Test ojetiny: BMW 118d xDrive (2014) - bezva kamarád

Před pár týdny jsme vydali článek o skvělém BMW 125d, jež kromě umělého řízení shazovala pouze jediná chyba. A sice šplhající cenovka s ambicemi překročit i v základním provedení milión korun. Nyní máme řešení!

Přesněji řečeno, černé řešení… Jmenuje se BMW 118d xDrive a se skvělou výbavou a pouhými 48 tisíci kilometry čeká na svého zájemce v bazaru. Ptáte se: „Za kolik?“. Tak čtěte a dozvíte se.


Exteriér – podezřele účinná proměna
Musím přiznat (a psal jsem to i v testu modernizovaného provedení), že přední část testovaného vozu skutečně považuji za jeden z nejohavnějších výtvorů historie BMW. Nebohá jednička vypadá jako ryba s vypouklýma očima, které zapomněli dát snídani.
V našem případě je ale dost věcí jinak (naštěstí!). Situaci totiž zachraňuje kombinace M paketu a černého laku, která čelní výraz proměnila k nepoznání. Stále to není hezké auto, pohled na něj vás ale již nepobouří, a pokud vaše srdce bije v rytmu BMW, snad se za ním i otočíte. Před lidmi, kteří tento vůz objednávali, opravdu smekám. Méně ošklivou jedničku (generace F20 před modernizací) jsem doposud neviděl.



Interiér – ach, ta horšící se kvalita
Uvnitř omlazené verze se ale mnoho nezměnilo, což je pro dnes testovaný vůz jedině dobře. Koupíte si tak v podstatě nové auto, které má identickou palubní desku a díky interiérovému M paketu dokonce i stejná sedadla, nebo volant. Jediným zásadním rozdílem může být pomalejší rozhraní iDrive, či otočný ovladač bez horní dotykové plošky, skrz kterou lze v novém voze psát jednotlivá písmena.

Oproti dřívější novince je ale bazarový kousek v pětidveřovém provedení, a právě zde tkví zásadní výhoda. Verze s přidanými dveřmi sice přišla o efektní bezrámová okna a dokonce ani její karoserie nenabízí tolik nadpozemské tuhosti, ale dodaná praktičnost je prostě k nezaplacení. Samozřejmě tu nejsem od toho, abych psal, že pětidveřový vůz bývá praktičtější než třídveřák, to jistě odvodíte sami, ale v případě BMW řady 1 je rozdíl mezi oběma variantami skutečně zásadní.
„Třídvířko“ ztělesňuje spíše prťavé kombi pro dva, nežli plnohodnotně použitelný vůz. To s pětidveřovou jedničkou dokážete fungovat i v případě, kdy po ruce nemáte větší vůz. Samozřejmě však stále není obří a díky posunutým B sloupkům působí subjektivně ještě stísněnějším dojmem. V porovnání s třídveřovou verzí má však kratší dveře, což při městském parkování bodne.



Bazarový pohled
Jeden by řekl, že u rok a půl starého auta s nájezdem necelých 50 000 km nebude co zkoumat. Vždyť jde v podstatě o zánovní kus. V případě mechanického stavu je to pravda. Jenomže při pohledu na interiér? Je to smutné, ale tak jako u většiny ostatních automobilek, šla i u BMW kvalita rapidně dolů. Středový panel vrže, tlačítka jsou vlivem obyčejného používání zřetelně oleštěná a vše korunuje „eMkový“ volant, na který dodal výrobce tak jemnou kůži, že při zmiňovaném nájezdu vypadá, jako kdyby odjezdil rovný čtvrt milión. A přitom má za sebou pětkrát méně!



Že takový interiér není prémiový? Ale kdeže. Pozice sedadel, ergonomie, nebo použité materiály jsou na většině míst v nejlepším pořádku a díky spoustě důvtipných prvků se stále cítíte výjimečně. Jen… Tu a tam… No prostě se ozve pazvuk, jaký jsme od starší generace E81 za celou dobu její existence neslyšeli. Zřejmě i tato vlastnost proto bude od nynějška k vrtulím ve znaku patřit.

Motor - rozumné optimum
Všichni se mu smějí, ale když jim pak ukáže záda… Pohonná jednotka s označením 18d neznamená nic jiného než přítomnost velkého, ale uškrceného dvoulitru z řady N47. I když … On vlastně tak uškrcený není. Disponuje výkonem 105 kW (143 koní) a točivým momentem 320 Nm v pásmu otáček od 1 750 do 2 500 otáček za minutu. A v praxi funguje následovně. Zrychlení z 0 – 100 km/h proběhne už za 8,7 vteřiny a maximální rychlost leží na hranici 212 km/h (reálně se podíváte až na tachometrových 220, kde vás sekne omezovač). Souhlasíte, že se nebavíme o pomalém autě?

Po otevření kapoty se ovšem nenechte zmást. Nápis TwinPower Turbo není nic než jen prázdný marketing. 118d nemá dvoukomorové, ani dvě turba. Přesto však táhne zcela lineárně a to již od nízkých otáček. Ve středním pásmu se jeho síla nese na vlně maxima točivého momentu, a když na to přijde, nechá se vytočit i daleko za hranici červeného pole. Ke svižné jízdě však stačí řadit před 4 tisíci.



Schopnost naftového ústrojí ale podporuje i dobře poskládaná manuální převodovka, která k tradičně přesné spojce a dobře vymezené kulise řazení přidává odstupňování, jež z kapacity motoru těží maximum. Při dálničním tempu točí motor na šestku optimálních 2 200 otáček a na 3 000 si sáhne až při necelých 180 km/h. Paráda.

Nejsilnější zbraní 118d je ale spotřeba. A teď nemyslím tu papírovou, kterou si výrobci s oblibou přikrášlují. Navzdory dvoulitrovému objemu jsme ve městě jezdili za zhruba 5,5 litrů. Chuť na dálnici pak ani při vražedném tempu nepřesáhla hranici 6,5 litrů, a na naší testovací, mimoměstské trase jsme dokázali celých 100 kilometrů při průměrné rychlosti 85 km/h absolvovat se spotřebou 3,8 litrů nafty, což je dokonce méně, než BMW udává ve svých tabulkách.



Jízda – zklamání se nekoná, sláva!
Verze 118d byla také jednou z prvních, u které existovala šance připlatit si za pohon všech kol xDrive. Moc lidí to neudělalo, my ale máme to štěstí a xDrive v našem voze je. Na rovinu - bál jsem se, že přidaná hmotnost k již tak těžké naftové jedničce naprosto zdevastuje jízdní vlastnosti a vůbec celkovou agilitu, kterou mám na tomto modelu tak rád. 1 495 kg... Vždyť ta stísněná sranda váží více než nový Passat. Naštěstí se to ale nestalo! Konstruktéři odvedli skutečně skvělý kus práce a celkovou hmotnost dokonale ukryli kamsi pod podlahu. Tohle je stále ten nejlépe jezdící kompakt na trhu, který ke všemu přidává ještě pohon všech kol. Nic víc, nic míň. V zimním období si proto užijete spoustu zábavy a na mokru se již nemusíte bát, že vám neustále bude blikat žlutá kontrolka prokluzu.

V porovnání s předchůdcem je řízení o dost snazší a samozřejmě i trochu odtažité, mám z něj však stále daleko lepší pocit, než z většiny konkurenčních aut. A zkuste si prosím vyjmenovat jen ta s pohonem všech kol. BMW 118d xDrive je jasný vítěz!

Závěr – perfektní rovnováha
Takto vybavené BMW řady 1 se na českém trhu hned tak nevidí. Nechybí mu stylový M paket, xenony, navigace, geniální interiér z alcantary a dokonce ani pohon všech kol. Stejně jako v úvodu se určitě znovu ptáte na cenu? Už vás nebudu více napínat – 469 000 Kč. Ke své i spokojenosti celého okolí jsem se tak konečně dočkal. Snad poprvé po testu velice sympatického BMW totiž nesupím nad přemrštěnou cenou a prohlašuji, že tyto peníze bych za něj klidně dal.

Plusy
+ prémiová vyspělost
+ jízdní agilita
+ tvar sportovních sedadel
+ reálný výkon motoru
+ spotřeba paliva
+ poměr cena výbava
+ zanedbatelné stáří

Mínusy
- slabší výkon audia
- lacině působící nastavení sedadel (kolíbka)

Technické údaje:

BMW 118d xDrive (2014)

Objem motoru

1 995 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

vznětový

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

105 kW / 143 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment

320 Nm / 1 750 – 2 500 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

pohon všech kol (xDrive)

Maximální rychlost

212 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

8,7 s

Udávaná spotřeba město

5,5  l/100 km

Spotřeba mimo město

3,9 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

4,6 l/100 km

Spotřeba během testu

5,4 l/100 km

Objem nádrže

52 l

Pohotovostní hmotnost

1 495 kg

Délka / šířka / výška

4 324 / 1 765 / 1 421 mm

Rozvor

2 690 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

360/1200 litrů

Cena v době testu

469 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč