Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku

vloženo

Hydropneumatické pérování dostává model Xantia do úplně jiných dimenzí. Komfortní odpružení přitom nevyžaduje nákladnější údržbu než pérování jiných vozů, kde jej zajišťují běžné tlumiče a pružiny. Jako cenově dostupná ojetina je tak Xantia opravdu zajímavou volbou, a to i z důvodu prostornosti.

Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku

Francouzský Citroën Xantia vyjel již v roce 1993 a ve výrobě se udržel až do roku 2001. Vůz vybavený hydropneumatickým pérováním osloví mimořádným komfortem odpružení, ale i stále líbivým designem a opravdu prostorným interiérem. To plají jak pro liftback, tak pro kombi pod názvem Break, které rozšířilo nabídku v roce 1995.


Rok 1998 přinesl facelift a modernizaci. Vzhledových změn není mnoho, nejvíce je vidět inovace v interiéru, kde se před spolujezdcem vpředu na místo nevzhledného madla na palubní desce objevil integrovaný airbag. Modernizaci prodělalo hydropneumatické pérování a pod kapotu se poprvé nastěhoval moderní turbodiesel HDi s vysokotlakým vstřikováním systémem common rail.

Zatímco z hlediska prostornosti a jízdních vlastností je Xantia dobrou volbou, z hlediska bezpečnosti zrovna nezáří. To potvrzuje bariérový test Euro NCAP z roku 1997. Za bezpečnost posádky při nárazu tehdy Xantia dostala jen dvě hvězdičky z pěti možných, jedna z nich navíc byla dodatečně škrtnuta.

citroen xantia bazar

Interiér nabízí nadbytek místa pro cestující vpředu i na zadních sedadlech. Stejně tak zavazadelník potěší prostorností. Liftback totiž disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 480 litrů, kombi má zavazadelník o objemu 512 litrů v základním uspořádání – tedy při pětimístné konfiguraci interiéru, měřeno po krycí plato.

Mezi pohodlnými předními sedadly se nachází manuální ovládání světlé výšky vozu. To je nutné před pořízením vozu dobře vyzkoušet, sledujte, zda je automobil ve všech polohách rovně. Vzduchové odpružení není vyloženě problematické, potíže ale v případě zanedbané údržby vyloučit nelze. Dle roku výroby se má kapalina a filtr v systému měnit každých 60 až 120 tisíc kilometrů. Samotné „koule“, tedy pružící jednotky vydrží kolo 100 tisíc kilometrů. Ve voze jich je pět a v druhovýrobě je jejich cena srovnatelná s levnými tlumiči pérování.

Podvozek díky hybropneumatikému odpružení zajistí nečekaný komfort jízdy. Jízdní vlastnosti Xantie lze označit jako průměrné, běžně je vůz mimořádně komfortní, odpružení ale automaticky změní charakteristiku třeba při rychlé dálniční jízdě, kdy se samočinně sníží světlá výška vozu. Na své si navíc přijdou jak zájemci o benzinový motor, tak příznivci dieselu.

Z benzinových pohonných jednotek doporučujeme zejména šestnáctiventilovou osmnáctistovku. Naopak nejrizikovější ze zážehových motorů je přeplňovaný dvoulitr. „Přeplňovaný dvoulitrový benzinový motor někdy trápí potíže s turbem. Nepotěší ani vysokou spotřebou, proto je vhodnější vybírat mezi menšími agregáty,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Z naftových motorů se určitě vyhněte atmosférickému dieselu, který prostě a jednoduše nemá dost sil pro velkou Xantii. Ze starších naftových motorizací není vyloženě zlou volbou turbodiesel 2.1 TD o výkonu 80 kW, ale pozor, jde o motor hodně citlivý na zacházení. Snadno jej uhoníte, což pak vede k prasknutí hlavy motoru. Pokud tedy zvažujete pořízení Xantie s touto jednotkou, dobře prověřte její stav!

„Opravdu žádané jsou moderní turbodiesely 2.0 HDi, které zde mají výkon 66 nebo 80 kW. U těchto motorů pozor na stav vstřikovačů, turba a únik motorového oleje,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Slabší z těchto agregátů se začal montovat o rok později a má pověst vyšší spolehlivosti i nižší spotřeby. Bez ohledu na motorizaci se vyskytují také úniky převodového oleje nebo potíže dobíjením.

citroen xantia bazar

„Známé jsou problémy se zámky dveří nebo poruchy imobilizéru. Pozor také na nadměrně opotřebené poloosy a vůle na přední nápravě,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO. Závady postihují také ostřikovače a stěrače. Koroze napadá výfuk, ale i podvozek a karoserii, proto vyhlédnutý automobil dobře prohlédněte.

Citroën Xantia je levný a mimořádně komfortní vůz. Nadchne i motoristy vyžadující velký vnitřní prostor i objemný zavazadelník. Doporučit lze hlavně v modernizovaném provedení. Při pořízení si ale pro jistotu nechce dostatečnou rezervu pro případnou údržbu systému hydropneumatického odpružení, který si co nejdříve nechte prověřit zkušeným servisem.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

20 let, čtyři generace – Audi RS 6: vlk v rouše beránčím

20 let, čtyři generace – Audi RS 6: vlk v rouše beránčím

Audi RS 6 je vozem, který již 20 let vyvolává nadšení v globální komunitě fanoušků supersportovních automobilů společnosti Audi Sport, a to způsobem, jenž nemá obdoby. Audi RS 6 definuje již po čtyři generace segment..

Test: Subaru Outback 2.5i ES Field - nic lepšího neseženete

Test: Subaru Outback 2.5i ES Field - nic lepšího neseženete

Najít auto ve kterém se můžete pohybovat po jakémkoli povrchu naprosto komfortně není jednoduché. V podstatě neexistuje..

Recenze ojetiny: Ford Kuga ST-Line 2016-2019

Recenze ojetiny: Ford Kuga ST-Line 2016-2019

Modernizované kompaktní SUV Ford Kuga druhé generace uvedl Ford na trh v roce 2016. Vedle inovovaného vzhledu se Kuga..

Jak vyměnit AdBlue a k čemu v autě vlastně slouží?

Jak vyměnit AdBlue a k čemu v autě vlastně slouží?

Aby naftové vozy vytvářely menší emise, potřebují AdBlue, tedy takzvanou močovinu. Tu je potřeba jednou za čas doplnit,..

Test ojetiny: Volkswagen Golf VII – moderní kabát i motory

Test ojetiny: Volkswagen Golf VII – moderní kabát i motory

Sedmá generace populárního modelu Golf i dnes zaujme moderními tvary karoserie, navíc nabízí moderní a úsporné motory...