Test: Honda Civic - UFO dávno odletělo a máme tu nejlepší auto

V Česku jej pořídíte pouze v jedné konfiguraci ve třech pevně daných výbavách a jen v jedné karosářské verzi. Řeč bude o Hondě Civic jedenácté generace, která nás v redakci překvapila jako žádný jiný model za poslední roky.

Model Civic je na trhu již padesát roků a po světě si našlo již přes 27 milionů zákazníků. Desátá generace nás moc neoslovila, a tak jsme ani od nástupce nečekali žádné zázraky, přestože se právě Civic stal v Česku Autem roku 2023.


Jedenáctá generace Civicu je delší, širší ale nižší než předchůdce. Karoserie má daleko usedlejší tvary a vzpomínka na osmou futuristickou generaci vyvolává jen úsměv. Hmotnost novinky se podařilo udržet přes veškerou elektrickou nálož na stále solidních 1.517 kilogramech v základu. Japonská automobilka toho dosáhla například díky hliníkové kapotě (o 43 % lehčí) nebo víku kufru, které je ze speciální pryskyřice a je o dvacet procent lehčí než u předchůdce. Snížilo se i těžiště a zlepšila se tuhost karoserie.

Kabina zaujme příjemnými materiály, kvalitním zpracováním a designem inspirovaným Hondou e. Z palubní desky číší jednoduchost a uklizenost. Nikde nic nepřekáží a ovládání je dotaženo do posledního detailu. Nechybí klasické kruhové ovladače a fyzická tlačítka, což je v dnešní době něco nevídaného. Civic má dokonce klasické kolečko k nastavení jasu přístrojového štítu a centrálního displeje. Infotainment s displejem japonská automobilka vyřešila po svém. Kombinuje dotykové ovládání s fyzickými tlačítka umístěnými v levé části, což zvyšuje intuitivní ovládání při jízdě. Grafika a členění obrazovky je jednoduché, žádný luxus nečekejte. Infotainment je rychlý a dobře odladěn, bohužel mu navigaci chybí on-line data o hustotě provozu a bezdrátový Android Auto. Kufr s využitelným objemem 415 litrů v pohodě postačí čtyřčlenné posádce. Jeho dno není zcela rovné, ale nevadí. Zajímavě řešena je krycí roletka. Vytahuje se ze strany, takže ji můžete přetáhnout přes náklad a nijak nepřekáží.

Honda Civic e:HEV je díky samonabíjecí pohonné jednotce, která generuje vlastní elektřinu, naprosto soběstačný. Nemusíte ho nikdy připojovat k zásuvce ani jinak dobíjet. Nevyžaduje po vás vůbec nic. Civic zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a umí jet až 180 km/h. O pohon se stará v podstatě trojice motorů – jeden spalovací – benzínový, jeden elektrický sloužící generátor a druhý elektrický, který se stará o pohon auta. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec pracuje v Atkinsonově cyklu a většinu času slouží pro generování elektřiny. Ten poskytuje výkon 105 kW (143 koní) a 186 Nm točivého momentu. 

Za pozornost určitě stojí vysoká tepelná účinnost (41 procent) a neobvykle vysoký kompresní poměr 13,9:1. Nepřímé vystřikování Honda doplnila o přímé. Elektromotor produkuje systémový výkon 135 kW (184 koní). Elektřina pak po většinu času přímo pohání přední kola, spalovací motor se zapojuje až ve vyšších rychlostech, do té doby funguje jako generátor. Při snaze o opakované pružné zrychlení z vyšších rychlostí, kdy benzinu pomáhá i elektromotor, můžete postupně zaznamenat snižující se výkon. Jednoduché vysvětlení – baterie o hmotnosti 36,4 kg (s vyšší energetickou hustotou) má kapacitu 1,05 kWh, a když jí energie začne docházet, přestane zkrátka elektromotor tomu spalovacímu pomáhat. Je to ale bez přehánění extrémní situace, kdy byste třeba na německé dálnici opakovaně a několikrát za sebou dávali plný plyn.

