Test ojetiny: Mercedes-Benz C 320 CDI 4Matic - rodinný ideál

Za částku 330 000 korun si dnes můžete pořídit prakticky cokoliv. Jen hrstka vozů vám ale bude sloužit tak věrně jako předposlední generace mercedesu třídy C. Zvláště pak s motorem 320 CDI.

Šestiválcové motory se ve střední třídě již moc nenosí. Ještě několik let nazpět tomu ale bylo jinak, a abyste v rozumně velkém kombi získali potentní dieselový motor, nemuselo jít hned o provedení s ambicemi trhat asfalt.


Třeba dnes testovaný Mercedes-Benz C 320 CDI… V nabídce trojcípé hvězdy kdysi představoval druhou nejdražší volbu (hned po C 63 AMG). Byl však zosobněním dokonalosti pro všechny, kteří chtěli jezdit extrémně kultivovaně a tato výsada mu zůstala i po letech. Dostatečná výkonová rezerva ale motoru přesto nechybí. Však má 224 koní a 510 newtonmetrů. Stvořen byl ale především pro něco úplně jiného, a svou sílu proto demonstruje s ukázkovou noblesou. Je takřka dokonalý v nekonečném hltání dlouhých cest a zároveň jde o jeden z posledních motorů, který při pravidelném servisu odjezdí milion kilometrů.

Jeho označení může být pro mnohé matoucí. U generace W204 (testované třídy C) však předchozí řadový šestiválec nenajdete. Pod názvem 320 CDI se proto vždy ukryje vidlicová jednotka o objemu 2 987 ccm (kód OM642). Tento motor figuroval v nabídce modelu již od samého počátku a vydržel zde až do ledna roku 2010, kdy byl kvůli nově zavedeným emisním limitům nahrazen přepracovanou (opět složitější) jednotkou se štítkem 350 CDI. Vzhledem ke spolehlivosti a projevu obou motorů však doporučujeme hledat právě starší verzi plnící „jen“ emisní normu Euro 4. Papírově je sice o 5 kilowattů slabší, realita je ale kvůli utlumenému charakteru novějšího motoru poměrně odlišná.
 Více se k motoru (a hlavně jeho spolehlivosti) samozřejmě ještě vrátím. Nyní si pojďme projít celé auto.

Exteriér – nenápadný, ale hezký
Při výběru konkrétního kusu v AAA Auto se na nás usmálo štěstí. Narazili jsme totiž na šedivého fešáka, který ačkoliv nevypadá, disponuje na české poměry vcelku unikátní a velmi širokou výbavou. Najdeme adaptivní bi-xenony, chromový vnější paket se 17palcovými ráfky, nebo dokonce LED směrové blikače na zádi, od nichž si Mercedes kdysi sliboval výrazně vyšší míru pasivního bezpečí.



A přestože na silnicích odkroužil již více než 170 000 kilometrů (je tak vcelku jasné, že tu a tam nacházíme nějaký šrám po boji na parkovištích), vypadá vážně perfektně.
Minulé „céčko“ v provedení kombi je totiž přesně tím typem vozu, který se vám začne líbit až v momentě, kdy na něj pravidelně hledíte. Přesněji řečeno, hodně líbit…

Interiér – stále Mercedes, ovšem trochu plastový
Až do modernizace však vnitřní prostor nepatřil k hlavním přednostem zkoušeného modelu. Je sice pravdou, že v námi testovaném provedení, jemuž nechyběla velká navigace, elektrické ovládání sedadel, nebo dokonce elektricky výklopné víko zavazadlového prostoru, byl život o mnoho příjemnější. Rozsáhlých plastových ploch a materiálů náchylných k otěru se ale Mercedes ani tak nezbavil. Věřte mi, právě takový interiér má ale jednu zásadní výhodu, kterou při výběru ojetiny oceníte. Dá se zde totiž s vysokou přesností uplatnit jedno krásné přísloví, které zní: „podle nosa poznáš kosa“. Interiér známky po předchozím užívání prostě neschová a lze tak krásně vysledovat, jak se minulí majitelé k vozu nejspíše chovali.



I přes nevábný vzhled palubní desky se tu ale cítíte jako v mercedesu. Pohodlná polokožená sedadla si můžete nastavit snad v nejširším rozsahu, jaké vozy střední třídy nabízejí a ani ve zbylých aspektech vás „céčko“ nezačne štvát. Spíše naopak.



Vadilo mi ovšem, že pokud jsem si elektricky nastavitelný volant spustil více do klína (tak, aby mi to bylo pohodlné), zakryl mi věnec volantu značnou část rychloměru, dejme tomu od nějakých 80 do 140 km/h. Méně příjemné jsou pak také titěrné kapsy ve dveřích.

Z pohledu vnitřního prostoru ale středně velké kombi překvapí. Pár kilometrů jsme s ním absolvovali i ve zcela plném obsazení, a protože jsem byl osobně jedním z osazenstva zadní řady, musím z vlastní zkušenosti uznale kývat hlavou. Na cestu k moři v pěti to není, ale ve čtyřech si již budete hovět v absolutním pohodlí. Zavazadelník ovšem neupoutá. Nejprve ale musíte počkat, než se pomocí elektricky ovládaných pátých dveří otevře. Ty totiž nepatří k nejrychlejším a za dobu jednoho týdne se mi navíc minimálně třikrát stalo, že se samy od sebe špatně dovřely. Buď jsem je tedy musel dovřít mechanicky, nebo to opět zkusit opakováním původního postupu. U ojetiny bych se jim proto raději vyhnul. Ale zpět do kufru, zadní vrata jsou konečně nahoře. 485 litrů, to je základní objem, který lze poměrně snadno rozšířit až na rovných 1 500. Zda vám takové hodnoty stačí, samozřejmě nechám na vás. Prestižní německé kombi si ale obvykle nekupujete kvůli stěhování.



Motor a převodovka – klid, pohoda a nákladnější servis
Šestiválec řady OM642 je tedy ukázkově tichý, klidný a kultivovaný. Jak je na tom ale při servisu a co spotřeba nafty?
Musíte mít na paměti, že dávka luxusu, jaká k vám prostřednictvím šestiválcového srdce proudí, nebývá zdarma. Motor měl již v minulosti problémy se ztrátami oleje a závadami mazací soustavy. Je tedy dobré zkrátit intervaly výměny oleje (maximálně na 10 tisíc) a postarat se také o preventivní výměnu choulostivých vstřikovačů. Jeho nespornou výhodou je však absence filtru pevných částic, protože emisní normu Euro 4 zvládal plnit i bez něj. Mercedes vám takový filtr v Česku na přání dodal, nicméně kusů vybaveným filtrem naštěstí není mnoho.



Spíše než motor je ale choulostivá převodovka 7gtronic. Samozřejmě ne nijak zásadně, ale pokud v bazaru objevíte starší verzi s pětistupňovým automatem, chtějte spíše ji. Předchůdce sedmistupňové převodovky má totiž bezmála dvojnásobnou životnost (350 000 namísto 200 000 bezúdržbových kilometrů) a díky pomalejšímu softwaru také výrazně méně namáhá pohonné ústrojí vozu. Olej v obou převodovkách pak měňte nejpozději po 60 000 kilometrech.



Výhodou verze 320 CDI je také spotřeba. Jako jediné „céčko“ dostala testovaná verze pohon všech kol 4Matic, který vám zejména v zimních měsících a při výletech na hory ušetří značné starosti. Ani přes stálý pohon všech kol (v základním poměru 45% vpředu a 55% vzadu) si ale výkonné kombi neřekne o více než 10 litrů nafty. Klidné tempo pak proběhne do hranice 7 litrů.

Jízda – typický Mercedes
Dnes aby pohodlné kombi rozumné velikosti člověk pohledal. Jsem si však jist, že pokud takový vůz hledáte, měli byste si třídu C připsat na seznam. Jde totiž o klasický Mercedes se všemi ctnostmi a neduhy. Při klidné jízdě je stuttgartské kombi velice dlouho neutrální a přes větší náklony překvapí obrovským množství mechanického gripu. Můžete proto cestovat relativně plynule a nebát se, že by vás houpavý podvozek v některé ze zatáček nepodržel.



Vše má ale své hranice a bezmála 18 metráků těžký Mercedes (kvůli 4Matic vzrostla hmotnost o dalších 82 kilogramů) vás ještě dříve, než bude pozdě, přesvědčí o tom, že byste to s nájezdy do zatáček neměli přehánět. Svůj díl na tom nese i extrémně pomalé řízení, kvůli kterému si za volantem o průměru ruského kola připadáte skutečně jako řidič Karosy.

Jakmile však najedete na dálnici (nejlépe na německou), začíná pohádkové svezení. Teprve zde totiž vynikne geniální kombinace silného motoru s chutí neustále zrychlovat a skvěle odfiltrovaného podvozku, přes který k vám do kabiny proudí jen minimum nepotřebného hluku. Za předpokladu kvalitní dálnice je naladění podvozku dokonce tak skvělé, že si připadáte jako na vzduchových měchách. Tohle jinde nezažijete…

Závěr – „C“ je správně
Nebudeme si nic namlouvat. S obnosem 330 000 korun můžete jít do některého z autosalonů a pořídit si třeba zbrusu novou škodu Rapid. (Na základní Octavii vám bude ještě zhruba 25 000 korun scházet). V porovnání s testovaným mercedesem C 320 CDI 4Matic jde ale bez urážky o naprosté břídily. A jestli nám nevěříte, běžte se svézt. Pár let starý Mercedes za to rozhodně stojí, a pokud se k tomu všemu ještě zamyslíte na zůstatkovou cenou po pár letech od koupi, vyjde vám z porovnání s novými vozy jako jasný vítěz.



Plusy
+ jízdní pohodlí
+ tichý a kultivovaný motor
+ spolehlivý přenos točivého momentu
+ zůstatková cena
+ množství nabízené výbavy
+ prémiové zpracování
+ velikost vnitřního prostoru

Mínusy
- příliš pomalé řízení
- náchylný plastový interiér
- velký průměr volantu

Technické údaje

Mercedes Benz C 320 CDI 4Matic (rok 2008)

Objem motoru

2 987 ccm

Typ motoru

vidlicový šestiválcový (V6)

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

165 kW / 224 koní / 3 800 ot./min.

Maximální točivý moment

510 Nm / 1 600 -2 800 ot./min.

Převodovka

sedmistupňová automatická

Poháněná kola

všechna (4x4)

Maximální rychlost

244 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

7,1 s

Udávaná spotřeba město

10,2  l/100 km

Spotřeba mimo město

5,9 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

7,5 l/100 km

Spotřeba během testu

7,9 l/100 km

Objem nádrže

66 l

Pohotovostní hmotnost

1 798 kg

Délka / šířka / výška

4 596 / 1 770 / 1 459 mm

Rozvor

2854 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

480/1 500 litrů

Cena v době testu

330 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč