Test ojetiny: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - nevýrazný průměr
Rodinně manažerský ideál na šest? Většina Čechů má jasno - Passat. I wolfsburgská modla ovšem stárne a ceny nedávné generace začínají aktuálně na částkách okolo 140 000 Kč. Vyplatí se o passatu uvažovat?
Nechci být hned v úvodu testu negativní, ale při pohledu na Passat Variant generace B6 je mi vážně smutno. (Ani ne z důvodu, že bych litoval škrábanců na zašlém laku, a rozhodně ne kvůli četným známkám opotřebení. Ale…) Není to přece tak dávno, kdy jsme se nad tím nadčasově krásným designem rozplývali. „Zakulacený Passat konečně přiblížil vzhled dražších Audi běžným lidem. Skvělé!“ Jenomže dnes? Díváte se skrz zakalené oči (bi-xenonové čočky časem vyblednou a ztratí svou hloubku) a ve smutné tváři spatříte jen beztvaré „nic“ s logy VW a označením 2.0 TDI na zádi. Je vůbec možné, aby tak rychle zestárl?
S oblibou zapomínáme, jak vlastně krutá je ona konzumní realita dneška. Dokonce i ke krásnému volkswagenu Passat, jež se stal světovým bestsellerem. Ale proč plakat nad rozlitým mlékem?
Exteriér – když vás láká staromládenectví
Bylo by ovšem krajně neuctivé alespoň zběžně nevyjmenovat hlavní rysy kulatého vnějšího designu. Passat B6 byl vůbec prvním modelem značky, který masově rozšířil techniku LED pro zadní světla. Ty jsou u každé svítilny sdruženy ve dvou nestejně velkých kruzích, z nichž vnější koláče obstarávají obrysová, brzdová, ale i směrová světla. Při výběru ojetiny však dejte pozor. LED panely se v současné době hojně kazí (s oblibou v nich kondenzuje voda) a může se stát, že vám bude blikat třeba jen polovina kruhového blinkru. Uprostřed dvou vnitřních kruhů se pak nachází mlhové světlo nalevo a v pravém světle žárovka zpátečky (od každého po jednom kusu). Vzhled zadních partií tak není právě konzistentní.
Jiný příběh se naštěstí odehrává vpředu. Pomineme-li zestárlost celkového výrazu, zaujme nás chromová mřížka tvořící dominantu celé masky (tak trochu na téma Audi Singleframe), výrazné vykrojení předních světel nebo umístění blikačů na úrovni registrační značky.
Na výběr bylo ze dvou typů světlometů. Standardní, halogenové a adaptivní bi-xenony, jež předku dodávají mírně vykulený výraz. Poznáte je však ihned, neb v nich zcela chybí zrcadla pro dálková světla. Vše totiž obstarávají výbojky s klapkami, čímž je kladen velký důraz na výkon jejich vyzařovaného světla. U passatu s příplatkovou osvětlovací technikou a vyšším nájezdem kilometrů proto xenony raději ihned vyměňte za nové. Generace B6 totiž nemá světla pro denní svícení, takže výbojky svítily a svítily. (My bychom určitě vzali klasické halogeny. Už kvůli nižší spotřebě paliva a méně nákladné údržbě.)
Interiér – rozvláčnělý jak pohovka u prarodičů
Grotesknost přestárlého manažerského snu na sebe nenechává dlouho čekat ani za volantem. Z interiéru vám rozhodně není zle. Vše je volkswagenovsky sterilní, ergonomicky dokonale zvládnuté a pozice za volantem? Báseň sama. Jenomže kvalita provedení již dávno není taková a rozvrzanost devítileté úřadovny, jež většinu let navíc odkroužila po českých silnicích, nečeká ani minutu. Slyšíte upovídaná těsnění dveří, chrastění v palubní desce, pohyby sedadel po zvláčnělých konstrukcích, no zkrátka vše, co Passat v minulosti prováděl až po odjezdění půl milionu kilometrů. Náš má na tachometru ovšem jen 147 000 a ne…, není stočený. Stojí v AAA Auto, je po majiteli, který se o něj staral a dokazuje to nejen ukázkově vyplněnou servisní knihou, ale i nepoškrábanými výplněmi dveří, či zachovalými tlačítky otevírání oken, která začínají po nájezdu 200 000 km pravidelně mizet.
Přemíra akustických vjemů je naštěstí jedním z mála ústupků, které musíte při jízdě s passatem podstoupit. Pohodlí základních sedadel je i po letech prvotřídní a mizerné boční vedení vás alespoň nenutí nikam spěchat. Připravte se ale na permanentně opocená záda. Hustota a povrch mikroplyšové tkaniny nevsaje ani kapku potu.
Množství vnitřního prostoru je ovšem báječné. V passatu nalezne útočiště i ten nejvyšší z populace, ale rozhodně se zde neztratí ani křehká žena. Podobné je to s místem vzadu a nejinak tomu je i dále, v zavazadlovém prostoru. Díky kapsám na bocích, háčkům pro nákupní tašky, ale i dokoupitelné síťovině nebudete mít problém se žádným zavazadlem. Na druhé straně, komu by v základním uspořádání nestačilo ani 603 litrů objemu, může si výslednou hodnotu sklopením zadních sedadel rozšířit na plně uspokojivých 1731 litrů.
Motor a převodovka – TDI, neboli ITD = inteligentní dieselový traktor
Vznětová jednotka 2.0 TDI má v porovnání s dnešními diesely neuvěřitelně komický projev. Trpí výrazným turboefektem, pomalými reakcemi na plynový pedál a jakmile zabere, snaží se okamžitě předvést maximum svého umu. Svou hyperaktivitou nám proto připomíná malé štěně, které blbne, dokud může, a pak spí. Je jasné, že výkonový potenciál 103 kW a 320 Nm točivého momentu byl před deseti lety oslnivý. Dnes by ale s tímto passatem držela krok i Octavia 1.6 TDI.