Jezdit za udávaných 4,7-5,0 l/100 km (dle výbavy) je naprosto možné i v reálném provozu, test jsme zakončili spotřebou 5,3 l/100 km a to jsme Civica nijak nešetřili. Palivová nádrž má objem 40 litrů, takže v pohodě vystačí na osm stovek kilometrů. V nízkých rychlostech se o pohon stará výhradně elektromotor, který čerpá energii z baterie s kapacitou 1,05 kWh, u níž se podařilo zvýšit energetickou účinnost o 46 % při zmenšení rozměrů a snížení celkové hmotnosti o jeden kilogram.

Jízda s hybridním Civicem je příjemná, tichá a hlavně snadná. Civic nejenže umí jezdit na elektřinu, elektromotor hlavně eliminuje prodlevy spalovacího motoru při sešlápnutí plynového pedálu ve vyšších rychlostech. Vůz prakticky vždy na nic nečeká a okamžitě zrychluje. Při jízdě působí daleko živějším dojmem, než naznačují oficiální udávané zrychlení. Díky pomoci elektromotoru můžete bezpečně předjíždět a velmi svižně se pohybovat v zatáčkách. Podvozek je skvěle naladěn, nevadí mu nerovnosti a myslí na řidiče. Hybridní Civic řidiče poslouchá na slovo a hned. Svou zásluhu na tom mají i skvělé pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Ty ve spojení s pečlivě naladěným podvozkem dělají ze Civicu skvěle řiditelné auto, které je současně komfortní. V podstatě jediné co mi na Civicu vadilo, bylo řazení pomocí tlačítek "PRND". Ty je nutné důkladně stlačit.

Aktuálně Civic pořídíte nejlevněji ve výbavě Elegance za 819.900 Kč. Ve voze v podstatě nic nechybí. Za vyšší výbavový stupeň Sport je nutné zaplatit 849.900 Kč, čímž získáte místo textilního čalounění syntetickou kůži, nebude chybě bezdrátové nabíjení telefonu a zadním cestujícím výdechy klimatizace. Kromě toho přední mlhová světla budou LED a vůz bude obut do osmnáctipalcových kol místo základních sedmnáctek. Nejvyšší výbava Advance pak přidává čalounění z pravé kůže, panoramatickou otevíratelnou střechu, větší displej na palubní desce, elektricky stavitelná přední sedadla, prémiový audiosystém s větším počtem reproduktorů nebo adaptivní dálkové světlomety.

Aktuální Honda Civic je skvělé auto. Potěší šetřílky, praktiky i milovníky řízení. Kabina poskytuje precizně zpracované prémiové materiály, intuitivní ovládání a bohatou výbavu. Jediným nedostatkem je absence kombi a méně prostoru na zadních sedadlech. A že je v nabídce pouze jedna verze? Vůbec to nevadí. Hybridní Civic se totiž povedlo odladit k dokonalosti. Jedenáctá generace tak dosáhla svého vrcholu a jen těžko v cenové relaci do milionu korun koupíte povedenější vůz.

Plusy

  • Povedená hybridní soustava
  • Nízká spotřeba
  • Výtečné jízdní vlastnosti
  • Poskytovaný komfort
  • Ergonomie
  • Hodnotné provedení interiéru
  • Bohatá základní výbava

Mínusy

  • Řazení tlačítky
  • Jedna karosářská varianta
  • Minimální možnosti personalizace

 

Honda Civic e:HEV (2023)
Motor: řadový zážehový čtyřválec, 1993 ccm
Max. výkon a točivý moment benzínového motoru: 105 kW (143 k)/186 N.m
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: 135 kW (184 k)/315 N.m
Pohon: předních kol
0-100 km/h: 7,8 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP: 5 l/100 km
Naše průměrná spotřeba dle palubního počítače: 5,3 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost: 1533/1930 kg
Délka × šířka × výška: 4551 × 1900 × 1408 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku: 415/1220 l

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

547 000 Kč

Fiat Ostatní

Rok výroby 1963

129 000 Kč

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč