Test: Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV - velké SUV nemusí mít diesel | Autanet.cz

Test: Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV - velké SUV nemusí mít diesel

Minulé Sorento vsázelo poslední roky pouze na vznětové srdce 2.2 CRDi, kdežto zbrusu novou generaci je možné mít kromě nového dieselu také v hybridní verzi. Samozřejmě s pohonem všech kol, měničovým automatem a spotřebou srovnatelnou s dieselem.

Za Sorento s dieselem zaplatíte stejné peníze, jako za hybridní provedení (1 199 980 Kč). Rozhodovat se tak můžete jen podle svých potřeb a přání.


Sorento stojí na novém technickém základu. Vpředu využívá vzpěry McPherson a vzadu dvojité lichoběžníkové zavěšení. Novinek je celá řada. Korejská automobilka to vzala z gruntu a například pod stejným označením 2.2 CRDi nalezneme zcela nový diesel. Tomu se však dnes věnovat nebudeme, posvítíme si na něj v samostatném testu.

Po otevření dveří zaujmou rozměrná přední sedadla připomínající křesla. Přestože mají slabší boční vedení, k pohodovému charakteru vozu se hodí. Vpředu sedíte pohodlně a správnou pozici za volantem není problém rychle najít. Zadní sedadla lze podélně posouvat čímž vytvoříte královský prostor pro nohy cestujících. Těm vzadu nic nechybí. Ve vyšších výbavách jsou samozřejmostí výsuvné rolety v okénkách a spolehnout se mohou na držáky nápojů umístěné přímo ve dveřích na dosah ruky. Na zadní straně spolujezdcova opěradla mají navíc k dispozici konektor USB nebo tlačítka posuvu předního sedadla. Špatné to není ani se zavazadlovým prostorem, ten pojme slušných 697 litrů. Chybí zde ovšem rezervní kolo, to našlo své místo zespod vozu, kde lze mít dokonce plnohodnotnou rezervu. Kobereček v kufru je oboustranný, na jedné straně má textil a na druhé gumu. Zadní sedadla lze sklápět elektronicky z kufru.

kia sorento hybrid interiér

Kabina působí hodnotným a bytelným dojmem. Dobrá je ergonomie, chválíme přítomnost fyzických tlačítek pro všechny důležité ovladače. Rozvržení infotainmentu dotykového displeje je vcelku přehledné a soužití s ním příjemné. Potěší moderní grafika a vychytávky v podobě relaxační hudby/zvuků. Výtečná audioaparatura Vám dovolí při jízdě vychutnat zvuky kromě jiného praskajícího krbu, lesu, kavárny nebo deště.

Hybridní model pohání zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI s výkonem 132 kW ve spojení se synchronním elektromotorem o výkonu 44 kW, který je integrovaný do šestistupňové automatické převodovky. V roli startér-generátu je tu ještě druhý elektromotor s 13 kW a 43 Nm. Systémové parametry pak činí 169 kW a 350 Nm. Sorento zvládne až tři kilometry v čistě elektrickém módu při maximální rychlosti do 120 km/h. Elektrický mód ovšem nelze aktivovat a vše je pouze v režii samotného vozu. Benzínová jednotka pochází z nové řady Smartstream G a využívá technologii proměnné délky otevření ventilu na sací straně. K vyšší efektivitě přispívá zvýšený tlak vstřikovačů z 250 na 350 barů.

Spolupráce benzínového motoru s elektromotorem probíhá nepozorovatelně, při snaze o rychlý rozjezd zamrzí malé zaváhání (elektromotor nemá dostatek síly vystřelit auto dopředu) a pořádné akcelerace se dočkáte až po nafouknutí turbodmychadla. Hybrid funguje fantasticky ve městě a při uvolněných jízdách mimo obce. Na dálnici to také není špatné, ale spotřeba stoupá k deseti litrům, což je více než u dieselu. Závěrečnou spotřebu po osmi stovkách kilometrů jsme udrželi na hodnotě 7,3 l/100 km.

Pohon 4x4 je standardem. Jedná se o opravdový pohon všech kol, kdy je přední i zadní náprava spojena kardanem, nikoliv pouze elektromotorem. Testované hybridní Sorento spoléhá na klasický šestistupňový měničový automat, naftový model dostal osmistupňovou dvouspojkovou převodovku se spojkami v olejové lázni. Zrychlení z místa na stovku trvá hybridu  rovných 9 sekund a maximální rychlost je 190 km/h. Celkové naladění auta nijak nesvádí k rychlé a už vůbec ne nijak ostré jízdě a pro běžné cestování je dynamiky vždy dostatek.

Sorento umí poskytnout uvolněnou jízdou, kdy kilometry díky pohodě na palubě rychle ubíhají. Při cestování neobtěžují moderní jízdní asistenti, když si vše lze nastavit v menu palubního počítače. Otravný systém hlídání jízdního pruhu lze vypnout tlačítkem na volantu. Naopak velmi zajímavou a užitečnou funkcí je systém hlídání mrtvého úhlu, který Kia přivedla k dokonalosti. Kromě svítící ikonky ve vnějších zpětných zrcátkách Sorento upozorňuje na vůz v mrtvém zorném poli pomocí kamer, které přenášejí obraz do kapličky za volantem. Místo pravého kruhového ovladače tak vždy při zapnutí směrovky vidíte, zda vedle vás jede nějaký vůz.

Sorentu není v podstatě co vytknout. Svým pojetím se řadí k prémiovým vozům a v praxi poskytuje promyšlenou kabinu s řadou praktických prvků. Pokud jezdíte často po městě, určitě volte hybridní verzi, která je zde příjemnějším společníkem než diesel. Diesel berte v případě, kdy plánujete daleko častěji jezdit po dálnicích. Každopádně Sorento na nás udělalo výtečný dojem, jedná se o bytelný poctivě postavený vůz s výtečným odhlučněním a dobrými jízdními vlastnostmi.

Plusy

  • skvěle vyladěný hybridní systém
  • prostorná kabina
  • jízdní vlastnosti
  • praktičnost a chytré doplňky
  • bohatá výbava
  • spotřeba ve městě
  • odhlučnění

Mínusy

  • vyšší spotřeba na dálnici
  • mělký kufr
  • absence vyhřívání čelního skla

Technické údaje: Kia Sorento

  • Motor: zážehový čtyřválec+ elektromotor / 1 598 cm3
  • Převodovka: automatická 6° s měničem
  • Nejvyšší výkon: 132 kW (180 koní) / 5 500 ot/min + 44 kW / 1 600 - 2 000
  • Nejvyšší krouticí moment: 265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min + 264 Nm / 0 - 1 600
  • Systémový výkon: 169 kW
  • Systémový točivý moment: 350 Nm
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9 s
  • Nejvyšší rychlost: 193 km/h
  • Spotřeba paliva dle WLTP / naměřená (kombi): 6,8-7,5 / 7,3 l/100 km
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 697 l / 2 085 l
  • Objem palivové nádrže: 67 l
  • Hmotnost provozní / celková: 1 881 kg / 2 530 kg
  • Rozvor náprav: 2 815 mm
  • Rozměry (délka × šířka × výška): 4 810 × 1 900 × 1 700 mm
  • Světlá výška: 174 mm
  • Pneumatiky test. vůz: 235/55 R19
  • Pořizovací cena (základní / testovaný vůz): 1 199 980 Kč / 1 424 980 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč

Subaru Forester

Rok výroby 2020

729 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2023

589 000 Kč

Seat Ateca

Rok výroby 2019

535 990 Kč