Tržní podíl automobilky Škoda spadl na domácím trhu za prvních sedm měsíců letošního roku poprvé v historii pod hranici třiceti procent. Dovozovou jedničkou se letos stává Volkswagen, kterému se v prodeji osobních aut daří a loňského leadera Ford odsunuje na druhou příčku. V meziročním srovnání si výtečně vede Renault, Hyundai, Opel, Dacia, Audi, Suzuki a Mitsubishi.
Více než polovina letních prázdnin je za námi a my se teď můžeme podívat, kterým značkám se v Česku za prvních sedm měsíců letošního roku dařilo a kterým ne. Ze statistik registrací nových osobních automobilů a meziročního srovnání je patrná ztráta tržního podílu mladoboleslavské automobilky Škoda, která meziročně ve sledovaném období prodala o 2.074 ks vozidel méně, což představuje ztrátu tržního podílu z 31,8% na 29,7%. Dobře si letos vede druhý Volkswagen, který dokázal oproti loňskému roku prodat od ledna do konce července o 426 osobních automobilů více (8.652 ks) a stal se tak dovozovou jedničkou. Za Volkswagenem skončil na celkově třetím místě Ford, který si meziročně v prodejích pohoršil o 61 automobilů, když dokázal prodat na 8.331 vozidel. Dobře se dařilo čtvrtému Renaultu, který meziročně prodal o 777 osobních aut více (7.663 ks). Pátý Hyundai se pyšní nárůstem prodejů o 1.289 ks (6.570 ks), přičemž sesterské automobilce Kia se na šesté příčce tolik nedařilo. Kia dokázala v meziročním srovnání prodat jen o 42 automobilů více (celkově 4.751 ks). Sedmá příčka stejně jako v loňském roce patří Peugeotu, který si polepšil o 241 ks (4.512 ks). Přes vyšší pokles prodejů (-684 ks) si osmou příčku dokázal udržet Citroën s celkově prodanými 3.232 ks. Na devátou příčku z jedenácté pozice meziročně povyskočil Opel, který dokázal prodat o 852 ks více než v loňském roce (celkově 2.825 ks). Díky modelu Duster můžeme na skokana roku pasovat Dacii, která se na desátou pozici v žebříčku dostala ze šestnáctého místa. Meziročně Dacia prodala o 799 ks automobilů více (celkově 2.462 ks).
Registrace nových OA v ČR za období 1-7/2011
pořadí, značka |
ks |
tržní podíl |
rozdíl 2011 vs 2010 (ks) |
1. Škoda |
29.816 |
29,70% |
-2.074 |
2. Volkswagen |
8.652 |
8,62% |
426 |
3. Ford |
8.331 |
8,30% |
-61 |
4. Renault |
7.663 |
7,63% |
777 |
5. Hyundai |
6.570 |
6,54% |
1.289 |
6. Kia |
4.751 |
4,73% |
42 |
7. Peugeot |
4.512 |
4,49% |
241 |
8. Citroën |
3.232 |
3,22% |
-684 |
9. Opel |
2.825 |
2,81% |
852 |
10. Dacia |
2.462 |
2,45% |
799 |
Na jedenácté místo propadla z deváté pozice Toyota, když prodala o 564 ks osobních vozidel méně (2.292 ks). Naopak o jednu pozici si polepšila automobilka Audi, která skončila dvanáctá díky zvýšenému odbytu o 264 ks (2.190 ks). Třinácté BMW si rovněž polepšilo o jednu příčku díky vylepšené bilanci o 77 ks (2.029 ks). Dobře se dařilo rovněž Seatu, který meziročně zvýšil prodej o 198 ks (1.776 ks) a povyskočil ze sedmnácté pozice na čtrnáctou. Patnáctý Mercedes-Benz vylepšil meziroční výsledek o 42 ks, když celkově prodal na 1.722 osobních automobilů. Dobrou bilanci vykázalo Suzuki, které si polepšilo o dvě příčky, když si zákazníci registrovali o 217 ks automobilů více (celkově 1.697 ks). Sedmnáctý Chevrolet si pohoršil o tři příčky, když prodal o 54 ks osobních automobilů méně, což je dáno čekáním na nové modely (Aveo a Orlando). Letos se silně nedaří Fiatu, který se na osmnáctou pozici propadl s krásné desáté příčky. Více než poloviční pokles prodejů o 1.296 ks je dech beroucí. Za vším stojí absence nových modelů, zatím nepomáhá ani akční výbavy ani různá zvýhodnění. Devatenáctou pozici vybojovala i přes propad prodejů o 111 automobilů Nissan, který celkově prodal 1.029 ks. Dvacítku nejúspěšnějších automobilových značek v Česku uzavírá Volvo, které si polepšilo o 73 ks (celkem 1.023 prodaných ks).
Registrace nových OA v ČR za období 1-7/2011
pořadí, značka
|
ks
|
tržní podíl
|
rozdíl 2011 vs 2010 (ks)
|
11. Toyota
|
2.292
|
2,28%
|
-564
|
12. Audi
|
2.190
|
2,18%
|
264
|
13. BMW
|
2.029
|
2,02%
|
77
|
14. Seat
|
1.776
|
1,77%
|
198 |
15. Mercedes-Benz
|
1.722
|
1,72%
|
42
|
16. Suzuki
|
1.697
|
1,69%
|
217
|
17. Chevrolet
|
1.669
|
1,66%
|
-54
|
18. Fiat
|
1.403
|
1,40%
|
-1296
|
19. Nissan
|
1.029
|
1,02%
|
-111
|
20. Volvo
|
1.023
|
1,02%
|
73 |
Z dalších automobilek dokázala více než tisícovku osobních vozidel prodat pouze Honda, která s 1.020 prodanými OA skončila na jednadvacátém místě. Z ostatních automobilek si polepšilo dvaadvacáté Mitsubishi (977 ks, +328 ks). Silně si pohoršila Mazda, které se stejně jako Fiatu od počátku roku propadly prodeje o téměř 50%. Mazda tak prodala jen 622 ks vozidel, což je o 618 ks méně než ve stejném období loňského roku. Na tuto skutečnost Mazda již zareagovala plošným snížením pořizovacích cen většiny v Česku prodávaných modelů. Z třetí desítky stojí za zmínku solidní úspěch značky Porsche, která dokázala prodat o 35 ks více automobilů než Alfa Romeo.
Registrace nových OA v ČR za období 1-7/2011
pořadí, značka
|
ks
|
tržní podíl
|
rozdíl 2011 vs 2010 (ks)
|
21. Honda
|
1.020
|
1,02%
|
-207
|
22. Mitsubishi
|
977
|
0,97%
|
328
|
23. Mazda
|
622
|
0,62%
|
-618 |
24. Subaru
|
584
|
0,58%
|
-86 |
25. Land Rover
|
233
|
0,23%
|
83
|
26. Prosche
|
193
|
0,19%
|
22
|
27. Alfa Romeo
|
158
|
0,16%
|
31
|
28. Mini
|
115
|
0,11%
|
49
|
29. Jeep
|
109
|
0,11%
|
-1
|
30. Lexus
|
99
|
0,10%
|
-36 |
Celkově v Česku našlo svého nového majitele za prvních sedm měsíců letošní roku na 100.402 osobních automobilů, což je téměř stejně jako v loňském roce, přičemž 58,5% prodaných automobilů pohání benzínový motor a 38,8% dieselový. Zbylá procenta tvoří alternativní pohony (CNG, LPG, E85, Bionafta atd.). Nejžádanější je segment malých automobilů, který ukousl z pomyslného koláče 25,6% tržní podíl. Druhou oblíbenou kategorií je nižší střední třída s tržním podílem 19,8%, přičemž stále roste obliba vozidel střední třídy, kde dosahuje tržní podíl 18,9%. Rostoucí tendenci má rovněž kategorie MPV (13,1%) a SUV (12,80).