Test: Citroën Grand C4 Picasso - královské MPV

Modely MPV vytlačují stále více vozy kategorie SUV. Co když si ale rodina chce dopřát proskleného interiéru, slušného pohodlí, sedmimístného interiéru, originálního provedení a dostatečně výkonného dieselu s automatem? A to vše za dobrou cenu? Možností není mnoho...

Omlazený Citroën Grand C4 Picasso dostal novou přední masku, která je společná pro obě dvě siluety, nová zadní světla s 3D efektem, jež jsou součástí sériové výbavy, dvoubarevnou střechu u vozu C4 Picasso a střešní oblouky v novém odsínu Silver u vozu Grand C4 Picasso a 3 nové odstíny karoserie.


Rozšířená byla nabídka 4 nových stylů interiéru, které lze upravit na míru podle vkusu a životního stylu uživatele. Nová je 3D on-line navigace Citroën Connect Nav spojená s 7" dotykovým displejem, popř. s 12" HD displeje pro větší přehlednost. Každodenní život usnadňuje i víko zavazadlového prostoru s hands-free otevíráním umožňující otevřít zavazadlový prostor pohybem nohy. Nově nechybí technologie usnadňující řízení a zvyšující bezpečnost, jako je systém rozpoznání dopravního značení s doporučenou rychlostí, adaptivní tempomat s funkcí Stop, aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém Active Safety Brake, systém varování před snížením pozornosti řidiče nebo aktivní systém sledování mrtvého úhlu. Zdokonalením prošly také pohonné jednotky. A jak to celé funguje a jaké jsou naše zkušenosti?

Krátká i prodloužená verze populárního MPV spolehá na tři úrovně výbavy (Live, Feel a Shine) a celkem na tři pohonné jednotky (1.6 THP, 1.6 BlueHDi nebo 2.0 BlueHDi), přičemž benzínový motor je možné mít pouze s automatickou převodovkou.

Všechny diesely můžete kombinovat s manuálem či automatem. My sáhli rovnou po nejvyšší specifikaci poháněné dvoulitrem BlueHDi o výkonu 150 koní ve spojení s automatickou převodovkou EAT6 ve výbavě Shine.

Popisovat si vzhled Citroënu C4 Picasso by bylo nošením dříví do lesa. Proto jen připomeneme, že prodlouženou verzi Grand poznáte na první pohled díky výrazným střešním obloukům v odlišném barevném provedení.

Sedadlo řidiče je v testované nejvyšší výbavy elektricky ovladatelné s pamětí a navíc disponuje masážní funkcí. Masírování je dost nevýrazné, ale potěšila elektricky zdvihatelná opěrka spolujezdcových nohou vhodná na dlouhé cesty jako opora při spánku. V tomto ohledu je o komfort spolujezdce řádně postaráno.

V druhé řadě jsou tři stějně velká samostatná sedadla s trojicí ISOFIXů, která lze v podélném směru posouvat a dají se sklopit do jedné roviny s podlahou kufru (sedadla se již nedají oproti předchůdci z vozu vyjímat). Sedadla lze podélně posouvat v rozmezí 130 mm, díky čemuž lze zvětšit zavazadelník z 537 až na 630 litrů.

Interiér je zpracovaný v duchu loftu, nabízí maximálně prosvětlený čistý prostor a materiály, které přispívají k pocitu kvality a pohody. Zajímavostí zajisté je velikost prosklené plochy, která dosahuje 5,7 m2, což navozuje pocit vzdušnosti, kterou umocňuje příjemné bílé LED osvětlení. V kabině se tak cítíte příjemně a výhled z vozu je výtečný díky dvojici úzkých sloupků. Přesto Citroën nabízí systém kontroly mrtvého úhlu (oranžová kontrolka v rozích zpětných zrcátek se rozvítí vždy, kdy se vedle vozu objeví souběžně jedoucí vůz).

Palubní desce vévodí dvě LCD obrazovky. Horní dvanáctipalcová nahrazuje ve vyšších výbavách přístrojovou kapličku, spodní sedmipalcový dotykový displej dostanete vždy a nahrazuje klasické ovladače umístěné na středovém panelu. Pomocí něj tak můžete ovládat mimo jiné klimatizaci, navigaci, audiosoustavu nebo asistenční systémy. Pochvalu zaslouží použité materiály, slušné dílenské zpracování a celkově solidní prostornost a promyšlenost.

V zavazadelníku je umístěná vyjímatelná svítílna, která běžně slouží jako osvětlení kufru. Otevírání víka zavazadelníku probíhá elektricky, přičemž stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem. Dvojice zadních sedadel je spíše nouzová. Pokud Vás není sedm, rozhodně doporučujeme pětimístném verzi se kterou ušetříte.

Vznětový dvoulitr BlueHDi funguje znamenitě, je kultivovaný, má dostatek síly a jezdí vcelku spořivě. Čtyřválec poskytuje výkon 110 kW při 4 000 ot./min. a maximální točivý moment 370 N.m v 2 000 otáčkách. Podle údajů výrobce by měl jezdit v průměru za 4,4 litru nafty na 100 km. V praxi se na tuto hodnotu lze přiblížit jen při velmi lehké noze, v průměru budete jezdit přesně o litr až dva dráže. Diesely s označením BlueHDi splňují emisní normu Euro 6. Ta je striktní především u emisí NOx, a tak se BlueHDi od dosavadních HDi liší zejména instalací katalyzátoru SCR. Ten se nachází ve společném obalu s filtrem pevných částic pod podlahou vozu. Podle tvrzení automobilky se v tomto zařízení odbourá 90 % oxidů dusíku a 99,9 % pevných částic. Kromě toho SCR přímo přispívá ke snížení spotřeby o 4 %, protože motor může pracovat v účinnějším režimu. Praktickou výhodou je také menší závislost spotřeby na zátěži motoru. K dalším modifikacím patří zvýšení komprese, nový tvar spalovací komory, odlehčení bloku nebo inteligentní řízení průtoku oleje a chladicí kapaliny. Systém Start/Stop vychází z technologie e-HDi s výkonným reverzibilním alternátorem, který se používá místo startéru.


Chcete pohodlí při cestě na dovolenou? Stačí vysunout chobot na podběru nohou, pustit masáž a můžete vesele podřimovat a relaxovat.

Automatická převodovka Aisin AM6 III se chlubí větším rozsahem převodů a rychlejším řazením. Nová převodovka umí spolupracovat se systémem Start/Stop, což u klasického automatu vyžaduje poměrně složité technické řešení. Automatické nastartování zabere přesně tu dobu, která je potřebná k přesunutí pravé nohy z brzdy na pedál plynu. Stejně jako u předchozí generace Picassa se převodovka obsluhuje avantgardní páčkou nad volantem. Neobvyklé umístění voliče vyžaduje chvíli zvykání. Automat se nebojí využít sílu motoru v nízkých otáčkách, a tak při dálničních 130 km/h točí pouhých 2 100 ot./min. Automatické převodovce vyhovuje ležérní jízdní styl. V případě potřeby však umí zabrat a při plném sešlápnutí plynového pedálu podřadit o dva rychlostní stupně. Pokud se nechcete spoléhat na převodovku, můžete řadit pádly za volantem. Vlevo dolů, vpravo na vyšší rychlostní stupně. Osobně mě řazení nebavilo a raději jsem s vozem plynule.

Citroën Grand C4 Picasso jezdí na hladkém povrchu komunikací doslova báječně. Na palubě panuje klid stvořený pro rodinné cestování. Za mírného pohupování a vcelku příjemných náklonů v naprosté pohodě zdoláte stovky kilometrů. Vše je ideální do doby, než přijdou první větší nerovnosti. Podvozek Picassa nedokáže větší výmoly odfiltrovat a série nerovností dokáže vůz znejistit. Přední kola se rozbitého asfaltu drží vcelku statečně, přesto nedokáží posádku izolovat před nežádoucím hlukem a boucháním. Nejlépe se C4 Picasso cítí na kvalitních rychlostních komunikacích nebo na dálnicích s dobrým povrchem. Z našich zkušeností s tímto modelem vyplývá, že nejlépe si vedou modely na šestnáctipalcových kolech bez příplatkové panoramatické střechy. Mezigeneračně se výrazně zlepšilo řízení, brzdy fungují výtečně.

Nová generace Citroënu C4 Picasso osloví vnějším vzhledem, slušnou prostorností, celkově propracovaným interiérem, uživatelskou přívětivostí a úsporným vznětovým motorem, který poskytuje dostatek síly. Digitální přístrojový štít působí moderně, je praktický a posouvá C4 Picasso k prémiovým modelům.

(plusy)
+ originální vzhled
+ vnitřní prostornost
+ použité materiály a jejich zpracování
+ ukázkový výhled z vozu
+ dobrá aerodynamika a nízká hlučnost
+ jízdní vlastnosti na hladkém povrchu
+ komfortní nastavení podvozku
+ úsporný diesel a povedené spojení s automatem
+ přední sedadla

(mínusy)
- jízdní vlastnosti a komfort odpružení na velmi špatném povrchu komunikace
- nemožnost vyndavat sedadla v druhé řadě
- sedadla v druhé řadě nejsou vhodné pro vyšší osoby
- sedadla v třetí řadě jsou jen nouzová
- vypnutí systému stop a start je zdlouhavé
 

Technické údaje Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI EAT Shine
otor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 110kW(150k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 370Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4597/1826/1634 mm
Rozvor: 2840 mm
Zavazadelník: 170/575-704/1843 l
Provozní/celková hmotnost: 1551/2280 kg
Základní cena: 554.900 Kč (1.6 THP, LIVE)
Cena test. modelu od: 714.900 Kč (2.0 BluHDi, SHINE)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč