Test ojetiny: Ford Fiesta - levný a líbivý | Autanet.cz

Test ojetiny: Ford Fiesta - levný a líbivý

Ford Fiesta páté řady patří na trh s ojetým vozy k vyhledávaným automobilům. Důvodů je hned několik. Jmenujme třeba výborné jízdní vlastnosti, příznivé ceny ojetin, cenově dostupné náhradní díly nebo líbivý design. Navíc jde obecně o nadprůměrně spolehlivý automobil, avšak ne každá motorizace představuje dobrou volbu.

V roce 2002 uvedený Ford Fiesta vsadil na nadčasové tvary, díky nimž se stále těší velké pozornosti, i když jeho výroba byla ukončena již v roce 2008, kdy dostala slovo nová generace.


Důležitým letopočtem ve výrobě modelu je 2005, kdy vůz prodělal modernizaci a facelift. V rámci těchto úprav dostal nová přední i koncová světla a palubní desku z kvalitnějšího materiálu, nově navíc nabízenou ve třech barevných odstínech (stejnou barvu má pak čalounění sedadel). Kromě černé nyní může mít i červený nebo modrý nádech. Tím došlo k citelnému vylepšení interiéru, který byl pro svůj slabší vzhled poměrně často terčem kritiky. Pro zájemce o ojetinu to znamená jediné – zatímco automobily vyráběné do faceliftu mají zpravidla velice lákavou cenu, vozidla vyrobená po úpravě vzhledu si drží cenu lépe a přijdou tedy dráž (tento fakt samozřejmě ještě podtrhuje jejich menší stáří).

Vůz dnes vyhledávají jak motoristé, kteří si vystačí s malým automobilem, tak začínající řidiči, vidící ve Fiestě relativně moderní, bezpečný vůz za dobrou cenu – tedy vhodný k začátkům za volantem. Na své si však přijdou i milovníci sportovní jízdy, a to díky skvělému sportovnímu provedení ST, jenž spatřilo světlo světa v roce 2005. Pod kapotou má atmosférický čtyřválec 2.0 16V pracující s výkonem 110 kW. To je rovný 150 koní, které umějí malou Fiestu ST pěkně rozparádit. Samozřejmostí je výborný sportovní podvozek či pro lepší boční vedení těla v zatáčkách výrazněji tvarovaná sedadla s vyšitými logy „ST“. Toto je také jediná verze Fordu Fiesta této generace, za níž si citelně připlatíte.

Ale vraťme se k běžným provedením, kterých najdete na trhu více než dost. Interiér vozidel vyrobených před faceliftem působí poněkud stroze a vyloženě pochvalně nelze hodnotit ani sedadla. S přihlédnutím k ceně ale většina motoristů přimhouří oko. Přesto výtky často míří jak k „autobusácké“ gumové manžetě řadicí páky, tak k rozměrům sedaček, což vnímají především lidé vyšších postav. Ovšem ani kvalita plastu z něhož je vyhotovena palubní deska není na vysoké úrovni (po faceliftu došlo ke znatelnému zlepšení).

Nabídka místa pro posádku není vzhledem k vnějším rozměrům špatná. V případě třídveřové verze, kde se k zadním sedadlům přistupuje přes odklopená přední, ale mnohdy mají přední sedačky menší vůle v zámcích z důvodu opotřebení právě při jejich odklápění. Zavazadlový prostor nabízí objem 285 litrů, což je v dané třídě běžný standard a Fiesta tak v tomto směru nijak nevybočuje. Komu to přijde málo, musí se poohlédnout jinde. Například Fiat Punto nebo Citroën C3 jsou v tomto ohledu štědřejší.

Po stránce jízdní vlastností si vás Ford Fiesta získá. Podvozek s tužším naladěním velice dobře drží jízdní stopu v zatáčkách i při vyhýbacích manévrech, přitom stále slušně tlumí nerovnosti vozovky. Řízení má velice dobrou zpětnou vazbu a přesnost řazení lze jedině pochválit. Samozřejmě pro sportovně laděné provedení ST to platí dvojnásob. „Es-téčko“ je skutečnou ukázkou toho, jak skvělé může být malé auto. Zajímavou možností je také provedení Sport, které prozradí červené „S“ na dveřích zavazadelníku. Verzi ST sice nesahá ani po spodní hranu ráfků kol, ale svým lehkým sportovním nádechem jistě osloví nejednoho řidiče a při tom jej seženete za běžnou cenu. Pod kapotou má velice povedený agregát 1.6 16V disponující 74 kW. Těchto 100 koní je pro opravdu svižné svezení ve Fiestě S zcela vyhovujících.

Zážehová šestnáctistovka o výkonu 100 koní se ale objevuje i v běžných verzích a obecně platí za velice povedenou a bezproblémovou motorizaci. Totéž platí i o pohonné jednotce 1.4 16V o výkonu 59 kW. Ta má sil dostatek a stejně jako šestnáctistovka umí pracovat s nízkou spotřebou. Úsporně jezdí také třináctistovka, která se montovala o výkonech 44 a 51 kW. Lepší je samozřejmě silnější provedení, protože u slabšího už pocítíte jistý výkonový handicap. Nejlepší je ale se tomuto motoru úplně vyhnout, protože jej při větším nájezdu kilometrů trápí rozvody. Ty jsou zde sice řetězové, ale vlivem opotřebení zde časem dochází k přeskakování retězu, což vede až k nepojízdnosti vozu. Motor se naštěstí nepotká a lze tak poměrně snadno opravit. Problém se zpočátku projevuje nepravidelným volnoběhem, následuje rozsvěcení kontrolky oleje při volnoběhu nebo v zatáčkách, i když je ho v motoru dostatek a občasné zhasínání pohonné jednotky, až se ji už nepodaří nastartovat.

V roce 2003 se začal nově montovat jako základní motor šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,25 litru a výkonu 55 kW. Čtrnáctistovka je ale výrazně svižnější i spornější. Základním turbodieselem se stal agregát 1.4 TDCi s výkonem 50 kW, který uspokojí jen klidnější řidiče. Na druhou stranu pracuje velice úsporně a platí za spolehlivý. „Jen u vozidel s vysokým nájezdem pozor na únik motorového oleje nebo problémy se vstřikovači,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Kdo chce Fiestu s turbodieslem, měl by vsadit právě na čtrnáctistovku.

Motor 1.6 TDCi o výkonu 66 kW je sice výrazně svižnější a taktéž velmi úsporný, ale také velice poruchový a opravy se zde mohou hodně prodražit. „Známé jsou problémy s EGR ventilem nebo turbem, potíže mohou působit také vstřikovače,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Problémy bývají s podtlakovým okruhem, který ovládá škrticí klapku, EGR ventil a turbo. To navíc odchází z důvodu ucpaného přívodu mazání, kde se zanáší sítko. Problematické jsou také hadice od turba. Ty se za běhu motoru třou o sebe, což vede k jejich proděravění a poklesu výkonu. Výjimkou není ani únik motorového oleje.

Z dalších častějších závad jmenujme třeba vůle na přední nápravě nebo častější praskání žárovek ve světlometech. „Objevují se vozy s nadměrně opotřebenými ložisky kol, jejichž špatný stav prozradí typické hučení,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Známé jsou nepřesné palivoměry a povrchová koroze podvozkových dílů. Pozor ale i na korozi prahů, která zde kvůli mizerné antikorozní ochraně a málo odolnému laku taktéž hrozí. „Můžete se setkat také s typickým problémem starších fordů, což je opotřebení klíčku a zámků. Proto při prohlídce vozu všechny klíče i zámky vyzkoušejte,“ zakončuje zástupce AAA AUTO.

Ford Fiesta je obecně nadprůměrně spolehlivý automobil, to však neplatí pro všechny motorizace. Doporučit lze zejména benzinové motory 1.4 16V a 1.6 16V, zatímco turbodieselu 1.6 TDCi se raději velkým obloukem vyhněte. Vysokou spolehlivost vykazuje také atmosférický dvoulitr ve sportovním provedení ST.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč