Test: Hyundai i30 3D - třídveřový krasavec

24. 10. 2013
Sdílet článek

Modelová řada i30 je úspěšná. Po pětidveřovém kombi na trh přišla dlouhá verze kombi a naposledy i atraktivněji pojatá třídveřová varianta, která skloubí krásu s praktičností a ještě navíc je ze všech uvedených karosářských variant nejlevnější. Jak tedy jezdí s nejsilnějším dieselem?

I když to není příliš patrné, karoserie třídveřové verze Hyundai i30 se oproti pětidveřovému hatchbacku výrazně změnila. Nový je agresivnější přední nárazník, nová je maska chladiče a nové je výraznější denní svícení. Decentně, avšak podstatně se změnila linie střechy a tvar zadních sloupků. A hlavně má i30 3D nová koncová světla, která ji sluší mnohem více a noční grafikou připomínají Audi. Za příplatek je možné mít LED zadní světla (ty jsou dostupná již v základním paketu Elegance, který přijde na 29.900 Kč).


Třídveřová i30 dostala vedle klasického černého nebo béžového čalounění i výrazné hnědé, ve verzi Style a Premium s kombinovaným čalouněním navíc doplněné zajímavým vzorem textilní části sedadel. Další změnou je antracitový dekor na palubní desce, který nahrazuje méně pohledný stříbrný.

Už v základní výbavě Entry dostanete šestici airbagů, palubní počítač, mlhovky, centrální zamykání, antiblokovací systém ABS+EBD s brzdovým asistentem BA, stabilizační systém VSM včetně protiprokluzového TCS, asistent rozjezdu do kopce nebo elektricky ovládaná zrcátka. Výbava Trikolor má navíc například klimatizaci, vyhřívaná vnější zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání, středovou opěrku rukou s ůložným prostorem, čtecí lampičky pro přední sedadla, odkládací schránku na brýle, čelouněné výplně dveří, alarm, dojezdovou rezervu, zrcátka a kliky dveří v barvě vozu nebo audiosystém se vstupními porty (USB, iPod a AUX) se šesticí reproduktorů a možností ovládání na volantu. Za příplatek 28.000 Kč pak získáte integrovanou navigaci, za 10.000 Kč dvouzónovou automatickou klimatizaci, za 25.000 Kč panoramatické střešní okno, a nebo za 13.000 Kč metalický lak karosérie. Vnitřní výbavu lze rozšířit jedním ze třech paketů (Elegance, Style nebo Premium).

Třídveřová verze je vcelku praktická. Zvládne, stejně jako pětidveřová verze odvést pět cestujících a jejich zavazadla. Problémem není ani nastupování, které je díky rozměrným dveřím vcelku pohodové. Jen je nutné mít kolem auta hodně místa (což může být problém v podzemních garážích nebo u nákupních center). Jediné co nám vadilo, bylo samotná manipulace s předními sedadly. Zatímco odklopit jdou velmi snadno (zatažením za madlo a posunutím dozadu), do původní polohy se již nevrací tak dobře. Nejdříve je nutné přejet sedákem na původní místo a pak teprve přiklopit opěradlo. V praxi však člověk nejdříve sáhne za madlo, které narovná a posune celé sedadlo zpět, což nejde. Naopak o radost se postará podavač bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pod kapotou můžete mít benzínovou čtrnáctistovku CVVT o výkonu 73 kW nebo pak šestnáctistovku CVVT o výkonu 88 kW. Zmlsanějším Hyundai přichystal šestnáctistovku GDI D-CVVT s výkonem 99 kW. Příznivci nafty mohou sáhnout po šestnáctistovce CRDi s výkonem 81 kW nebo 94 kW. A právě poslední zmíněný agregát se stal předmětem našeho testu ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou. Hlavní jeho devízou je nízká spotřeba paliva. Při jízdě "na doraz" spotřeba nepřekročí hodnotu 8,5 l/100 km. To je maximum, kterého se nám na delší trase podařilo dosáhnout. Auto prostě rychleji nejede a motor si více nevezme. Závěrečná spotřeba po týdnu testování se přes všechny možné dynamické zkoušky ustálila na hodnotě 5,9 l/100 km, což považujeme vzhledem k jízdnímu stylu za famózní výsledek. Sám výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km, což není pro běžný provoz vůbec nereálná hodnota.

Samotný diesel vyniká kultivovaným chodem, i když samotné odhlučnění motoru by mohlo být ještě o kousek lepší. Diesel 1.6 CRDi můžeme označit za lepší průměr (lépe na tom je snad jen nová 1.6 dCi o Renaultu, 1.6 i-DTEC nebo 1.6 TDI-CR od Volkswagenu). Pochválit musíme řízení i brzdy. Ty však vyžadují použití více síly než u benzínové verze. Samotný podvozek tlumí nerovnosti doslova famózně. Hluk v kabině je navíc velmi dlouho minimální. Nejpříjemnější je se pohybovat v rychlostech kolem 150 km/h. To vládne na palubě stále dobrá akustická pohoda.

Při své maximálce (197 km/h) se třídveřová i30 chová překvapivě stabilně, je netečná na poryvy bočního větru a táhlé dálniční zatáčky zvládá jako vůz střední třídy. S dieselem pod kapotou působí i30 3D pevně a nerovnosti dálnic žehlí s nevídanou noblesou. Stejně kvalitně si umí poradit s příčnými spáry. Třídveřová verze jezdí stejně kvalitně jako pětidveřový hatchback.

Hyundai i30 se svým jízdním projevem hodně přibližuje Volkswagenu Golf, který řada lidí považuje za etalon nižší střední třídy. Testovaná třídveřová varianta je skvělým kompaktním hatchbackem, který přináší nadprůměrnou kvality jízdy a téměř v ničem neztrácí za nejlepšími ve své třídě. Navíc s trojicí dveří získáte atraktivnější karoserii a oproti pětidveřové verzi nižší pořizovací cenu. Základní verzi poháněnou benzínovou čtrnáctistovkou CVVT pořídíte ve výbavě Entry aktuálně za 279.990 Kč, což je o 10.000 Kč méně než u pětidveřová verze. Za testovaný vůz s nejvýkonnější vznětovou šestnáctistovkou CRDi ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou zaplatíte pak 409.990 Kč. Zájemci o automatickou převodovku musí připlatit 40.000 Kč.

(plusy)
kvalita jízdy a stabilita
pružnost motoru a spotřeba paliva
honosný interiér a kvalita zpracování
cenová politika (výhodné pakety)
odhlučnění kabiny
délka záruky

(mínusy)
horší výhled přes A sloupek
slabší výkon xenonů
přední sedadla nemají paměť
Technické údaje Hyundai i30 3D, 1.6 CRDi/94 kW, Trikolor Premium
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1582 ccm
Výkon: 94kW(128)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 260Nm/1900-2750 ot./min.
Max. rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,5 l/100 km
Spotřeba - město: 4,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   53 l
Délka/šířka/výška: 4300/1780/1470 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 378/1316 l
Provozní/celková hmotnost: 1365-1496/1920 kg
Základní cena: 279.990 Kč (1.4 CVVT/73 kW, Entry)
Cena test. modelu od: 409.990 Kč (1.6 CRDi/94 kW, Trikolor)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč