Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník

vloženo

Kdo hledá opravdu velké a levné MPV, může sáhnout třeba po Citroënu Evasion. Designem už dávno neohromí, nabídkou místa ale stále patří ke špičce své třídy.

Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník

Model Evasion je předchůdcem Citroënu C8 a tedy sourozencem Peugeotu 806 (předchůdce Peugeotu 807), od něhož je takřka k nerozeznání. Toto velké MPV má ještě další dva sourozence (stejně jako jeho nástupce), a to Fiat Ulysse a Lancii Zeta. Evasion vyjel k prvním majitelům v roce 1994 a jeho výroba byla ukončena v roce 2002. Zpočátku se nabízel výhradně s benzinovými motory, nafta dostala slovo o rok později. Modernizaci vůz prodělal v roce 1999, kdy se pod jeho krátkou kapotu poprvé nastěhoval moderní turbodiesel se systémem vstřikování common rail – jedná se o motor 2.0 HDI o výkonu 80 kW.


Nárazovým testem Euro NCAP Evasion nikdy neprošel, prodělal jej však jeho bratr Peugeot 806. Ten v roce 1999 dostal za ochranu posádky při nárazu tři hvězdičky z pěti možných. Pro doplnění uveďme, že nástupnická „osmsetsedmička“ už byla pětihvězdičková. Bezpečnost Evasionu zkrátka odpovídá době jeho konstrukce a výroby. Už velké prosklené plochy a slabé sloupky karoserie spolu s rokem výroby dávají tušit, ž přednosti automobilu budou jinde.

A skutečně. Vzhledem k pořizovací ceně a nabídce vnitřního prostoru jde jasně o vozidlo se skvělým poměrem cena-užitná hodnota. Prostoru je uvnitř doslova na rozdávání a tak nepřekvapí, že Evasion pojme až osmičlennou posádku. Dle konfigurace vyjímatelných sedadel (jejich přítomnosti ve vozidle) přitom zavazadelník pojme 350 až 3300 litrů nákladu! Evasion tak dokáže suplovat i malou dodávku.

Sedačky jsou pohodlné, přístup do druhé řady je díky rozměrným posuvným dveřím výborný a ani do třetí řady se díky rozměrům těchto dveří nenastupuje zle. Druhou stranu mince představuje tvarově zastaralá palubní deska a použité tvrdé plasty. Nicméně další pochvalu si vůz zaslouží za vyvýšené umístění řadicí páky, díky čemuž je řidiči stále při ruce.

Po stránce jízdních vlastností Citroën Evasion nijak neohromí. Vysoká stavba, měkčí naladění podvozku a přenos hmotnosti v zatáčkách, to vše budete při řízení tohoto vozidla vnímat a jízdu je tomu třeba přizpůsobit. Nelze si nevšimnout třeba citlivosti na boční vítr. Při velkém zatížení brzdové soustavy se lze setkat s vadnutím brzd vlivem přehřátí a prakticky vlastností ojetin se stalo různé povrzávání v interiéru. Minus představuje také nepřesné řazení.

Při výběru motorizace důrazně doporučujeme hledat výhradně mezi turbodiesely HDI. Benzinové pohonné jednotky jsou dost nenasytné a starší naftové agregáty mají méně kultivovaný projev a navíc představují vyšší riziko výskytu poruch. Z benzinových agregátů se do vozu montovaly čtyřválce 1.8/74 kW, 2.0/89 kW, 2.0 16V/100 kW a přeplňovaný 2.0 T/108 kW, který platí za skutečného Otesánka.

Naftové motory zastupují výhradně čtyřválcové turbodiesely. Ty starší konstrukce jsou 1.9 TD/66 kW a 2.1 TD/80 kW. Moderně řešeným turbodieselem je pak 2.0 HDI o výkonu 80 kW, který je zde jasně nejlepší volbou. Přesto i u tohoto motoru je zcela zásadní jeho údržba a dodržování servisních intervalů.

„Známé jsou problémy se zasekáváním bočních posuvných dveří, pro při výběru vozu jejich funkčnost dobře vyzkoušejte,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Nepříjemnosti mohou způsobit drobné závady elektroniky, výjimkou není netěsnost chladicí soustavy. Častý je také únik motorového a převodového oleje.

„Řada ojetin má vůle nejen na přední, ale i zadní nápravě. Vzhledem ke stáří modelu Evasion nepřekvapí, že některé kusy vyžadují spíše generální opravu nápravy, než pouhou výměnu několika dílů,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Vyskytnout se mohou problémy s dobíjením, velkou pozornost věnujte včasné výměně rozvodů. Starší turbodiesely jsou náchylnější na praskání těsnění pod hlavou nebo samotné hlavy motoru. „Brzdové kotouče mnohých ojetin jsou zvlněné, což je důsledek zanedbané údržby – jde tedy o situaci, kdy brzdový kotouč už nemá potřebnou tloušťku a materiál tak nedokáže odolat zahřívání při brzdění,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Citroën Evasion je zkrátka levným velkým a pohodlným MPV, nic víc po něm ale nežádejte. Pokud narazíte na udržovaný vůz, může ještě odvést kus práce. Jen pozor na korozi, která je v případě takto starých vozidel nelítostná.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník Fotografie k článku Test ojetiny: Citroën Evasion – laciný dostavník

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

20 let, čtyři generace – Audi RS 6: vlk v rouše beránčím

20 let, čtyři generace – Audi RS 6: vlk v rouše beránčím

Audi RS 6 je vozem, který již 20 let vyvolává nadšení v globální komunitě fanoušků supersportovních automobilů společnosti Audi Sport, a to způsobem, jenž nemá obdoby. Audi RS 6 definuje již po čtyři generace segment..

Test: Subaru Outback 2.5i ES Field - nic lepšího neseženete

Test: Subaru Outback 2.5i ES Field - nic lepšího neseženete

Najít auto ve kterém se můžete pohybovat po jakémkoli povrchu naprosto komfortně není jednoduché. V podstatě neexistuje..

Recenze ojetiny: Ford Kuga ST-Line 2016-2019

Recenze ojetiny: Ford Kuga ST-Line 2016-2019

Modernizované kompaktní SUV Ford Kuga druhé generace uvedl Ford na trh v roce 2016. Vedle inovovaného vzhledu se Kuga..

Jak vyměnit AdBlue a k čemu v autě vlastně slouží?

Jak vyměnit AdBlue a k čemu v autě vlastně slouží?

Aby naftové vozy vytvářely menší emise, potřebují AdBlue, tedy takzvanou močovinu. Tu je potřeba jednou za čas doplnit,..

Test ojetiny: Volkswagen Golf VII – moderní kabát i motory

Test ojetiny: Volkswagen Golf VII – moderní kabát i motory

Sedmá generace populárního modelu Golf i dnes zaujme moderními tvary karoserie, navíc nabízí moderní a úsporné motory...