Test ojetiny: Mercedes-Benz třídy C - poctivé auto za jeden plat | Autanet.cz

Test ojetiny: Mercedes-Benz třídy C - poctivé auto za jeden plat

Nástupce Mercedesu 190 dostal ještě klasické tvary karoserie, které mu zaručují jistou nadčasovost. Současně jej ale výrobce vybavil už moderními motory, což se pozitivně projevuje na spotřebě i příznivější produkci emisí.

První generace „céčka“ vyjela už v roce 1993, a to ve verzi sedan. O dva roky později prošel vůz drobnou úpravou vzhledu a v roce 1996 rozšířilo nabídku i praktické kombi. Skutečný facelift se odehrál v roce 1997, po němž automobil vydržel ve výrobě ještě následující tři roky. V roce 2000 jej totiž nahradil Mercedes-Benz třídy C druhé generace.


Konstrukční stáří „céčka“ první řady, dává tušit nevelkou úroveň bezpečnosti. To potvrzuje i nezávislý bariérový test Euro NCAP z roku 1997, kdy vůz dostal za ochranu posádky při nárazu pouhé dvě hvězdičky z pěti možných. V dané době to nebyl nijak překvapivý výsledek, podobně dopadlo i konkurenční BMW řady 3 (generace E36), které získalo jen o půl hvězdičky více. Z dnešního pohledu jde ale o jasný podprůměr.

Na dnešní dobu jednoduše tvarovaný interiér nabízí dostatek místa pro posádku a ani zavazadla nepřijdou zkrátka. Sedan disponuje zavazadelníkem o objemu 430 litrů, kombi má nákladový prostor o objemu 465 litrů. Sedadla nabídnou dostatek pohodlí, i když s dnešními důkladně tvarovanými sedačkami se srovnávat nedají. Jednoduché a přehledné pracoviště řidiče stále vychází z vozů předchozích let, uspořádání ovládacích prvků i jejich ztvárnění je tedy podobné jako u předchůdce.

Potěší dobrá zpětná vazba řízení i poměrně zdařilé řazení. Pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou a ta je v dobré kondici, řadí přesně a hladce. Automat zde zpravidla pracuje bez potíží. Ani z hlediska jízdních vlastností si „céčko“ první generace nestojí vůbec špatně. Zejména verze Esprit se sportovněji nastaveným podvozkem potěší optimálním kompromisem mezi sportovností a komfortem. Motor vpředu a pohon zadních kol ale od řidiče vyžaduje jistou dávku zkušeností, zejména na mokré vozovce nebo při jízdě v zimních podmínkách.

Do automobilu se zpočátku montovaly atmosférické vznětové čtyřválce pocházející ještě z dob předchůdce. Jejich výkon 55 a 70 kW není nijak oslnivý, zdobí je ale nenáročnost na údržbu a excelentní spolehlivost. Výkřikem moderní techniky nejsou ani diesely o výkonu 83 a 110 kW, taktéž původem ještě z dob předchůdce. Naopak moderní turbodiesely CDI se vyznačují celkovou kultivovaností, jsou tišší, výrazně úspornější, ale servisně také náročnější. Oblibě se mezi motoristy těší i menší benzinové motorizace, vynikající spolehlivostí. Občas se s nimi na trhu setkáte v přestavbě na LPG.

Mezi častější závady Mercedesu třídy C první generace patří poruchy dobíjení nebo centrálního zamykání. Vyloučit nelze ani potíže s imobilizérem. „Hlavním nepřítelem tohoto vozu je vzhledem k jeho stáří koroze. Ta se nejvíce vyskytuje na prazích a lemech blatníků,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. U automobilů vybavených klimatizací pozor na její funkci, u řady ojetin nepracuje. Vyskytují se i potíže se stahovačkami oken.

Pozor si dejte na stav Hardy spojky, její natržení je příčinou vůlí v pohonu zadní nápravy. „Po modernizaci vůz dostal čipový klíč známý z novějších modelů Mercedes. Pokud jej ztratíte, musíte objednat nový v Mercedesu. Pak počítejte s několikatisícovým výdajem,“ varuje zástupce AAA AUTO. Moderní turbodiesely CDI někdy trápí vadné vstřikovače, benzinové motory může potrápit palivové čerpadlo.

„Můžete se setkat také s nefunkčním ABS, což je většinou zapřičiněno vadným čidlem. Pozornost věnujte všem brzdovým vedením i stavu brzdových kotoučů, jenž jsou u mnohých ojetin na konci životnosti,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Automobily z počátku výroby trápí viklání předních sedadel, což není zrovna příjemné. Častá je koroze výfuku, vyloučit nelze ani vadný katalyzátor u benzinových verzí.

Mercedes-Benz třídy C je ve své první generaci cenově snadno dostupným vozidlem, ne vždy ale bude v dobrém stavu. První ročníky se už pomalu blíží limitu umožňujícím veteránskou atestaci, avšak najít sběratelsky zajímavější exemplář je opravdu velice složité. „Céčko“ první řady tak spíše představuje lacinou cestu k mercedesu, který zejména v případě kombi může nabídnout praktickou prostornost.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

199 900 Kč