Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba

vloženo

Lanos, který se vyráběl do roku 2003, dnes patří mezi nejlevnější ojetiny na trhu. Pro nenáročné motoristy tak představuje lacinou cestu k vozu, který sice nemá nijak bohatou výbavu, ale klimatizací být vybaven může.

Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba

Daewoo Lanos uvedla korejská automobilka na trh v roce 1997, a to ve dvou karosářských verzích sedan a třídveřový hatchback. Ve výrobě vůz vydržel do roku 2003. Nyní patří na trhu s ojetými automobily k nejlacinějším ojetinám (zejména první ročníky). Těží z jednoduché techniky, která si vystačí se základní údržbou. Na druhou stranu, Lanos nenabízí zrovna širokou výbavu – i tak ale mezi ojetinami najdete kusy s klimatizací, elektrickým ovládáním oken a centrálním zamykáním. Standardem byl posilovač řízení a po modernizaci v roce 2001 základní výbavu rozšířilo ABS.


Lanos nabízí dostatek místa pro posádku, se zavazadly je to ale horší. Sedan totiž disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 322 litrů, hatchback má kapacitu zavazadelníku jen 250 litrů. Zpracování interiéru v sobě nezapře levný automobil, ani jeho konstrukční stáří. Designově zastaralou palubní desku (tvary odpovídá oblému designu karoserie) tvoří laciný tvrdý plast. Na druhou stranu, sedadla nabízejí dostatečné pohodlí a potěší i skutečnost, že před řadicí pákou najdete dva výsuvné držáky nápojů.

Jízdní vlastnosti citelně ovlivňuje rozdílný rozchod kol na přední a zadní nápravě. Výsledkem je značná citlivost na podélné nerovnosti, především pak vyjeté koleje způsobí obtížné vedení vozu, který kvůli rozdílným rozchodům náprav do kolejí nezapadne a za jízdy tak střídavě „táhne“ na jednu a druhou stranu. Ničemu nepřidá ani citlivé řízení. Měkčí odpružení ale dobře tlumí nerovnosti, což oceníte zejména na městské dlažbě nebo rozbitých okreskách.

Pod kapotu se dostaly pouze zážehové agregáty. Benzinové pohonné jednotky jsou celkem tři, a to čtrnáctistovka, patnáctistovka a šestnáctistovka. První dva motory mají osmiventilovou techniku, pouze šestnáctistovka je šestnáctiventilová. Agregát 1.4 nabízí výkon 55 kW, což není mnoho, ale pro malý Lanos to stačí (díky nižší emisní normě není motor tak přiškrcený). Jednotka 1.5 disponuje výkonem 63 kW a pohonná jendotka 1.6 16V má výkon 78 kW.

Přestože šestnáctistovka vypadá lákavě, doporučit lze spíše osmiventilové motory, zejména pak silnější patnáctistovku. Důvodem je fakt, že šestnáctiventil nezřídka trápí ucpané mazací kanálky. Patnáctistovka jde dobře za plynem a nezaskočí nadměrnou spotřebou. Vůz se dodával s manuální i automatickou převodovkou. „Automat není tak spolehlivý. Pokud se pro vůz s automatickým řazením rozhodnete, určitě řazení velmi dobře vyzkoušejte při testovací jízdě a to včetně zpátečky,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Patnáctistovku někdy trápí zanesená škrticí klapka, u všech motorizací se může objevit nadměrná spotřeba oleje. „Pozor také na únik oleje, a to jak z motoru, tak z převodovky,“ doplňuje zástupce AAA AUTO. Známé jsou i potíže s imobilizérem nebo centrálním zamykáním. Můžete se setkat i nadměrnými s vůlemi v řazení, což je důsledek opotřebení.

„Pozor si dejte na stav brzd, a to jak destiček, tak kotoučů a brzdového vedení,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. „Nezřídka jsou právě brzdy zanedbané, nadměrně opotřebené brzdové kotouče se pak kroutí a nepodávají požadovaný brzdný výkon,“ dodává. Nezřídka se lze setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, které prozradí typické hučení. Pozor i na stav poloos a také na korozi. Ta napadá jak výfuk, tak karoserii vozu a podlahu.

Daewoo Lanos je zkrátka letitou ojetinou, která už ve své době plnila úlohu laciného vozu. To je dnes ještě více znát, a tak může zaujmout jen nenáročné řidiče, hledající levný automobil. Právě pro ty může představovat lacinou cestu k autu s klimatizací, což je pro většinu motoristů dnes už vyžadovaný standard.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Daewoo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba Fotografie k článku Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba Fotografie k článku Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba Fotografie k článku Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba Fotografie k článku Test ojetiny: Daewoo Lanos – jednoduchá technika, snadná údržba

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Budou elektromobily vozidly budoucnosti? Zelená stopa a dostupnost dobíjejících stanic mluví v jejích prospěch

Budou elektromobily vozidly budoucnosti? Zelená stopa a dostupnost dobíjejících stanic mluví v jejích prospěch

Milujete zvuk spalovacího motoru nebo se vám naopak líbí zcela tichý chod elektromobilů? Právě tyto tiché vozy jsou pravděpodobně naší budoucností. Jaké jsou jejich výhody, které aspekty mluví v jejich prospěch a jak je..

Mazda CX-90 odhalena. Velké SUV pohání silný benzínový šestiválec

Mazda CX-90 odhalena. Velké SUV pohání silný benzínový šestiválec

Ke konci roku 2023 hodlá Mazda uvést čtyři modely z kategorie Large Product Group na globální trh, kde je o SUV velký..

Ohřívat auto v zimě na volnoběh nebo raději hned jet?

Ohřívat auto v zimě na volnoběh nebo raději hned jet?

Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový..

Dřevěné garáže: výhody a nevýhody

Dřevěné garáže: výhody a nevýhody

Dřevěná garáž v současnosti zaznamenává prudký nárůst popularity. Stále více lidí se rozhoduje právě pro tento druh..

Na nové BMW M3 CS stačí čtyři miliony. Stovku umí za 3,4 sekundy a jede až 302 km/h

Na nové BMW M3 CS stačí čtyři miliony. Stovku umí za 3,4 sekundy a jede až 302 km/h

BMW M3 CS je vysokovýkonný sportovní sedan navržený pro jízdy na závodních okruzích. Jeho cena byla stanovena na 3 965..