Test ojetiny: Hyundai Elantra poskytne komfortní odpružení a prostor

Elantra první generace potěší nabídkou místa pro posádky, ale i zavazadla a velice komfortním podvozkem. Ten na českých nekvalitních silnicích skutečně oceníte. Obecně jde ale o vůz určený pro nenáročné motoristy.

Jihokorejská automobilka Hyundai uvedla model Elantra v roce 2000. Tehdy nahradil již zastaralou Lantru. Designem se ale výrobce do vkusu evropských řidičů zrovna moc netrefil, a tak se automobil příliš neprosadil. Za prodeje vozu automobilka vděčí spíše cenové politice. Na trhu ojetin tak najdete ojetých Elanter první generace dostatek.


Model prošel faceliftem v roce 2003, žádná revoluce se ale nekonala. Důležitým rokem je 2007, kdy se Elantra první generace přestala vyrábět a v Evropě ji nahradil tehdy zcela nový a pro Hyundai převratný model i30. Zmínit musíme také rok 2001, kdy automobil absolvoval nárazový test Euro NCPA s výsledkem tři hvězdičky z pěti možných.

Na trhu s ojetinami je Hyundai Elentra první řady cíle spíše začínajících motoristů, hledajících levný první automobil, nebo naopak starších méně náročných řidičů. Ti oceňují poměr cena-užitná hodnota i měkce naladěný, skoro až houpavý podvozek a na druhou stranu umějí přimhouřit oko nad jízdními vlastnostmi, které jsou podprůměrné.

Nejen že se vůz více naklání v zatáčkách a držení jízdní stopy při jejich průjezdech není jeho silnou stránkou, ale navíc trpí slábnutím brzdného účinku vlivem přehřátí. K minusům patří také slabá zpětná vazba řízení a nepřesné manuální řazení. Řada motoristů tyto zápory ale nevnímá, naproti tomu však vnímá komfort odpružení, prostornost a v neposlední řadě zajímavou pořizovací cenu. Přesně pro takové je tento vůz určen.

Těmto motoristům nevadí ani tvrdé plasty palubní desky nebo jednoduchá sedadla postrádající boční veden těla. Na druhou stranu, interiér automobilu osloví místem pro posádku, když se nebudou tísnit ani cestující na zadních sedadlech. A pak je tu zavazadelník, který nabízí zcela vyhovující objem 415 litrů. Elantra vyjela ve verzi sedan a liftback, právě druhá jmenovaná varianta je rozšířenější, což je výhoda, protože nabízí lepší přístup k přepravovaným zavazadlům.

Vůz dostal dva zážehové a jeden přeplňovaný vznětový motor. Základ představuje agregát 1.6 16V o výkonu 77 nebo 79 kW. Jde o motor úsporný v nižších otáčkách a ochotně reagující ve vyšších, což z něj dělá ideální volbu. Běžně se s Elantrou vybavenou benzinovou šestnáctistovkou dá jezdit za méně než 6,5 litru na 100 kilometrů. Předepsaný interval výměny rozvodů, se ale z důvodu vznikajících vůlí na kladkách, důrazně doporučuje zkrátit o 20 000 km na 100 000 kilometrů.)

Silnější jednotka 2.0 16V je náročnější na spotřebu, díky výkonu 104 nebo 105 kW ale umí s lehkým automobilem pěkně zamávat. To však dokáže i turbodiesel 2.0 CRDi se vstřikováním typu common rail. Jeho výkon 81 či 83 kW umožňuje skutečně svižné svezení a to při zachování příznivé spotřeby nafty. Nevýhodou této pohonné jednotky jsou o něco větší vibrace, ale i občasný výskyt problémů s turbem nebo vysokotlakým čerpadlem.

„Pozor si dejte na stav poloos, známé jsou ale i poruchy posilovače řízení a tak při výběru vozu prověřte jeho funkci,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Závady se nevyhýbají ani imobilizéru, drobné poruchy mohou potkat elektroniku a lze se setkat i s nefunkční vnitřní klikou dveří, což je dost nepříjemné.

„Pozorně kontrolujte teplotu chladicí kapaliny motoru. Někdy se stane, že zůstane zaseknutý termostat a přehřátí motoru by mohlo mít fatální následky,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. „Pozornost věnujte stavu brzd, někdy jsou zvlněné brzdové kotouče, ale i výfuku, který koroduje a praská jeho vlnovec,“ dodává. Koroze napadá i stínicí plech výfukových svodů a karoserii. Tu zejména v oblasti lemů blatníků.

„Setkat se můžete s vadnými ložisky kol, jejich špatný stav prozradí typické hučení. Řada ojetých Elanter má spojku na konci životnosti a stejně tak tlumiče pérování,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Častěji praskají žárovky v potkávacích světlometech. Hyundai Elantra není zcela bezproblémovým vozem, což je mnohdy dáno zanedbávanou údržbou s následným prodejem. Přitom v dobrém a udržovaném stavu dokáže méně náročnému řidiči oddaně sloužit.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč