Test: Ford Fiesta ST - Srdcová Technika

22. 07. 2013
Sdílet článek

Popularita ostrých malých hatchbacků roste. Pokud nechcete Renault Clio RS, Volkswagen Polo GTI nebo Peugeot 208 GTi, můžete sáhnout po Fordu Fiesta ST, která není nejlevnější ani nejvýkonnější, ale nabízí nejmrštnější jízdní projev a nejlepší mix svých vlastností.

Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.


Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Ford Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Taková je teorie podle Fordu, ale nás zajímá praxe. Na týden jsem si proto půjčil oranžovou Fiestu ST, kterou je nutné důkladně proklepnout. První kilometry s Fiestou jsem absolvoval počátkem léta na příbramském letišti, kde mě ostrá Fiesta sice oslovila, ale nijak zvlášť neokouzlila. Po jízdách na uzavřené ploše jsem se na Fiestu ST díval spíše jako na závodní stroj a o jejím fungování v praxi jsem měl pochybnosti. Počátkem týdne si proto přebírám klíčky a po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro. Ideální pozici sedadla a volantu nacházím velmi rychle. Jediné co nelze nastavit jsou bezpečnostní pásy, které nemají výškové nastavení. No nic. Stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem pohonné jednotky. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách vyrážím do centra města. Fiestu ST beru na dlažební kostky, kde si vede nadmíru skvěle. I přes obuté nízkoprofilové pneumatiky zvládá jízdu historickým centrem Prahy bez větších potíží. Je pravda, trochu drncá, ale lze to přežít. Přece jen nesedím v komfortní limuzíně.

Průjezd Prahou má "eSTéčko" za sebou a po rychlostních silnicích mohu vyrazit na svou oblíbenou zatáčkovitou trať plnou ostrých zákrut, zlomů a horizontů. Cestou k pořádné okresce mě Fiesta ST ujišťuje, že umí být milým společníkem i při delším přesunu a hlavně o tom, že funguje i v běžných rychlostech (některá sportovně pojatá auta totiž začíná fungovat, až když dosáhnete ďábelského tempa). To Fiesta ST se mi jeví jako univerzální stroj, který umí jezdit klidně, ale i zatraceně rychle. Stačí pevně držet volant v rukou a zajišťovat rozhodné vedení. Než se pořádně nabažím opakovaného zátahu motoru při předjíždění a lahodnéhu zvuku, už jsem na zatáčkovitě trati, kde mě Fiesta ST doslova dostává svou hravostí a čitelností. Vše funguje jak má a je jen na řidiči a jeho schopnostech, jak rychle a zábavně dokáže s Fiestou ST jezdit. Na suchém a hladkém asfaltu drží Fiesta ST jako přilepená a dovoluje dosáhnout značného bočního přetížení, které díky skvělým sedadlům Recaro vůbec nevadí.

Fiesta ST se chová jako silniční motokára, je skvěle říditelná, přičemž v zatáčkách řidiči výrazně pomáhá systém eTVC (elektronická náhrada samosvorného diferenciálu, která přibrzďováním vnitřního kola v zatáčkách zabraňuje jeho protáčení). Fiesta na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě. V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost velmi zábavným vozem. Neustále mě baví pod plným plynem výjezdy ze zatáček, dobržďování z vysoké rychlosti před ostrou zatáčkou a přesné ale i rozevláté průlety samotnou zatáčkou. Fiestě ST nedělají problémy rychlé změny směry, čistá stopa ani rozevlátý jízdní styl. Vše zvládá dokonale a zatáčky vykružuje s úsměvem na obličeji. Pokud bych její chování měl k někomu přirovnat, tak to bude Mini Cooper JWC.

Vlivem krátkého rozvoru a tuhého pérování je jízda skutečně velmi kolébavá, ale to už k malým hothatchů tak nějak patří. Pokud ovšem narazíte ve větší rychlosti na nerovnosti a zvlnění, podvozek zůstane pevný, překypující spoustou mechanické přilnavosti
. Pochvalu Fiesta ST zaslouží za skvěle naladěné brzdy. Brzdný účinek je dostatečný, lze jej dávkovat a v běžném provozu brzdy neutaháte. Na suchém asfaltu funguje ABS znamenitě a dovoluje se předním kolům i trochu sklouznout. Na rozbité komunikaci je lepší brzdit dříve, ABS totiž při rozkmitání předních kol prodlužuje přirozeně brzdnou dráhu a někdy by Vám pár metrů mohlo chybět.

O pohon Fiesty ST se stará přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l Ecoboost, který dosahuje výkonu 134 kW (180 k) a točivého momentu 240 Nm. Vůz s ním zrychluje za 6,9 sekundy a vyvine rychlost 220 km/h. Jeho výkon narostl oproti minulé atmosférické dvoulitrové generaci o 20%. V praxi tak můžete s Fiestou ST jezdit klidně pod hranicí 6 l/100 km. Stačí se jen krotit a jezdit jako s obyčejnou Fiestou. Pokud si budete chtít zajezdit a pojedete velmi ostře, spotřeba se vyhoupne na nějakých 15-16 l/100 km. Dostat se v reálném provozu přes hranici 20 l/100 km je nemožné. Na okruhu to zvládnou masochysté, ale v praxi jen těžko. Testovaná Fiesta ST za týdenní test si vzala v průměru 7,6 l/100 km, a to jsem ji nijak nešetřil. Šestistupňová převodovka je ideálně poskládaná - při dálničním limitu točí motor 3000 ot./min.

Ford Fiesta ST je ideálním vozem pro začínající závodníky a všechny řidiče, pro které je řízení radost a ocení její motokárové dovednosti a zároveň použitelnost v běžném provozu. Pokud se někdo s ostrou Fiestou vybourá, většinou to vina řidiče, který přecenil své schopnosti a šel za limity vozu. Ford Fiesta ST je skvěle řiditelným vozem, u kterého lze jezdit dlouhodobě na hranici přilnavosti.

(plusy)
univerzální použitelnost (lze s ní jezdit pomalu i ostře)
jízdní vlastnosti (hravý podvozek s nadpozemskou trakcí)
směrová stabilita ve vysokých rychlostech
pružný a silný motor se skvělou spotřebou
strmé řízení a přesné řazení
ovladatelnost
pořizovací cena

(mínusy)
chybí stropní madlo spolujezdce
nelze výškově nastavit bezpečnostní pásy
pouze třídveřové provedení
výkon světlometů
ovládání infotainmentu
Technické údaje Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost/134 kW
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1999 ccm
Výkon:  134kW/5700 ot./min.
Točivý moment max.: 240Nm/1600-5000 ot./min.
Max. rychlost:  220 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,9 l/100 km
Spotřeba - město: 7,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   42 l
Délka/šířka/výška: 3975/1709/1495 mm
Rozvor: 2489 mm
Zavazadelník: 281/985 l
Pohotovostní hmotnost: 1196 kg
Základní cena: 486.150 Kč
Cena test modelu: 540.850 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč