Test: Hyundai SantaFe - cesta k prémii | Autanet.cz

Test: Hyundai SantaFe - cesta k prémii

04. 07. 2013
Sdílet článek

Automobilka Hyundai útočí svými modely téměř ve všech segmentech a působí velmi sebevědomě. Dokonce tvrdí, že třetí generace modelu Santa Fe dokáže zatopit německé prémii v třídě středně velkých SUV. A nás zajímalo, zda je korejské sebevědomí oprávněné. Testem tak prošla prodloužená verze tohoto modelu ve vrcholné výbavě s devatenáctipalcovými koly.

Třetí generace modelu Santa Fe působí oproti své předchůdkyni více evropsky a díky svému vzhledu nebude, tak rychle stárnou. Vzhled si nemá cenu popisovat, důležité je jen zmínit, že testovaný vůz zdobila devatanáctipalcová kola, která jsou výhradou nejvyšší výbavy Premium. U prostřední výbavového stupně Style si je nutné vystačit s osmnáctipalcovými koly a v základu dokonce jen se sedmnáctipalcovými koly.


Nechme vzhled, na který si udělá úsudek každý sám, a pojďme do interiéru. Tam Santa Fe v mezigeneračním srovnání učinila největší pokrok. Celá kabina působí hodnotně a moderně. Všechny ovládací prvky jsou v dobrém dosahu řidiče a k samotnému interiéru nelze mít závažnější připomínku (jen průduchy ventilace díky svému složitému tvaru dovolují jen směrovou regulaci prodění vzduchu). Již základní výbava je velmi bohatá a přináší vše potřebné. V testované verzi Premium nalezneme dokonce zadní sedadla s vyhříváním a polohováním jak v podélném směru, tak v nastavení sklonu opěradel. O tom si například BMW X5 může se svojí lavicí nechat jen zdát. Santa Fe je dokonce vybaveno plnohodnotným rezervním kolem, což je v dnešní době taková malá vzácnost. Pihou na kráse je však fakt, že díky třetí řadě sedadel se k němu dostanete pouze zvenčí, což není nejčistší řešení.

Pod kapotou Santa Fe lze mít celkem tři pohonné jednotky. V nabídce je zážehový čtyřválec 2,4 GDI o výkonu 141 kW, který však lze pojit pouze s manuální převodovkou, pohonem pouze přední nápravy a jen pětimístným interiérem. Lépe na tom po stránce volby není ani vznětový dvoulitrový čtyřválec CRDi s výkonem 110 kW. Možnost volby přináší až vrcholný vznětový čtyřválec 2.2 CRDi produkující 145 kW výkonu, který je možné mít s manuální nebo automatickou šestirychlostní převodovkou, pohonem předních nebo všech či dokonce s pětimístnou či sedmimístnou kabinou.

A právě vrcholná pohonná jednotka 2.2 CRDi prošla naším testem. Svým příjemným chodem připomíná některé šestiválcové vznětové motory. Po stránce výkonu mi však často přišlo, že výkon 197 koní se někde prostě ztrácí. V poměrně těžkém voze tak tento diesel působí slabším dojmem, než ve skutečnosti je. V plynulém tempu středních otáček je situace dobrá a Santa Fe působí vcelku dynamicky a zrychlostní při předjíždění nebo na dálnici ve vyšších rychlostech není problém.

Díky dobrému odhlučnění působila Santa Fe pohodlně při vysokých rychlostech na dálnici. Pohonná jednotka si žádá 8,5 litru nafty na 100 km, což není vzhledem k vyšší hmotnosti vůbec špatné. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovou automatickou převodovkou. Ta má sice jen šest stupňů (luxusní SUV nabízejí sedm i osm rychlostí), ale pro většinu způsobů cestování to stačí, protože řadí hladce a předvídavě. Pohon všech kol je u Santa Fe řešen připojitelnou zadní nápravou. I to naznačuje, že toto SUV má hlavně silniční ambice. Na asfaltu se Santa Fe chová velmi dobře. Podvozek je komfortní, což pomůže při překonávání nástrah rozbitých českých silnic. Přejíždění nerovností je většinou doprovázeno jen tlumenými rázy, které se uvnitř auta příliš neprojevují. Hyundai za nastavení podvozku zaslouží palec nahoru, jako jedna z mála se nesnažil z tohoto modelu udělat sportovně pojaté SUV, které svou posádku vyklepe. Santa Fe tak přijemně pohupuje za doprovodu jisté plavnosti, což vede k dobrému žehlení většiny nerovností a přispívá k lepšímu komfortu. Jediným mínusem je projev auta při panickém brždění nebo vyhýbajícím manévru - právě zde je nejvíce znát vyšší stavba vozu, vysoká hmotnost a zvláštní nastavení zadní nápravy, která má za důsledek nepříjemné vlnění celého vozu.

Stejně jako ostatních modelů značky Hyudai, i u Santa Fe lze nastavit účinnost posilovače ve třech krocích od velmi lehkého volantu, vhodného třeba pro parkování, přes normální režim pro běžnou jízdu po sportovní s tuhým chodem. Ve všech případech jde jen o regulaci odporu, citlivost řízení se rozhodně nezlepší.

I když se Santa Fe zvenčí tváří  sportovně, ve skutečnosti udělá radost spíše řidičům dávajícím přednost klidné a pohodlné jízdě. Už sama velikost vozu totiž brání ostřejší jízdě na zatáčkovité trati. Třetí Santa Fe se korejské automobilce povedla a posouvá ji z mainstreamu do prémie. Santa Fe dostala pohledný kabát, prostorný interiér a slušnou výbavu. Je jen na Vás, zda jste ochotni zaplatit za korejské auto tolik peněz.

plusy
jednoduché a snadné ovládání
solidní ergonomie
celková prostornost
slušná výbava
celkové zpracování
dobře řešen zavazadelník (roletka ukrytá v podlaze kufru)
schopnosti v terénu a slušné nájezdové úhly
plnohodnotná rezerva
slušný komfort
kultivovaný chod motoru

mínusy
řízení
ovládání palubní počítače
nervozita zadní nápravy
vyšší hmotnost
výkon motoru
Technické údaje Hyundai Santa Fe Premium 4x4 2,2 CRDi
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 2199 ccm
Výkon: 145kW(197k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 421Nm/1800-2500 ot./min.
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,1 l/100 km
Spotřeba - město: 7,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   5,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 64 l
Délka/šířka/výška: 4690/1880/1675 mm
Rozvor: 2700 mm
Zavazadelník: 585/1570 l
Provozní/celková hmotnost: 1877-2038/2600 kg
Základní cena: 699.990 Kč
Cena test. modelu od: 975.990 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč