Test ojetiny: Audi A4 - levná ojetina, která ani po letech nezklame | Autanet.cz

Test ojetiny: Audi A4 - levná ojetina, která ani po letech nezklame

Zatímco ve své době bylo Audi A4 první generace drahým vozem, dnes se řadí k levným ojetinám. Nakonec aby ne, když na silnice poprvé vyjelo už v roce 1994. Ve své době ale patřilo k naprosté špičce a tak v řadě ohledů ani dnes vyloženě nezklame.

Audi A4 první generace vyjelo v roce 1994, kdy nový model nahradil velice úspěšné Audi 80. „Á-čtyřka“ je větší, má výrazně modernější techniku a výrazně vylepšené jízdní vlastnosti – nepřekvapí tedy, že se zařadila ke špičce tehdejší automobilové produkce. To platí jak pro sedan, tak pro o rok později uvedení kombi pod tradičním označením Avant.


Model se v roce 1998 dočkal i sportovně laděné verze S4 s motorem 2.7 V6 biturbo o výkonu 195 kW a o rok později i špičkového provedení RS4 s motorem 2.7 V6 biturbo s výkonem 280 kW. Tyto varianty jsou dnes ceněny mezi sběrateli a jejich cena stále roste. Rok 1999 přinesl i rozšíření standardní výbavy o stabilizační systém ESP a airbagy. Výroba modelu první generace byla ukončena v roce 2000 (sedan), respektive 2001 (kombi), kdy dostala slovo druhá řada „á-čtyřky“.

Výhodou automobilu bylo použití kvalitních materiálů a vynikající dílenské zpracování. Díky tomu je řada ojetin i dnes v dobrém stavu, bez nežádoucích pazvuků v interiéru a s rozumným opotřebením. Samozřejmě tvarově zastaralou karoserii a stejně tak palubní desku to nezakryje, ale kdo kouká především na stav, stále může nalézt vozidlo, s nímž bude spokojen. K dalším kladům bezpochyby patří dostatek místa pro posádku jak na předních, tak zadních sedadlech. Zavazadlový prostor sedanu nabízí objem 440 litrů, což je dostačující. Kombi pod názvem Avant disponuje zavazadelníkem o objemu 390 litrů (měřeno po krycí roletku), ale zase jej lze naložit až po střechu, takže se do něj ve finále vejde více.

Velkou chloubou Audi A4 první generace byly jízdní vlastnosti a ty nelze hanit ani dnes – tedy pokud se budeme bavit o udržovaných vozech. Platí to jak pro vozidla s pohonem přední nápravy, tak pro auta s pohonem všech kol quattro. Právě první generace Audi A4 quattro dnes patří k nejlevnějším čtyřkolkám a nutno poznamenat, že jde o velice schopný a současně spolehlivý pohon všech kol.

Z pohonných jednotek se největší pozornosti těší turbodiesely 1.9 TDI o výkonech 66 nebo 81 kW, Samozřejmě je mnohem lepší sáhnout po silnějším naftovém provedení. Častý je taktéž benzinový atmosférický motor 1.8 20V s výkonem 92 kW, který například ve Škodě Octavia žeře jako prokopnutý, ale v Audi A4 pracuje dobře. Dobrou volbou může být i jeho přeplňovaná verze 1.8 T o výkonu 110 kW či později 132 kW, jen pozor na stav turbodmychadla.

Naopak nelze doporučit základní benzinový osmiventilový agregát o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW. Důvodem je pro audi prostý nedostatek sil – tento motor zase lépe pracuje v již zmiňované octavii, kde bývá doporučován. Dobrou volbou rozhodně není přeplňovaný turbodiesel 2.5 TDI pracující s výkonem 110 kW. Ten se vyznačuje značným turboefektem a navíc se může potýkat s vážnými problémy.

„Typickou závadou „á-čtyřky“ první generace jsou vůle na přední nápravě,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Nezapomeňte prověřit řízení, kde mnohdy vznikají vůle,“ dodává odborník. Občas se vyskytnou problémy s dobíjením nebo s netěsnou chladicí soustavou. Výfuk napadá koroze, ale pozinkovaná karoserie jí odolává zdatně. Zpravidla koroduje pouze tam, kde byla poškozena – tedy v místech odřenin a poškozených nehodou.

„U přeplňovaných motorů si ohlídejte stav turbodmychadla. Turbodiesely 1.9 TDI někdy trápí vadná váha vzduchu,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Turbodiesel 2.5 TDI se může potýkat s problematickým mazáním, což vede k přidírání agregátu a následná oprava je skutečně drahá – vzhledem k ceně vozu se nevyplatí. „Důkladně prověřte také stav brzd. Nezřídka jsou nadměrně opotřebené a mají zvlněné brzdové kotouče,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Audi A4 první generace je i přes svou cenovou dostupnost velice spolehlivou ojetinou, pokud dostává dostačující údržbu. Proto určitě vyberte zachovalý vůz, na němž je znát, že dostával potřebnou péči. U takto starých ojetin se to pozná celkem snadno.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2021

469 900 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč