Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel | Autanet.cz

Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel

Existuje alespoň jeden pádný důvod, proč by každý z nás měl chtít nové auto. Bezpečnost... A to jak pasivní, tak v současnosti také aktivní, která má za cíl případným srážkám předcházet. Řešení ale může být schované i v bazaru

U Volva totiž nic podobného řešit nemusíme. I 6 let starý model V60 patří mezi svou konkurencí na vrchol a za 355 000 Kč tak můžete získat extrémně bezpečné auto s výkonným turbodieselovým motorem a prostorem pro rodinu, které disponuje mnoha páry airbagů, tuhou karoserií a dokonce i systémem City Safety, jež je v nižších rychlostech schopen zcela odvrátit případnou kolizi.


Bezpečnost u Volva ovšem neznamená jen přítomnost asistenčních systémů. V60 totiž také úžasně zatáčí a ještě lépe brzdí. No zkrátka jde o seveřana s velmi vyspělou kulturou, který možná není tak okázalý jako evropská konkurence, jakmile však objevíte jeho surové jádro, nepustí vás.

Exteriér - ten zadeček!
Přední část Volva V60 spolehlivě prozrazuje dobu jeho vzniku. Po hlubším zamyšlení ale přicházím na skutečnost, že jde vlastně jen o kontroverzně rozdělená přední světla a poněkud opuchlý nárazník, který jinak půvabné Volvo zbytečně ostaršuje. Zbylé části automobilu jsou totiž jedním slovem dotažené. Volvo předvádí chromové linky kolem tenčících se oken, dynamickou hranu spojující přední a zadní světla a naprosto úchvatný zadek s LED trubicovou technikou, efektním zatmavením a hlavně přívětivě širokým vstupem do zavazadelníku skrz masivní páté dveře. Není divu, že v rámci modernizace Volvo na zadní část téměř nesáhlo. Opravdu se jim povedla již napoprvé!

Interiér - gauče a pasivně obklopující palubka
Volvo V60 ale v interiéru není kupodivu právě tím nejpříjemnějším vozem. Zarazí jistou rozpolceností, která se na jedné straně skládá z geniálně měkkých křesel, ukázkového slícování a velmi útulného prostředí vlivem příjemných materiálů. Proti nim však stojí středový tunel s odlupujícím se nástřikem, nelogicky umístěná loketní opěrka připomínající obloukový most pohledem z profilu a rozvrzané výplně dveří, které si s ukázkovým slícováním rozhodně nepotykaly. A podobně jako čelní světlomety, prozradí stáří vozu i digitální ukazatele palubního počítače s rozlišením, které se k displeji na středovém panelu vůbec nehodí. Chce to ale nějaký ten kompromis, nekupujeme přece nové auto.

S prostorem však problém není. Za volantem se sice sedí o něco výš, rozhodně si ale nepřipadáte jako v MPV a díky dobrému sklonu sedáku do předních křesel zapadnete jako do zákopu. Přední sedadla s režnou látkou vás nikam nepustí ani při dovádění v prudších obloucích - i zde je možnost pozorovat, v čem je Volvo tak bezpečné. V případě nárazu je totiž žádoucí, aby sedadlo dobře drželo vaše tělo. Místa je ve všech směrech dostatek, ovšem nikoliv nadbytek. Volvo má tendenci za každou cenu zaplnit všechen zbytečný prostor a minimalizovat tak případný prostor, kvůli kterému byste se mohli uhodit. Vnitřní velikost je nejlépe srovnatelná s minulou generací BMW řady 3, přestože vně je Volvo o 10 centimetrů delší a o 5 centimetrů širší. V takovém autě se stále dá žít i s celou rodinou. Největší nevýhodou V60 je ale velikost zavazadlového prostoru, která výrazně pokulhává za zbytkem konkurence a se svými 430 litry je dokonce přirovnatelná k menšímu z obou modelů Škody Rapid (Spaceback má totiž 415 litrů). Naštěstí jde však o jedinou věc, kde byste tyto dva vozy mohli poměřovat. Volvo vás o tom, že patří mezi prémiová auta, nenechá pochybovat, a přestože jde na to poněkud jinak (čti rafinovaněji) než zbylá konkurence, výsledek se dostaví.

