Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame

vloženo

Zatímco ve své době bylo Audi A4 první generace drahým vozem, dnes se řadí k levným ojetinám. Nakonec aby ne, když na silnice poprvé vyjelo už v roce 1994. Ve své době ale patřilo k naprosté špičce a tak v řadě ohledů ani dnes vyloženě nezklame.

Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame

Audi A4 první generace vyjelo v roce 1994, kdy nový model nahradil velice úspěšné Audi 80. „Á-čtyřka“ je větší, má výrazně modernější techniku a výrazně vylepšené jízdní vlastnosti – nepřekvapí tedy, že se zařadila ke špičce tehdejší automobilové produkce. To platí jak pro sedan, tak pro o rok později uvedení kombi pod tradičním označením Avant.


Model se v roce 1998 dočkal i sportovně laděné verze S4 s motorem 2.7 V6 biturbo o výkonu 195 kW a o rok později i špičkového provedení RS4 s motorem 2.7 V6 biturbo s výkonem 280 kW. Tyto varianty jsou dnes ceněny mezi sběrateli a jejich cena stále roste. Rok 1999 přinesl i rozšíření standardní výbavy o stabilizační systém ESP a airbagy. Výroba modelu první generace byla ukončena v roce 2000 (sedan), respektive 2001 (kombi), kdy dostala slovo druhá řada „á-čtyřky“.

Výhodou automobilu bylo použití kvalitních materiálů a vynikající dílenské zpracování. Díky tomu je řada ojetin i dnes v dobrém stavu, bez nežádoucích pazvuků v interiéru a s rozumným opotřebením. Samozřejmě tvarově zastaralou karoserii a stejně tak palubní desku to nezakryje, ale kdo kouká především na stav, stále může nalézt vozidlo, s nímž bude spokojen. K dalším kladům bezpochyby patří dostatek místa pro posádku jak na předních, tak zadních sedadlech. Zavazadlový prostor sedanu nabízí objem 440 litrů, což je dostačující. Kombi pod názvem Avant disponuje zavazadelníkem o objemu 390 litrů (měřeno po krycí roletku), ale zase jej lze naložit až po střechu, takže se do něj ve finále vejde více.

Velkou chloubou Audi A4 první generace byly jízdní vlastnosti a ty nelze hanit ani dnes – tedy pokud se budeme bavit o udržovaných vozech. Platí to jak pro vozidla s pohonem přední nápravy, tak pro auta s pohonem všech kol quattro. Právě první generace Audi A4 quattro dnes patří k nejlevnějším čtyřkolkám a nutno poznamenat, že jde o velice schopný a současně spolehlivý pohon všech kol.

Z pohonných jednotek se největší pozornosti těší turbodiesely 1.9 TDI o výkonech 66 nebo 81 kW, Samozřejmě je mnohem lepší sáhnout po silnějším naftovém provedení. Častý je taktéž benzinový atmosférický motor 1.8 20V s výkonem 92 kW, který například ve Škodě Octavia žeře jako prokopnutý, ale v Audi A4 pracuje dobře. Dobrou volbou může být i jeho přeplňovaná verze 1.8 T o výkonu 110 kW či později 132 kW, jen pozor na stav turbodmychadla.

Naopak nelze doporučit základní benzinový osmiventilový agregát o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW. Důvodem je pro audi prostý nedostatek sil – tento motor zase lépe pracuje v již zmiňované octavii, kde bývá doporučován. Dobrou volbou rozhodně není přeplňovaný turbodiesel 2.5 TDI pracující s výkonem 110 kW. Ten se vyznačuje značným turboefektem a navíc se může potýkat s vážnými problémy.

„Typickou závadou „á-čtyřky“ první generace jsou vůle na přední nápravě,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Nezapomeňte prověřit řízení, kde mnohdy vznikají vůle,“ dodává odborník. Občas se vyskytnou problémy s dobíjením nebo s netěsnou chladicí soustavou. Výfuk napadá koroze, ale pozinkovaná karoserie jí odolává zdatně. Zpravidla koroduje pouze tam, kde byla poškozena – tedy v místech odřenin a poškozených nehodou.

„U přeplňovaných motorů si ohlídejte stav turbodmychadla. Turbodiesely 1.9 TDI někdy trápí vadná váha vzduchu,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Turbodiesel 2.5 TDI se může potýkat s problematickým mazáním, což vede k přidírání agregátu a následná oprava je skutečně drahá – vzhledem k ceně vozu se nevyplatí. „Důkladně prověřte také stav brzd. Nezřídka jsou nadměrně opotřebené a mají zvlněné brzdové kotouče,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Audi A4 první generace je i přes svou cenovou dostupnost velice spolehlivou ojetinou, pokud dostává dostačující údržbu. Proto určitě vyberte zachovalý vůz, na němž je znát, že dostával potřebnou péči. U takto starých ojetin se to pozná celkem snadno.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A4 – levná ojetina, která ani po letech nezklame

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nové SUV Suzuki Across je tady. Víte, jakého modelu je to kopie?

Nové SUV Suzuki Across je tady. Víte, jakého modelu je to kopie?

Japonská automobilka Suzuki představila nové SUV, které ve své nabídce staví nad Vitaru. Novinka je plodem spolupráce s automobilkou Toyota. V praxi se tak jedná o plug-in hybridní model RAV4, který se chlubí dojezdem..

ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

Stabilizační systém ESP, který jako první vůz na světě před 25 lety použil Mercedes-Benz Třídy S Coupé (řady W 140)..

Omlazené Audi Q5 už jen jako hybrid. Vybrat si ale můžete vzhled zadních svítilen

Omlazené Audi Q5 už jen jako hybrid. Vybrat si ale můžete vzhled zadních svítilen

Druhá generace modelu Q5 prošla po třech letech na trhu modernizací, která přinesla kromě lehkého doladění designu..

Škoda Octavia G-TEC s motorem 1,5 TSI dojede na plyn až 500 km

Škoda Octavia G-TEC s motorem 1,5 TSI dojede na plyn až 500 km

Nová Octavia G-TEC nabízí pohon na zemní plyn (CNG), který produkuje o 25 % nižší emise. Dodává se s motorem 1,5 TSI o..

Test ojetiny: Fiat Barchetta – vítr ve vlasech, nebe nad hlavou. To vše za pár kaček

Test ojetiny: Fiat Barchetta – vítr ve vlasech, nebe nad hlavou. To vše za pár kaček

Roadster Fiat Barchetta umí dodnes okouzlit designem a jízdním projevem. Pro zájemce o jízdu s větrem ve vlasech, kteří..