Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška

vloženo

Předchůdce modelu i10 si mnoho příznivců nezískal. I díky tomu jde dnes o jeden z nejlevnějších mini vozů na trhu ojetin. Protože si jej mnohdy pořizovali důchodci, často se dá sehnat v dobrém stavu.

Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška

Nová generace vozu Hyundai Atos přišla na trh v roce 2004 pod označením Atos Prime. Vůz dostal výhradně maloobjemové benzinové čtyřválce vyznačující se vysokou spolehlivostí. Ve výrobě vydržel jen do roku 2008, kdy jej nahradil nástupnický model i10. Atos Prime to neměl na trhu lehké. Konkurencí mu byl velice oblíbený Fiat Panda nebo Chevrolet Spark.


Navíc mu motoristé vytýkali malou prostornost, zejména do šířky rozhodně nemá místa na rozdávání. Naopak zavazadelník o objemu 253 litrů si v této třídě jednoznačně zaslouží pochvalu. V interiéru vozu si nelze nevšimnout levně působících tvrdých plastů. Pravda, u starších vozů této značky byly ještě horší, nicméně v Atosu Prime stále zdaleka nedosahovaly té kvality, jakou mají v korejských automobilech dnes. Vozidla s lepší výbavou ale potěšila dvoubarevným čalouněním, které citelně oživuje malý interiér a dělá jej útulnějším.

Takové vozy mají často i praktické šuplíky pod předními sedadly a nutno poznamenat, že v malinkém autě se každý odkládací prostor navíc skutečně hodí. Zejména vezmeme-li v úvahu fakt, že před předním spolujezdcem je pouze odkládací police místo uzavíratelné schránky. Nic cennějšího zde tedy nechat nemůžete. Tento minus je ale zcela zanedbatelný v porovnání s hlavním negativem automobilu, jímž je velice omezená prostornost. Tedy pokud se budeme bavit o nabídce místa pro posádky, protože jak zde již padlo, zavazadelník je naopak na danou třídu nadstandardní.

hyundai atos prime z bazaru

Interiér Hyundaie Atos Prime je pouze čtyřmístný, ale i tak zde všichni sedí natlačeni na dveřích. Řidiče průměrné postavy bude tlačit madlo dveří do kolene a při řazení snadno udeří spolujezdce do nohy řadicí pákou. Pokud by se snad do vozidla naskládal cestující vyšší postavy, musel by se cítit doslova jako sardinka. V podstatě lze říci, že Atos Prime je tak pro dva lidi a to za předpokladu, že jde o skutečně nenáročné uživatele nevelkého vzrůstu. Ale ať jenom nehaníme, zmiňme i přítomnost plnohodnotného rezervního kola pod dnem zavazadelníku! Ten lze rozšířit sklopením zadních sedadel na objem 990 litrů.

Výhodou automobilu jsou čtyřválcové motory netrpící nadměrnými vibracemi, jako je tomu u tříválců. Navíc v městském provozu zaujmou dostatkem temperamentu. Mimo město ale už ztrácejí, což je vzhledem k jejich výkonovým parametrům logické. Horší jsou však jízdní vlastnosti, které negativně ovlivňuje citlivost na boční vítr, v zatáčkách se projeví i vyšší stavba karoserie (výš umístěné těžiště vozu). Směrová stabilita není nijak valná a s narůstající rychlostí tento fakt budete vnímat stále více. S rychlostí roste také aerodynamický hluk, což ve spojení se slabším odhlučněním prostoru pro posádku určitě nepotěší. Proto lze Atos Prime doporučit spíše pro městské a příměstské jízdy.

Základní litrový agregát o výkonu 40 kW sice může v městském provozu dostačovat, přesto budou lepší volbou svižnější jedenáctistovky. K dispozici je také motor 1.0i/43 kW, s větším 1.1i/43 kW ale vůz jede lépe. Od roku 2005 navíc bylo k dispozici i silnější provedení jedenáctistovky o výkonu 46 kW, což je pro tento vůz ideální volba. Bohužel se ale nejsilnější nabízená motorizace na trhu neobjevuje často. Ještě dodejme, že se automobil prodával s pětistupňovou manuální převodovkou nebo se čtyřstupňovým automatem.

Přestože statistiky spolehlivosti Hyundai Atos Prime zrovna nechválí, v očích prodejců ojetin a mechaniků si vyloženě zle nestojí. Důvodem je jednoduchá technika, která při dodržování základních pravidel údržby dokáže dlouho sloužit. V tomto směru existuje snad jediná výjimka, jíž údržbou neovlivníte a to zřídka se vyskytující závada řídicí jednotky motoru. „Známé jsou nadměrně opotřebení brzdové destičky a brzdové kotouče, častěji se také objevují vozy s nadměrně opotřebenou spojkou,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Řada ojetin se potýká s vůlemi na přední nápravě. Ty mohou být nejen v čepech, ale i v silentblocích uložení ramen. Nepříjemné mohou být poruchy elektroinstalace. Zřídka se to týká elektricky ovládaných oken, někdy zlobí startér. „Častěji zlobí centrální zamykání, je-li jím vůz vybaven. Pozor si dejte také na funkčnost zámku dveří řidiče,“ varuje zástupce AAA AUTO. Zřídka se lze setkat s vadným ložiskem kola.

„Výfuk postihuje koroze, zatímco karoserie s ní běžně problémy nemá. To však neplatí u vozidel, která byla bouraná – toto pravidlo se ale týká i vozidel jiných značek,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. K počátku koroze karoserie přitom dopomůže už jen poškození laku třeba při parkování.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Hyundai

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška Fotografie k článku Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

Test: BMW X1 xDrive 25d. Jeho prodeje mají důvod!

BMW X1 se dočkalo modernizace. A my? My jednoho z nejzajímavějších provedení ve výbavě M Sport s tužším podvozkem a výkonným dvoulitrovým dieselem, který si nezadá s většími motory. Jak se cele auto změnilo díky..

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)

Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat prémiová paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají..

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

Citroën uvádí nový model C5 Aircross Hybrid. Co vše nabídne?

V příštím roce mají všechny nové modely značky Citroën dostat svou hybridní nebo elektrickou verzi a SUV C5 Aircross je..

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Test ojetiny: Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro (video)

Populární Audi A6 generace C7 se vyrábělo v letech 2010 až 2018. K dispozici je s karoserií sedan a v praktičtějším..

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Na ostrý Volkswagen T-Roc R milion nestačí, pod kapotou má ale 300 koní

Nový T-Roc R, všestranný crossover s výkony opravdového sportovního vozu, přijíždí k českým prodejcům značky..