Test: Citroën C3 Picasso 1.6 HDI

17. 07. 2013
Sdílet článek

Citroën C3 Picasso je vyráběn od dubna 2009 ve výrobním závodu v Trnavě na Slovensku. Od té doby stačil prodělat jeden facelift a nás zajímalo, jak tento rodinný model jezdí s nejsilnějším dieselem pod kapotou a s čtyřmi křížky na bedrech?

Citroën je poslední roky specialistou na velkoprostorové vozy. Nejmenší MPV, model C3 Picasso, dosahuje od svého příchodu na trh slušných prodejních čísel. Francouzská automobilka sází u Picassa na atraktivní design, speciální výbavy a zajímavé pořizovací ceny. Aktuálně český dovozce připravil například speciální sérii Selection, která přináší vše potřebné.


Model C3 Picasso je úplně jiný než jeho předchůdce. Někomu tak může připomínat krabici s mírně kulatými rohy doplněnou celou řadou zvláštních designérských prvků. Citroën kladl důraz na bohaté prosklení. To dosahuje hodnoty 4,52 m2 (v případě panoramatické střechy, kterou získáte za příplatek 14.000 Kč od druhého stupně výbavy). C3 Picasso je dostupné ve třech stupních výbavy a jedné speciální sérii Selection, která vychází z výbavy Tendance a přináší navíc mimo jiné zadní parkovací asistent, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrickou dětskou pojistku, podélný střešní nosič nebo sedmnáctipalcová litá kola s pneu 205/45 . V základní výbavě Attraction pohání C3 Picasso benzínová 1.4 VTi/70 kW. Druhý stupeň Tendance přináší možnost volby motoru (mimo již zmíněné 1.4 VTi/70 kW je k dispozici 1.6 VTi/88 kW, u které je možné vybírat mezi manuální nebo pilotovanou převodovkou BMP6). K dispozici je také dieselová 1.6 HDi/68 kW, přičemž je možné volit její úspornou verzi 1.6 eHDi spojenou s převodovkou BMP6. Vrchol motorové nabídky tvoří zkoušená silnější verze dieselu 1.6 HDi s výkonem 84 kW, která se pojí výhradně s nejvyšší výbavou Exclusive.

Citroën C3 Picasso je kompaktní MPV. Na délku měří 4101 mm, široké je 1766 mm a vysoké 1631 mm a rozvor náprav dosahuje hodnoty 2540 mm. Navzdory těmto mírám nepůsobí kabina vozu nijak stísněně. Jako téměř u každého MPV, také zde se sedí relativně hodně vzpřímeně a vysoko. Vzadu mohou mít problémy vyšší osoby v podélném směru. Kabina vozu je úplně nová (z minulé kulaté generace zůstaly jen páčky pod volantem a koncernové rádio tak trochu nešikovně umístěné za řadící pákou pod elegantním středovým panelem). Chybou na kráse je displej multimediálního systému, který v digitální formě zobrazuje aktuální čas, přičemž horní část číslovek je uříznuta. Odvážnost designérů můžete nejlépe vidět na řešení výdechů klimatizace či na přehledném displeji uprostřed palubní desky, který je ve dne prosvětlován okolním světlem. C3 má klasický volant (ten s pevným středem zde naštěstí nenaleznete). Picasso ale nabízí s pozice řidiče skvělý výhled. Může za to dvojice předních sloupků, přičemž ten úplně první je velmi tenký. Výhled šikmo vpřed do zatáčky je prostě skvělý.

Předním sedadlům by slušela výraznější boční opora. Zadní sedadla jsou dělaná v poměru 60:40, přičemž lze nastavovat sklon opěradel. Samotné sedáky můžete podle potřeby podélně posouvat v rozmezí 150 mm (buď dopřejete více místa cestujícím, nebo zavazadlům). Sedák zadních sedadel je 370 mm na podlahou a zaručuje tak pohodlné cestování i při delších trasách. Zavazadlový prostor pojme ve standardním uspořádání na 385 litrů zavazadel. Posunutím zadních sedadel vpřed lze docílit hodnoty rovných 500 litrů a po sklopení zadních sedadel jedním pohybem dokonce objemu 1506 litrů. Díky dvojitému dnu zavazadelníku docílíte naprosto rovné ložné plochy. Dvojité dno vyrovnává schod, který by vznikl odklopením zadních sedadel. Teprve pod vyjímatelnou podlahou našlo své místo rezervní kolo.

Základní motorizací je zážehová 1.4 VTi 16V s výkonem 70 kW, přičemž další možností je zážehová šestnáctistovka VTi s výkonem 88 kW. Oba agregáty pocházejí ze spolupráce koncernu PSA a BMW. Příznivci dieselu mohou sáhnout po přeplňované šestnáctistovce HDi s výkonem 68 kW nebo 84 kW. Samotný diesel je osvědčeným agregátem, který Picassu sluší. Vyniká totiž dobrou, solidní pružností a na poměry vznětových motorů tichým chodem. Udávané kombinované spotřeby 4,8 l/100 km lze dosáhnout za předpokladu doopravdy klidné jízdy. V praxi bude většinou jezdit za 5,2-5,5 l/100 km v závislosti na obsazení vozu a jízdního tempa. Spotřebu vozu nejvíce zvyšuje jízda po dálnici. My Citroëna nešetřili a během 1300 ujetých km po vlastech českých si řekl o 5,6 l/100 km. Povedený diesel však deklasuje šestirychlostní manuální převodovka, se kterou je nutné pracovat pomalu a rozvážně. Jednotlivé stupně nemají přesně vymezenou dráhu a každé přeřazení je doprovázené nepříjemný zvukovým doprovodem. kPokud pojedete s C3 na pohodu, požadovaný rychlostní stupeň vždy správně pomalu zařadíte. Každopádně řazení u šestirychlostní převodovky je daleko lepší než u dříve testovaného pětirychlostního manuálu spojené se základní benzínovou čtrnáctistovkou. Přesto platí, že pokud do Picassa přesednete z německého či japonského konkurenta, nestačíte se divit.

Picasso stojí na koncernové platformě PSA 1, kterou sdílí třeba s Peugeotem 207. Na kvalitním povrchu C3 Picasso přináší velmi komfortní jízdu. Nerovný povrch a vyšší rychlost je pro C3 Picasso smrtelnou kombinací. Podvozek se zadní klikovou nápravou nedokáže kopírovat zvlněný povrch vozovky, smýká se jako loď při mořské bouři a snaží se na rozbitém povrchu vyskočit ze silnice. To však platí jen o extrémních podmínkách, do kterých se během rodinného výletu téměř vůbec nedostanete. Problémy na rodinném výletu může přinést jen nárazový boční vítr, na který je Picasso zejména při dálničních rychlostech velmi citlive (není se čemu divit při pohledu na vyšší stavbu karoserie). S Citroënem C3 Picasso lze jezdit svižně, nikoli rychle. Na to totiž není stavěn. Nejlépe C3 Picasso funguje při pohodové jízdě v rámci rychlostních limitů na kvalitním asfaltu, přičemž ani česká džungle mu nedělá závažnější vrásky na čele a četné nerovnosti filtruje statečně. Teprve až při přejezdu díry velikosti menšího kráteru se přes tlumiče dostane k uším posádky pořádná rána.

Citroën C3 Picasso láká svým vzhledem, dostatečným prostorem a pořizovací cenou. C3 Picasso přinesl do třídy malých MPV neokoukaný design a při délce pouhých čtyř metrů poskytuje nadprůměrný prostor pro cestující i zavazadla. Řada motoristů ocení ve vyšších výbavách bohatě prosklenou karoserii a rozsáhlé možnosti invidualizace. Líbivý interiér doplňují i skvělé motory. Dovolím si tvrdit, že většina "uživatelů" tohoto nového modelu bude s vozem spokojena. Řidičům, kteří extrémně rádi řídí, doporučuji se poohlédnout po konkurenci, která lépe dokáže uspokojit jejich řidičské touhy.


Plusy
komfort cestování na kvalitních silnicích
jednoduché sklápění zadních sedadel
prostornost (vzhledem k velikosti karoserie)
odkládací prostory a řešení zavazadelníku
použité materiály
výtečný výhled směrem vpřed a šikmo vpřed
úsporný diesel

Mínusy
podprůměrné řazení
jízdní vlastnosti v extrému
slabší boční vedení sedadel

Technické údaje Citroën C3 Picasso 16. HDI, Exclusive
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon: 84kW(115k)/36000 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,8 l/100 km
Spotřeba - město: 6,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,1 l /100 km
Objem pal. nádrže:   50 l
Délka/šířka/výška: 4101/1472/1670 mm
Rozvor: 2540 mm
Zavazadelník: 385-500/1506 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1361/1807 kg
Základní cena: 254.900 Kč (1.4 VTi/70 kW, Attraction)
Cena test. modelu od: 359.900 Kč (1.6 HDi/84 kW, Exclusive)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč