Škoda testuje desítku elektrických Octavií Green E Line v ostrém provozu
Desítku čistě elektrický Octavií Green E Line vypustila mladoboleslavská automobilka na české silnice, přičemž se jedná o zkušební provoz, který povede ke získání praktických uživatelských zkušeností a ověření spolehlivosti. Elektromotor Octavie má výkon 85 kW a 315 kg baterie zaručí dojezd až 140 kilometrů.
S deseti elektromobily Octavia Green E Line od tohoto okamžiku testuje Škoda elektrický pohon vozů v každodenním provozu. Octavia Green E Line je prvním čistě elektricky poháněným vozem české automobilky. Cílem zkušebního provozu je získání praktických uživatelských zkušeností s elektrickým pohonem v běžném silničním provozu.
„Octavia Green E Line dokazuje naši technologickou kompetenci na poli elektromobility a je milníkem v rámci naší rozsáhlé strategie trvale udržitelného rozvoje,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Náš vývoj probíhá v těsné součinnosti s koncernem Volkswagen.“ Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva za oblast Technického vývoje, dodává: „Škoda a celý koncern Volkswagen jsou dlouhodobě zaměřeny na trvale udržitelnou mobilitu na bázi regenerativních zdrojů energií. Elektrický pohon bude pro bezemisní mobilitu bezpochyby nabývat na významu. Ve spolupráci s koncernem jsme na velice dobré cestě.“Zkušební flotila vozů Octavia Green E Line má poskytnout důležité poznatky pro další vývoj elektrického pohonu až do stavu připraveného pro sériovou výrobu. Výchozím modelem pro elektromobil se stala ŠKODA Octavia Combi, která se díky své modulární podvozkové skupině výborně hodí pro montáž sady baterií, elektronického řízení a elektromotoru. Elektromotor podává maximální výkon 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých dvanáct vteřin.
Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z lithium-iontového akumulátoru. Dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny lidí, kteří v Evropě dojíždí do zaměstnání. Akumulátor se skládá ze 180 jednotlivých článků o průměru 55 mm a o délce 233 mm. Baterie disponuje energií 26,5 kilowatthodin, její hmotnost činí kolem 315 kilogramů. Blok je umístěn pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro posádku je k dispozici pět míst k sezení.
Aktivity české automobilky na poli elektromobility jsou důležitou součástí rozsáhlé strategie v oblasti pohonů a paliv. Škoda přitom ve střednědobém horizontu počítá s mixem různých pohonů. Mezi ně patří i další optimalizace vysoce efektivních motorů TDI a TSI a jejich převodovek. „Největší efekt v krátké době přináší rychlé snižování spotřeby. Intenzivně proto pracujeme na tom, abychom dále snižovali spotřebu paliva a emise CO 2 ,“ zdůrazňuje Dr. Scholz.
S úspornými motory a nízkými spotřebami patří vozy Škoda již dnes k nejhospodárnějším automobilům na trhu. Nejnovějším příkladem je nový model Citigo, který byl na český trh uveden ke konci roku 2011 a na jaře 2012 vstoupí i na další evropské trhy. V nejúspornější verzi Green tec činí kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km a emise CO 2 97 g/km. Napříč celou modelovou paletou značky Škoda vypouští v současné době celkem sedm variant motorů a převodovek méně než 100 gramů CO 2 na kilometr, 63 verzí dosahuje hodnot pod 130 gramů.
Přehled technických dat vozu Octavia Green E Line:
- Jmenovitý výkon: 60 kW
- Maximální výkon: 85 kW po dobu 60 vteřin
- Točivý moment: 270 Nm (4 vteřiny.), resp. 255 Nm (60 vteřin.)
- Maximální rychlost: 135 km/h
- Zrychlení 0-100 km/h: 12 vteřin
- Dojezd: 140 km
- Akumulátor: lithium-iontová baterie
- Hmotnost akumulátoru: cca 315 kg
- Energie akumulátoru: 26,5 kWh
- Nabití na 80% kapacity: 8 hodin při napětí 230 V (jednofázový proud), 2 hodiny při 400 V (třífázový proud)