Systém Upozornění na nebezpečí kolize

03. 10. 2007
Sdílet článek

Volvo bude montovat do vybraných modelů S80, V70 a XC70 systém "Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění pro Volvo včetně automatické aktivace brzd v případě hrozící srážky s vozidlem jedoucím vpředu".

Adaptivní tempomat a Kontrola bezpečné vzdálenosti - tyto systémy pomáhají řidiči udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu.


Společnost Volvo Cars se dlouhodobě zabývá problémem nárazů do vpředu jedoucích vozidel, a proto představila Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění - vylepšený výstražný systém umožňující automatickou aktivaci brzd v případě, že řidič nereaguje na hrozící nebezpečí srážky s jedoucím nebo se stojícím vozidlem.

„To může v konečném důsledku znamenat rozdíl mezi vážným poraněním a mírnými důsledky pro posádky obou vozidel,“ říká Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre. Systém bude od konce roku 2007 k dispozici pro Volvo S80, V70 a XC70. Nárazy do vozidel vpředu představují třetinu ze všech hlášených nehod - a při více než 50 procentech těchto nehod řidič vůbec nezačne brzdit.

Nový systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění (Collision Warning with Auto Brake - CWAB) nejprve řidiče upozorní na hrozící nebezpečí a zvýší tlak v brzdovém systému. Pokud řidič nereaguje a náraz do jedoucího nebo stojícího vozidla vpředu je nevyhnutelný, dojde k automatické aktivaci brzd.

Systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění je na vyšší technologické úrovni než systém Upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění, který byl představen v roce 2006.

Spojení radaru a kamery
Zatímco původní systém, který byl poprvé představen u Volva S80, používá pouze radar, systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění používá pro detekci vozidel vpředu nejen radar, ale také kameru. Dosah radaru je plných 150 metrů, dosah kamery je 55 metrů.

Prostřednictvím datové fúze jsou údaje z radaru a kamery spojeny do jedné informace, což zvyšuje celkovou účinnost systému.

„Díky tomu, že systém současně pracuje s informacemi z radaru a kamery, bylo dosaženo takové úrovně jistoty, která umožnila automatické použití brzd v případě hrozící srážky. Systém je naprogramován tak, aby k autonomní aktivaci brzd došlo pouze tehdy, pokud obě čidla vyhodnotí situaci jako kritickou,“ říká Jonas Tisell, technický projektový manažer odpovědný ve společnosti Volvo Cars za systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění.

Jednou z hlavních výhod vyplývajících z použití kamery je možnost rozpoznat stojící vozidla a upozornit na ně řidiče. Množství falešných poplachů je přitom díky kameře nízké.

„Statistiky ukazují, že v 50 procentech těchto situací dochází k nárazu do stojícího objektu, což znamená, že systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění pokrývá dvojnásobné množství situací než stávající systém,“ říká Jonas Tisell.

Aby bylo možné výstražný systém přizpůsobit různým podmínkám a individuálním stylům jízdy, je možné jeho citlivost upravit pomocí menu nastavení vozidla. K dispozici jsou tři alternativní nastavení.

První krok zahrnuje upozornění a zvýšení tlaku v brzdovém systému
Pokud se automobil zezadu blíží k jinému vozidlu a řidič nereaguje, začne na čelním skle ve výšce očí řidiče blikat červené výstražné světlo. Současně zazní výstražný zvukový signál. Díky tomu může řidič reagovat a ve většině případů lze nehodě zabránit.

„Světlo na čelním skle funguje jako jasné a velmi účinné varování. Červené světlo na čelním skle před očima řidiče vyvolává stejnou automatickou reakci, jako brzdová světla vozidla před vámi“, říká Jonas Tisell.

Pokud se riziko kolize i přes vydanou výstrahu stále zvyšuje, je aktivována podpora brzdění. Za účelem zkrácení reakční doby jsou brzdy připraveny tím, že brzdové destičky jsou přiblíženy bezprostředně ke kotoučům. Současně je hydraulicky zvýšen tlak v brzdovém systému, čímž je zajištěno účinné brzdění i v případě, že řidič brzdový pedál nesešlápne příliš velkou silou.

Funkce automatického brzdění snižuje rychlost nárazu
Pokud řidič nezačne brzdit a systém zjistí, že kolize je nevyhnutelná, dojde k aktivaci brzd.

Funkce automatického brzdění má za cíl maximální možnou mírou snížit rychlost nárazu a tím zmenšit riziko poranění posádek obou vozidel.

„Zmenšení rychlosti nárazu ze 60 na 50 km/h například snižuje energii nárazu přibližně o 30 procent. To může pro cestující znamenat rozdíl mezi vážným zraněním a mírnějšími následky. V závislosti na okolnostech je navíc možné, že Automatické brzdění pomůže nárazu zcela předejít,“ říká Jonas Tisell.

Adaptivní tempomat (ACC)
Pro zvýšení komfortu jízdy vyvinula společnost Volvo Cars Adaptivní tempomat (ACC). Tento systém umožňuje řidiči udržovat vzdálenost od vozidla vpředu a přispívá k uvolněné jízdě i při nerovnoměrné rychlosti dopravy.

Adaptivní tempomat pomocí radaru nepřetržitě měří vzdálenost od vozidla vpředu a systém automaticky přizpůsobí rychlost jízdy tak, aby byla nastavená vzdálenost zachována.

Řidič aktivuje tempomat, nastaví požadovanou maximální rychlost v rozmezí od 30 do 200 km/h a zvolí časový odstup od vpředu jedoucího vozidla. K dispozici je pět různých intervalů od 1 do 2,6 sekundy.

Pokud radar v prostoru před automobilem rozpozná pomalejší vozidlo, automaticky přizpůsobí rychlost jízdy tomuto vozidlu, a to i tehdy, jestliže se jeho rychlost mění.

„Vzhledem k tomu, že Adaptivní tempomat přebírá část rutinních operací, může se řidič soustředit na situaci v provozu a jeho jízda tak bude bezpečnější,“ říká Jonas Tisell.

Kontrola bezpečné vzdálenosti
Kontrola bezpečné vzdálenosti je další nový systém pro zvýšení komfortu jízdy, který řidiči pomáhá udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu i tehdy, jestliže je Adaptivní tempomat vypnutý.

Systém pro kontrolu bezpečné vzdálenosti se aktivuje tlačítkem na středové konzole. Podobně jako v případě adaptivního tempomatu si může řidič vybrat jedno z pěti nastavení. Pokud se časový odstup od vozidla vpředu zkrátí pod nastavenou hodnotu, je řidič na tuto skutečnost upozorněn červeným světlem ve spodní části čelního skla.

Pokud je Kontrola bezpečné vzdálenosti aktivní a dojde k zapnutí Aktivního tempomatu, je prvně jmenovaný systém dočasně vypnut.

Oba systémy (Adaptivní tempomat i Kontrola bezpečné vzdálenosti) jsou koncipovány tak, aby pomáhaly řidiči dodržovat příslušné předpisy týkající se požadované bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu.


Omezení systému
Některé z popsaných schopností těchto systémů závisí na množství a kvalitě viditelného dopravního značení. Čáry ohraničující jízdní pruhy musí být pro kameru jasně viditelné. Slabé osvětlení, mlha, sněžení a extrémní povětrnostní podmínky mohou systém dočasně vyřadit z provozu.

 

 

Obrázek: Volvo S80


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč