Test ojetiny: Volkswagen Golf VI 2.0 TDI 4Motion R-Line - Šťavnatý mainstream

Slavných a úspěšných je mezi lidmi spousta. Jen málo z nich se ale tak narodilo a za jejich úspěchy stojí často strastiplná cesta, na které se chyby neodpouští a kde může jeden mylný moment znamenat konec všech nadějí. A s auty je to stejné!

Když se dnes řekne Volkswagen Golf, ví téměř každý, oč jde. Být to tak ale vůbec nemuselo… V celé 32leté historii modelu totiž stačilo udělat jednu výraznější chybu a Golf by zdaleka nebyl tak úspěšným autem. To se ovšem nestalo, a Golf je dnes proto (zejména na starém kontinentě) vnímán za nejúspěšnější model nižší střední třídy a jako jakési měřítko všech důležitých předpokladů pro konkurenční modely. Jenže…


Golf nebyl téměř nikdy v ničem nejlepší. On je jen mistrem průměrnosti, která je zatraceně dobrá. (Proto ho davy tolik milují.) S Golfem je prostě tak nějak snadné upadnout do stereotypu každodenního života, nijak nevybočovat z řady a přitom nejezdit ve vůbec špatném voze.

My však nechceme dělat nudné testy o stereotypních bazarových autech za příznivější ceny, o nichž napíšeme: „tohle je v pořádku, tohle ne, občas se to porouchá, občas ne“. Takové recenze by vás totiž po chvilce nebavily. A právě podobné zamyšlení nás přivedlo k nápadu vyzkoušet něco netradičního. Něco, čím Golf VI překvapí a jehož bazarový test nebude jen dalším v řadě.

A tohle je ono. Šedý Golf. Vlastně šedomodrý. Navíc v metalíze! Skvělé a velice originální pojetí, ne? Ne! To by k odlišení se opravdu nestačilo… Takže vážně. Když se v AAA Auto objevil Volkswagen Golf Mk6 s pohonem všech čtyř kol, nebylo co řešit. Je to totiž přesně auto, které jsme pro následující bazarový test potřebovali. Má oproti běžnému Golfu zcela odlišný charakter, díky Haldexu IV. generace navíc jezdí velice tiše a při troše snahy poskytuje i skvělý kompromis mezi dobrou spotřebou paliva a ideální trakcí na uklouzaných vozovkách. Tak se pojďme mrknout.

Exteriér – Žádná šedá myš.
Zprvu nudný, šedý Golf vás již při druhém pohledu překvapí. V našem případě je totiž oděn do slušivé výbavy R-Line, která v exteriéru obsahuje změny obou nárazníků, nástavce bočních prahů, efektní spoiler na zadních pátých dveřích, ale také líbivá sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Velmi slušné a opravdu hodně šmrncovní. Ani vám tak nepřijde, že se díváte na model, jehož produkce začala již v minulé dekádě. Vážně. Tak dobrý je výsledný dojem z testovaného Golfu, a pakliže se jen trochu řadíte mezi fanoušky značky VW, v závěrečné fotogalerii si jistě přijdete na své.

Interiér – Díky R-Line!
Po otevření dveří vám zase učarují sportovní sedadla s výsostnými znaky „R“ na opěrkách hlav. Jsou perfektní a nízký posed v nich si nejde neoblíbit. To ale není vše. O tom, že nesedíte v docela obyčejném Golfu, vás utvrzuje i černá stropnice, řadicí páka s nápisem 4Motion nebo výborný volant původem z pravověrného „R-ka“. Testovaný Golf proto výbavě R-Line vděčí za mnohé, neboť ze všedního vozu připravila něco dočista jiného. Něco neotřelého. A to jsme se zatím ani nedostali k tomu hlavnímu, čímž je pohon všech kol. Nepředbíhejme však. Palubní deska je stavěna hodně do výšky a má tendenci vás náležitě obklopovat. Z pohledu pasivní bezpečnosti je to dobře, ale někomu to nemusí být příjemné a je tak potřeba chvíli si zvyknout.

Zpracování a kvalita použitých materiálů je ovšem prvotřídní a za podobné peníze (i pokud se ocitneme v době zpět před pěti, šesti, sedmi lety) nelze chtít víc. A potěšila nás ještě jedna drobnost (člověk po pár letech rychle zapomene). Onou drobností je umístění tlačítek ke stahování oken na řidičových dveřích. V žádném jiném Golfu nejsou tak vysoko a dokonce i v aktuální, sedmé generaci se Volkswagen vrátil ke konvenčnímu řešení umístit tato tlačítka do vodorovné polohy madla dveří. Jejich pozice v testovaném voze má však velkou výhodu, protože na tlačítka vidíte a vyhnete se tak (například při vjezdu na parkoviště) nechtěnému otevření zadních oken. Nemluvě o trapasu, když se vám něco podobného přihodí u stanice s rychlým občerstvením.

O kvalitě zpracování jsme již mluvili a nájezd zhruba 84 tisíc kilometrů, které měl testovaný Golf za sebou, tak svým opotřebením prozrazují jen některé části vnitřního prostoru. V jejich čele ovšem stojí „R-kový“ volant, na kterém byla použita stejně jemná kůže, jako v nedávno testovaném Superbu GreenLine. Jeho oleštěný věnec opravdu nepůsobí moc vábně.  Jinak je interiér vozu ale skutečně útulným místem.

Motor – Spořivý sympaťák.
Pohon Golfu v našem případě obstarává „dvoulitrové TDI-čko“ o výkonu 103 kW (140 koní) s technologií vstřikování Common-rail a upřímně - není to vůbec špatný motor. Nehýří sice takovou výbušností jako jeho předchůdci s léty ošlehanou technologií „čerpadlo-tryska“, zato je však méně hlučný, méně poruchový a poskytuje plynulejší zátah už od nízkých otáček. Jeho výkon je proto mnohem dostupnější a s 1435 kg těžkým Golfem (hmotnost přičítejte pohonu 4x4) hýbe opravdu znamenitě.

Spotřeba a překvapení „na entou“... Nutno říct, že přítomnost pohonu 4x4 nehraje u testovaného vozu ve spotřebě paliva nijak zásadní roli. I VW Golf VI 4Motion totiž jezdí většinu času jako „předokolka“ a až v případě hrozícího prokluzu připojí systém Haldex zadní nápravu (opravdu bleskově). Jde tak hlavně o zhruba 90kg vyšší hmotnost, kterou s sebou Golf vozí v podvozkových částech, než o ztráty způsobené vyšším mechanickým třením. Ale k věci. Průměrná spotřeba nám po více než 1.000 km strávených za volantem Golfu vyrazila dech -  5.3 l/100km. Vzhledem k okamžité využitelnosti pohonu obou náprav a k výkonovému potenciálu motoru je to vážně skvělá hodnota. A nesmíme zapomenout na fakt, že jsme se po celou dobu testu se šlapáním na plynový pedál nijak neupejpali.

Ve městě si Golf vzal obligátních 7 litrů nafty. Za městem to bylo již pod 6 a jen co se silnice trochu narovnala, začala vám čísla spotřeby na palubním počítači čarovat úsměv na tváři. Můžete totiž cestovat i hrubě třímístnými rychlostmi, předjíždět hlava nehlava a přesto se podíváte k rovným 5 litrům na 100 km, jestliže pojedete alespoň trochu plynule. Fantastické!

Jízda – Charakter naftového „R-ka“.
Ideální pozice za volantem, hlavice řadicí páky s kulatostí, které jednoduše nelze nic vytknout, a dokonalá ergonomie v pracovním poli řidiče z řad nejvyšších. Delší věnování se pouhému sezení v nenastartovaném Golfu tak už vážně nemá smysl. Vyrazme proto vstříc prosincovým silnicím.

Již prvních pár metrů prozrazuje, že Golf 4Motion jezdí docela jinak. Začněme ale normální jízdou, která je téměř nachlup stejná s běžným Golfem. Spojka jde krásně na nohu, řazení v jasně vymezených drahách je přesné a řízení je jako celek překvapivě dobré, ačkoliv není nejpřesnější ani nejstrmější. Tolik k „šedému“ průměru našeho šedého Golfu (v metalíze ale!). Jaký je, když však trochu přitlačíte na pilu a zapojíte tím do hry i zadní nápravu?



Narovinu, hned první věc, která vás zamrzí, je, že (u Golfu již tradičně (výjimkou je „R-ko“ VII. generace)) nelze vypnout ESP a jediné, co můžete omezit, je kontrola trakce. Golf 4Motion proto není rádoby soutěžákem, který pošlete dveřmi napřed do nějaké z „vraceček“ a on vám díky pohonu všech kol vykrouží krásný oblouk v jemném powerslidu. To on ani nechce být. Svůj pohon 4x4 dostal zejména pro účely zvýšeného bezpečí na uklouzaných vozovkách a také pro lepší obratnost v zimních obdobích. A zde si zaslouží obrovskou pochvalu!

Ani v prudkém kopci s kluzkým povrchem nezaznamenáte při rozjezdu byť jen malý prokluz předních kol a následné průjezdy zatáček jsou jedna radost. Stačí si jen pohlídat nájezdovou rychlost (jinak pojedete za těžkým motorem ven), ještě před apexem trochu více utáhnout požadovaný oblouk a pak se už jen krásně vytáhnout plynem. Tohle mu jde opravdu dobře a přijdete-li podobnému jezdění na chuť, věřte nám, že si VW Golf Mk6 4Motion zamilujete. Díky nezměrné touze auta jet vždy a všude rovně, máte totiž po chvilce pocit, jako kdyby nad vámi bděli všichni strážní andělé a snadno tak zapomenete, jak hrubě ilegálními rychlostmi se pohybujete (navzdory faktu, že nemáte nejsilnější motor). A víte, co je na tom nejlepší? Že tohle všechno absolvujete s dlouhodobou spotřebou 5,3 l/100km (musím se smát ještě teď)!

Závěr – Průměr jen pro nezasvěceného.
Nejprodávanější hatchback, který je s námi již téměř 32 let ve své šesté generaci. Pro někoho šeď průměru, pro jiné možnost jezdit v dobrém voze a nebýt viděn a pro nadšence dokonalé auto, které předčí snad jen aktuální generace toho samého vozu. Ať je to jak chce, testovaný Golf VI 4Motion nám dokázal, že i jinak úplně běžné a obyčejné bazarové auto umí být při správné kombinaci výbavy a pohonu obou náprav nečekaně extrovertní a zábavné vozidlo, které je vším, jen ne průměrným dopravním prostředkem.

Jeho ceny aktuálně začínají na zhruba 250 000 Kč a vyšplhat se mohou dle výbavy a počtu ujetých kilometrů až na 400 000 Kč. Není to málo, ale za tak nevšední zážitky v jinak průměrném voze to rozhodně stojí! Ani z hlediska spolehlivosti na tom testovaný Golf není špatně, neboť ze statistických údajů vyplývá, že námi testovaná motorizace v kombinaci s manuální převodovkou je to nejspolehlivější, co si lze u dané generace pořídit. Pozor si tak dejte pouze na zpuchřelá těsnění kolem oken, která mohou mít za následek tvořící se plíseň pod nohami předních cestujících, na vozy po chiptuningu (systém Haldex tím trpí) a také na kvalitu a pravidelnost výměn oleje u testovaného motoru 2.0 TDI, který je velice choulostivý na jeho kvalitu.

Plusy
+ Pružný a tichý motor
+ Skvělé jízdní vlastnosti
+ Pozice a tvar předních sedadel
+ Kvalita a dílenské zpracování
+ Obrovská dostupnost náhradních dílů
+ Malý cenový propad v dlouhodobém hledisku

Mínusy
- Méně přesné řízení
- Vyšší cena ojetiny
- Pověst kradeného auta
- Citlivost na kvalitu oleje


Volkswagen Golf VI. 2.0 TDI CR 4Motion (rok 2011)

Objem motoru 1968 ccm
Typ motoru Řadový čtyřválec (R4)
Druh motoru Vznětový přeplňovaný
Typ přeplňování Turbodmychadlo
Maximální výkon 103 kW / 140 koní / 4200 ot./min.
Maximální točivý moment 320 Nm / 2500 ot./min.
Převodovka Šestistupňová manuální
Poháněná kola 4x4 (Haldex IV)- preferovaná předí
Maximální rychlost 206 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s
Udávaná spotřeba město 7,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
Spotřeba během testu 5,3 l/100 km
Objem nádrže 55 l
Pohotovostní hmotnost 1435 kg
Délka / šířka / výška 4199 / 1779 / 1479 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník/ Po sklopení 350/1305 litrů
Cena v době testu 370 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč