Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne

vloženo

První generace modelu Freelander se dodnes těší zájmu mezi motoristy. Toto SUV britské automobilky Land Rover je totiž nejen cenově dostupné, ale také vyhlášené svými schopnostmi v terénu.

Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne

Land Rover uvedl model Freelander na trh již v roce 1997. Vůz se vyráběl ve dvou provedeních: jako praktičtější pětidveřový a sportovnější třídveřový se snímatelnou plátěnou či pevnou částí střechy nad druhou řadou sedadel – tzv. Hardback či Softback. V roce 2003 prošel vůz faceliftem a lehce omlazený pak vydržel ve výrobě až do roku 2007. Automobilka jej nahradila stejnojmenným modelem druhé generace.


Automobil se vyznačuje dobrou nabídkou místa pro posádku, a to i v případě třídveřového provedení, které potěší také dobrým přístupem k zadním sedadlům přes odklopené přední sedačky. Těm však můžeme vytknout menší sedáky, což může vadit zejména urostlejším jedincům. Naopak kladně lze hodnotit zavazadelník s objemem 475 litrů. Pod jeho dnem se nachází praktická uzamykatelná schránka, zajímavostí je také elektricky stahovací sklo dveří zavazadlového prostoru, čehož lze v létě využít pro větrání – stejně jako dvou odklopitelných větraček nad místem řidiče a spolujezdce (místo nich může být elektrické střešní okno).

Dveře nákladového prostrou se ale otevírají neprakticky k chodníku, což je dáno anglickým původem vozu – v jeho domovině se jezdí po druhé straně silnice, takže tam se otevírají na správnou stranu. Na dnešní dobu zastarale působí členitá palubní deska, avšak vyniká praktičností. Disponuje totiž celou řadou odkládacích prostor, ty jsou navíc vybaveny vyjímatelnými podlážkami a tak je lze velice snadno vyčistit.

Freelander první generace zaujme také svými jízdními schopnostmi a komfortem odpružení. Dobře si přitom vede nejen na silnici, ale i mimo ní. Přestože jde o SUV, v terénu si totiž poradí nad očekávání skvěle. Méně zkušení řidiči navíc ocení tlačítko na řadicí páce, pro snadný sjezd z kopců. Vytknout vozu můžeme vyšší hladinu aerodynamického hluku při jízdě rychlostí nad sto třicet kilometrů za hodinu.

Vůz vyjel výhradně s pohonem všech kol. Od počátku výroby byl vybaven benzinovým motorem 1.8 16V o výkonu 88, později 86 kW a také turbodieselem 2.0 DI s výkonem 72 kW. Od roku 2001 se vyráběl i s benzinovým šestiválcem 2.5 V6, disponujícím výkonem 130 kW a turbodieselem 2.0 Td4 od BMW. Ten měl nejprve výkon 82 a později 80 kW. Zejména tento motor lze doporučit. V průměru s ním Freelander umí jezdit se spotřebou pod 8 litrů na 100 km.

„Land Rover Freelander platí za cenově dostupné SUV se schopnostmi v terénu hodnými této britské značky. Při výběru vozu ale pozor na stav převodovky, která je jeho slabším článkem, těžko se shání a když se podaří, rozhodně není laciná,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou i potíže s ABS nebo vůle v čepech a uložení přední nápravy.

U některých ojetin se můžete setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, jejichž stav prozradí typické hučení. Taktéž brzdy jsou někdy za hranicí své životnosti, což má za následek vlnění brzdových kotoučů. Ničím výjimečným nejsou úniky motorového a převodového oleje, občas se může objevit drobná závada elektroniky. „Určitě prověřte funkčnost elektrického střešního okna, je-li jím vůz vybaven. Někdy totiž stávkuje,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

Pozornost si zaslouží podvozek, který může být stejně jako u jiných SUV poškozený neopatrnou jízdou v terénu. Zkontrolujte také prahy – pokud se za jízdy poškodí, stanou se rychle místem výskytu koroze. „Oblíbený je zejména dostatečně výkonný turbodiesel od BMW. Při výběru vozu s tímto motorem věnujte pozornost stavu turba, známé jsou i závady vstřikovacího čerpadla. Tankovat kvalitní naftu je tak naprostou nutností. Kdo bude automobil nutit k atletickým výkonům dříve, než se pohonná jednotka zahřeje, riskuje také prasknutí hlavy motoru,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Pokud budete pečlivě vybírat, může vám Land Rover Freelander udělat hodně radosti. Zejména pokud hledáte vůz schopný jízdy mimo zpevněné komunikace nebo v horských podmínkách. Taktéž v zimním období potěší svými schopnostmi.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Land rover

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne Fotografie k článku Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne Fotografie k článku Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne Fotografie k článku Test ojetiny: Land Rover Freelander – klasika nestárne

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hyundai i20 N - hodně ostrý hatchback je tady, má 230 koní a samosvor

Hyundai i20 N - hodně ostrý hatchback je tady, má 230 koní a samosvor

Zcela nový model i20 N bude uveden na evropské trhy na jaře 2021. Novinka umí stovku za 6,7 sekundy a letí až 230 km/h. Pod kapotou má přeplňovanou šestnáctistovku ve spojení s manuální převodovkou. A nejlepší je, že..

Test: Toyota Corolla 2.0 GS Hybrid - Corolla nemusí být nudná

Test: Toyota Corolla 2.0 GS Hybrid - Corolla nemusí být nudná

Corollu kombi můžete mít v zajímavém provedení GR Sport, která nekřičí do světa, že se jedná o sportovce ale v případě..

Čím jezdí Lucie Borhyová? S novým autem už stačila vyrazit na dovolenou

Čím jezdí Lucie Borhyová? S novým autem už stačila vyrazit na dovolenou

Tak schválně, jaký vůz populární moderátorka aktuálně řídí? Menší nápovědou je fakt, že v Česku tahle značka zrovna moc..

Volkswagen Golf GTI Clubsport je tady. Má 300 koní a snížený podvozek

Volkswagen Golf GTI Clubsport je tady. Má 300 koní a snížený podvozek

Nový Golf osmé generace zrychluje tempo. Volkswagen představuje po verzích GTI, GTE a GTD další klenot z rodiny..

Test: Škoda Karoq 1.0 TSI - základ je nejlepší volbou

Test: Škoda Karoq 1.0 TSI - základ je nejlepší volbou

Víte, jaké je nejprodávanější SUV a zároveň čtvrtý nejžádanější model v Česku? No přece Škoda Karoq, která dokazuje..