Jednašestka má však v porovnání s testovaným motorem neuvěřitelně kultivovaný chod. Ano, dvoulitr sice pochází z úplně jiné doby, ale množství dunění, rezonancí a nepříjemného hluku je vážně otravné a ukázkově znázorňuje, jak jsme se za posledních deset let nechali rozmazlit. A nejlépe na tom není ani zpřevodování. Zvlášť čtyřka a pětka jsou výrazně kratší a na šestku již motor příliš netáhne. Řazení je však ukázkou precizně odvedené práce, řadicí páka klouže v kulise doslova jako po másle a podřazování tak není otravnou činností, nýbrž procesem, který vás bude bavit. Tohle Volkswagen umí.
Vzhledem k potenciálu dieselového motoru „jezdit za málo“ nesmíme opomenout spotřebu. V běžném režimu počítejte s odběrem mezi 6 až 6,5 litry nafty, což jsou adekvátní hodnoty. Město odjezdíte za 7-8 litrů a skutečně vlažné tempo vykouzlí na Maxi DOTu (označení displeje palubního počítače koncernu VW) zhruba 5,4 litru. Taková čísla nelze odsoudit, ale rozhodně jde jezdit i za míň.
Jízda – „spěchám rád, ale neumím to“
Vyzkoušet jízdní vlastnosti bazarového vozu nemusí být vždy jednoduché. Většina ojetých aut již dávno neobouvá nejvhodnějšími pneumatiky, které dodával výrobce, a pak je tu i riziko únavy materiálu. Pneumatiky měl náš Passat skvělé (zhruba 6 milimetrů vzorku na každém kole bez známek poškození kovového kordu), horší to bylo ovšem s tlumiči. Ty za životní cyklus vozu prozatím nikdo neměnil, a přestože nebyly doslova „vyteklé“, chyběla jim už značná část kompresních schopností při pozitivním stlačení. Passat se proto potápěl na brzdách a jeho jízdní vlastnosti byly řádově o zhruba 30% horší, než u vozu ve stoprocentním technickém stavu. Zájemce konkrétně o tento vůz však nemusí zoufat, kompletní výměna i s prací obvykle nepřesáhne 10 000 Kč.
Nezbývá proto, než zhodnotit jízdní pohodlí, míru komfortu za volantem a srovnat s podobně drahými konkurenty. Jízda v passatu na komfortně malých 16 palcových kolech se zřejmě nejvíce podobá škodě Octavia druhé generace. Passat sice nebývá tak uskákaný a dokonce je i mírně tišší v kabině, ale gumové rázy od podvozku, necitlivost v zatáčkách a nezáludná míra chtěné nedotáčivosti nám mladoboleslavskou hvězdu jasně vykresluje. Ano, v passatu je více místa pro nohy, podsvícení přístrojové desky září namísto zelené jasně modrou barvou a větší dojem dělají rozhodně i loga VW. Existuje však alespoň jeden pádný důvod, proč dát přednost němečtějšímu z obou Němců? Odpověď naleznete v poslední kapitole.
Závěr – proč raději octavii?
Jako by se za ta léta rozdíl třídy mezi modelem Škoda Octavia II Combi a Volkswagen Passat Variant B6 smazal. Nechápejte nás špatně, nejedná se o přímý srovnávací test, ale vážně nám nedává smysl platit každoročně o třetinu více peněz za servis, když si koupíte v podstatě stejně praktická auta. Pokud však dáváte přednost stylu a osobitosti passatu před všedností octavie, ohlídejte si nejčastější vady tohoto vozu. Již jsme zmiňovali bi-xenonové světlomety, k nimž se váže problém v podobě vysvícených výbojek. Ruku v ruce s nimi jdou však i vysokotlaké odstřikovače světlometů, které u passatu často odchází. Ohlídejte si také korozi na víku kufru, v lemech blatníků a u starších kusů (především 2005 a 2006) i začínající puchýřky na dveřích v okolí ochranných lišt. Při výběru pohonné jednotky z dnešního testu (2.0 TDI 16v 103kW BKP) rovněž prohlédněte těsnost provozních kapalin, stav sání, dosavadní životnost vzduchového filtru a turbodmychadlo. Přesně v těchto částech motor trpí nejvíce. Až na výjimky jsou tato auta velmi zdatná, a i když se zprvu možná netváří, stále najedou obrovské porce kilometrů.
Plusy
+ dostupnost a široký výběr ojetin
+ praktičnost interiéru
+ ergonomie
+ pohodlí
+ velikost zavazadlového prostoru
+ levné podvozkové díly
+ spotřeba a výdrž motoru 2.0 TDI (BKP)
Mínusy
- hektické chování na silnici
- omezené schopnosti podvozku
- dunění a hluk při zátěži motoru
- gumové chování podvozku
- rozvrzaný interiér
Technické údaje | Volkswagen Passat B6 2.0 TDI (rok 2007) |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Výkon: | 103kW(140k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 320Nm/1750 ot./min. |
Max. rychlost: | 206 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,1 s |
Spotřeba - město: | 8,1 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 6,1 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 70 l |
Délka/šířka/výška: | 4774/1820/1517 mm |
Rozvor: | 2709 mm |
Zavazadelník: | 603/1731 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1510 kg |
Spotřeba během testu: | 6,3 l/100 km |
Cena v době testu: | 200 000 Kč |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |