Test: Citroën C4 Picasso - moderna pro rodinu | Autanet.cz

Test: Citroën C4 Picasso - moderna pro rodinu

Studie Techospace na autosalonu v Ženevě naznačila, že Citroen připravuje rodinný kompaktní van s nádechem budoucnosti. Jako první v Česku přinášíme test nového Citroënu C4 Picasso poháněného nejsilnějším motorem v nabídce 1.6 THP 155, který je spojen s manuální šestirychlostní převodovkou.

Citroën C4 Picasso se nyní začíná prodávat již ve své třetí generaci. Zbrusu novou karoserii postavenou na nové modulární platformě doplňuje futuristicky pojatá kabina, která přináší řidiči i cestujícím nečekaný komfort. Ze staré generace zbyly jen motory. Podlaha se zkrátila, kola se posunula víc do rohů a pohonné jednotky se posunuly o 50 mm níže. Celé auto je o 40 mm kratší než předchůdce, ale rozvor narostl skoro o 60 mm. Designová jedinečnost nové C4 Picasso potěší mnohé motoristy, navíc zaručuje slušnou aerodynamiku a nízký šum obtékajícího vzduchu na dálnici.


To nejlepší z budoucnosti
V interiéru jsme se všichni z redakce cítili neuvěřitelně vzdušně (podobně jako v Renaultu Espace). Výhled z vozu je příkladný, přesto Citroën nabízí v nejvyšší výbavě systém kontroly mrtvého úhlu (oranžová kontrolka v rozích zpětných zrcátek se rozvítí vždy, kdy se vedle vozu objeví souběžně jedoucí vůz). Největší viditelný průlom se Citroënu podařil v celkové koncepci přístrojové desky. Vévodí jí dvě obrazovky - horní dvanáctipalcová na místě budíků (v základním provedení dostanete menší displej nahrazující kapličku), a druhá dotyková sedmipalcová nahrazující středový panel. Spodním sedmipalcovým displejem je vybaven každý Citroën C4 Picasso. Majitelé tabletů a mobilních telefonů budou jako doma, protože se ovládá dotykově. Po stranách najdeme sedm funkčních tlačítek (podobně jako v Range Roverech), kterými lze přepínat například mezi klimatizací, přehledem asistenčních systémů, navigací a multimédii (aby Vás s příchodem tmy rozměrný displej neoslňoval, můžete si pomocí tlačítka zapnout noční režim.). Právě zde v novém ovládání je vidět, že když se chce, tak to jde. Pryč jsou tisíce tlačítek, které dosud měla většina Citroënů a člověk se v nich jen ztrácel. Pochvalu zaslouží použité materiály, slušné dílenské zpracování a celkově solidní prostornost a promyšlenost.

Vpředu jako v byznys třídě
Sedadlo řidiče je v testované nejvyšší výbavy elektricky ovladatelné s pamětí a navíc disponuje masážní funkcí. Masírování je dost nevýrazné, ale potěšila elektricky zdvihatelná opěrka spolujezdcových nohou vhodná na dlouhé cesty jako opora při spánku. V tomto ohledu je o komfort spolujezdce řádně postaráno. V druhé řadě jsou tři stějně velká samostatná sedadla, která lze posouvat a dají se sklopit do jedné roviny s podlahou kufru (sedadla se již nedají oproti předchůdci z vozu vyjímat). Sedadla lze podélně posouvat v rozmezí 130 mm, díky čemuž lze zvětšit zavazadelník z 537 až na 630 litrů. V zavazadelníku je umístěná vyjímatelná svítílna, která běžně slouží jako osvětlení kufru. Otevírání víka zavazadelníku probíhá elektricky, dovírání je však hlučné (vždy se ozve rána).

Vybírejte motor, ale jen ze šestnáctistovek
Pod kapotou Citroënu C4 Picasso můžete mít hned několik pohonných jednotek, přičemž všechno to jsou šestnáctistovky. Základ tvoří atmosféricky plněná zážehový 1.6 VTi s výkonem 88 kW, která je spojená výhradně s pětirychlostní manuální převodovkou a je vhodná pro nenáročné uživatele. Lepší volbou je přeplňovaná verze 1.6 THP disponující výkonem 115 kW a manuální šestirychlostní převodovkou. Tato kombinace zaručí o mnoho lepší dynamiku, což jsme si během týdne testování důkladně ověřili. Příznivci dieselů mohou sáhnout po 1.6 HDi s výkonem 68 kW vybavenou 5° manuální převodovkou. K dispozici je i výkonnější diesel 1.6 HDi/85 kW, který je spojen již s 6°manuální převodovkou. U obou dieselů je možné také volit 6°pilotovanou převodovku Airdream.

Benzín s manuálem jede, ale žere
Benzínová přeplňovaná šestnáctistovka 1.6 THP/115 kW je pro C4 Picasso rozumnou motorizací po stránce výkonu. Přestože C4 Picasso mezigeneračně zhubla, je v našich očích silnější benzínový motor tou pravou volbou, nechcete-li být brzdou provozu. Pokud C4 Picasso plně naložíte a vyrazíte na dovolenou, bude se silnější motorizace rozhodně hodit. Při plně obsazeném voze, je totiž pokles dynamiky výrazný, přesto se nemusíte bát svižnější jízdy ani předjíždění. Šestnáctistovka THP se hezky sbírá z nízkých otáček a díky šestistupňové manuální převodovce poskytuje dostatek výkonu v celém spektru použitelných otáček. Pružnost je velmi dobrá. Pro rychlý předjíždějící manévr stačí podřadit o stupeň či dva. Motor se chová kultivovaně a posádka o něm v běžných otáčkách neví. Problém není letět po německé dálnici stálou rychlostí 160-180 km/h. Motor se na šestku bude jen převalovat (při devadesátce na šestku motor točí stejně jako diesel přibližně 1.800 otáček za minutu, při 130 km/h pak necelých 2.500 ot./min.) a aerodynamický hluk je stále zanedbatelný. Jediným problémem bude spotřeba, která bude kolem 11-12 l/100 km. Pokud však budete jezdit v rámci českých platných rychlostních limitů, vejdete se v kombinovaném provozu klidně do 7,5 l/100 km. My zdolali tisíc kilometrů v průměru za rovných 9,0 l/100 km, přičemž nebyla nouze o rychlé dálniční přesuny a popojíždění v pražských kolonách.

Vznášedlo ale i kostitřas
C4 Picasso jezdí na hladkém povrchu komunikací doslova báječně a lehce. Na palubě panuje klid a za mírného pohupování a vcelku příjemných náklonů si můžete v sedadlech užívat dlouhé kilometry. Vše je v pohodě do doby, než přijdou první větší nerovnosti. České rozbité okresky jsou pro C4 Picasso doslova noční můrou. Jednoduchý podvozek nedokáže větší výmoly utlumit a série nerovností dokáže vůz docela slušně znejistit. Odskakování zadních kol proto není nic vyjímečného. Přední kola se rozbitého asfaltu drží sice statečně, přesto nedokážou posádku odizolovat před nežádoucím hlukem a boucháním. V Česku nejsou pro C4 Picasso vždy dostatečně vhodné podmínky. Nejlépe se C4 Picasso cítí na kvalitních rychlostních komunikacích nebo dálnicích typu D5, D8, D10 či D11. Po týdnu testování nám v redakci přišlo, že při vývoji nové C4 Picasso byly všechny síly soustředěny na vzhled karoserie, originalitu a provedení interiéru a trochu se zapomnělo na jízdní vlastnosti na horších komunikacích, kterých není po celé Evropě zrovna málo. Budete-li si však vybírat kvalitní cesty, budete s C4 Picasso maximálně spokojeni. Dokonce se mezigeneračně zlepšilo i vždy kritizované řazení i řízení, brzdy fungují dobře.

Špička mezi MPV s nedostatkem
Nová generace Citroënu C4 Picasso překvapuje svým vnějším vzhledem, dobrou prostorností, celkově propracovaným interiérem a uživatelskou přívětivostí. Digitální přístrojový štít uprostřed palubní desky působí futuristicky, je praktický a posouvá C4 Picasso k prémiovým modelům. To však neplatí o jízdních vlastnostech a poskytovaném komfortu. Oboje totiž C4 Picasso zvládá výborně pouze na hladkém povrchu. Sled ostřejších nerovností a rozbité české okresky dávají C4 Picasso hodně zabrat.

(plusy)
originální vzhled
vnitřní prostornost a slušná variabilita
použité materiály a jejich zpracování
ukázkový výhled z vozu
dobrá aerodynamika a nízká hlučnost
jízdní vlastnosti a komfort na hladkém povrchu
výtečná pružnost motoru
oproti minulosti dobré řazení

(mínusy)
jízdní vlastnosti a komfort odpružení na špatném povrchu komunikace
nemožnost vyndavat sedadla v druhé řadě

Technické údaje Citroën C4 Picasso 1.6 THP
otor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 115kW(156k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 240Nm/1400 ot./min.
Max. rychlost: 209 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,0 s
Spotřeba - kombin.: 6,0 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   57 l
Délka/šířka/výška: 4428/1826/1610 mm
Rozvor: 2785 mm
Zavazadelník: 537-630/1709 l
Pohot./celková hmotnost: 1460/1940 kg
Základní cena: 399.900 Kč (1.6 VTi/88 kW, Attraction)
Cena test. modelu od: 569.900 Kč (1.6 THP/115 kW, Exclusive)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz GLS

Rok výroby 2024

2 750 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

415 000 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč