Test: Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
Máte rádi přírodu a městský ruch vás obtěžuje a unavuje? Co takhle vyrazit pod širák nebo pod stan? Jasně, není to moc komfortní a přeplněné kempy nejsou zrovna tím pravým balzámem na klid. Ale co si udělat vlastní expedici? Mitsubishi Pajero v úpravě Expedition je jasným vodíkem.
Pořízení expedičního auta není nic levného. Naštěstí existují různé možnosti, jak pobyt v přírodě strávit pohodlně. Například české zastoupení Mitsubishi ke stoletému výročí značky nadělilo expediční speciály, které vznikají pomocí jednoduchých úprav ze sériových modelů.
Testovaný expediční vůz vznikl z pětidveřového Pajera, které dostalo kompletně zakrytovaný podvozek pět milimetrů silným plechem (+23 813 Kč), off-roadové pneumatiky Nokian Rockproof s terénním vzorkem (+ 36 551 Kč), uzávěrku zadního diferenciálu nebo šedesátikilový naviják s dálkovým ovládáním uložený pod podlahou zavazadelníku (ten je možné použít vpředu i vzadu). Aby cestujícím nic nechybělo, součástí je přídavné nezávislé topení (+ 42 686 Kč), expediční pětatřicetilitrová kompresorová lednička (+ 23 619 Kč) nebo kompletní kempingové vybavení (můžete mít nejen rozkládací židle a stůl, ale také vařič, grill, nádobí či zásobník na vodu, popř. příjemné večerní LED osvětlení).
Střešní stan Miggiolina Airlander (+ 80 00 Kč) získáte ze střešního boxu pouhým točením kliky. Uvnitř naleznou až tři osoby vcelku pohodlné bydlení i za špatného počasí. Nechybí komfortní matrace, sítě proti hmyzu, odkládací prostory tvořené síťovým programem nebo osvětlení. K maximální spokojenosti expedičního týmu slouží dvoumetrová markýza Rhino-Rack Sunseeker (+ 6950 Kč).
S dovybaveným Pajerem můžete vyrazit klidně do nehostinných podmínek. Problém nepředstavují kameny, písek ani sníh. Můžete se vydat korytem řeky, můžete bojovat s písečnou plání, můžete zdolávat hornaté lokality nebo prostě jen vyrazit na safari. Do Pajera stačí naložit kempingové vybavení, oblečení a zásoby jídla.
Hotelový pokoj máte k dispozici na střeše vozu. Úkryt před zvěří je zajištěn a v případě potřeby je jeho rozložení záležitostí necelých dvou minut. Nemusíte čekat na recepci, nemusíte shánět volné kapacity a hlavně nemusíte nic řešit. Je jen na vás, kde zastavíte a strávíte noc. Stačí odjistit tři přezky, zatočit klikou a nasadit žebřík pro pohodlný přístup do obydlí.
Vůz, který nám dělal společnost, vycházel z nejvyšší výbavě Instyle. Díky tomu posádce nic zásadního nechybělo a mohli si užívat komfortu srovnatelného s civilní verzí. K dispozici byla celá řada vymožeností včetně navigačního systému s dotykovou obrazovkou a kompletní konektivitou.
Přístrojová deska nezapře své roky konstrukce, přesto k rozmístění ovládacích prvků nelze mít připomínky. Na středovém panelu našly své místo dvě páky, levá slouží volbě režimu automatické převodovky, tou blíže ke spolujezdci vybíráte schéma pohonu.
O pohon se staral dieselový čtyřválec ze staré školy o zdvihovém objemu 3,2 litru spojený s již zmíněnou bohémskou pětistupňovou automatickou převodovkou. Stodevadesát koní výkonu ve spojení s maximem točivého momentu 441 Nm se ukázalo být dostatečné, přestože provedené úpravy a doplňková výbava zvyšují rapidně celkovou hmotnost.
Pajero Expedition dostane posádku kam potřebuje a na silnici dokáže udržet tempo s ostatními. Jistým limitem jsou čistě off-roadové pneumatiky, které snižují maximální rychlost na 160 km/h a nepříjemně hučí. Nejhorší akustické nepohody se cestující dočkají v rychlostech kolem 60 km/h, na dálnici je pak situace výrazně lepší (hluk pneumatik ustoupí a převáží hluk dieselu a aerodynamický svist hranaté karoserie). Nad hlukem od pneumatik mávnete rukou, když přijde na řadu kamení, brod (nechybí tzv. šnorchl) nebo menší propast. K dispozici máte pohon všech kol, redukci, uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu.
V kombinovaném cyklu jezdí klasické Pajero za 9,4 l/100 km, což bylo v našem případě díky expedičním úpravám nedosažitelná hodnota. Vždy, když spotřeba spadla na 12 litrů, radovali jsme se v redakci jako malí kluci. V praxi při silničních přesunech počítejte s odběrem 13 l/100 km, v terénu klidně s dvaceti, pětadvaceti. Štěstím je na dnešní dobu veliká palivová nádrž o objemu 88 litrů.
Pajero s kempovací výbavou v terénní úpravě je skvělým společníkem, který posádku nenechá ve štychu. Samotná technika včetně agregátu je prověřená časem a dodatečné terénní vybavení je odolné. Díky němu je možné okusit těžší terén. V případě potřeby dostane Pajero ze šlamastyky naviják s kladkou, který je možné připevnit na příď i záď vozu.
Zkoušené Mitsubishi Pajero Expedition nám během týdne jasně dokázalo, že přestavba na terénní speciál nemusí být nijak složitá ani finančně náročná. Vyrazit do opravdového terénu s maximálním komfortem nebylo nikdy jednodušší.
Plusy:
+ terénní schopnosti (zakrytovaný podvozek, možnost brodit, terénní pneumatiky pro kamenitý terén, naviják atd.)
+ jízdní komfort (hlavně v terénu)
+ kvalitní expediční výbava (objemná lednička, markýza, střešní stan atd.)
+ velkorysá sedadla
+ bohatá výbava
+ spolehlivý a odolný vznětový čtyřválec
Mínusy:
- hluk od pneumatik a motoru
- zastaralý avšak funkční interiér
- vyšší spotřeba paliva
Technické údaje | Mitsubishi Pajero Expedition |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 3200 ccm |
Výkon: | 140kW/3500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 441Nm/2000 ot./min. |
Max. rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 12,7 s |
Světlá výška: | 210 mm |
Brodivost: | 700 mm |
Spotřeba v testu: | 13,3 l/100 km |
Objem pal. nádrže: | 88 l |
Délka/šířka/výška: | 4900/1875/1890 mm |
Rozvor: | 2780 mm |
Zavazadelník: | 663-1790 l |
Provozní hmotnost: | 2385 kg |
Cena modelu od: | 883 650 Kč (Invite) |
Cena testovaného modelu: | 1 134 650 Kč (Instyle, cena bez příplatků) |
Petr Šikl (text, foto)
Vyhledat vozidla v inzerci: Mitsubishi
Fotografie k článku





























Sdílet článek
Komentáře k článku:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Všechny články o značce / modelu
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Z 0 na 100 km/h za 3,7 s. To je nové BMW M4 CSL
Geny, které M4 CSL sdílí se svým závodním sourozencem, BMW M4 GT3, se odrážejí i v jeho jízdních vlastnostech. Při testech na Severní smyčce okruhu Nürburgring dosáhlo BMW M4 CSL nejrychlejšího času na kolo ze všech..
Chcete nový vůz bez čekání? Lexus má skladem zajímavou limitku
Čekací doby na nové vozy se pohybují klidně v řádu měsíců. A u vozů kategorie SUV je to nejhorší. Pokud se chcete..
Omlazené BMW řady 3 je tady, ceny začínají lehce nad milionem korun
Právě představené aktualizované provedení BMW řady 3 Sedan a BMW řady 3 Touring již má stanovené ceny. Nabídka BMW řady..
Na limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N bohatě stačí milion korun
Limitovaná edice modelu i30 N Drive-N má české ceny. Cena varianty s manuální převodovkou startuje na částce 899.990..
Nákup vozidla ze zahraničí - jaký je postup
Nákup nového vozu bývá často otázkou nervů a předcházet mu musí jasné stanovení priorit. Zachovat si chladnou hlavu je..