy se spalovací motor co nejčastěji odpojuje a vypíná. Při rozjezdech a zrychlování, což jsou pro spalovací motor nejnepříznivější režimy, přidává svoji sílu vestavěný elektromotor. Ten se až do rychlosti 135 km/h snaží co nejčastěji se zapojovat do hry. Při pomalé jízdě v husté městské zástavbě dokáže elektromobil sám pohánět vůz (spalovací motor stojí), podle testů automobilky Opel v takových podmínkách až 50 % jízdního času spalovací motor nepracuje – a jízdy je tedy výrazně ekologická.
Při jízdách po městě i na venkovských silnicích pracují obě jednotky - zážehový motor a elektromotor – společně nebo samostatně, vše v závislosti na okamžité situaci, ale vždy se zřetelem na efektivitu a požadovanou dynamiku. Elektromotor podporuje zážehový motor při rozjezdech a akceleraci. V nízkých rychlostech dokáže naopak Grandland Hybrid ujet až cca 1 km v kuse, v praxi pak v městském provozu jede hybridní Grandland až 50 procent času v čistě elektrickém režimu.
Když Grandland Hybrid zpomaluje, zážehový motor se vypne a elektromotor funguje jako generátor, který dobíjí 48 V baterie hybridního systému. Řidič si může v závislosti na svých preferencích zvolit jeden ze třech jízdních režimů: Eco (efektivní provoz), Normal a Sport (preferující dynamiku jízdy).
Jízda s Grandlandem je příjemná. Podvozek je tužší, než by člověk očekával, na nerovnostech ovšem nebouchá. Vůz se v zatáčkách nijak výrazně nenaklání a samotné nastavení podvozku je rozumným kompromisem, který snese i o něco ostřejší zacházejí. Na dálnici pak potěší dobré odhlučnění.

V kokpitu zaujme směrem k řidiči lehce nakloněný 10“ nebo 16“ centrální displej. Další informace řidiči poskytuje plně digitální sdružený panel před volantem. Také díky head-up displeji Intelli-HUD řidič nemusí spouštět oči z vozovky. Zejména noční jízdy zpříjemní možnost aktivovat tzv. Pure Mode režim, ve kterém se výrazně redukuje obsah informačního sdruženého panelu řidiče, head-up displeje i centrálního displeje, takže řidič se může plně koncentrovat na řízení. Jak je u Opelu tradicí, často používaná nastavení (např. ovládání klimatizace) lze ovládat zcela intuitivně pomocí několika mechanických tlačítek.
O dokonalé pohodlí se starají ergonomická sedadla s AGR certifikátem s individuálně nastavitelnými bočními polštáři. Patentovaná technologie předních sedadel Intelli-Seat, která snižuje tlak na kostrč, je standardem ve všech verzích.
Zajímavým prvkem interiéru je praktická a inovativní osvětlená schránka Pixel Box s průsvitným sklem, ve které je umístěna bezdrátová nabíječka telefonu – ve schránce jsou tedy telefony nejenom bezpečně uloženy, ale také se nabíjejí. A díky průhlednému sklu řidič nezapomene svůj telefon ve voze. Dalším chytrým úložným prostorem jsou odkládací přihrádky, kapsy na telefony v opěradlech předních sedadel nebo velký úložný prostor pod středovou konzolí, ve které je také 12 V zásuvka.

Dobrá volba
Hybridní Grandland skvěle polyká dálniční kilometry a neztratí se ani ve městě, kde se snaží co nejvíce jezdit bez spalovací jednotky a šetřit tak palivo. Bohužel právě v této disciplíně není hybrid žádným přeborníkem. Po 600 ujetých kilometrech nám palubní počítač ukázal spotřebu 6,7 l/100 km. A to je proti udávaným 5,5 l/100 km příliš.
Druhá generace Grandlandu je velmi příjemným vozem, který přidává na originalitě a zároveň si na nic nehraje. Stále staví na stejných hodnotách – poskytovaném komfortu, dostatečné prostornosti a výbavě, kterou sesterské modely jednoduše nemají (výtečné světlomety nebo přední sedadla AGR).
Plusy:
+ originální vzhled
+ přední světlomety
+ prostornost a slušná variabilita
+ vyladění hybridní soustavy
+ komfortní podvozek
+ nízká hlučnost
Mínusy:
- vyšší spotřeba paliva
- pořizovací cena
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Opel Grandland GS Hybrid TURBO eDCT6 1.2 TURB
Opel Grandland GS