Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení | Autanet.cz

Test: Mazda CX-30 se stará o nejedno překvapení

Japonská automobilka zareagovala na rostoucí oblibu crossoverů tím, že vyplnila mezírku mezi modely CX-3 a CX-5. Ne modelem CX-4, jak by se dalo očekávat, ale Mazdou CX-30. Za vynecháním čtyřky v označení může velký čínský trh, kde se jedná o nešťastné číslo. Jaká je?

Model CX-30 je o dvanáct centimetrů delší než dosavadní CX-3 a o 15,5 cm kratší než CX-5. Na šířku je oproti CX-3 o 3 cm širší a o 4,5 cm užší než CX-5. Technicky je japonská novinka blíže k aktuální generaci Mazdy 3, oproti které je crossover o 6,5 kratší a má o sedm centimetrů kratší rozvor náprav. To se samozřejmě odrazilo i v prostornosti kabiny, když vpředu je vše v pořádku, ale vzadu pár centimetrů jednoduše chybí. Vše dohání vyšší stavba karoserie a výše ukotvený sedák.


Vůbec špatné to  naopak není s nabídkou zavazadlového prostoru. Ten pojme slušných 430 litrů, pokud tedy jako my nemáte ve voze příplatkový subwoofer Bose, který sníží kapacitu o osm litrů. Po sklopení zadních opěradel nevzniká zcela rovná podlaha a přepravní kapacita naroste na 1406 litrů. V kufru chybí háčky a chytré vymoženosti, opěradla jsou sice dělená v poměru 2:3, ale nastavení jejich sklonu nebo dokonce možnost sedadla o pár centimetrů posunout byste hledali marně. Stejně jako musíte zapomenout na průvlak na lyže.

Mazda v kabině pořádně uklidila a interiér působí prémiově. Nechybí elegantní čisté tvary, kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování. Kabina je sice jednoduchá, ale dobře promyšlená a v podstatě nic nemusíte hledat. Vše je tam, kde očekáváte. To samé může říci řidič. Sedne do sedadla, přitáhne volant a vše má hezky po ruce. Samotný infotainment je svižný a přehledný. Ovládá se hezky postaru prostřednictvím otočného ovladače umístěném na středovém tunelu vedle řidiče. Když je auto v pohybu, nelze středový displej ovládat dotyky, ale pouze pomocí tohoto ovladače, což zvyšuje bezpečnost na silnici. Kromě toho na středovém panelu zůstala klasické kruhové ovladače pro ovládání klimatizace, které zvládnete i po slepu. Pak tu máme parádní volant, který jasně dokazuje, že kulatý tvar nepatří do muzea, jak si některé automobilky v současné době myslí. Stydět se nemusí ani přístrojový štít za volantem. Ten působí rovněž minimalisticky, ale maximálně přehledně. Rozložení ukazatelů a čitelnost budíků je naprosto ukázková.

Ještě než sedneme za volant, pojďme se podívat na slušivý kabát CX-30, která působí vzhledem ke svým rozměrům robustním a zároveň elegantním dojmem. Na robustnosti přidávají nelakované plastové blatníky, prahy a spodky nárazníků. Sexy silueta s dlouhou kapotou, výrazně skloněným čelním oknem a nízkým prosklením z ní dělají krasavici. Šmrnc přidávají přimhouřená přední i zadní světla. Nám se tahle Mazda jednoduše líbí.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem pouhých 122 koní může být v současné době foukaných agregátů pro smích. Emisní limity ovšem plní bez filtru pevných částic. Přestože se dvoulitr chlubí vysokým kompresním poměrem (13,0:1), stačí mu k provozu zcela běžný benzín s oktanovým číslem 95. Agregát je také obohacen o vypínání dvou válců za nízké zátěže, která v kombinaci s mild-hybridním 24voltovým systémem ušetří pár deci paliva. Startér generátor připojený k motoru řetězem při brzdění rekuperuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do lithium-iontové baterie umístěné mezi koly vně kabiny. Při akceleraci může startér-elektromotr přidat 6 kW a 45 Nm. Dynamické zázraky ale od motoru nečekejte, i mnohem menší turbomotory mají daleko dravější průběh. Mazda naopak táhne naprosto lineárně a o něco víc se rozhoupe až po překročení třech tisíc otáček. S CX-30 tak lze jezdit vyloženě na pohodu, přičemž jsme dokonce nevypínali ani stop-start systém. Ten tady díky mild-hybridní technologii funguje naprosto ukázkově. Jezdit za udávaných 5,1 l/100 km se nám dařilo jen chvilku. Jízda to ovšem byla nezáživná, a tak jsme nejčastěji jezdili za pět a půl litru. Konečná spotřeba paliva se díky rychlému přesunu po dálnici ustálila na hodnotě 6,2 l/100 km, což není vzhledem k našemu jízdnímu stylu vůbec špatná hodnota.

Sériově dodávaný i-Activsense dává pozor, aby řidič za jízdy neusnul, protikolizní systém hlídá, aby řidič včas zastavil v případě překážky. Hlídač mrtvého úhlu upozorňuje na další vozy v blízkosti automobily. V praxi to znamená, že šofér má situaci kolem svého auta neustále pod kontrolou, protože se mu informace nepřetržitě zobrazuje přesně ve středu jeho zorného pole.

Jízda s mazdou je příjemná a velmi tichá. Ve voze nic nedrčí, nevibruje ani neruší. CX-30 dokáže poskytnout jízdní komfort srovnatelný s prémiovými značkami. Vše umocňuje výtečné odhlučnění, velmi přesvědčivé tlumení nerovností a dobrý výhled z vozu. Mazda je rovněž řidičky velmi přívětivá. Ovládá se snadno, dráhy řazení jsou maximálně přesné a krátké. Vyšší těžiště vozu si oproti modelu 3 vyžádalo použití mohutnějších stabilizátorů a tvrdších pružin, aby bylo možné udržet náklony karoserie na uzdě. To se do značné míry povedlo, v přímém srovnání s trojkou jsou náklony karoserie nepatrně větší. Suverénním vlastnostem podvozku pomáhá elektronika, například nová funkce regulace stáčivého momentu zajišťuje předokolce rychlejší návrat do přímého směru po průjezdu zatáčky s pomocí lehkého přibrzdění vnějších kol.

Mazda CX-30 jde vlastní cestou. Nabízí atraktivní kabát doplněný o minimalisticky čistý interiér a ještě k tomu poskytuje zajímavou výbavu a hlavně radost z řízení. Vůbec se nebojte nejslabšího motoru, poskytuje dostatečnou dynamiku při zajímavé spotřebě paliva.

Plusy:

  • Odhlučnění interiéru
  • Citlivé řízení
  • Přesné řazení
  • Spotřeba
  • Lineární zátah motoru
  • Bohatá základní výbava

Mínusy:

  • Jen průměrná prostornost a variabilita interiéru
Technické údaje Mazda CX-30 Skyactiv G-122
Motor: zážehový řadový čtyřválec, 1998 ccm
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Nejvyšší výkon: 90 kW (122 k) / 6000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 213 Nm / 4000
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h: 10,6 s
Nejvyšší rychlost: 186 km/h
Spotřeba paliva naměřená: 5,1 l/100 km
Délka (mm): 4395
Šířka bez zrcátek (mm): 1795
Výška (mm): 1540
Rozvor náprav (mm): 2655
Hmotnost pohot. / celková (kg): 1335 / 1927
Objem zavazadlového prostoru (l): 430/1406
Objem palivové nádrže (l): 51
Cena modelu od: 606 900 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

570 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2017

474 000 Kč

Subaru Forester

Rok výroby 2020

719 000 Kč