Test: BMW 220i Grand Tourer - předsudky stranou, dokáže překvapit
Když přišla na trh nová dvojková řada automobilky, vzbudila mezi motoristickými novináři a veřejností velký rozruch. Řada lidí z branže mluvila o konci BMW a označovala nový model s pohonem předních kol doslova za hrůznost. O to větší bylo naše překvapení, když jsme v sychravých dnech před štědrým dnem křížem krážem dávali dvojkovému modelu záhul na šumavských silničkách.
BMW 2 Grand Tourer je v praxi prodlouženou verzí modelu Active Tourer, který na rozdíl od něj nabízí další dvě místa k dobru. Jedná se tak o sedmimístné kompaktní MPV zacílené zejména na rodinné využití.
Změna o 180°
Ještě si však musíme vysvětlit v úvodu zmíněnou averzi vůči novému modelu. Model 2 Active Tourer se totiž stal prvním BMW s pohonem předních kol. Ortodoxní vyznavači modelů s vrtulí ve znaku tak málem trefil šlak. A aby toho nebylo málo, BMW se rozhodlo pod kapotu montovat tříválcové benzínové i vznětové motory, což nebylo ještě nedávno u BMW myslitelné. Mnichovskou automobilku k tomuto počinu vedlo hned několik faktorů (nižší spotřeba a emise, oslovení širší cílové skupiny atd.). Podle výzkumu navíc řada majitelů vozů BMW vůbec netuší, která kola má jejich BMW vůbec poháněná. Německé automobilce proto nikdo nemůže mít za zlé, že s dvojkovou řadou vyslyšelo požadavky zákazníků a připravilo nafouklé, dobře jezdící MPV, které může mít pohon všech kol xDrive nebo silnější víceválcovou pohonnou jednotku.
Kabina s nádechem prémie
Po otevření dveří je hned jasné, že se jedná o příslušníka mnichovské automobilky. Prémiově pojatá kabina je řešena do detailu s důrazem na velký počet odkládacích ploch a různých schránek, které v každém rodinném voze nesmějí chybět. Áčkový sloupek je pro lepší výhled z vozu dělený a zpětné zrcátko se dostalo do ideální pozice. Výhled do předoboku je dobrý, což lze konstatovat i o výhledu směrem vzad. K bezproblémové orientaci přispívají také parkovací senzory a parkovací kamera.
Řidič sedí o něco výše, než je u klasických modelů s vrtulí ve znaku zvykem. Přední sedadla byla v našem testovaném provedení fantastická. Tělu dokázaly poskytnout dostatečnou oporu a rozsah seřízení byl více než dostatečný. Středový panel je na první pohled klasickým BMW, nejblíže se podobá jedničkovému modelu. Zajímavostí je mezera mezi ovladači audiosoustavy a klimatizace, která slouží pro odkládání drobností (pro zvýraznění prostoru jsme do něj umístili červenou šňůrka). V dolní části středového panelu nás hýčkala skvěle pracující dvouzónová klimatizace pod kterou se skrýval kolébkový přepínač jízdních režimu (ECO PRO, Comfort, Sport).
Zajímavostí je tzv. ochranný štít vozu, který se aktivuje tlačítkem pod výstražných trojúhelníkem na středovém sloupku. V praxi se jedná o asistent upozorňující na příliš malou vzdálenost za vozem, který nejprve upozorní na nutnost brzdit a když řidič nereaguje, učiní tak sám.
Příplatkový dynamicky laděná verze M Sport se chlubila multimediálním systémem vybaveným navigací a téměř devítipalcovým obřím displejem. Ovládání probíhá pomocí MMI joysticku s tlačítky umístěném na středovém tunelu mezi sedadly. Samozřejmostí testovaného vozu byla příplatková služba Connected Drive sledující aktuální hustotu provozu. Řidiče zajisté potěší poměrně malý volant potažený jemnou kůží s dostatečně silným věncem. Přístrojová kaplička je přehledná a zobrazuje vše potřebné (levnější varianty se musí spokojit s menším ohraničeným displejem).
Grand Tourer je o 22 cm delší než Active Tourer. Dlouhé verzi přibyly v kabině čtyři centimetry prostoru na výšku a zadní sedadla disponují (ve standardu) podélným posuvem v rozmezí 15 cm. Stejně tak lze nastavovat sklon zadních opěradel, která jsou navíc dělitelná do třech dílů v poměru 40:20:40. Za příplatek lze úplně sklápět sedadlo spolujezdce, což dovoluje převážet i opravdu dlouhé předměty.
Praktickou záležitostí se ukázaly být příplatkové stolky na zadní straně opěradel předních sedadel. Můžete je totiž sklápět nahoru i dolů, výškově posouvat či zcela vyjímat. Na příplatková sedadla třetí řady je slušný přístup, jelikož krajní sedadla v druhé řadě lze jedním tahem posouvat vpřed. Jistou komplikací tak může být pouze vztyčování dvojice sedadel v třetí řadě. Nejprve je totiž nutné posunout druhou řadu zcela vpřed a pak teprve můžete dvojici sedadel zvednout. Po sklopení sedadel vzniká naprosto ložná plocha, přičemž dost věcí lze převést pod podlahou kufru. V zavazadelníku nechybí háčky na tašky, poutka, síťky nebo hluboké úložné prostory v bocích určené menším předmětům. Díky tomu se Grand Tourer řadí mezi nejpraktičtější MPV.
Dvoulitrový čtyřválec umí být tichý ale i výbušný
Základní motorizací je tříválcová patnáctistovka s turbodmychadel o výkonu 100 kW (v ceníku ji naleznete pod označením 218i). Základ mezi diesely tvoří rovněž tříválcová patnáctistovka. Ta produkuje 85 kW výkonu, přičemž pro rodinné použití doporučujeme sáhnout po silnějších čtyřválcových dvoulitrech, které patří ke špičce.
V redakci milujeme velké benzínové motory, zejména pak šestiválcové agregáty, které BMW umí. Ten pod kapotou dvojkové řady nelze mít a jejich absenci nahrazují výkonné přeplňované čtyřválce. Námi zkoušená varianta 220i se v jízdním režimu ECO PRO chová utlumeně a působí až ospale. V režimu Comfort se pak chová jako běžný dvoulitr a až přepnutím do režimu Sport se v něm probudí koně. V případě testované automatické převodovky byla odezva na sešlápnutí plynového pedálu doslova okamžitá a celkově agregát působí živěji, což je podpořeno i výraznějším zvukem. Přepnutím do Sportu se z běžného rodinného automobilu stalo pravé BMW.
Jízdní vlastnosti vyhoví většině
Jízdní vlastnosti vyznávají sportovní zaměření automobilky a v ničem nestrádají. Grand Tourer je tak nejsportovnějším MPV na trhu. Podvozek je tuhý a pevný jako skála. Posádka tak rovnou může zapomenout na českých silnicích na měkké nastavení. Na hladkém povrchu BMW fascinuje tichostí a příjemným svezením. Jakmile se objeví menší nerovnosti, posádka o nich bude informována nejen pomocí ran, ale i hlučnějším projevem. Na mírnější nepohodlí na nerovném povrchu však rychle zapomenete. Jízdní vlastnosti jsou fantastické a žádné jiné MPV nedokáže tak dlouho držet zvolenou stopu a projíždět zatáčky pod plynem. Přes poměrně dlouhou karoserii se nemusíte obávat nedotáčivosti. Vůz je čitelný a strojově přesný. Řízení patří k tomu nejlepšímu, které můžete mezi MPV získat. Je přesné, plynulé a zároveň pohodlné. Stejně tak dobře fungují brzdy.
Cenou nepotěší, prémiovým duchem ano
Testovaný model přijde bez příplatků na 764 400 Kč. K této sumě je nutné ke zkoušené specifikaci připočítat příplatek 111 800 Kč za M Sport Paket, 17 446 Kč za metalický lak, 36 738 Kč za perforovanou kůži Dakota, 59 488 Kč za sportovní automatickou převodovku, 10 582 Kč za zadní kameru, 9 256 Kč za zatmavená okna, 12 948 Kč za zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti, 8 736 Kč za vyhřívání předních sedadel, 20 878 Kč za třetí řadu sedadel, 3 172 Kč za vak na lyže, 26 182 Kč za LED světlomety, 19 838 Kč za Driving Assistant, 3 172 Kč za přehrávač CD, 10 582 Kč za přípravu konektivity a hlasového ovládání, 4 238 za elektronické nastavení tuhosti tlumičů, 21 138 Kč za osmnáctipalcová kola z lehké slitiny, 9 256 Kč za parkovací asistent, 19 838 Kč za Convenience Paket, 13 208 Kč za Travel Paket, 23 010 Kč za ConnectedDrive Advanced Plus nebo 65 832 Kč za navigaci Plus. Volitelná příplatkový výbava tak zvedla celkovou cenu na 1 271 738 Kč.
Nemějte to BMW za zlé
S novým modelem a změnou koncepce se německá automobilka zaměřila na širší spektrum zákazníků, kterým přináší dosud nevídanou prostornost a variabilitu doplněnou dobrými jízdními vlastnostmi. Zarytých příznivců klasické koncepce ubývá a z nadšených řidičů se stávají spíše pasažéři. Přestože BMW 2 Grand Tourer je nabízeno s pohonem předních kol, řada zájemců bude volit verze disponující pohonem všech kol Xdrive, které přijdou vhod zejména v zimním období. Komu nový model nevoní, v nabídce BMW stále zůstává dost zadokolek, které dokáží uspokojit ty nejnáročnější řidiče.