Motor - možná až příliš výkonu...
Jak si ale Volvo V60 stojí jako ojetina a co ten pětiválcový vznětový motor se dvěma turbodmychadly? (Při spojení pětiválce s naftou si dodnes vzpomínám na četné eskapády s nádhernou Alfou 159 Sportwagon, jejíž motor 2.4 JTDM dělal dobře naprosto všechno, jen jezdit se mu moc nechtělo.)
Pětiválec s výkonem 151 a později dokonce 158 kW (silnější máme i my) a objemem 2 400 ccm je typickým motorem pro drsňáky typu "V60ky". Motor má hrubý chod, poskytuje hrubý zátah 440 Nm, za všech okolností o něm víte a svou surovostí vám vždy dává najevo, že s ním můžete počítat. Jeho projev rozhodně není tak vypiplaný, jako u zmiňované Alfy Romeo 159, narozdíl od jejího motoru ale osvalený Švéd vydrží jezdit velice dlouho a vlastně toho ani moc nechce. Pokud se tedy nebudeme bavit o naftě. Té si je schopen dopřát od 7 až po 12 litrů, přičemž dlouhodobě je lepší počítat spíše s atakem 9litrové hranice.

Šestistupňová převodovka se spolehlivým měničem nemá ráda prudké starty, jelikož není z nejbrisknějších a jednotlivé převody jsou poskládány poměrně nakrátko. Volvo je zkrátka pro inteligentní lidi, ne pro závodníky s potřebou vyjíždět každou křižovatku smykem. Tento fakt ale na dálnici nepředstavuje zásadní problém a při předjíždění se na zmiňovanou prodlevu dá lehce zvyknout. Nejde tedy o nástroj, s nímž budete lámat rychlostní rekordy na okreskách, rychle a zároveň plynule se s ním ale cestovat dá a díky úžasně schopnému podvozku nemusíte před zatáčkami ani zbytečně brzdit.

Servisní okno - tvrďák
Volvo V60 používá samočistící filtr pevných částic, do kterého je vstřikována nafta. Toto řešení však může v konečném důsledku způsobovat únik nafty do motorového oleje, který tak vlivem vyšší hladiny vyvzlíná do míst, kde by být neměl. Proto se vždy podívejte, zda motor není zespodu mastný. I kdyby ovšem byl, nemusí jít o nic zásadního. Jiné motory s problémem nebývají časté, a proto se většinou jedná právě o tuto příčinu, kterou lze vyřešit úpravou softwaru řídící jednotky. Ta má množství vstřikované nafty do filtru na starost a v autorizovaných servisech Volvo o tomto problému vědí. Budou na něj tedy připravení. Ostatní poruchy ovšem nejsou známy. Použitý systém AWD (jde o převlečený Haldex) funguje i po letech bezproblémově, podvozek Volva je nesmírně bytelný, vstřiky motoru se nekazí a turbodmychadla obvykle vydrží v činnosti déle než 200 000 km. Z tohoto pohledu jde tedy o čirého seveřana, který byl stvořen k jedinému účelu - aby sloužil dobře a dlouho.

Jízda - jistota, pocit bezpečí a projev nabušeného seveřana
Zmiňoval jsem kladné vlastnosti v zatáčkách i výkonné brzdy, které patří mezi prvky aktivní bezpečnosti. Přesuneme-li se dále od extrémních situací, musíme zmínit, že V60 nepatří právě mezi nejpříjemnější vozy, s nimiž v rámci kategorie můžete jezdit. Sympatické kombi je totiž překvapivě hlučné, jízda s ním rozhodně není plavná, a přestože všechny výmoly přelouská se silou statného losa a ani se u toho nezapotí, chybí mu ta třešnička na dortu v podobě noblesy, s níž by se po silnici mělo pohybovat. Řízení je dostatečně komunikativní, rozhodně není nijak přeposilované a potěší také skvěle tvarovaný věnec volantu. K volváckému folklóru však patří, že kůže na volantu bývá oleštěná již při nízkém nájezdu a naše „V70ka“ to potvrzuje (najeto měla 116 tisíc km).

Pojďme se ale ještě jednou vrátit k agilitě v táhlejších obloucích, v nichž Volvo V70 vyniká neobyčejným nadhledem nad aktuální situací, a to i při snížených přilnavostních podmínkách vlivem deště, spadaného listí nebo bláta. Podvozek auta je tak bytelný, že i při použití Haldexu cítíte, jak Volvo pracuje se zadní nápravou. Není to stejný pocit, jaký zažijete v Subaru Levorg, jen je to hodně, hodně příjemné a dává vám to potřebnou jistotu, kdykoliv se vrhnete do každého dalšího oblouku. Volvo V60 D5 AWD není žádný střízlík, váží poctivých 1 662 kg, takže byste vzhledem k hmotnosti čekali jistou těžkopádnost. Ta se však dostavuje pouze ve městě, a jakmile jedete rychleji než 60 km/h, Volvo ji umí vážně neuvěřitelně dobře zamaskovat. Manažerská kombi tímto stylem rozhodně jezdit neumějí a Volvo tak získává plusové body.

Závěr - rodinná volba číslo jedna
Jak to tedy je? Vyplatí se nad modelem Volvo V60 z roku 2011 uvažovat? Rozhodně ano! Bezpečnost je pro mnohé z nás hlavní prioritou a zde si jí za 355 000 Kč můžete koupit tolik, kolik jí nemají ani mnohé vozy za několik milionů. Vrcholný motor D5 s výkonem 158 kW je ale vzhledem k charakteru vozu možná až trochu zbytečný. Poskytuje sice dostatečnou zásobu výkonu, kdekoliv ji potřebujete, Volvo ale není stavěno pro rychlou jízdu. Chce jezdit bezpečně, plynule a třeba i trochu svižněji (neplést se slovem rychleji), ale vždy jen tak, aby to z pohledu okolních motoristů mohlo být považováno za inteligentní jednání. Ideálním motorem z našeho pohledu je proto slabší varianta 2,4litrového pětiválce s označením D3, která disponuje 120 kilowatty, dostatkem točivého momentu a potěší spotřebou okolo 5 litrů. D5 totiž jezdí skoro za dvojnásobek.



plusy
+ agilita podvozku
+ jistota v zatáčkách
+ tuhá karoserie s bytelným podvozkem
+ výkon a zvuk motoru
+ prvky aktivní bezpečnosti
+ nízký aerodynamický hluk
+ výkon standardních halogenových světlometů (xenony jsou takřka zbytečné)
+ pohodlná sedadla
+ příjemně hutné řízení
+ čitelné a dobře dávkovatelné brzdy s velkým výkonem

mínusy
- méně místa nad hlavou vpředu
- hluk od kol při jízdě
- pomalejší převodovka
- výhled vzad
- malý zavazadelník
- spotřeba paliva ve městě
- jen průměrné jízdní pohodlí
 

Technické údaje

Volvo V60 D5 Geartronic (2011)

Objem motoru: 2 400 ccm

Typ motoru: řadový pětiválec

Druh motoru: vznětový dvojitě přeplňovaný

Typ přeplňování: turbodmychadla

Maximální výkon: 158 kW / 215 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment: 440 Nm / 1 500 - 3 200 ot./min.

Převodovka: šestistupňová automatická s hydraulickým měničem 

Poháněná kola: všechna (4x4 - Haldex)

Maximální rychlost: 230 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s

Udávaná spotřeba město: 9,6  l/100 km

Spotřeba mimo město: 6,4 l/100 km

Kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100 km

Spotřeba během testu: 9,2 l/100 km

Objem nádrže: 68 l

Pohotovostní hmotnost: 1 662 kg

Délka / šířka / výška: 4 628 / 1 865 / 1 484 mm

Rozvor: 2 776 mm

Zavazadelník/ Po sklopení: 430 l/ 1 241 l

Cena v době testu: 355 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

529 000 Kč