Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka

vloženo

Třetí generace modelu Punto vyjela pod poznačením Grande Punto. Název k automobilu skutečně sedí, protože oproti předchůdcům výrazně povyrostl, což ocení i posádka.

Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka

Na třídu malých vozů nabízel Fiat Punto vždy skvělý prostor pro posádku i zavazadla. Třetí generace pod označením Grande Punto toto ale dovedla k dokonalosti, když se dokázala vyrovnat i vozidlům o třídu výše. Navíc Grande Punto bylo grandiózní i v jiných ohledech. K jeho kladům patří třeba jízdní vlastnosti nebo nízká spotřeba.


Model jde i proti nevalné pověsti, jež automobily italské značky Fiat dlouhodobě trápí. Díky minimu elektroniky totiž netrpí nějakým závratným výskytem poruch. Při výběru ojetiny je tak třeba dbát spíše na původ vozu a jeho historii. Důležitý je pravidelný servis i případná nehodová minulost. Právě následky věších nehod se na menším automobilu mohou zle podepsat – zejména pokud byla provedená oprava řešena řekněme hodně ekonomicky.

Nadčasový vzhled karoserie plně koresponduje se zdařilým interiérem, jemuž dominuje pohledná palubní deska. Výtku lze mít pouze k volantu, jehož výrazné tvarování věnce nabádá řidiček k poloze rukou „za deset dvě“, přitom už v době uvedení vozu na trh se již řadu let v autoškolách jako správné rozložení rukou na volantu učilo „třičtvrtě na tři“.

Pochvalu si zaslouží dobře tvarovaná a pohodlná sedadla, stejně jako již zmiňovaná příkladná nabídka místa pro posádku. Nouze o prostor není ani na zadních sedadlech. adekvátní třídě malých vozů je pak zavazadelník, nabízející objem 275 litrů (předchozí generace Punta měla zavazadlový prostor o objemu 300 litrů).

Zmínit musíme výborně naladěný podvozek, dobře tlumící nerovnosti a na druhé straně velice schopný v zatáčkách, kde zdatně drží jízdní stopu. Bohužel, ani tento model se nevyhnul  Fiatu tradičně přeposilovanému řízení. I zde je vybaveno zesilovací funkcí „City“, kterou ale nebudete potřebovat ani při parkování.

Nabídka pohonných jednotek začíná povedenou dvanáctistovkou, známou již z předchozí generace, kde se velice osvědčila. Čtyřválec 1.2 o výkonu 48 kW je překvapivě snaživý ve vyšších otáčkách a potěší nízkou spotřebou. Zvolit můžete také osmiventilovou čtrnáctistovku s výkonem 57 kW (56 kW ve verzi na CNG) nebo svižnější 1.4 16V o výkonu 70 kW. Opravdu svižný je přeplňovaný motor 1.4 T-Jet/88 kW.

Zájemci o naftový pohon mají k dispozici buďto osvědčené turbodiesely 1.9 JTD o výkonech 88 a 96 kW, nebo malý čtyřválcový turbodiesel 1.3 JTD, montovaný o výkonech 55 a 66 kW. „Vůz s naftovou třináctistovkou vybírejte pečlivě. Někdy trpí zvýšenou spotřebou oleje či jeho úniky,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Tento motor podléhá celkovému opotřebení, a tak u něj nelze vyloučit ani problémy s mazáním, turbem nebo vstřikovači.

Turbodiesely obecně mohou potrápit váhy vzduchu a v případě vysokého nájezdu i stav turbodmychadla. „Jako naprosto ideální pohonná jednotka se zdá být benzinová dvanáctistovka. Někdy se potýká s vadnou lambda sondou, její výměna ale není finančně příliš náročná,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Bez ohledu na motorizaci se lze setkat s vozidly, jejichž ložiska kol jsou už na konci životnosti. Špatný stav prozradí typické hučení.

„Známé je praskání žárovek v potkávacích světlometech a také výskyt vůlí na přední nápravě,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Pozor si dejte i na funkčnost klimatizace a elektrické výbavy. Korozi podléhá zejména koncový tlumič výfuku.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat Grande Punto – skutečně velká tečka

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nové SUV Suzuki Across je tady. Víte, jakého modelu je to kopie?

Nové SUV Suzuki Across je tady. Víte, jakého modelu je to kopie?

Japonská automobilka Suzuki představila nové SUV, které ve své nabídce staví nad Vitaru. Novinka je plodem spolupráce s automobilkou Toyota. V praxi se tak jedná o plug-in hybridní model RAV4, který se chlubí dojezdem..

ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

Stabilizační systém ESP, který jako první vůz na světě před 25 lety použil Mercedes-Benz Třídy S Coupé (řady W 140)..

Omlazené Audi Q5 už jen jako hybrid. Vybrat si ale můžete vzhled zadních svítilen

Omlazené Audi Q5 už jen jako hybrid. Vybrat si ale můžete vzhled zadních svítilen

Druhá generace modelu Q5 prošla po třech letech na trhu modernizací, která přinesla kromě lehkého doladění designu..

Škoda Octavia G-TEC s motorem 1,5 TSI dojede na plyn až 500 km

Škoda Octavia G-TEC s motorem 1,5 TSI dojede na plyn až 500 km

Nová Octavia G-TEC nabízí pohon na zemní plyn (CNG), který produkuje o 25 % nižší emise. Dodává se s motorem 1,5 TSI o..

Test ojetiny: Fiat Barchetta – vítr ve vlasech, nebe nad hlavou. To vše za pár kaček

Test ojetiny: Fiat Barchetta – vítr ve vlasech, nebe nad hlavou. To vše za pár kaček

Roadster Fiat Barchetta umí dodnes okouzlit designem a jízdním projevem. Pro zájemce o jízdu s větrem ve vlasech, kteří..