Test ojetiny: Mercedes-Benz S 500 - Král

Kompromisy... Děláme je všichni a život bez nich jednoduše nefunguje. Existuje však vůz, který takové slovo nezná. Hádáte správně, je jím osmiválcové provedení ikony Mercedes-Benz třídy S.

Po našem světě jezdí nespočet automobilů. Jen málokterý z nich ale dává takový smysl jako tento. Ani přitom nezáleží, zda jeho pořízení zvažujete z důvodů společenského uznání, osobní prestiže, anebo jen chcete to nejpohodlnější na trhu. Váš Mercedes bude za každých okolností perfektní a svou roli splní. Dokonale!


Avšak i tvrzení, že každá sranda něco stojí, dostojí v případě třídy S svého. Proto vždy uvažujte dopředu a pamatujte, že i když vás „eSko“ zprvopočátku vyjde třeba jen na 490 000 Kč (mimochodem za stejnou částku stojí v AAA Auto i tento naleštěný krasavec), bude následný provoz v porovnání s běžnými automobily mnohonásobně dražší. Z pohledu racionálního zákazníka tak nejde o právě nejlepší alternativu, potíže ale nastanou ve chvíli, kdy se svezete… Říká se, že láska je nemoc. Je-li to pravdou, pak z modelu S 500 vystoupíte nevyléčitelně nemocní. Vážně si neděláme legraci, už kvůli své peněžence proto testovací jízdu dobře zvažte.

Exteriér – majestátnost každým coulem
Nezáleží, o jak staré třídě S se nyní budeme bavit. Pokud totiž naleznete kus v krásném stavu, ideálně v černé a po majiteli, který alespoň částečně dbal o zběžnou údržbu, bude se vždy jednat o unikátně krásné auto. Přejděme ale konkrétněji k modelu, jež máme v rámci bazarového testu na place. Generace W221 dorazila v roce 2005 a po vzhledově ospalém předchůdci přinesla svěží a poměrně nadčasový design, který se ve světě luxusních sedanů nosí dodnes. Třída S v kratším provedení měří na délku 5 076 mm, a to je hodnota, kterou byste při pohledu zboku rozhodně netipovali. Za zkreslení vjemů mohou v našem případě obří, 19palcová kola v designu AMG s pneumatikami 255/45, elegantní profil mezi oběma blatníky, ale hlavně unikátně sesazená karoserie s dokonale navrženými křivkami.

Lze tedy v exteriéru nalézt nějaké negativum? Ale jistě. Rozhodně nám vadí tvar i nedostatečná velikost zpětných zrcátek a za vyloženě krásná nemůžeme označit ani zadní světla s dvojitým přerušením. Obdobný názor naštěstí sdíleli také v mercedesu a na modernizovaném provedení (od 2009) neobjevíte chybu ani u jedné ze zmíněných částí. Modernizovaných „eSek“ s cenovkou pod půl milionem korun je ovšem jako šafránu a v dobrém stavu se jejich počet limitně blíží nule. S tímto ohledem je proto v rámci našeho bazaru opomeneme.

Obrovskou výhodou třídy S je keramický lak. Jeho lesk, tvrdost a zejména hloubka odstínu náramně vyniká i po letech, a přestože naše „eSko“ za 9 let provozu po českých silnicích nikdo každodenně neleštil, po důkladném umytí a utření zářilo opět jako nové. Je tak zcela zbytečné bát se kartáčů na myčce. Dalším a mimochodem velmi praktickým prvkem jsou antireflexní skla na všech oknech. (U verze S 500 ve standardu.) Vozu dodávají pronikavý výraz, nádech luxusu a díky tepelné stabilitě za okny i naprosto pohodovou atmosféru interiéru.

Interiér – neústupně kvalitní a nadčasově promyšlený
Mercedes-Benz třídy S vždy přinášel spoustu nových inovací, a tak i tento kus (z roku 2007!) disponuje prvky, které předčí většinu prémiových sedanů střední třídy. Je libo ventilovaná sedadla, řazení pod volantem, čtečku kompaktních disků či snad kompletní čtyřzónovou klimatizaci včetně individuálních ventilátorů? A co takhle připojení na internet nebo digitální rychloměr se skvěle funkční grafikou? Ano, stále se bavíme o 9 let starém voze. Je tedy až neuvěřitelné, čeho všeho se zde dočkáte. Opomenout samozřejmě nesmíme ani na radarový tempomat Distronic Plus, který poznáte dle nepatrného zaslepení uprostřed mřížky chladiče. Funguje dokonale a „život“ na dálnicích je s ním o poznání jednodušší. A komu by to bylo málo, najde v nabídce i vozy s nočním viděním.

Není to ovšem množství, ani obsáhlost příplatkové výbavy, co vám po usednutí do „médi“ vyrazí dech. Tak pečlivého zpracování každého detailu si zkrátka nelze nevšimnout a v celém interiéru nacházíme jen 5 tlačítek, které bychom s chutí okamžitě vyhodili. 4 z nich jsou zároveň přímo na volantu, který rovněž moc krásy nepobral, a poslední se nachází před spolujezdcem. Jde o multifunkční tlačítka ovládání rádia, palubního počítače a kolíbky zpoza volantu určené k manuální volbě řazení. S tlačítkem na pravé straně pak přijdete do styku vždy, když budete otvírat schránku před spolujezdcem (jejíž víko ve snaze co nejvíce praštit vašeho spolusedícího do kolen vypadne rychleji než Usain Bolt ze startovacích bloků). Všechny mají společného nepřítele - gumovou vrstvu, jež měla dodat punc luxusu levnému plastu. Ta ovšem po devíti letech změkla a doslova „zežvejkačkovatěla“, čímž autenticky připomíná zcela nefunkční lepidlo na papír známé snad ze všech výtvarek základních škol.

Ke zbytku interiéru a použitým materiálům ale není co dodat. Sahat můžete odshora dolů, zleva doprava, …no vlastně kamkoliv chcete a ani vzdáleně nenajdete nic, co by se jen kouskem podobalo nekvalitně odvedené práci. Dokonce i plasty pod předními sedadly jsou z jemného plastu a po otevření zavazadlového prostoru naleznete tkaninu i v horní části pod zadním oknem. Ta přitom chybí i v nové generaci třídy S.

Zde se přemýšlelo hlavou… Jistě vám bude jasné, že sedadla (no spíše křesla), celková ergonomie, ale i posed za volantem patří k naprosté špičce. Pravděpodobně pak čekáte i většinu luxusních prvků, mezi nimiž zmíníme například stropní zrcátka pro cestující vzadu. Důmyslnou propracovaností a dokonale promyšlenými detaily vás ale třída S dříve či později přece jen dostane. Po usednutí do vozu si říkáte: „Sakra, proč jsou ta polstrování„béčkových“ sloupků černá?“ No a na první, méně přehledné křižovatce zjistíte, proč. Stejná situace se opakuje i s opěrkou hlavy předního spolujezdce, která v případě, že zde nikdo nesedí, sama zaujme nejnižší možnou polohu a stejně jako zbarvení sloupků umožní lepší a nezkreslený výhled všemi směry. A mohli bychom pokračovat téměř donekonečna. Při každém z nově nabytých zážitků na palubě „médi“ totiž zjistíte, že nad vaší aktuální situací již dávno někdo přemýšlel. Neskutečné.

Motor a převodovka – když byl downsizing na houbách
Představte si sametový chod motoru a neslyšnou sílu prudce tekoucí řeky. Hotovi? Nyní svou vizi sametového chodu dvakrát zjemněte a do uší si strčte špunty. Že v takovém případě nic necítíte? Že nic neslyšíte? Pak vítejte na palubě idolu Mercedes-Benz S 500.

Přirozenost a síla vidlicového osmiválce s objemem 5,5 litru je zkrátka něčím, co musíte zažít. Motor se navíc nijak nepřetvařuje a s klidným svědomím vám okamžitě vyloží karty na stůl. Do 2 500 ot./min prostě nemůžete počítat s omračující dynamikou. Jenomže proč vlastně. Vždyť jeho veličenstvo po usednutí ještě ani nedopilo lahodný šálek čaje a zatím oceňuje neslyšnou jízdu. Motor si mimochodem s oblibou přede kdesi nad 1 000 ot./min. a v režimu komfort se pravidelně rozjíždí na dvojku.

Ze zadního sedadla se však náhle ozve: „Žán, vzal za to trochu.“. Je na čase využít momentu překvapení. Atmosférický osmiválec naštěstí pojmy jako prodleva plynového pedálu, turbolag či obdobné výmysly posledních let nezná. Když šlápnete, vyrazí. Okamžitě! Nejbrutálnějšího zátahu se proto dočkáte ve chvíli, kdy manuálně navolíte převodový stupeň tak, aby otáčky vyletěly k pěti tisícům, a stlačíte plynový pedál k podlaze. Křivka točivého momentu zde stále olizuje své maximum (530 Nm) a po zaboření do sedadel velmi záhy překročíte hranici 6 000 ot./min, při níž je k dispozici plných 285 kilowatt (jinak také 385 koní). Nezkoušejte ovšem podobné divadlo na jedničku a už vůbec ne na vlhké silnici. Síly je opravdu hodně a 255 milimetrů široké pneumatiky mají s přenosem výkonu spoustu práce. Kontrolka ESP bliká náramně často i na suchu.

7g-tronic se zde dočkal obzvláště kultivovaného vychování. V klidném režimu řadí doslova nepostřehnutelně a při chuti protáhnout dvoutunového obra hrdinně kontruje včasnými reakcemi na změny převodových stupňů. Celá soustava je přesto logicky výhradně komfortní a na jejím chodu dobře poznáte, zda předchozí majitel neopomíjel servisní výměny olejů.

A spotřeba? Narovinu, není nejlepší, ale při běžné jízdě mimo městě nepřesáhnete 10 litrů. Ve městě 16 a na dálnici do 12 litrů. Za bezkonkurenční dávku klidu a příkladného vychování ji ovšem lze akceptovat a tankovat můžete navíc i nejběžnější Natural.

Jízda – pomalý v řízení, rychlý na dálnici
Vlajková loď trojcípého výrobce samozřejmě neztělesňuje řidičský automobil. Aby také ano, když většina prvních majitelů uvažuje spíše o vlastním řidiči. Ale pokud přece usednou za volant? U bazarových zákazníků navíc zvažme reálný předpoklad, že drtivá většina bude s půlmilionovým vozem jezdit sama.

Řízení pochází ještě z doby, v níž hrála roli komunikace s řidičem (konkrétně na úkor přesnosti). Při manipulaci s volantem obřího průměru tak máte pocit, že kormidlujete spíše neslyšně plující pětimetrovou jachtu než obrovský Mercedes. V zatáčkách ovšem nic moc, na moři ostatně také ne. Vzduchový podvozek se totiž musel obejít s pouze jedním stupněm tvrdosti, a přestože vůz disponuje systémem, který má za úkol proměnlivě regulovat tuhost odpružení každého kola zvlášť, výsledný komfort utrpěl za obeplutá léta rozsáhlých ztrát.

Ve výsledku tedy vše nahrává dálničním přesunům. Zavalité „eSko“ zde doslova kraluje. Silná dvouvrstvá skla poskytují dokonalou izolaci od vnějšího světa a náznaky aerodynamického hluku se dostavují až při rychlostech hrubě nad 200 km/h. Díky ne zrovna nejvýkonnějším brzdám je však lepší sladit tempo s okolním provozem, nechat naplno zaznít sladké tóny z audiosoustavy Harman/Kardon, a ulevit napjaté páteři na dokonalých kožených křeslech.

Závěr – Máte na něj? Nechtějte nic jiného!
Ať už žádáte od nového vozu pohodlí, rychlost, komfort ale i bohatý vnitřní prostor nebo snad punc majestátu, Mercedes-Benz S 500 splní vaše sny bezezbytku. Otázkou zůstává zvážit jeho režii a také si dobře zkontrolovat servisní historii. Ověnčené pořekadlo, že tak drahou ojetinu koupíte nejlépe pouze v Německu, ale v jeho případě neplatí. Mercedes nabízel servisní balíček na 5 let zcela zdarma a drtivá většina takto starých vozů je tedy až donedávna (nebo stále) servisována v autorizovaných servisech s pečlivě vedenými servisními záznamy. Co na závěr? Snad jen štěstí při výběru konkrétního automobilu, který se vyplatí velmi důkladně prověřit. Vždyť v plně vybaveném kusu se nachází přes 250 elektromotrů a dalších 5 tuctů počítačů. Pravděpodobnost, že jeden selže, je tedy vysoká.

Plusy
+ komfort a akustika
+ kvalita zpracování
+ materiály
+ prémiová aura
+ fenomenální atmosférický osmiválec
+ prostornost
+ promyšlenost detailů

Mínusy
- režie a ceny náhradních dílů
- spotřeba paliva ve městě
- pomalé a nepřesné řízení

Technické údaje Mercedes-Benz S 500 7g-tronic (rok 2007)
Motor: zážehový atmosférický vidlicový osmiválec
Objem motoru: 5461 ccm
Výkon: 285kW(385k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 530Nm/2800-4800 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,6 s
Spotřeba - město: 16,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 12,6 l /100 km
Objem pal. nádrže: 90 l
Délka/šířka/výška: 5076/1871/1473 mm
Rozvor: 3035 mm
Zavazadelník: 480/- l
Pohotovostní hmotnost: 1935 kg
Spotřeba během testu: 12,8 l/100 km
Cena v době testu: 490 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč