Test ojetiny: Daewoo Lanos - jednoduchá technika, snadná údržba

Lanos, který se vyráběl do roku 2003, dnes patří mezi nejlevnější ojetiny na trhu. Pro nenáročné motoristy tak představuje lacinou cestu k vozu, který sice nemá nijak bohatou výbavu, ale klimatizací být vybaven může.

Daewoo Lanos uvedla korejská automobilka na trh v roce 1997, a to ve dvou karosářských verzích sedan a třídveřový hatchback. Ve výrobě vůz vydržel do roku 2003. Nyní patří na trhu s ojetými automobily k nejlacinějším ojetinám (zejména první ročníky). Těží z jednoduché techniky, která si vystačí se základní údržbou. Na druhou stranu, Lanos nenabízí zrovna širokou výbavu – i tak ale mezi ojetinami najdete kusy s klimatizací, elektrickým ovládáním oken a centrálním zamykáním. Standardem byl posilovač řízení a po modernizaci v roce 2001 základní výbavu rozšířilo ABS.


Lanos nabízí dostatek místa pro posádku, se zavazadly je to ale horší. Sedan totiž disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 322 litrů, hatchback má kapacitu zavazadelníku jen 250 litrů. Zpracování interiéru v sobě nezapře levný automobil, ani jeho konstrukční stáří. Designově zastaralou palubní desku (tvary odpovídá oblému designu karoserie) tvoří laciný tvrdý plast. Na druhou stranu, sedadla nabízejí dostatečné pohodlí a potěší i skutečnost, že před řadicí pákou najdete dva výsuvné držáky nápojů.

Jízdní vlastnosti citelně ovlivňuje rozdílný rozchod kol na přední a zadní nápravě. Výsledkem je značná citlivost na podélné nerovnosti, především pak vyjeté koleje způsobí obtížné vedení vozu, který kvůli rozdílným rozchodům náprav do kolejí nezapadne a za jízdy tak střídavě „táhne“ na jednu a druhou stranu. Ničemu nepřidá ani citlivé řízení. Měkčí odpružení ale dobře tlumí nerovnosti, což oceníte zejména na městské dlažbě nebo rozbitých okreskách.

Pod kapotu se dostaly pouze zážehové agregáty. Benzinové pohonné jednotky jsou celkem tři, a to čtrnáctistovka, patnáctistovka a šestnáctistovka. První dva motory mají osmiventilovou techniku, pouze šestnáctistovka je šestnáctiventilová. Agregát 1.4 nabízí výkon 55 kW, což není mnoho, ale pro malý Lanos to stačí (díky nižší emisní normě není motor tak přiškrcený). Jednotka 1.5 disponuje výkonem 63 kW a pohonná jendotka 1.6 16V má výkon 78 kW.

Přestože šestnáctistovka vypadá lákavě, doporučit lze spíše osmiventilové motory, zejména pak silnější patnáctistovku. Důvodem je fakt, že šestnáctiventil nezřídka trápí ucpané mazací kanálky. Patnáctistovka jde dobře za plynem a nezaskočí nadměrnou spotřebou. Vůz se dodával s manuální i automatickou převodovkou. „Automat není tak spolehlivý. Pokud se pro vůz s automatickým řazením rozhodnete, určitě řazení velmi dobře vyzkoušejte při testovací jízdě a to včetně zpátečky,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Patnáctistovku někdy trápí zanesená škrticí klapka, u všech motorizací se může objevit nadměrná spotřeba oleje. „Pozor také na únik oleje, a to jak z motoru, tak z převodovky,“ doplňuje zástupce AAA AUTO. Známé jsou i potíže s imobilizérem nebo centrálním zamykáním. Můžete se setkat i nadměrnými s vůlemi v řazení, což je důsledek opotřebení.

„Pozor si dejte na stav brzd, a to jak destiček, tak kotoučů a brzdového vedení,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. „Nezřídka jsou právě brzdy zanedbané, nadměrně opotřebené brzdové kotouče se pak kroutí a nepodávají požadovaný brzdný výkon,“ dodává. Nezřídka se lze setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, které prozradí typické hučení. Pozor i na stav poloos a také na korozi. Ta napadá jak výfuk, tak karoserii vozu a podlahu.

Daewoo Lanos je zkrátka letitou ojetinou, která už ve své době plnila úlohu laciného vozu. To je dnes ještě více znát, a tak může zaujmout jen nenáročné řidiče, hledající levný automobil. Právě pro ty může představovat lacinou cestu k autu s klimatizací, což je pro většinu motoristů dnes už vyžadovaný standard.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2019

455 000 Kč

Hyundai I30

Rok výroby 2019

269 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč