Subaru Legacy popáté. Hodně přibralo, šestiválec jen pro Outback

02. 11. 2009
Sdílet článek

Nejpodstatnější novinkou je variátorová převodovka Lineartronic, náhrada dřívějších bezrámových oken dveří rámovými a ukončení nabídky šestiválcového boxeru u standardního sedanu a kombi. Na jeho místo nastoupí přeplňovaný čtyřválec.

Těžko se to píše, ale první pohled na nejnovější generaci modelové řady Legacy/ Outback může být pro někoho zklamáním. Vůz proti minulosti ve všech směrech značně přibral a přední část s částečně svisle orientovanými světlomety toto skutečnost ještě zesiluje. Jestli je masa hmoty s výhružným kukuč tím pravým nástrojem k lapení potencionálního zákazníka, to tedy nevíme, zato léta cizelované jízdní vlastnosti už mezi motoristickou veřejností nějaké jméno mají. Pro značku typické ploché motory boxer s vyváženým chodem a nízkým těžištěm jsou spolu s propracovaným a hlavně spolehlivým pohonem všech kol zárukou vynikajících jízdních vlastností při zachování nadprůměrného jízdního komfortu.
Tak jako dřív bude největší modelová řada zahrnovat karosářské varianty sedan, kombi a z něj odvozený „samostatný“ model Outback s vyšší světlou výškou. Jak se již stalo pravidlem, novinka je proti předchozí generaci výrazně větší (u sedanu a kombi platí rozměry 4,73x 1,78x 1,5 m), nárůst hmotnosti tak markantní není a u srovnatelných motorizací činí přibližně 30 kg. Rozvor náprav se zvětšil z 2,67 na 2,75 metru. Interiér se řadí k nejprostornějším ve své třídě, jeho délka 219 cm je skutečně vysoko nad průměrem a minulou 4. generaci překonává o téměř 30 cm!


Novinkou je uložení motoru na dobře izolovaném pomocném rámu, což snižuje vibrace přecházející na karosérii. Základní dvoulitr s výkonem 110 kW podstoupil proces snižování emisí, takže pro splnění Euro5 dostal přepracovanou hlavu válců a větší katalyzátor, nové sací potrubí je naladěné na plynulejší průběh točivého momentu. Standardně se dodává šestistupňová manuální převodovka, za příplatek je k mání zcela nová automatika s názvem Lineartronic. Jak už název napovídá, jde o převodovku variátorového typu (CVT), tedy s plynule měnitelným převodovým poměrem. Je navržena pro nezvyklé (u převodovek CVT) podélné uložení ve voze a k přenosu výkonu mezi řemenicemi namísto dosud běžného tlačného řemene využívá masivního ocelového řetězu. Podle výrobce se tím zvýšila účinnost přenosu výkonu o 5 % a také schopnost přenášet vyšší točivé momenty. Výrobce prohlašuje převodovku Lineartronic za kompletně bezúdržbovou, což zvyšuje uživatelské pohodlí a snižuje dlouhodobé provozní náklady. V případě osazení automatikou Lineartronic se snižuje průměrná spotřeba proti manuálnímu řazení o cca 0,5 litru na 100 km, v oblasti dynamiky však má ruční řazení těžce navrch: Při sprintu z nuly na 100 km/h je manuální verze o 1,5 s rychlejší a také maximální rychlost má o 7 km/h vyšší. Kromě teoreticky nekonečného množství převodových poměrů má Lineartronic přednastavených sedm „virtuálních“ stupňů pro případ, že by řidič dostal chuť řadit pomocí populárních pádel pod volantem.
Středem nabídky je větší čtyřválec 2,5 litru s výkonem 123 kW. Konstrukčně vychází z menšího dvoulitru, navíc však disponuje systémem variabilního časování ventilů i-AVLS. Proti minulosti se sice snížila špička maximálního výkonu o 4 kW, zato došlo ke zlepšení průběhu točivého momentu v nejpoužívanějších otáčkách. U tohoto motoru můžete mít pouze převodovku Lineartronic, manuál se zatím nenabízí. Jak už bylo zmíněno, silný šestiválec 3,0R v sedanu a kombi skončil a nahrazuje jej model označený 2,5GT s přeplňovaným čtyřválcem 2,5 Turbo (195 kW). Od atmosférického dvaapůllitru se liší „dvouvačkovým“ rozvodem DOHC, odlišným systémem časování ventilů (AVCS) a osazením turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu. Narozdíl od dřívější nechvalně známé charakteristiky přeplňovaných čtyřválců Subaru je tento naladěn na plynulý nástup točivého momentu a jeho konstantní udržování v širokém pásmu otáček: Maxima 350 N.m. je dosahováno v rozmezí 2400 až 5200 min-1. Dalším překvapením je výhradně pětistupňový automat klasické konstrukce (Lineartronic pravděpodobně nešlo použít kvůli vysokému točivému momentu motoru). Dynamické vlastnosti tím ale evidentně vůbec netrpí, naopak, sprint 0- 100 km/h takto motorizované Legacy zvládne za 6,2 s!

2,5 GT ovšem bude v nabídce pouze pro sedan a kombi, populární Outback nabídne opravdovou lahůdku v podobě atmosférického šestiválce 3,6R, která vznikl prodloužením zdvihu odcházejícího třílitrového boxeru. Nejvyšší výkon vystoupal na 191 kW, točivý moment na 350 N.m. při 4400 otáčkách. Podobně jako u přeplňovaného 2,5GT má přenos výkonu na starosti pětistupňová automatika konvenční konstrukce.
I přes zajímavá lákadla v nabídce benzínových motorů je nad slunce jasné, že nejprodávanějším motorem se s velkým náskokem stane dobře známý boxer diesel 2,0D (110 kW), který kromě překvapivě kultivovaného chodu vyniká i harmonickou výkonovou charakteristikou a samozřejmě nízkou spotřebou 5,3 l. Točivý moment 350 N.m. je prakticky shodný s nejvýkonnějším 2,5GT, nejvyššího výkonu 110 kW dosahuje motor už v 3600 otáčkách. V řadě ohledů patří tento revoluční diesel ke špičce své objemové kategorie, v tabulkách technických údajů se však při současné honbě za co nejvyššími výkony spíše krčí, psychologické prodejnosti modelu by nějakých ten kilowat navíc jenom prospěl. 2,0D je pro změnu kombinován výhradně s manuální 6 st. převodovkou.

Pohon všech kol AWD je v závislosti na použité převodovce vybaven rozdílnými systémy pro přerozdělení trakce, ten nejsofistikovanější s aktivním přerozdělováním je připraven pro „automatické“ verze. Nová řada Legacy/ Outback  je již v prodeji, cena 680 000,- za základní sedan 2,0i Trend je na vůz této velikosti překvapivě příznivá, zvláště když uvážíme standardní pohon všech kol, kompletní výbavu se 6 airbagy, stabilizaci, asistent rozjezdu do kopce, dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat, audio s CD měničem, zrcátka i okna „v elektrice“ jsou samozřejmostí. Nutno dodat, že s vyššími stupni výbavy se cena poměrně rapidně zvyšuje, nejlevnější diesel 2,0D Active pořídíte až za 820 000,- a zájemci o dragster 2,5GT nechť si připraví minimálně 1.070 000,- korun a nejzmlsanější fajnšmekři pak ještě o dalších 110 tisíc víc za Outback 3,6R.

Nejdůležitější údaje:

2,0i: 1994 ccm, 110 kW při 6000/min., 196 N.m. při 3000/min., 210 km/h, 0-100 km/h za 9,5 s., spotřeba 8,5 l/100 km. S aut. převodovkou CVT: 203 km/h, 0-100 za 11,1 s., spotřeba 8,0 l/100 km. 2,5i CVT: 2457 ccm, 123 kW při 5600/min., 229 N.m. při 4000/min., 210 km/h, 0-100 za 10,3 s., spotřeba 8,0 l/100 km.
2,5 GT Turbo Aut. (ne Outback): 2457 ccm, 195 kW při 5600/min., 350 N.m. při 2400- 5200/min., 245 km/h, 0-100 za 6,2 s., spotřeba 10,6 l/100 km.
3,6R Aut. (pouze Outback): 3630 ccm, 191 kW při 5600/min., 350 N.m. při 4400/min., 230 km/h, 0-100 za 7,5 s., spotřeba 10,0 l/100 km.
2,0D Boxer Diesel: 1998 ccm, 110 kW při 3600/min., 350 N.m. při 1800- 2400/min., 206 km/h, 0-100 km/h za 9,3 s., spotřeba 5,9 l/100 km.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, Foto Subaru

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč