Test: Kia Optima 1.7 CRDi Exclusive - optimálně kompromisní

Automobilka Kia nikdy neplatila za doslovného hybatele střední třídou. Optima však svým příchodem změnila mnohé a nyní se ve zcela nové generaci opět hlásí o slovo! V ní nejenom že napravuje dosavadní chyby, ale navíc přidává i svěží vzhled spolu s obsáhlou výbavou a inovacemi.

V roce 2012 vstoupila Kia Optima na náš trh s notnou dávkou sebevědomí. V nabídce nahradila dosluhující Magentis a sázela především na osobitý design. Pouze omezená nabídka inovativní výbavy stejně jako okleštěná paleta samotných dvou motorů však publikum příliš neuchvátila a oblíbenější diesel byl navíc kritizován i za výrazný hluk spolu se slabší dynamikou a zanícenou dychtivostí po motorové naftě. Přesto si cestu k vozu našlo poměrně vysoké procento zákazníků.


Čas však letí neúprosně vpřed, stará generace je zapomenuta, a přestože se Kia s širší nabídkou pohonných jednotek stále moc nepředvedla (v nabídce nyní figuruje pouze jediný dieselový motor), dokázala prý dosavadní agregát vylepšit natolik, že splní i ta nejvyšší očekávání. (Údajně nabídne optimální rovnováhu mezi sportovními výkony a hospodárností.) Jste také zvědavi, jaká je realita?

Exteriér – zcela nová, nevšední a sebevědomá
Od téměř nenápadného vozidla až po honosnou krásku. Přesně tak by se dal mezigenerační skok optimy popsat ve zkratce. Kia v sobě skrývá skutečně notný potenciál a vzhled nového vozu nám jej bez váhání demonstruje.

Optima nyní nabízí razantnější výraz, jež dále umocňují i široce rozvinutá přední světla s dynamicky zapracovaným denním svícením. V krajích předního nárazníku spatříme chromové lišty, které efektně rozdělují (skutečné!) otvory pro chlazení brzd a zlepšení aerodynamického proudění. Za zmínku stojí také vysoce výkonná přední LED mlhová světla (od druhého stupně výbavy ve standardu). Při zkoumání přední části nás však nepotěšilo jedno - zapracování tlakových odstřikovačů xenonových světlometů do nárazníku, jejichž „odchlíplá“ poloha působí velmi nejistě. Škoda, protože jinak bez chybičky.

Boční část je snad jedinou, u které se vám DNA staré optimy částečně zjeví. Profil je přesto úplně jiný a naprostým fenoménem se mu stala oblouková chromová lišta, kterou se designéři nebáli protáhnout od A sloupku až po konec zadního okna. Zejména zadní partie vozu tak při pohledu z boku vypadají doslova exkluzivně a svou ladností navozují atmosféru luxusní zaoceánské jachty. Náš vůz stál na 17palcových litých kolech, které jsou v rámci testované výbavy Exclusive standardem. Připlatit si tak můžete pouze za metalický nebo perleťový lak (+ 18 000 Kč). Optimě tato kola sluší, avšak rozměry pneumatik (215/55) značně zaostávají v porovnání s těmi u nejvyšší výbavy Premium (zde jsou kola o rozměrech 235/45 R18). Na jízdní stabilitě to bude znát.

A zadní partie? Kombinují eleganci, krásu, moderní LED trubicovou techniku a …design BMW (no jen si to přiznejme). Díky svým proporcím však musí potěšit oko každého řidiče. Možná se vám dosavadní řádky jeví až příliš velebně, jenomže testovaná Optima v modrém laku „Gravity Blue“ je skutečně krásným autem a není těžké se do ní zakoukat.

Interiér – v hlavní roli design a konektivita
Od zadní části vozu plynule přecházíme za volant. Inspirace mnichovskými produkty nás však ani na moment neopouští. Tvar volantu, umístění tlačítek, ale i kompletní středový panel spolu s umístěním displeje jako by z oka vypadl aktuálně dosluhujícímu BMW řady 5. Pro jihokorejského výrobce je taková podobnost pochvalou, nám však chybí špetka osobitosti, kterou nás Optima očarovala z vnějšku. Po chvíli navíc zjišťujeme zcela zásadní nedostatky.

Skoro se zdá, jako by návrháři pro samou krásu zapomněli na některé ze stěžejních aspektů interiéru. Na mysli máme třeba absenci polohovatelné loketní opěrky, o níž se jako řidič neopřete, nebo kapsy v předních dveřích, kam se nevejde 1,5litrová láhev. Naprosto proti logice je také umístění technologické spáry na středovém tunelu v oblasti pravého kolena řidiče. Je totiž přesně v místech, kam si svou nohu často opřete a je natolik ostrá, že vás začne dříve či později popouzet a donutí vás měnit zvolenou pozici za volantem. Přitom by ji stačilo posunout o pár centimetrů níž. Vadilo nám také chatrné provedení hlavice řadicí páky, se kterou nebyl problém otáčet při prudším řazení a zcela spokojeni jsme nebyli ani s přílišnou tvrdostí a ne zrovna nejlepším tvarem předních sedadel. Tváří se, že mají skvělé boční vedení. Opak je pravdou (vzadu se ovšem sedí skvěle, zvláštní). Kritika na téma tristního výhledu vzad by však byla ryze neoprávněná, neboť každá Optima disponuje již v základní výbavě couvací kamerou s velmi dobrým rozlišením. Paráda.

V balíčku Exclusive je toho ale mnohem více, a když jsme zmínili, že jediným příplatkem námi testovaného vozu může být metalický lak, netýkalo se toto sdělení pouze exteriéru. Testovaný stupeň výbavy totiž obsahuje vše, na co byste mohli za více než přijatelných 734 980 Kč pomyslet. Integrovaná navigace spolu s USB, AUX a bluetooth konektivitou? Jistěže. Vyhřívaná přední sedadla včetně výhřevu volantu? Ovšem. Bezklíčový vstup Smart Key, aktivní systém pro jízdu v pruzích nebo snad tempomat? No samozřejmě! A pokud se ptáte na alarm, parkovací asistent, 7 airbagů včetně kolenního nebo elektrické ovládání všech oken, tak ani to ve výbavě nechybí. Vzhledem k požadované částce je proto na většinu nedostatků třeba zapomenout.

Koneckonců, pozitiva převažují negativa... Třebaže použité plasty nebo slícování palubní desky nedosahují takových kvalit, jaké by si výrobce dle propagačních materiálů přál, nabízí Optima nadbytek prostoru ve všech směrech a na každém z pěti poskytovaných míst. Místo pro cestující vzadu je doslova královské a stejně tak netrpí ani posádka vpředu. Výrazné zkrácení palubní desky se projevilo skutečně pozitivně. Zavazadlový prostor nabízí uspokojivých 510 litrů objemu a lze jej otevřít jak zevnitř, tak klíčem. Jen škoda slabšího a primitivně řešeného mechanismu otvírání, který nedisponuje takovou silou, aby víko při vzdáleném otevření kompletně zvedl.

kia optima kufr

Motor – sám voják v poli
Nabídkou pouze jediného motoru se nelze široce zavděčit. Přepracovaná sedmnáctistovka CRDi je však nejlepší jednotkou v historii tohoto označení. Po nastartování přede velmi tlumeným chodem, kromě úzkého pásma okolo 1 500 otáček za minutu nijak neduní, a navzdory skutečnosti, že zrovna nemiluje vysoké otáčky, se nechá vytočit i za hranici 4 000. Při jízdě ale překvapí zejména extrémně dlouhým zpřevodováním se šestistupňovou manuální převodovkou a také čipernými reakcemi na plynový pedál. 3 000 otáček na 6. stupni totiž znamená rychlost 190 km/h, a to není zrovna běžné tempo českých dálnic. Mnohem častěji se proto podíváte jen kamsi lehce přes 2 000 otáček, při nichž motor dosahuje nejvyššího točivého momentu 340 Nm (v pásmu 1 750 – 2 500 ot./min.) a skvěle tak snižuje výslednou spotřebu paliva. Maximální výkon 104 kW (141 koní) přesto moc neoslní a s přihlédnutím k hmotnosti testovaného vozu (1685 kg) je jasné, že o stroj s duší závodníka nepůjde.

Spotřeba paliva byla jedním z nejvýraznějších nedostatků dřívějších „CRDí-ček“. Kia se poučila a nový motor, který by měl podle tabulkových hodnot vyprodukovat jen 110 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, je dnes uspokojivě střídmý. S optimou jsme se vydali až pod vrcholky rakouských Alp, objeli s ní za týden téměř polovinu Evropy a výsledná spotřeba bez jakéhokoliv omezování činila 5,4 litru nafty na 100 kilometrů. Dříve nemyslitelné…

Jízda – vrchol minulé dekády
Nezávislé zavěšení předních kol McPherson se zkrutným stabilizátorem a víceprvkové zavěšení zadních kol (rovněž se zkrutným stabilizátorem) slibuje od jízdních vlastností mnohé. Úzké pneumatiky a houpavější naladění tlumičů však schopnosti optimy zatáčet vrací zpět do minulého desetiletí. Není to chyba, vůz jen nemá rád prudší změny směru, které k jeho naturelu ani dvakrát nesedí. Geometrie přední nápravy je nastavena velmi umírněně, což napomáhá jemnějšímu vracení volantu do středové polohy a veskrze klidnému řízení, které netrpí háklivostí na vyjeté koleje. Pozbývá však jakéhokoliv citu a zpětné vazby. Je zkrátka nijaké, výrazně přeposilované a extrémně nudné. O výhře se nedá hovořit ani v případě šestistupňové manuální převodovky. Řazení jde sice zlehka a ztratilo výraznou gumovost, bude vás však spíše otravovat. I přes tučný příplatek 55 000 Kč bychom proto volili raději inteligentní sedmistupňovu dvouspojku DCT.

Míra jízdního komfortu je díky kvalitnímu podvozku zcela postačující. To samé se však nedá říci o odhlučnění kol, od kterých (navzdory úzkým rozměrům pneumatik) proniká překvapivé množství hluku. Aerodynamické odhlučnění je naštěstí v pořádku, cestování s optimou je tak veskrze příjemné.

Závěr – kombinace výbavy a ceny soupeře drtí
Zcela nová Kia Optima má rozhodně co nabídnout. V interiéru nás sice překvapila větším množstvím nedostatků, tisíce projetých kilometrů za jejím volantem nás ale o kvalitách vozu bezpečně přesvědčily. Vše navíc korunuje perfektní cenou, v rámci které nabízí nečekané množství výbavy, moderních inovací a vyzývavý nádech elegance. Od nás se proto i přes drobnou výtku dočkává pochvaly. Jen od motoru nesmíte čekat dokonalé snoubení sportovních výkonů a hospodárnosti.

Plusy
+ osobitý vnější design
+ značný pokrok v interiéru
+ intuitivnost ovládání
+ ergonomie ovládacích prvků
+ velikost vnitřního prostoru
+ pohodlí na zadních sedadlech
+ mnoho prvků již v základní výbavě
+ spotřeba paliva

Mínusy
- tvrdší sedadla
- absence větších kapes ve dveřích
- výhled vzad (naštěstí nechybí couvací kamera)
- hluk od kol
- pouze jediný motor


 

Technické údaje Kia Optima 1.7 CRDi Exclusive
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1685 ccm
Výkon: 104kW(141k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1750-2000 ot./min.
Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Délka/šířka/výška: 4855/1860/1465 mm
Rozvor: 2805 mm
Zavazadelník: 510 l
Pohotovostní hmotnost: 1736 kg
Spotřeba během testu: 5,4 l/100 km
AZákladní cena v test. výbavě: 734 980 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč