Test: Nissan Note 1.2 DIG-S - Největší z malých

16. 11. 2015
Sdílet článek

První generace Nissanu Note dorazila na český trh před více než devíti lety. A byl to právě Note, který stál u zrodu úspěšné kategorie malých MPV, do níž řadíme známé konkurenty, jakými jsou např. Opel Meriva, Citroën C3 Picasso nebo odstupující Škoda Roomster. S příchodem druhé generace modelu ale automobilka Nissan obrátila a tvrdí, že třída malých MPV upadá. Současný Note proto staví na vrchol segmentu malých vozů a posílá jej do souboje proti domácí Škodě Fabia, Volkswagenu Polo nebo Fordu Fiesta. Zda je tento krok z marketingového hlediska správný, vám nepovíme. Vše potřebné o novém Nissanu Note ale ano!

Exteriér - Povedený kabátek.
Svěží kabátek s mladistvým výrazem dělá z nového Nota v porovnání s předchůdcem o poznání hezčí automobil. Design vozu vychází z konceptu Invitation, který byl představen v roce 2012 a vyznačuje se výraznými prolisy kombinujícími kompaktní vzhled, který aktuální Note tolik potřeboval. Vyrostl totiž ve všech směrech, a ačkoliv na první pohled působí jako menší sourozenec předchozí generace, bližší pohled prozradí, že je vše jinak. Fyzická vyspělost aktuální generace je skutečně na pováženou a Note z jistých úhlů působí až nečekaně dospěle.

Považte sami… Prozradíme vám, že testovaný vůz měl obuté šestnáctipalcové ráfky z lehkých slitin (navíc s vysokými pneumatikami!). Tak velký vůz jste nečekali, že? Vnější design se však nesporně povedl a jistě nebude faktorem, který by měl jakkoliv brzdit prodejní úspěchy.



Interiér - Tolik prostoru v malém autě?!
Kompletně přepracována byla i palubní deska. Je nyní přehlednější a působí o mnoho moderněji. Velmi se nám líbí také dvě odkládací přihrádky před spolujezdcem nebo kruhové rozmístění všech tlačítek ovládání klimatizace s centrálním displejem ukazujícím směr, teplotu a intenzitu vyfukovaného vzduchu.

Samotné umístění onoho „kruhu“ však nebylo zvoleno vhodně. Je příliš hluboko na středovém panelu a řidič musí své oči klopit proklatě nízko, což odvádí pozornost od řízení. Nepotěšily nás ani plastové výplně dveří, ze kterých bolí ruka, nebo kvalita předních sedadel spolu s komickou loketní opěrkou. Ne že by sedadla nebyla pohodlná. Do městského provozu bohatě stačí a překvapivě příjemná jsou i na delších cestách. Otázkou je ovšem, jak dlouho? Již po necelých 6 tisících kilometrech, které měl testovaný vůz za sebou, totiž sláblo boční vedení v sedací části. To nás nemile překvapilo.



Ještě se vrátíme ke zmiňované loketní opěrce. Snad by bylo lepší, kdyby ji Nissan za příplatkových 4062 Kč ani nenabízel. Je totiž umístěna přesně tak, aby jednak překážela při řazení i řízení, a zároveň tak, aby se o ni jakýkoliv člověk větší než drobná žena pohodlně vůbec neopřel.
V podobném rytmu bychom jistě mohli pokračovat i dál, ale nebojte. Kritiky už bylo dost a podobné drobnosti, jako je chaotický přístrojový štít, který je nakonec stejně jen o zvyku, Nissanu Note s klidným srdcem odpouštíme.

Ačkoliv Nissan tvrdí, že „MPV-čka“ upadají a že aktuální Note již není jedním z nich, moc mu to nevěříme. Nový model má totiž spoustu praktických „vychytávek“, které zmiňovanou kategorii až příliš nápadně připomínají. Předně je to královský prostor na zadních sedadlech, který těží z dlouhého rozvoru. Praktičnost nadále zvyšuje i přítomnost příplatkové zadní lavice (u nejvyšších výbav standard) a zapomenout nesmíme ani na zavazadelník se základním objemem 295 litrů, což jsou na „malý“ vůz vcelku slušné hodnoty. Zmíníme i úhel otevírání zadních dveří, které lze otevřít takřka do kolmice, a to velice usnadňuje práci například s dětskou sedačkou.



A to jsme zatím ani nezmínili systém AVM, jehož přítomnost je sama o sobě velice unikátní. Označení AVM používá Nissan pro dnes už známý systém 4 kamer, které monitorují kompletní okolí vozu v úhlu 360° a zobrazují ho z ptačí perspektivy na displeji ve voze. Obraz z kamer mohl být sice výrazně lepší, ale i tak je Note jediným zástupcem kategorie malých vozů, který něco podobného nabízí.

Interiér Nissanu Note má nepochybně své mouchy. Pokud ovšem nejste detailisté a na nějakou tu „prémiovost“ si dvakrát nepotrpíte, dříve nebo později se vám v něm začne líbit.

Motor - Proti proudu.
Přeplňovaná zážehová „jednadvojka“ se třemi válci dnes už nikoho nezarazí. Stejně tak jako fakt, že má téměř sto koní nebo to, že je její chod na volnoběh takřka nerozeznatelný od předchozích čtyřválců, alespoň co se vibrací týče. Pokud jste však doposud o motorizaci s označením 1.2 DIG-S neslyšeli, jistě vás její konstrukce překvapí.

Motoráři z Nissanu šli totiž na věc obráceně a místo klasického turbodmychadla vybavili motor kompresorem. Pohonný agregát má tak oproti slabší atmosférické verzi výrazněji navrch ve středních otáčkách, díky čemuž je jízda s ním pohodlnější a o něco více zábavná. Aby však byla i efektivnější, vytáhli japonští konstruktéři ještě jednu technickou lahůdku spočívající v použití Millerova cyklu. Ten pracuje na principu delšího otevření sacích ventilů (konkrétně do čtvrtiny taktu komprese), čímž motor stlačuje menší množství vzduchu a roste jeho účinnost. Díky tomuto řešení jde v podstatě o tříválcový pětidobý motor (Nissan jej tak sám označuje). Zbytečně složité řešení, říkáte si? Možná, jenže ono to v praxi vážně funguje, a to více než dobře! Na papíře by totiž měla spotřeba přeplňované verze dosahovat o 9% nižších hodnot a měření při našem testu tento fakt nejen potvrdilo, ale dosáhli jsme dokonce ještě lepších hodnot.



V běžném režimu jsme jezdili pod 5 litry Naturalu na 100 kilometrů a to je hodnota z říše naftových agregátů. Při častém využívání relativně silného pásma středních otáček nebyla spotřeba na hranici 6,5 l/100km taktéž vůbec špatná a tříválec překvapí, i pokud dojde na extrémní zacházení. Při maximálním využívání výkonového potenciálu se totiž výsledná spotřeba přehoupla přes 11 litrovou hranici jen stěží. To jsou skvělé hodnoty, povážíme-li konkurenční nadopované tříválce, které se při extrémní zátěži nebojí říct o dvojnásobek. Pravda, motor Nissanu sice nenabízí takové svezení jako jeho přeplňovaná konkurence, ale vzhledem k dosahované spotřebě bychom mu odpustili i méně chuti do života.

Nissanu Note 1.2 DIG-S se nejvíce líbí v městském provozu a na silnicích druhých/ třetích tříd. Pro častější dlouhé přesuny bychom vám ale doporučili naftovou verzi. Ne že by snad motor neměl dostatek síly, ale je potřeba ji hledat. V nižším spektru otáček je výkon velice podobný slabší nepřeplňované verzi a stejného výsledku se dočkáte, i pokud budete motor vytáčet až k červenému poli. Kompresor totiž zabírá ve středních otáčkách, a tak je potřeba se jich držet zuby nehty.

Jízda - Lepší dvojka!
Po usednutí do vozu nás vítá příjemný volant s dobře zvládnutou ergonomií. Není sice výškově nastavitelný, ale díky tomu, že byla jeho poloha vcelku vhodně zvolena, nám tento nedostatek nepřišel nijak zásadní. Zato sedačky se dají nastavit ve velmi příjemném rozsahu, a i když se zde sedí trochu jako v autobusu, má jejich umístění nesporné výhody. Tou hlavní je výhled z vozu, který vyšší posed poskytuje, a zmíníme také příjemnější nastupování a vystupování (u městského vozu velice důležitá vlastnost). Konečně jedeme.

Motor při nastartování nezapře svůj tříválcový charakter, ale jeho chod není nikterak obtěžující. Note po prvních pár kilometrech navíc prozrazuje, že jízda s ním nebude špatná. Řízení má příjemně tuhý chod a dokonce poskytuje i nepatrné náznaky zpětné vazby, což u vozů této kategorie nebývá zvykem. Je navíc i poměrně přesné, a tak máte vždy výborný přehled o tom, kam vůz směřujete.

Jen řazení je takové nijaké a k dobře naladěnému řízení moc nesedí. Není gumové, ani zvláště nepřesné, ale prostě to není ono. Navíc nám trochu vadil i tvar řadicí páky. Její hlavice je téměř bez zakončení, a tak máte pocit, jako byste snad drželi kulatou tyč se zaoblením na konci, díky kterému se může stát, že vám snadno vyklouzne z ruky. Koneckonců i chod spojky je vcelku prazvláštní, protože zabírá v opravdu širokém rozmezí a pro plynulý rozjezd je potřeba ji pouštět nadvakrát. Na to se však zvyknout dá. A co brzdy? Navzdory použití bubnových brzd na zadních kolech brzdí dobře. Jejich dávkování je však otřesné a brzdový pedál tak jistě nezapře svůj příbuzenský vztah se „spojkou“.

Řízení je vážně příjemné, ovšem zmíněných nedostatků je velká škoda. S Nissanem Note mohla být mnohem větší zábava. Ještě si povíme něco o jízdních vlastnostech a komfortu jízdy. V těchto aspektech nás aktuální Note nezklamal!



Při běžné jízdě je vůz klidný. Podvozek rozhodí až větší příčné nerovnosti a stejně tak díry, kterých musí být opravdu hodně, aby vůz alespoň částečně znejistěl. Držení stopy je v pořádku a minimální nedotáčivost se začíná projevovat až těsně před limitem. Zde nemáme větší výhrady. Chování vozu je zcela předvídatelné a bezpečné. Ještě krátce k pohodlí.

Nečekejte jízdu jako v bavlnce, ale narovinu… Na malý vůz to není špatné. Podvozek je sice poněkud tužší, ale jen do chvíle, než přijdou větší nerovnosti, které zvládá filtrovat velice dobře. Ani delší trasy tak nejsou žádný problém a díky vcelku dobrému odhlučnění je cestování předpisovými rychlostmi jen minimálně únavné.

Nikdo není dokonalý.
Nový Nissan Note je po designové stránce velice vydařeným vozem a přeplňovaný motor mu navíc dodal i potřebnou chuť do života. Technologie přeplňování jde sice značně proti proudu dnešních trendů, funguje ale více než dobře a efektivita provozu, s jakou celý motor jezdí, je skutečně prvotřídní. Na druhé straně je tu však mnoho rozporuplných detailů v čele s interiérem, který je pln nejrůznějších kontrastů. Note totiž můžete vybavit nejmodernějšími technologiemi, jaké žádný jiný vůz z podobné kategorie nemá, ale musíte se smířit s palubní deskou z tvrdých plastů a opravdu nepohodlnými dveřními výplněmi. Pokud mu ale tyto nedostatky prominete, budete spokojeni!



Plusy
+ Prostorný interiér
+ Moderní technologie (systém AVM)
+ Pružnost motoru ve středních otáčkách
+ Příznivá spotřeba paliva
+ Čitelné chování vozu
+ Příjemné řízení

Mínusy
- Materiály použité v interiéru
- Tvar řadicí páky
- Umístění ovladačů klimatizace
- Šikmý výhled vzad
- Zastaralý dotykový displej


Technické údaje Nissan Note 1.2 DIG-S
Motor: zážehový kompresorem přeplňovaný tříválec
Objem motoru: 1198 ccm
Výkon: 72kW(98k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 147Nm/4400 ot./min.
Max. rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,8 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   41 l
Délka/šířka/výška: 4100/1695/1530 mm
Rozvor: 2600 mm
Zavazadelník: 295-1465 l
Pohotovostní hmotnost: 1124 kg
Spotřeba během testu 5,3 l/100 km
Cena test. modelu od: 320.500 Kč (1.2 59 kW, Acenta)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč