Test ojetiny: Audi S4 Avant - každodenní dávka štěstí | Autanet.cz

Test ojetiny: Audi S4 Avant - každodenní dávka štěstí

Nadprůměrná hbitost modelové řady S ingolstadtského výrobce se čtyřmi kruhy je známa již od pradávna. Jaký je ale jeden z nejodsuzovanějších downsizovaných šestiválců pod kapotou jindy brilantního Audi A4 Avant?

Vzpomínáte ještě na zhruba rok starý článek o modelu A4 Avant (B8), který nás okouzlil svou bezprostřední prémiovostí? Ne? Pak se vám jistě vybaví alespoň nedávný test bleskurychlého Audi S5, z něhož jsme byli díky vysokootáčkovému osmiválci nadšeni. Zdá se vám, že Audi S4 Avant bude logicky jen jakýmsi průnikem těchto dvou světů? Tak to jste úplně vedle.


Rychlost Audi S4 totiž nepramení pouze z vysokých otáček, ale díky přeplňování ohromí rovnou celým rozsahem otáčkového spektra. A praktická využitelnost kompaktního A4 Avant? Stále tu je, jen ji už dávno nepovažujete za hlavní přednost svého vozu. Pojďme se na tuhle nenápadnou šedivou mršku podívat detailněji.

Exteriér – nenápadný predátor
Neznalý projde bez povšimnutí, pozorný kolemjdoucí si ale modelu S všimne s jistotou. Zřejmě největším kouzlem „S4ky“ je proto její vnější vzhled. Na jedné straně dokáže skvěle maskovat výkonností potenciál, a přitom je vyzývavý až běda (jen musíte číst tak trochu mezi řádky). Začněme dnes poněkud netradičně odzadu, přední část totiž v odlesku zpětného zrcátka skutečně moc často nespatříte.

Veskrze standardnímu vzhledu s jistotou dominují jen čtyři koncovky výfuků, které po nastartování zpívají nakažlivě líbivým chraplákem, a oproti standardní audině nechybí ani štítek S4 na rudém poli. Povšimnout si nižší světlé výšky stejně jako 255 milimetrů širokých pneumatik chce ale již bystřejší oko. Boční profil kompaktního kombi zdobí decentní nástavce prahů, efektní 18palcové ráfky se sportovním designem a chromová zrcátka. Nic výrazného. Teprve až nápadné označení V6T na předních blatnících dává tušit, že čtyři koncovky výfuku na zádi nejsou pro legraci. A přední maska? Nehýří agresivitou, ani přehnanou snahou líbit se. Zdobí ji jen kombinace příčného a svislého žebrování, na jakou jsme u rychlých audin zvyklí, a nádherně dynamický design generace B8.

Již jsem však zmiňoval, že na silnici uvidíte Audi S4 většinou pouze zezadu a rozeznat ji tak z větší vzdálenosti znamená téměř nadlidský úkol. Do chvíle finálního přiblížení jde proto o prvotřídní sleeper. A navíc ta okouzlující šedá metalíza, na kterou jsme měli štěstí…

Interiér – snad až příliš civilní
Zpočátku jistě zamrzí absence jakýchkoliv atributů odkazujících na původ a zejména rychlost vozu. Samozřejmě je tu rychloměr s cejchováním do 300 km/h, k nimž se ručička tachometru dokáže výrazně přiblížit, a nechybí ani logo S4 na volantu. Ale jinak? Prach obyčejná, i když dobře vybavená audina se skvěle zvládnutým a příkladně zpracovaným interiérem. Běžně tak snadno zapomenete na mnohaset koňové stádo pod pravou nohou. Je to však právě ona všednost běžného modelu, kterou v interiéru nakonec výhradně oceníte. Na co příplatkové sedačky s logy S a výraznějšími bočnicemi, když pořád někde vystupujete a i základní sedadla tělo skvěle podrží? A k čemu byste měli chtít kdovíjak tvarovaný volant odpovídající výkonům vozu, pakliže se i tento, mírně sportovní skvěle drží? Přesně tak by proto podle nás mělo každodenní rychlé auto vypadat.

Při pohledu na číslici 300 se již nechci zdlouhavě vracet k samotnému rozvržení palubní desky, ani ke genialitě ovládacích prvků a jejich příkladnému rozmístění. Nikam jinam než k pění oslavných ód na již dobře známý interiér z minulé dekády by to stejně nevedlo. A pokud máte pocit, že vám výše zmíněné informace k interiéru Audi S4 Avant nestačí, mrkněte na podrobný test bazarové Audi A4 Avant z minulého léta. Tam je vše potřebné. Pojďme teď na to hlavní!

Motor – chraplavý žrout
Třílitrový šestiválec vás doslova uzemní již při prvním studeném startu. Dodnes mám v paměti fantastický zvuk osmiválcového Audi S5 a musím přiznat, že k tomuto vozu jsem proto po přečtení mnoha záporně psaných recenzí přistupoval s poměrně nevalným očekáváním. Šestiválcový chraplák linoucí se z výfuků mne však brzy přesvědčil o opaku, neboť na své „jedovaté“ já nenechal po zahřátí dlouho čekat. Hmotnost 1685 kg není rozhodně zanedbatelná a i přes neobyčejný výkon 333 koní spolu s 440 Nm točivého momentu je jasné, že v chování auta budou přebytečná kila cítit. Ve městě je však dynamika oslnivá. Nadprůměrně chytrá, 7stupňová převodovka S tronic se ani na moment nenechá přemlouvat ke svižným rozjezdům, řadí prakticky bez přerušení toku výkonu a při přeřazení nádherně plive do výfuků. Na druhé straně pokud chcete neslyšný rozjezd, i ten vám umožní s grácií. Na dálnici je však situace horší. Ne že by motoru došla síla, poměrně brzy se ale projeví různorodý charakter celé soustavy, která najednou neví, zda má být spíše komfortním, či sportovněji zaměřeným náčiním. K cestovnímu duhu jde sice rozumné zpřevodování (2050 ot./min. při 130 km/h), ostřejší software převodovky provozující časté kickdowny dává ale spotřebě benzínu slušně na frak a koneckonců ani sama dynamika není při vyšších rychlostech vyloženě zdrcující.

Opravdu plynulé tempo a defenzivní jízda pod limitem povolených rychlostí znamená zhruba 9,5 litru na 100 kilometrů. Níž to půjde jen těžko. Běžně pojedete za 11-12 litrů, ve městě pak počítejte s obligátními 15 litry a vyšvihnout se přes 20 l/100km nezabere mnohdy ani pár minut. Ne pouze na samotné pořízení vozu tak musí mít budoucí majitel dobře našetřeno. Třílitrový šestiválec se navíc nebojí vzít si i pěkných pár deci oleje. I přesto je ale jeho údržba v porovnání s osmiválcovou „čtyřidvojkou“ levnější.

Jízda – torsenovská paráda
Od jízdy v Audi S4 nesmíte očekávat mnoho sportovnosti. Pokud ale chcete za každých podmínek a na všech typech silnic cestovat vysokými rychlostními průměry, dokonale si jízdu s tímto vozem zamilujete. Systém pohonu všech kol Quattro s mezinápravovým diferenciálem typu torsen® (ano, tady ještě zůstal), dodává jízdním vlastnostem vozu oslnivý a dnes již jedinečný charakter. S4 zatáčí skvěle, ovšem jen pokud víte, jak na ni (nechat zakleknout a následně citem točit volantem). V přímce je podmanivě rychlá, a přestože reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu již dávno nejsou tak oslnivé jako u cholerického vysokootáčkového osmiválce, o vyloženou tragedii se nejedná. Výkon brzdové soustavy však měl být citelně lepší. Spatřujeme v něm tak jednu z hlavních slabin rychlého modelu a při výběru bazarového audi si proto stav i výkon brzdové soustavy dobře prověřte. Za zmínku stojí také hydraulický posilovač řízení, který řízení sice ubral citu a hravosti kvůli proměnnému převodu, přesnost a dostatečná zpětná vazba však zůstala.

Vzhledem ke dvěma odlišným zaměřením vozu překvapí komfortní naladění podvozku. Není přehnaně tvrdý, spolu s tuhou karoserií dokáže dobře pohlcovat většinu nerovností a v zatáčkách drží i přes citelné náklony jako židovská víra. Horší je však míra izolace od vnějšího světa stejně jako hluk od širokých pneumatik, které nebyly v porovnání s běžnou Audi A4 více odhlučněny. Poměrně brzy sem navíc proniká i aerodynamický šum od vnějších zpětných zrcátek. Při jízdě tak Audi S4 Avant vynikne především na otevřenějších silnicích s horším povrchem, na kterých by podobnou kombinaci rychlosti a trakce hledala většina konvenčních vozů jen těžko.

Závěr – perfektní manažerské kombi
Říz, stejně jako chuť jít do otáček třílitrovému šestiválci nechybí. Odpustit mu dychtivou spotřebu benzínu a zejména pak motorového oleje ovšem nelze. Ukažte nám však lepší a podobně rychlé kombi za rovný půl milion. V Audi S4 Avant generace B8 snadno dosáhnete rychlosti nadmilionového golfu R Variant. Kvalitou zpracování, nebo jízdním charakterem je ale ingolstadtská ikona mnohem dál, a pokud se budete na oba vozy dívat z interiéru, můžete na přímé srovnání v jasný prospěch Audi rovnou zapomenout. Jen v něm nesmíte hledat něco, čím vlastně ani být nechce. A sice ryze sportovní auto.

Chcete si Audi S4 pořídit, ale bojíte se starostí spojených s jeho koupí? Zde je přehled nejčastějších závad. Takřka všechny rychlé audiny trpí četným opotřebením brzdového systému. Pečlivě jej proto zkontrolujte a při testovací jízdě se nebojte vyzkoušet i nouzové brzdění z vysokých rychlostí, při kterém se projeví možné vůle na přední nápravě. Vůle mezinápravového diferenciálu typu torsen® pak prověřte opakovaným rozjížděním a couváním při plném vytočení předních kol na obě strany a zkontroluje si také lemy blatníků, víko kufru a boční spádová místa pod okenními lištami, kudy teče voda. Může zde být rez. Výhradních problémů s motorem a převodovkou S tronic se však při dodržení pravidelných výměn olejů bát nemusíte.

Plusy
+ image a design vozu
+ každodenní použitelnost
+ architektura interiéru
+ ergonomie
+ výkon a pružné zrychlení
+ skvělý pohon Quattro
+ zvuk motoru

Mínusy
- výkon brzdové soustavy
- horší vnitřní odhlučnění
- spotřeba motorového oleje
- spotřeba benzínu

Audi S4 Avant (rok 2009)

Objem motoru 2995 ccm
Typ motoru vidlicový šestiválec
Druh motoru přeplňovaný
Typ přeplňování turbodmychadlo
Maximální výkon 245 kW / 333 koní / 5500 ot./min.
Maximální točivý moment 440 Nm / 2900-5300 ot./min.
Převodovka sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola 4x4 Quattro
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,1 s
Udávaná spotřeba město 11,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,4 l/100 km
Spotřeba během testu 11,2 l/100 km
Objem nádrže 64 l
Pohotovostní hmotnost 1685 kg
Délka / šířka / výška 4719/1826/1415 mm
Rozvor 2811 mm
Zavazadelník/ Po sklopení 490 litrů
Cena v době testu 500 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

529 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2021

469 900 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč