Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny

vloženo

Předchůdce vozů SUV značky ŠKODA slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel ŠKODA TREKKA. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.

Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny

„ŠKODA se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „TREKKA, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“


Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety. Importérem vozů značky ŠKODA, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.

V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů ŠKODA Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu ŠKODA OCTAVIA, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka  výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu TREKKA patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku.

Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.  

Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením ŠKODA TREKKA, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.

V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce vozů TREKKA, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila automobilka ŠKODA i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

Vozy ŠKODA se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.


Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Evropským autem roku 2021 je Toyota Yaris

Evropským autem roku 2021 je Toyota Yaris

Toyota Yaris zvítězila v prestižní anketě evropské Auto roku 2021. Slavnostní vyhlášení proběhlo v pondělí odpoledne v Ženevě. Stříbro vyjoval Fiat s modelem New 500 a bronz si odváží Cupra Formentor.

Volkswagen připravil speciální edici Golfu GTI Clubsport 45

Volkswagen připravil speciální edici Golfu GTI Clubsport 45

Od roku 1976 nabízený Golf GTI slaví 45. narozeniny. Volkswagen připravil pro fanoušky speciální jubilejní edici Golf..

Test ojetiny: Alfa Romeo 166 – křižník s výjimečným motorem

Test ojetiny: Alfa Romeo 166 – křižník s výjimečným motorem

Dřívější vlajková loď automobilky Alfa Romeo, model 166, dodnes poskytne skutečně excelentní cestovní komfort. Navíc..

Levnější verze Škody Octavia G-TEC vstupuje na trh, půl milionu ale stále nestačí

Levnější verze Škody Octavia G-TEC vstupuje na trh, půl milionu ale stále nestačí

Na českém trhu přibyla Octavia s motorem 1,5 G-TEC/96 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Její doporučená..

Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku

Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku

Hydropneumatické pérování dostává model Xantia do úplně jiných dimenzí. Komfortní odpružení přitom nevyžaduje..