Test ojetiny: Nissan Juke - malý ale výrazný

První generace Nissanu Juke je vyhledávána zejména ženami. Ty si vůz získává nejen designem, ale i kompaktními rozměry, usnadňujícími pohyb po městě a parkování.

Malý crossover, výrazného až kontroverzního designu, uvedla japonská automobilka v roce 2010 a ve výrobě vydržel do roku 2019. Pak jej nahradil model druhé generace. Ta první padla do oka především ženám, které vůz zaujal designem karoserie, vzhledem vyvolávajícím dojem vysoké bezpečnosti a současně nevelkými rozměry, usnadňujícími pohyb po městě. Nepřehlédnutelný design navíc vykazuje velkou dávku nadčasovosti, a tak ani dnes Juke první generace nepůsobí zastarale.


Vskutku kompaktní rozměry si ale vybírají svou daň v interiéru, kde na předních sedadlech najdete dostačující prostor, ale vzadu je situace znatelně horší. Dobrý není ani přístup k zadním sedačkám. Automobil je sice papírově pětimístný, jeho plné obsazení ale asi nikdo nechce zažít. Naopak pochvalně hodnotíme pohlednou palubní desku, pod níž najdeme mohutný středový tunel s řadicí pákou. Příjemný je do rukou dobře padnoucí volant a přehledný středový panel s ovladači rádia, klimatizace a nastavení vozu.

Tvarově originální design si vybírá největší daň v zadní části vozu. Vymodelování zádi totiž značně ovlivňuje využitelnost zavazadelníku, jenž neohromí ani svým malým objemem 251 litrů (po modernizaci v roce 2014 však narost na 354 litrů, což je znatelně lepší). Naopak plusem je zcela rovná ložná plocha, která vznikne po sklopení zadních sedadel.

Jízdní vlastnosti Nissanu Juke jsou opravdu dobré a stejný pocit máme z celkového naladění podvozku, který cestujícím zajišťuje dostatečně komfortní jízdu, přitom ale neztrácí ani při rychlém průjezdu zatáčkou. Z hlediska jízdních vlastností zkrátka automobil působí vyváženě a rozhodně nezklame. Juke se vyráběl s pohonem předních nebo všech kol – „čtyřkolek“ je ale na trhu výrazně méně. Stejně tak je na výběr mezi manuální převodovkou a převodovkou CVT s plynunou změnou převodu. Ta poskytuje určitý komfort při popojíždění v kolonách, avšak na okreskách krade znatelně snižuje z jízdy.

Tip: vozy Nissan Juke na prodej

Výhodou je dostatečně široká nabídka motorů, mezi nimiž najdeme i pohonné jednotky z dílen francouzského Renaultu, který Nissan vlastní. Od počátku výroby byla k dispozici povedená atmosférická benzinová šestnáctistovka o výkonu 86 kW, která je pro Juke vyhovující. Žádanější je však její přeplňované provedení 1.6 DIG-T s výkonem 140 kW. Naopak později uvedená verze 1.6 s výkonem 69 kW právě z důvodu menšího výkonu tak dobrá není. Od modernizace se nabízel také přeplňovaný motor 1.2 DIG-T s výkonem 85 kW. Z hlediska spolehlivosti jsou ale lepší volbou šestnáctistovky, které navíc nejsou ani náročnější na spotřebu. Vrchol nabídky pak představují provedení Nismo a Nismo RS s přeplňovanými motory 1.6 DIG-T naladěnými na 147 a 160 kW.

bazarový nissan juke - motor

Příznivci nafty mají k dispozici velice úsporný agregát Renault 1.5 dCi, který ale vyžaduje výměnu oleje maximálně po 15 000 km, ale spíš o 3000 km dříve, aby pracoval bez vysokých nákladů na opravy. Důležitá je také dostatečná kvalita oleje a od věci není používání aditiv. Kdo se na olejovém servisu snaží šetřit, zpravidla pak zpláče nad fakturou za opravu. Rozhodně není dobré dodržovat prodloužené intervaly výměny olej stanovené výrobcem! Právě ty jsou cestou do pekel.

„Turbodiesely 1.5 dCi někdy trápí potíže se vstřikovači, ale i s čerpadlem a také s mazáním agregátu,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Pozor si dejte také na úniky oleje,“ dodává. Vyloučit přitom nelze ani potíže s filtrem pevných částic, což je problém snad všech moderních turbodieselů na trhu ojetin. Rozumnější volbou jsou proto benzinové pohonné jednotky o objemu 1,6 litru, i když i zde se mohou objevit některé neduhy.

nissan juke - zavazadelník

„U benzinových agregátů si dejte pozor na poruchu ventilátoru chladiče, což může mít za následek přehřátí motoru a jeho vážné poškození,“ vysvětluje zástupce autobazaru. Při výběru vozu si také ověřte, zda absolvoval všechny svolávací akce. Jednalo se o odstranění těchto závad: vadné uchycení senzoru turba (pouze verze s přeplňovaným motorem), únik benzinu, nevyhovující životnost řetězových rozvozů a problémy se zámky dveří. Zejména problém s rozvody nelze podceňovat, ale ani únik benzinu či problém se senzorem turba nevěstí nic dobrého.

„Někdy zlobí elektronika. Setkat se tak můžete například s bezdůvodně rozsvícenou kontrolkou airbagů nebo nefunkčními snímači otáček kol, které používá systém ABS,“ popisuje další možné závady Jindřich Topol z AAA AUTO. Občas potkáte vůz s nefunkční klimatizací, vyloučit ale nelze ani závady další elektrické výbavy. Proto veškerou výbavu před koupí automobilu řádně vyzkoušejte. Nissan Juke je ve své třídě designově mimořádným vozem se zdařilými jízdními vlastnosti. Pověst mu však trochu kazí občas zlobící elektronika a nevalná pověst francouzského dieselu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Enyaq iV

Rok výroby 2022

1 599 000 Kč

Dacia Lodgy

Rok výroby 2021

354 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2016

319 900 Kč

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč