Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně

13. 07. 2015
Sdílet článek

Stylový prcek, co pobaví a přitom si kromě vstupní investice nežádá mnoho. Tak přesně takový je vznětový Mini ONE, který jsme týden testovali ve městě, mimo něj ale i na dálnici. Jaké jsou naše dojmy z kultovního modelu, který pohání nová vznětová patnáctistovka od BMW?

Aktuální generace MINI je nejen o 98 mm delší než její předchůdce, ale také se může pochlubit mnohem bohatší výbavou. Již v základním provedení nechybí kromě jiného stabilizační systém DSC, šest airbagů, systém kontroly tlaku v pneumatikách, posilovač řízení, klimatizace, funkce Auto Start/Stop, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka či rádio se zdířkami USB a AUX-IN. V daném segmentu je výjimečnou standardní výbavou servisní paket MINI Service Inclusive L, který zahrnuje zdarma provádění údržbových a servisních prací po dobu 5 let nebo do ujetí 50 000 km.


Pod kapotou modelu Mini One můžete mít s přeplňovanou žážehovou tříválcovou dvanáctistovku o výkonu 55 nebo 75 kW. O pohon výkonnější verze Mini Cooper se pak stará přeplňovaná patnáctistovka o výkonu rovných sto kW. Ostřejší verzi Mini Cooper S pak pohání čtyřválcový dvoulitr o výkonu 141 kW. Gurmánskou specialitkou je pak ostrá varianta John Cooper Works s dvoulitrem naladěným na 170 kW. Nejdostupnější vznětovou verzí je námi testovaný Mini One D s tříválcovou vznětovou patnáctistovkou pod kapotou. Ta produkuje výkon 70 kW, přičemž slibuje zázračnou spotřebu paliva 3,4 l/100 km v kombinovaném cyklu. Silnější patnáctistovka o výkonu 85 kW si bere podle výrobce o pouhý 0,1 l/100 km nafty více, ale v praxi je o více než padesát tisíc dražší. Výkonné verzi Mini Cooper SD je vyhrazen dvoulitrový čtyřválec o výkonu 125 kW, který by měl jezdit za rovné čtyři litry nafty.



Ale zpět k námi testovanému tříválcové patnáctistovce. Zajímalo nás, zda je možné Mini ONE D dokáže jezdit za udávaných 3,4 l/100 km. Týdenní zkušenosti nám potvrdili, že to možné je, ale jízdu si vůbec neužijete. Při jízdě na spotřebu si budete připadat jako důchodce hledajícího doktora nebo nákupní středisko. Pokud přece jen toužíte dosahovat abnormálně nízkých hodnot spotřeby, vyražte za město a na okresních silnicích se pohybujte rychlostí 70 až 80 km/h. Odměnou Vám bude spotřeba 2,5 l/100 km. Dlouhodobě však v praxi lze jezdit za 4,5 l/100 km, přičemž se nebudete muset nějak extra omezovat. Ve městě jsme jezdili za 5,3 l/100 km a to jsme Miniho nijak zásadně nešetřili. A nejlepší na tom je, že pokud pojedete hlava nehlava a budete z vozu ždímat maximum, vždy se vejdete do sedmi litrů.



Musíme přiznat, že vznětového tříválce jsme se obávali. Reálné zkušenosti nás však mile překvapily. Vibrace i hluk se podařilo konstruktérům potlačit. Že se jedná o diesel, poznáte pouze při volnoběžných otáčkách, kdy sporadicky dochází k jemnému chvění. S vozem se velmi snadlo rozjíždí, spojka zbírá progresivně a přes skromný zdvihový objem je vždy k dispozici dostatek síly. V pohodě tak můžete cestovat rychlostí 160 km/h po dálnici. Jízda i touto rychlostí je přirozená, hluk snesitelný a podvozek stabilní. Oproti minulé generaci je zde vidět znatelný posun. Mini už prostě není vyloženě mini, ale dosplěné auto.



K faktu úspornosti přispívá celá řada aspektů. Jedním z nich jsou obuté pneumatiky se sníženým valivým odporem o rozměru 175/65 R15. A právě použité ECO pneumatiky nejvíce ovlivňují chování Miniho. Pneumatiky na suchém asfaltu při trochu svižnější jízdě neustále pískají, na mokrém pak extrémně kloužou a jízda připomíná pohyb po zasněžené vozovce. Z toho pramení fakt, že ostřejší jízda je na úzkých a klouzavých pneumatikách vcelku zábavná. Kombinace neutrálního podvozku a stále slušného řízení je vstupenkou do zábavnýho parku. Jízda na hraně se odehrává v stále přijatelných rychlostech a podvozkově tomuto vozu nelze nic vytknout. V zatáčkách je mrštný a spolehlivý, přičemž na nerovnostech z Vás nevyklepe duši.

Za testovaný model Mini One D zaplatíte 514 800 Kč. Levněji pořídíte pouze Mini One s benzínovou dvanáctistovkou (od 416 000 Kč). Za půl milionu tedy získáte stylový automobil, který bude jezdit úsporně a neztratí se ani na delších trasách. Problém mu nedělají dokonce ani dálnice.

Plusy
+  spotřeba paliva
+ ovladatelnost a zábavnost
+ kvalita použitých materiálů
+ na vznětový tříválec kultivovaný projev

Mínusy
- vyšší pořizovací cena


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč