Test ojetiny: Saab 9-3 - jak funguje německá technika zabalená v zemi Gripenů? | Autanet.cz

Test ojetiny: Saab 9-3 - jak funguje německá technika zabalená v zemi Gripenů?

Druhá generace švédského Saabu 9-3 stojí na technice a podvozku německého Opelu Vectra. Přestože ortodoxní fanoušci značky právě z tohoto důvodu druhou řadu „devět-trojky“ neuznávají, z uživatelského hlediska o žádný handicap nejde.

Druhá generace Saabu 9-3 byla uvedena v roce 2002. Postupně spatřily světlo světa tři varianty. Jako první byl nabízen SportSedan, o rok později vstoupil na trh do dnes velice atraktivní kabriolet a v roce 2005 se objevilo také SportCombi. V roce 2007 prošla modelová řada faceliftem a ve výrobě se udržela až do roku 2015 – nutno však poznamenat, že vzhledem k finančním potížím Saabu a změnám majitelů nebyla v posledních letech výroba konstatní. Zmínit musíme ještě odvozený vůz typu „all-road“, který dostal označení 9-3X.


Dnes je druhá generace „devět-trojky“ oblíbená pro svou příznivou cenu a stále velice líbivý a nadčasový design. Zapomenout nesmíme ani na jízdní vlastnosti, které nejsou vůbec špatné. Vrcholné provedení Aero dostalo postupně motory o několika výkonech, skutečný vrchol nabídky ale představuje přeplňovaný šestiválec 2.8 T V6. Zmínit musíme i verzi s pohonem všech kol Aero XWD, která má elektronicky řízený diferenciál zadní nápravy a taktéž používá šestiválec 2.8 T. Ten se v nejslabším provedení s výkonem 169 kW montoval i do atraktivního kabrioletu.

Přestože se jedná o automobil z roku 2002, v bariérovém testu Euro NCAP získal za ochranu posádky při nárazu maximální počet hvězd, tedy pět z pěti možných. Stejně skvělé vysvědčení si navíc odnesl i odvozený kabriolet! Stejně jako třeba v té době vyráběný Mercedes třídy C (generace W203), tak Saab 9-2 druhé řady patří k vozidlům, které dnes seženete za rozumnou cenu a přitom se z hlediska bezpečnosti stále řadí k těm nejlepším.

Řada motoristům ale saabům včetně „devět-trojky“ vyčítá sice originální, avšak pro mnoho řidičů nepříliš pohlednou palubní desku, jíž dominuje levně působící černý plast. Originalitou pak naopak zaujme řešení spínací skříňky – klíček se tak zasouvá do zámku mezi předními sedadly. Nabídku místa pro posádku můžeme označit jako dostačující, zavazadelník sedanu disponuje objemem 421 litrů a kombi je na tom srovnatelně.

U některý ojetin můžete pozorovat určitou chatrnost interiéru. „Občas můžete narazit na vůz, který má například uvolněnou hlavici řazení, objevit se mohou praskající ovládací prvky nebo prasklá bederní opěrka v sedadle řidiče,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Pokud ale vyberete vůz se zachovalým interiérem a zdravým podvozkem, můžete se těšit na příjemné odpružení a celkově přívětivé jízdní vlastnosti.

Kdo zatouží po turbodieselu, měl by vsadit na spolehlivý agregát 1.9 TiDS o výkonu 110 kW, což je zcela vyhovující. Z benzinových pohonných jednotek je nejspolehlivější osvědčený čtyřválec 1.8 16V s výkonem 90 kW, kterému by však pár koní na víc opravdu slušelo. Spolehlivé jsou i přeplňované benzinové dvoulitry, svou spotřebou ale už tolik nepotěší.

„Pokud zvolíte turbodiesel 2.2 TiD o výkonu 92 kW, dobře jej prověřte. Někdy se potýká s vadnou váhou vzduchu a je zde i hrozba závady vstřikovacího čerpadla,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Na druhou stranu, jde o velice rozšířený naftový motor s dostatkem výkonu a pokud vyberete dobře, nemusí být špatnou volbou. Pokud má však potíže při startu, mohou být důvodem vadné vstřikovače Bosch – pak je na místě citelná sleva na repasi vstřikovačů nebo výběr jiného vozu.

„Známé jsou vůle v čepech přední nápravy, občas se vyskytují také na táhlech předního příčného stabilizátoru,“ pokračuje ve výčtu častých závad Saabu 9-3 Jindřich Topol z AAA AUTO. Někdy se setkáte s vozem, jehož ložiska kol jsou na konci životnosti, což prozradí typické hučení. Vyloučit nelze ani závadu ABS, většinou ji má ale na svědomí pouze vadný snímač otáček.

Celkově můžeme Saab 9-3 druhé generace hodnotit jako líbivý vůz s vydařenými jízdními vlastnostmi. Pokud budete trochu vybírat, najdete zachovalý automobil a jeho cena nebude nijak vysoká. Výhodou je i fakt, že nejde o značku oblíbenou mezi zloději a i většinu vandalů nechávají „devět-trojky“ v klidu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Seat Ateca

Rok výroby 2019

535 990 Kč

Mini Clubman

Rok výroby 2017

375 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

415 000 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč