Test ojetiny: Peugeot 301 - komfortní a odolný podvozek

Ojetý Peugeot 301 zaujme komfortním odpružením i příznivou cenou. Konkurent Škody Rapid to ale na trhu nemá lehké, i když jej zdobí pověst spolehlivky.

Francouzský sedan Peugeot 301 poprvé vyjel na silnice v roce 2012, stejně jako jeho koncernové dvojče Citroën C-Elysée. Vozidla mají zcela shodnou techniku i základní tvary karoserie, liší se jen maskou a designérskými detaily. Co tedy řekneme o Peugeotu 301, platí i pro sesterský citroën.


„Třistajednička“ patří mezi mladé ojetiny. Na trhu s ojetými vozy není tak často k vidění, protože na trhu nových vozidel má silnou konkurenci v podobě domácí Škody Rapid. V minulých letech byl nemalým konkurentem Renault Fluence a po celou dobu výroby „třistajedničky“ je tu její dvojče od Citroënu - to také přetáhne nějaké motoristy, kteří by jinak koupili Peugeot. Proto není model 301 v autobazarech až tak často k vidění.

Vzhledem ke svým vnějším rozměrům se „třistajednička“ může pochlubit dobrou prostorností. O místo není nouze ani na zadních sedadlech a také zavazadelník o objemu 506 litrů můžeme v klidu pochválit. Minusy zde ale najdeme. Patří k nim hlavové opěrky zadních sedadel integrované do opěradel – nejde je tedy výškově nastavit, což negativně ovlivňuje jak komfort, tak bezpečnost cestujících na zadních sedačkách. Dalším záporem je laciné řešení pantů víka zavazadelníku. Panty při zavření víka zasahují pro prostoru pro zavazadla a omezují ho – před dovřením víka je třeba nechat pro panty místo.

test ojetiny peugeot 301

Naopak pochvalu si zaslouží pohledná palubní deska, jíž tvoří kvalitně působící plast s vydařenou povrchovou úpravou. Příjemně se drží menší volant s věnce se zploštělou dolní stranou. Celkově působí prostor pro posádku velice povedeně a stydět by se za něj nemusel ani větší automobil.

Jízda v Peugeotu 301 je houpavá, na což si je třeba zvyknout. Je to dáno měkce nastaveným podvozkem a delším zdvihem tlumičů, aby podvozek lépe pohlcoval rázy od kol a poradil si i se skutečně velkými nerovnostmi. Automobilka Peugeot se netají tím, že model 301 byl vyvinut pro nekvalitní cesty.

Toto nastavení podvozku ale v praxi znamená podprůměrné jízdní vlastnosti. Vůz je citelně nedotáčivý, za určitých podmínek lze vnímat jisté plavání a nejistotu. Tomu nepřidává ani nepřesné řazení a dlouhý převod řízení, či dokonce slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí. To se týká především základní motorizace, která není vybavena ventilovanými brzdovými kotouči na přední nápravě.

Základní motorizaci tvoří velice zdařilý benzinový tříválec 1.2 VTi pracující s výkonem 53 kW. To není mnoho, řadě zájemců o Peugeot 301 ale takový výkon může dostačovat. Navíc ocení nízkou spotřebu této pohonné jednotky. Znatelně více sil má čtyřválec 1.6 VTi disponující výkonem 85 kW. Na trhu se však objevuje jen zřídka.

Pod kapotu se dostal také turbodiesel 1.6 HDi, a to rovnou ve dvou výkonových variantách: 68 a 73 kW. Obě mají sil dostatek. Nicméně motorizaci 1.6 HDi pronásleduje velice špatná pověst plynoucí z vážných technických problémů. V Peugeotu 301 jsou použity modernizované agregáty, přesto nemusejí být všechny potíže vyřešeny. Proto pozor zejména na stav vstřikovačů nebo úniky motorového oleje.

„Pokud se vám při zkušební jízdě bude chvět volant po sešlápnutí brzdového pedálu, zcela určitě jsou na vině zvlněné brzdové kotouče. To je typický problém tohoto modelu,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Krátká životnost brzdových komponent je trační slabinou vozů této značky. Řešením je použití kvalitní druhovýroby. Peugeot montuje v prvovýrobě komponenty značky Bosch a ty mají jen krátkou životnost. Brzdové kotouče mnohdy žádají výměnu už po 40 000 ujetých kilometrech a měnit je třeba i brzdové destičky.

Výrobce při uvedení na trh sice mluvil o mimořádné odolnosti podvozku při jízdě na nekvalitních komunikacích, praxe ale ukazuje opak. „Časté jsou vůle v kulových čepech přední nápravy. Dobrou zprávou je, že se dají měnit samostatně, takže jde o cenově přijatelnou opravu,“ říká zástupce AAA AUTO.

Pozor si dejte na korodující výfuk, časem hrozí i koroze podvozku, který je v případě Peugeotu 301 ošetřen pouze základním lakováním. Kontrolu na zvedáku proto určitě nepodceňte! „Dalším slabším článkem jsou zadní tlumiče pérování. Jejich životnost je totiž kratší,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Klesající účinnost tlumičů pak negativně ovlivňuje chování vozidla za jízdy.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč