Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení

vloženo

Japonská automobilka zareagovala na rostoucí oblibu crossoverů tím, že vyplnila mezírku mezi modely CX-3 a CX-5. Ne modelem CX-4, jak by se dalo očekávat, ale Mazdou CX-30. Za vynecháním čtyřky v označení může velký čínský trh, kde se jedná o nešťastné číslo. Jaká je?

Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení

Model CX-30 je o dvanáct centimetrů delší než dosavadní CX-3 a o 15,5 cm kratší než CX-5. Na šířku je oproti CX-3 o 3 cm širší a o 4,5 cm užší než CX-5. Technicky je japonská novinka blíže k aktuální generaci Mazdy 3, oproti které je crossover o 6,5 kratší a má o sedm centimetrů kratší rozvor náprav. To se samozřejmě odrazilo i v prostornosti kabiny, když vpředu je vše v pořádku, ale vzadu pár centimetrů jednoduše chybí. Vše dohání vyšší stavba karoserie a výše ukotvený sedák.


Vůbec špatné to  naopak není s nabídkou zavazadlového prostoru. Ten pojme slušných 430 litrů, pokud tedy jako my nemáte ve voze příplatkový subwoofer Bose, který sníží kapacitu o osm litrů. Po sklopení zadních opěradel nevzniká zcela rovná podlaha a přepravní kapacita naroste na 1406 litrů. V kufru chybí háčky a chytré vymoženosti, opěradla jsou sice dělená v poměru 2:3, ale nastavení jejich sklonu nebo dokonce možnost sedadla o pár centimetrů posunout byste hledali marně. Stejně jako musíte zapomenout na průvlak na lyže.

Mazda v kabině pořádně uklidila a interiér působí prémiově. Nechybí elegantní čisté tvary, kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování. Kabina je sice jednoduchá, ale dobře promyšlená a v podstatě nic nemusíte hledat. Vše je tam, kde očekáváte. To samé může říci řidič. Sedne do sedadla, přitáhne volant a vše má hezky po ruce. Samotný infotainment je svižný a přehledný. Ovládá se hezky postaru prostřednictvím otočného ovladače umístěném na středovém tunelu vedle řidiče. Když je auto v pohybu, nelze středový displej ovládat dotyky, ale pouze pomocí tohoto ovladače, což zvyšuje bezpečnost na silnici. Kromě toho na středovém panelu zůstala klasické kruhové ovladače pro ovládání klimatizace, které zvládnete i po slepu. Pak tu máme parádní volant, který jasně dokazuje, že kulatý tvar nepatří do muzea, jak si některé automobilky v současné době myslí. Stydět se nemusí ani přístrojový štít za volantem. Ten působí rovněž minimalisticky, ale maximálně přehledně. Rozložení ukazatelů a čitelnost budíků je naprosto ukázková.

Ještě než sedneme za volant, pojďme se podívat na slušivý kabát CX-30, která působí vzhledem ke svým rozměrům robustním a zároveň elegantním dojmem. Na robustnosti přidávají nelakované plastové blatníky, prahy a spodky nárazníků. Sexy silueta s dlouhou kapotou, výrazně skloněným čelním oknem a nízkým prosklením z ní dělají krasavici. Šmrnc přidávají přimhouřená přední i zadní světla. Nám se tahle Mazda jednoduše líbí.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem pouhých 122 koní může být v současné době foukaných agregátů pro smích. Emisní limity ovšem plní bez filtru pevných částic. Přestože se dvoulitr chlubí vysokým kompresním poměrem (13,0:1), stačí mu k provozu zcela běžný benzín s oktanovým číslem 95. Agregát je také obohacen o vypínání dvou válců za nízké zátěže, která v kombinaci s mild-hybridním 24voltovým systémem ušetří pár deci paliva. Startér generátor připojený k motoru řetězem při brzdění rekuperuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do lithium-iontové baterie umístěné mezi koly vně kabiny. Při akceleraci může startér-elektromotr přidat 6 kW a 45 Nm. Dynamické zázraky ale od motoru nečekejte, i mnohem menší turbomotory mají daleko dravější průběh. Mazda naopak táhne naprosto lineárně a o něco víc se rozhoupe až po překročení třech tisíc otáček. S CX-30 tak lze jezdit vyloženě na pohodu, přičemž jsme dokonce nevypínali ani stop-start systém. Ten tady díky mild-hybridní technologii funguje naprosto ukázkově. Jezdit za udávaných 5,1 l/100 km se nám dařilo jen chvilku. Jízda to ovšem byla nezáživná, a tak jsme nejčastěji jezdili za pět a půl litru. Konečná spotřeba paliva se díky rychlému přesunu po dálnici ustálila na hodnotě 6,2 l/100 km, což není vzhledem k našemu jízdnímu stylu vůbec špatná hodnota.

Sériově dodávaný i-Activsense dává pozor, aby řidič za jízdy neusnul, protikolizní systém hlídá, aby řidič včas zastavil v případě překážky. Hlídač mrtvého úhlu upozorňuje na další vozy v blízkosti automobily. V praxi to znamená, že šofér má situaci kolem svého auta neustále pod kontrolou, protože se mu informace nepřetržitě zobrazuje přesně ve středu jeho zorného pole.

Jízda s mazdou je příjemná a velmi tichá. Ve voze nic nedrčí, nevibruje ani neruší. CX-30 dokáže poskytnout jízdní komfort srovnatelný s prémiovými značkami. Vše umocňuje výtečné odhlučnění, velmi přesvědčivé tlumení nerovností a dobrý výhled z vozu. Mazda je rovněž řidičky velmi přívětivá. Ovládá se snadno, dráhy řazení jsou maximálně přesné a krátké. Vyšší těžiště vozu si oproti modelu 3 vyžádalo použití mohutnějších stabilizátorů a tvrdších pružin, aby bylo možné udržet náklony karoserie na uzdě. To se do značné míry povedlo, v přímém srovnání s trojkou jsou náklony karoserie nepatrně větší. Suverénním vlastnostem podvozku pomáhá elektronika, například nová funkce regulace stáčivého momentu zajišťuje předokolce rychlejší návrat do přímého směru po průjezdu zatáčky s pomocí lehkého přibrzdění vnějších kol.

Mazda CX-30 jde vlastní cestou. Nabízí atraktivní kabát doplněný o minimalisticky čistý interiér a ještě k tomu poskytuje zajímavou výbavu a hlavně radost z řízení. Vůbec se nebojte nejslabšího motoru, poskytuje dostatečnou dynamiku při zajímavé spotřebě paliva.

Plusy:

  • Odhlučnění interiéru
  • Citlivé řízení
  • Přesné řazení
  • Spotřeba
  • Lineární zátah motoru
  • Bohatá základní výbava

Mínusy:

  • Jen průměrná prostornost a variabilita interiéru
Technické údaje Mazda CX-30 Skyactiv G-122
Motor: zážehový řadový čtyřválec, 1998 ccm
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Nejvyšší výkon: 90 kW (122 k) / 6000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 213 Nm / 4000
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h: 10,6 s
Nejvyšší rychlost: 186 km/h
Spotřeba paliva naměřená: 5,1 l/100 km
Délka (mm): 4395
Šířka bez zrcátek (mm): 1795
Výška (mm): 1540
Rozvor náprav (mm): 2655
Hmotnost pohot. / celková (kg): 1335 / 1927
Objem zavazadlového prostoru (l): 430/1406
Objem palivové nádrže (l): 51
Cena modelu od: 606 900 Kč

 


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení Fotografie k článku Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Ford Puma – malé kupé s velkým kouzlem

Test ojetiny: Ford Puma – malé kupé s velkým kouzlem

Malý sportovní vůz Ford Puma přijel na trh s trojicí motorů, ale jen s tím nejsilnějším se stane srdeční záležitostí. V takovém případě ženy okouzlí tvary karoserie a muže výkonným motorem.

Omlazený Suzuki Swift stojí od 312 900 Kč, s pohonem všech kol 385 900 Kč

Omlazený Suzuki Swift stojí od 312 900 Kč, s pohonem všech kol 385 900 Kč

Jediný malý hatchback s možností pohonu všech kol přichází do Česka v modernizovaném provedení. Nová je maska chladiče..

Škoda Fabia Combi, která ve většině případů zastala funkci rodinného vozu, slaví dvacátiny

Škoda Fabia Combi, která ve většině případů zastala funkci rodinného vozu, slaví dvacátiny

Fabia Combi slaví kulaté výročí. Úspěšný příběh tohoto modelu odstartoval jeho představením před 20 lety na pařížském..

Poklice kol aneb efektní a praktická změna vzhledu auta

Poklice kol aneb efektní a praktická změna vzhledu auta

Poklice na kola možná patří ke zdánlivě nenápadným doplňkům, efektně ale dokážou ovlivnit celkový vzhled snad každého..

Přichází ze „Zeleného pekla“. BMW 128ti se samosvorem

Přichází ze „Zeleného pekla“. BMW 128ti se samosvorem

BMW představuje sportovní variantu BMW řady 1 s předním pohonem a mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen. Ta je..