Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT - překvapivě ve formě | Autanet.cz

Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT - překvapivě ve formě

Po 8 letech v prodeji a téměř 50 tisících společných kilometrech ani nečekáte, že by vás Insignia ještě stihla něčím překvapit. Přesto se tak stalo. Přečtěte si, jak se jí to povedlo. Důvody vás opravdu překvapí

Není tomu ani pár měsíců co svět obletěly fotografie novodobé nástupkyně vlajkové lodi opelu. Však již bylo na čase. Insignia figuruje na trhu od konce roku 2008, a přestože stále patří mezi nejhezčí vozy kategorie, její éře již s jistotou odzvonilo. Ani v nejmenším bychom proto netipovali, že ji při závěrečném loučení potkáme v doslova životní formě. Co se tedy stalo? Malá nápověda – hledejte v kapitole motor…


Modernizované provedení jsme v redakčním testu doposud neměli, a protože jej zástupce českého opelu již vyřadil z flotily testovacích vozů, obrátili jsme se na společnost AAA Auto. V současnosti zde mají hned několik desítek insignií ve stáří od 2 do 5 měsíců s nájezdem okolo 10 000 km, a tudíž lze s jistotou tvrdit, že jde v podstatě o nová auta, jaká by nám za běžných okolností půjčilo samo zastoupení opelu.

Oproti jiným však mají insignie z AAA Auto obrovskou konkurenční výhodu. Jsou o stovky tisíc levnější! Konkrétní příklad: Náš kus měl při předání najeto jen 9 683 km a z ceníkových 1 017 000 Kč byl levnější o více než 35%. To znamená, že stál 660 000 Kč, což je částka, za níž neobjednáte ani nejlevnější naftové provedení 1.6 CDTI v základní výbavě.

Exteriér – stárnoucí omlazení
V roce 2013 prodělala Insignia celkový facelift, v rámci něhož designéři lehce oživili konce vozu a novými tvary obohatili také nabídku ráfků. Přibyly zde maličkosti typu nových předních světlometů, zadních LED světel, pozměněných nárazníků, nebo inovovaného, ještě rozkročenějšího výrazu přední masky, ve které se nyní častěji objevuje adaptivní tempomat (ten Opel (ještě stále) výhodně nabízí v rámci volitelné sady Opel Eye 2). Z vnějšího pohledu se však Insignia výrazného odlišení nedočkala. Ale uvnitř?



Interiér – displej v hlavní roli
Zde si Opel nic podobného dovolit nemohl. Po vlně „tlačítkové“ kritiky (a že jich v původním modelu bylo opravdu dost) doznal středový panel kompletních změn. Nyní mu dominuje dotyková obrazovka (v nejlepší výbavě 8palcová), na níž se přesunula většina původních funkcí. Samostatně tak zůstaly vysloveně jen prioritní funkce a pochopitelně také ovládání klimatizace. Otravné hledání jednoho konkrétního čudlíku je proto definitivně zapomenuto, ačkoliv i toto řešení mělo nesporné výhody. Zvláště pak, když jste s insignií jezdili déle a přesně jste věděli, kam sáhnout.



Stará známá a lehce rozvrzaná cestovatelka… V dalších oblastech jde však stále o identické auto s  vysokou pozicí za volantem, rozvrzaným středovým tunelem, ale také těmi nejlepšími anatomickými sedadly ve třídě. A nemáme teď na mysli jen přímé konkurenty, mezi které patří Volkswagen Passat, Mazda 6, nebo Ford Mondeo. Opel Insignia (v případě, že naleznete kus s příplatkovými sedadly AGR) má vážně ještě lepší sedadla než všichni prémioví konkurenti. Jen doporučujeme vybrat ta látková. Kožená sedadla v insigniích mají tendenci k rychlejšímu stárnutí, a aby se na nich sedělo příjemně i v letních měsících, musejí být doplněna o ventilaci, kterou rovněž nemívají všechny.



A nezměnilo se nic ani z hlediska využitelného vnitřního prostoru, v němž je Insignia stále na štíru. Obrovskému víku zavazadlového prostoru po modernizaci navíc častěji chybí i elektrické zavírání (dříve bylo u nejvyšších výbav standardem) a manipulace s ním tak není zrovna příjemná. Tím bychom ale již zabíhali ke klasickému testu, což rozhodně není dnešním cílem. Kompletní test, ve kterém jsme Opel Insignia Sports Tourer z roku 2009 probrali dopodrobna, si ostatně můžete přečíst zde.
Říkáte si, že stále nepřišlo nic, čím by Insignia měla překvapit? Nebojte, jdeme na to!
Tím hlavním je totiž nový motor.

Motor a převodovka – kvantový skok
Nová dvoulitrová jednotka CDTI plnící emisní normu Euro 6 se dočkala nejen močoviny, ale hlavně daleko kultivovanějšího projevu. Ruku v ruce s ním přichází ostatně i lehké zvýšení výkonu. Tou hlavní a pro funkčnost vozu zcela zásadní změnou je ale obrovská porce točivého momentu, díky kterému si motor s opravdu těžkou insignií konečně poradí! Výsledné hodnoty jsou tedy 125 kW (v 3 750 ot./min-1) a 400 Nm (v širokém rozsahu 1 750 – 4 000 ot.min-1). V poměru s váhou hrubě přesahující 1 700 kg nejde o žádný zázrak (alespoň ne na papíře), realita je však ohromující.

Insignia se konečně zbavila své dýchavičnosti a neochoty zrychlovat do prudších kopců. Je čilá, agilní a díky fantastické měničové převodovce i dostatečně akční k tomu, aby se s ní dalo i dost nevybíravě předjíždět. Ani bychom nechtěli manuál, tenhle automat je vážně dobrý!
Přitom netvrdíme, že zmiňované provedení trhá asfalt a láme rekordy, svým jízdním projevem je ale natolik příjemné, že vás ani po cestě napříč Evropou neunaví. To se o předchozím motoru rozhodně říci nedalo (bez rozdílu zda jste řídili 118 nebo 121 kW). Příval točivého momentu navíc přichází zcela plynule a neslyšně. Jakmile tak při jízdě po dálnici jen na chviličku ztratíte koncentraci a trochu se zapomenete s pravou nohou, už frčíte 180 km/h.



V redakci se nám ani nechtělo věřit tomu, jakých zázraků se novému motoru podařilo docílit. Proto jsme se sešli s jedním z našich přátel, který naftovou insignii řídí již 5. rokem, aby nám něco řekl k té naší. Jeho výrok hovoří snad za vše: „To auto vážně utíká, ale tak nenápadně. Ale jakože fakt utíká! No, já zírám. A navíc vůbec nenýtuje, jako ta moje. Díky, bavilo mě to!“

Pozoruhodná však není pouze jízdní dynamika, nýbrž také spotřeba. Vezměme v potaz hned dva negativní aspekty, proti kterým musí motor bojovat – vyšší hmotnost a automatickou převodovku s měničem. Ani jedno odběru paliva neubere, spíše ještě přidá nějaký ten litr navrch. Dlouhodobý průměr 6,6 l/100km je tedy vážně skvělý a nutno dodat, že s nájezdem 10 000 km jde o stále ještě syrový motor. Spotřeba tak bude klesat i nadále.

Jízda – cestování, to ji baví
V této kapitole vás už nehodlám dlouho zdržovat, neb to hlavní již bylo řečeno. Insignia stále patří mezi tišší vozy střední třídy, s nimiž je radost cestovat, ale neradost je řídit. Řízení se řadí k těžkopádnějším stejně jako pohyby celého vozu. Vůz má sice skvělý podvozek s víceprvkovým zavěšením obou náprav, který dovolí opravdu hodně, a většina zatáček pro těžký Opel nepředstavuje žádnou potíž, při prudších změnách směru je ale nadváha cítit. Rovněž odhlučnění podběhů mohlo být na lepší úrovni, nicméně za to Insignia tak úplně nemůže. Na vině je spíše velikost použitých kol. Naprostá většina totiž opustila nebo opouští výrobní linky Rüsselsheim s minimálně 18 palcovými ráfky obouvaje pneumatiky o šíři 245 mm. A takové gumy už prostě slyšet jsou.



Ovšem jinak je velký Opel nadmíru příjemný a zvláště na dálnicích potěší skvělou aerodynamikou, která se pozitivně podepsala nejen na úrovni jízdního hluku, ale také na spotřebě a lepší hbitosti.

Závěr – Poslední slovo? Ani náhodou!
Nečekal jsem, že to napíšu, ale Insignia dává i po 8 letech na trhu dobrý smysl k tomu, abyste nad ní uvažovali. Chtějte však výhradně nový dvoulitrový diesel a pokud možno s automatickou převodovkou. Mnozí jistě namítnou, že koncernové dvouspojky řadí briskněji a lépe. Neříkám, že tomu tak není, měničový automat od opelu má ale nezaměnitelné kouzlo. Převodovce se daří skvěle potlačovat neplynulý nástup tahu motoru a jízdu zpříjemní natolik, až by se jednomu nechtělo vystoupit. A pomalu rozhodně neřadí.
Mnoho vozů v letech insignie působí již staře a unyle, opelu se ale podařil skvělý comeback a navzdory všeobecně známým nešvarům postavil v letech krize auto, které má dodnes co říci. Jsme proto upřímně zvědavi, jak se budoucí Insignia poučí z chyb té aktuální a o kolik lepší nakonec bude. Ta naše totiž vůbec nebyla špatná.



plusy
+ prvotřídní sedadla AGR
+ jízdní komfort
+ aerodynamické odhlučnění kabiny
+ dynamika motoru
+ spotřeba paliva
+ vlastnosti automatické převodovky
+ plně srovnatelná s dnešní konkurencí

mínusy
- slícování středového tunelu
- odtažité řízení
- horší využitelnost celkových rozměrů vozu
- znatelně vyšší hmotnost


Technické údaje

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI AT (rok 2016)

Objem motoru

1 956 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

125 kW / 170 koní / 3 750 ot./min-1

Maximální točivý moment

400 Nm / 1 750 – 4 000 ot./min-1

Převodovka

šestistupňová automatická

Poháněná kola

přední kola

Maximální rychlost

219 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

10,1 s

Udávaná spotřeba město

5,8  l/100 km

Spotřeba mimo město

3,9 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

4,7 l/100 km

Spotřeba během testu

6,6 l/100 km

Objem nádrže

70 l

Pohotovostní hmotnost

1 764 kg

Délka / šířka / výška

4 913 / 1 856 / 1 513 mm

Rozvor

2 737 mm

Zavazadelník

540/1 530 l

Cena v době testu

660 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč