Test: Dacia Dokker - levný pracant z východu

15. 11. 2013
Sdílet článek

Dacia Dokker přes týden pracuje, dokáže odvést čtyři urostlé dělníky a ještě jejich nářadí, případně materiál. O víkendu s přehledem přepraví rodinu na chalupu nebo na hory a o prázdninách dokáže posloužit i cestou na dovolenou.

Jméno Dokker rumunská automobilka odvodila od anglických slov "Dock worker", což znamená přístavní dělník. Dacia Dokker se vyrábí se v marockém Tangeru a v Česku je dostupná ve třech výbavách (Access, Ambiance a Arctica). V nabídce nechybí ani čistě užitková verze Dokker VAN startující na ceně 159.900 Kč, která má dvoumístný interiér + nákladový prostor. U té si lze připlatit za střešní ocelovou "záhrádku" nebo tažné zařízení.

Přední část vozu je z modelu Lodgy, boční zadní dveře jsou posuvné. Díky nim je skvělý přístup na zadní sedadla. Palubní desku známe z modelu Lodgy. Jednoduchý přístrojový štít je přehledný a dobře čitelný. Displej vpravo ukazuje ujeté kilometry a stav paliva. Sklon světlometů se nastavuje pomocí otočného ovladače vlevo pod volantem. Volant je nastavitelný pouze výškově. Okna v zadních oknech se dají jenom vyklápět, nejdou otevírat. Prostoru je v interiéru hodně, zejména pak v oblasti hlavy (většina řidičů může řídit i v klobouku). Přední sedadla jsou vcelku rozměrná, ale postrádají boční vedení. Navíc jsou poměrně tuhá. Obavy z únavy po delší však mít nemusíte. Po 300 kilometrech jsme nadávali jen na kratší sedáky. Špatně se nesedí ani v druhé vyvýšené řadě sedadel. Sedáky jsou zde dostatečně dlouhé a příjemně nás překvapily.




Největší předností je však zavazadlový prostor, v základním uspořádání totiž pojme 800 litrů zavazadel. V případě potřeby můžete zadní sedadla sklopit, čímž zvětšíte přepravní kapacitu na 3.000 litrů. Bohužel složená sedadla nelze z vozu jednoduše vyjmout. Musí se vzít klíč a ručně je odmontovat. Dokker potěší naopak spoustou odkládacích schránek. Do poličky pod střechou se vejde například povinná výbava. V některých místech se opravdu šetřilo (např. úchyty bezpečnostních pásů jsou zcela odkryté).

Manuální klimatizaci získáte pouze ve spojení s nejvyšší výbavou Arctica. Stejné je to i s příplatkem za povedený multimediální systém s dotykovou obrazovkou a navigací. Ten je rovněž dostupný pouze v nejvyšší výbavě za příplatek 11.500 Kč.



Základní pohonnou jednotkou je benzínový čtyřválec 1,6 MPI s výkonem 60,5 kW. Dalším motorem může být přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe (ten se pojí pouze s nejvyšší výbavou). Příznivci dieselů mohou sáhnout po 1.5 dCi. My k testu zvolili časem prověřenou základní motorizaci v podobě atfmosféričckého čtyřválce s osmiventilovou technikou, který si s nenaloženým Dokkerem hravě poradí (Dokker je totiž velmi lehký, pohotovostní hmotnost mírně překračuje tunu). Čtyřválec příjmemně zabírá od nízkých otáček (vrchol točivého momentu 134 N.m je dostupný už ve 2.800 ot./min. Dokker dokáže udržet rychlostní tempo i v kopcích. Dokonce šestnáctistovka na nás působila silnějším dojmem, než říkají papírové hodnoty. Na dálnici však při stotřicítce motor točí téměř 4000 ot./min. a do kabiny proniká více hluku. Také spotřeba roste. Sledovat podrobně spotřebu nelze, jelikož chybí palubní počítač. Proto se musíme spokojit s hodnotami po dotankování. S Dokkerem jsme podle našich propočtů jezdili za 8,8 l/100 km, což je o 1,3 l/100 km více, než udává samotná Dacia.



Podvozek Dokkeru vychází z dříve představeného MPV Lodgy. Vpředu tak nalezneme pseudo nápravu McPherson s trojúhelníkovým ramenem, zadní náprava je pak vlečená, která pochází z modelu Kangoo. Dokker se na silnici neprojevuje stejně houpavě jako Lodgy. Podvozek je připraven na tvrdší práci a je přitažen. Prázdný vůz na drobných nerovnostech poskakuje a na větších posádku slušně natřásá. V zatáčkách se pak naklání minimálně a v přímém směru jezdí klidně. Díky vyšší stavbě karoserie je nutné počítat s nárazy bočního větru, které dokáží s Dokkerem zacvičit. Dokker si vede dobře v zatáčkách, chování je dlouho neutrální a v případě potřeby celkem razantně zasahuje stabilizační systém ESP, který nelze úplně deaktivovat. Řízení je díky hydraulickému posilovači citlivé a přesné. Při parkování je nutné vynaložit více síly, ale nic tragického. Řazení je spíše průměrné.

Dacia Dokker

Dacia Dokker je nejlevnějším vozem podobného typu na českém trhu. Nabízí dostatečně prostornou kabinu a obrovský zavazadlový prostor. Dacia Dokker je dobře fungující vůz, u kterého se nelze pozastavovat nad drobnými nedostatky. Je totiž levný a svou práci odvádí svědomitě. S neduhy se proto v tomto případě počítat musí.
 

Technické údaje Dacia Dokker 1.6 MPI
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 60,5kW/5000 ot./min.
Točivý moment max.: 134Nm/2800 ot./min.
Max. rychlost: 159 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,3 s
Spotřeba - kombin.: 7,5 l/100 km
Spotřeba - město: 9,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4363/1751/1814 mm
Rozvor: 2810 mm
Zavazadelník: 800-3000 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1090/1768 kg
Základní cena: 199.900 Kč (1.6/60,5 kW, Access)
Cena test. modelu od: 244.900 Kč (1.6/60,5 kW, Arctica)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč