Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde
Levný sedan z Francie si žádá ústupky, což je při pohledu do ceníku zcela zřetelné. Nás zajímalo, jak velké ústupky musí majitelé Citroënu C-Elyseé zkousnout v základní výbavě a s nejslabší motorizací?
Velká část zájemců o nový vůz nemá dostatek financí, proto automobilky uvádějí na trh jeden levný sedan za druhým. Na český trh v listopadu loňského roku dorazil čtyřdveřový Citroën C-Elyseé, který se vyrábí spolu se svým dvojčetem Peugeotem 301 ve španělském Vigu. Aktuálně za tento sedan zaplatíte minimálně 229.900 Kč, přičemž nejlépe vybavené verze jsou levnější než při příchodu na trh (nejdražší a nejlépe vybavený C-Elyseé stojí 314.900 Kč). V základní výbavě Attraction si můžete pořídit C-Elysée pouze s námi testovaným tříválcem 1.2 VTi, který poskytuje výkon 53 kW (72 koní). Druhý výbavový stupeň nazvaný Tendance pak přináší výběr ze třech motorizací. Vybírat tak můžete mezi tříválcem 1.2 VTi, čtyřválcem 1.6 VTi/85 kW nebo vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi/68 kW, přičemž všechny motorizace jsou spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou. Až nejvyšší výbava Exclusive dovoluje u motoru 1.6 VTi volbu automatické čtyřstupňové převodovky.
Prostoru dostatekPřední sedadla poskytují dostatek prostoru. Zadní hlavové opěrky jsou napevno spojené se sedadly a nelze je nastavovat, což nebude vyhovovat zejména vyšším osobám. Prostřední cestující se navíc musí bez opěrky obejít úplně. Zadní dělené sedadlo je k dispozici až od druhého stupně výbavy. I příplatkové vyhřívání předních sedadel s jediným stupněm intenzity (za rozumných 6.000 Kč) získáte až od druhé výbavy. Pokud o vyhřívání sedadel uvažujete, pořiďte si "paket ZIMA", u kterého za příplatek dalších 1.500 Kč získáte i vyhřívanou spodní část čelního skla. V základní výbavě je nutné se obejít bez klimatizace (příplatek za ni činí 25.000 Kč). Od druhého stupně výbavy je k dispozici manuální klimatizace, přičemž za 5.000 Kč můžete získat klimatizaci s digitálním displejem a s výdechy pro druhou řadu sedadel. Za přední mlhovky je v základu nutné připlatit 4.000 Kč, za rádio s přehrávaček CD/MP3 nemalých 10.000 Kč.
Problémem může být ovládání hlasitosti audiosoustavy pomocí malých tlačítek. Trefit se na tlačítka při jízdě je totiž téměř nemožné, tento problém řeší až nejvyšší výbava, kde je na pravé straně pod volantem umístěná samostatná páčka sloužící ovládání audiosoustavy. Lepším řešením je vždy praktičnější kruhový ovladač, ten tu však slouží k ladění stanic. Nešikovně jsou umístěná tlačítka stahování oken na středovém panelu. Tlačítka ovládající přední okna se nacházejí dost daleko od řidičových rukou, lepší by bylo umístit je do výplní dveří. To platí i o ovladačích seřizování zrcátek na levé straně přístrojové desky. Nejvíce však cestujícím bude vadit chybějící stropní madlo na straně spolujezdce a nemožnost výškově seřizovat přední pásy. Pochvalu zaslouží velké odkládací prostory ve výplních dveří, které pojmou i hodně objemné láhve s pitím a nepřekážejí nohám.
Zavazadelník, který pojme 506 litrů zavazadel lze otevřít pomocí dálkového ovladače nebo tlačítka nalevo pod volantem. Právě na kufru je nejvíce vidět levnost vozu a úspora nákladů. Víko se kroutí a vydává při zavření plechový zvuk. Nakládací hrana nemá žádný kryt, takže hroží odření laku a posléze reznutí. Od druhého stupně výbavy Tendance lze sklápět asymetricky dělená opěradla zadních sedadel na jejich sedáky. Stačí zatáhnout za poutko. Sklopením však nevznikne rovná ložná plocha. U základní verze Attraction je nutné se smířit se sklápěním celého neděleného opěradla.
Tříválec do města
V Česku si Citroën C-Elysée můžete pořídit celkem s trojicí pohonných jednotek (1.2 VTi, 1.6 VTi, 1.6 HDi), přičemž u motoru 1.6 VTi máte možnost výběru mezi manuální 5° nebo automatickou 4°převodovkou. U motoru 1.6 VTi se ještě chvilku zastavíme. Pokud si myslíte, že se jedná o motor montovaný například do Citroënu C4, jste vedle. Benzínový čtyřválec sice nese stejné obchodní označení, přesto se v praxi jedná o agregát původem z Citroënu Xsary nebo Peugeot 307. Motor si místo variabilního zdvihu sacích ventilů musí vystačit s nasávaným vzduchem regulovaným klasickou škrtící klapkou, přičemž variabilní ovládání ventilů zůstalo jen na straně sání. Dalším rozdílem je použití klasického rozvodového řemene s intervalem výměny po 120.000 km (novější VTi mají rozvodový řetěz).
Benzínový tříválec sám o sobě není špatný motor. Vyniká příkladnou reakcí na plynový pedál, ochotně se vytáčí a má slušný průběh točivého momentu. Nejlépe se cítí někde mezi 2.500 a 4.500 ot./min., vytáčet ho za hranici 5.000 ot./min nemá žádný smysl. Ve městě umí být C-Elyseé díky nízké hmotnosti velmi agilní a čiperný společník. Špatné to není ani mimo město. Čím rychleji však pojedete, tím horší situace bude. Nad hranicí 100 km/h už akcelerace začíná citelně slábnout, přes 130 km/h se C-Elysée moc nehrne a nad 140 km/h začíná protestovat i podvozek. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 160 km/h, ideálem je však 120 km/h. Pětistupňová převodovka není nejhorší. Přesnosti kulisa řazení moc nepobrala, stejně tak dlouhé dráhy. Se spotřebou na tom není tříválec špatně. V průměru lze jezdit klidně za 5,0 l/100 km. Při častějších jízdách po městě a dálnicích počítejte raději se spotřebou blížící se sedmi litrům.
Přepravit zvládá
Citroën C-Elyseé se hodí pro všechny, kteří nepotřebují chytře řešený zavazadelník Škody Rapid a dávají přednost pohodovější a daleko komfortnější jízdě zejména pak na rozbitých komunikacích. Při vyšších rychlostech to už není ono. Díky měkčímu nastavení nelze od vozu vyžadovat řezání zatáček či jiné dovádění. Náchylnost na boční vítr stoupá s rychlostí. Pokud s C-Elyseé pojedete na pohodu, bude fungovat znamenitě v každém okamžiku. Pokud však přitlačíte na plynový pedál a budete chtít například rychleji projet zatáčku, okamžitě budete zastaveni systémem ESP, kterým je vybavena i základní verze. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, přesto vůz bravůrně zvládá i delší přesuny zejména po komunikacích první třídy. Budete-li s tímto levným sedanem jezdit v rámci rychlostních limitů platných v ČR, nebudete mít žádný problém. Dokonce si v běžných rychlostech užijete slušné akustické pohody v kabině.
Adekvátní cenovka
Koncernu PSA Peugeot Citroën se podařilo postavit jednoduchý vůz, který Vám připomene zlatá devadesátá léta a celkem pohodlně a bez větších nároků Vás přepraví z bodu A do bodu B. Citroën C-Elyseé nabízí minimum elektroniky, pohodlný podvozek konstruovaný pro provoz v těžších podmínkách, čiperný tříválec v nízkých rychlostech a dostatečně prostornou kabinu. Na straně druhé je potřeba se smířit s řadou uvedených nedostatků pramenících z pořizovací ceny. Ostatně nic není zadarmo.
(plusy)
poskytovaný komfort při pohodové jízdě
slušná tuhost karoserie
celková jednoduchost
prostornost
pořizovací cena
nízká hmotnost
spotřeba paliva
plnohodnotná rezerva
odhlučnění (v nízkých rychlostech)
na tříválec solidní dynamika i slušná kultivovanost
(mínusy)
provedení zavazadelníku
absence zadních hlavových opěrek
jen výškově stavitelný volant
citlivost na boční vítr
při vyšších rychlostech aerodynamický hluk a horší stabilita
průměrné jízdní vlastnosti
Technické údaje | Citroën C-Elysée 1.2 VTi |
Motor: | zážehový tříválec |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Výkon: | 53kW(72k)/5500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 110Nm/3000 ot./min. |
Max. rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 14,2 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,2 l/100 km |
Spotřeba - město: | 6,9 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,2 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4427/1748/1466 mm |
Rozvor: | 2652 mm |
Zavazadelník: | 506 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1020/1459 kg |
Základní cena: | 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction) |
Cena test modelu od: | 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction) |